Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1944
Bredbåndsbolaget i sverige øker sin hastighet fra 10mbit til 100mbit fra og med april 2004.
Dette koster 895 svenske kroner, det tilsvarer 792 norske etter dagens kurs. (per mnd).


http://www.itavisen.no/art/1302384.html

http://computersweden.idg.se/Article..._CS191.dbp.asp
De får 50x mer for penga enn det jeg gjør. *feigt*
*flytte til Sverige* dette er urettdferdig
Det er så sykt uretferdig!

jeg vil og ha!
Å fy fan... her sitter jeg og gleder meg til ADSL 512k kommer og bytter ut ISDN-linja mi. Fan ta norges politikk som lar Telenor ha effektivt monopol på utbygging av tele, og internett i Norge.

Hva skal vi nå gjøre? *sprengebredbåndsbolaget*
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Hvem trenger vel 100 mbit? "64kb should be enough for anybody"

eller noe sånt-
Jaja, er jo bare teit å sitte å deppe om at andre får det bedre enn seg. I følge mine beregninger er 895 SEK 813,15 NOK..
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
jeg vet ærligtalt ikke om markedet for 100mbit er så stort i norge, jeg har lyst på.. vet om flere som har lyst på... men tror det er langt under flertallet som har lyst på (trenger det) så det blir vel mange år til noen gidder å satse på dette i norge.
1MBIT holder hvertfall ikke nå lenger. Det tar laaaaang tid å laste ned warez med denne farten. Selv oppdateringer fra Windows Update tar tid.

Etter mine forventinger bør vi laste ned 1MB pr sekund, og da kan det kalles bredbånd.

Men disse drittkablene fra telenor som henger å dingler duger vel neppe til slik bruk.

De klarte å overføre 216mbit på en 12kV kraftkabel i USA, men kraftselskapene i Norge får ikke lov av Post og Teletilsynet. Snakk om noen korrupte svin!
send et brev til brebandsbolagets datterselskap i norge, bredbandsfabrikken. kanskje noen heldige i norge får høyere hastighet!
Synd man ikke er oppkoblet mot BBBs fibernet, men dugelig 8mbit burde rekke i lange baner intill videre..

Du kan forøvrig lese mer om dette her:
http://www.bredband.com/se/content.jsp?t=5&s=17
stussa litt på "Max 300 gigabyte överförd data per månad". hehe, det er noe annet enn telenor sine grenser... men syns det var litt teit å ha grenser uansett jeg. bredbånd skal være fri trafikk!
Det er bare en metode og forhindre folk i å sette opp server, da den vanlige mannen ikke laster ned 300 gig i mnd...
Opprinnelig postet av chnes
send et brev til brebandsbolagets datterselskap i norge, bredbandsfabrikken. kanskje noen heldige i norge får høyere hastighet!
Vis hele sitatet...
De har gitt opp norge. :-)
Teoretisk er det vel mulig å overføre rundt 1 tb inn og ut tilsammen på en måned med 100 mbit.
teoretisk ja...men da skal resten av verden henge med også...300gb holder fint for de aller aller aller fleste. Selv sitter jeg på 100mbps (studentby), og har med dc lasted ned ca 200gb de siste 2 månedene, og jeg har sett rimelig mye film og testet sånn ca alle de nyere spillene som er interessante.

Men i prinsippet er jeg enig i at det ikke skal være noen begrensninger, men så lenge den er satt høyt nok slik at det bare er warez-servere det går utover har jeg ingen verdens ting imot det.
300gb burde jo holde en stund, med mindre man har oppe server 24\7. Man burde jo alikevel kunne servet mye med 300gb..
Mulig jeg er smålig, men 900kr?
Synes det var mye jeg, men det er jo faktisk 100mbit det er snakk om..
skjønt, om man skulle skalere prisøkningen i forhold til hastighetsøkningen ville det jo ha blitt 3999,- kr .
Opprinnelig postet av vidder
300gb burde jo holde en stund, med mindre man har oppe server 24\7. Man burde jo alikevel kunne servet mye med 300gb..
Mulig jeg er smålig, men 900kr?
Synes det var mye jeg, men det er jo faktisk 100mbit det er snakk om..
skjønt, om man skulle skalere prisøkningen i forhold til hastighetsøkningen ville det jo ha blitt 3999,- kr .
Vis hele sitatet...
Hos telenor derimot kommer det på ca. 73 150kr per måned, uten nedlastingsgrense vel å merke.
Man kan jo ikke sammenligne kobber mot fiber, teknologien tillater jo ikke mer enn 8mbit uansett.
Hadde man derimot hatt fiber, kunne det blitt noe annet. Men siden telenor har valgt genistreken som mange har nevnt, å satse på isdn når andre satset på adsl, og adsl når andre satset på fiberløsninger, blir det sånn.
Teoretisk sett tilsvarer 100mbit/s opp til 31,9 TB/måned (=32695 GB).
Jeg tror 100mbit/s holder en stund for de fleste, men det er teknikker som har gitt hastigheter opp til 8,6 Gbit/s. Den samme teknikken økte hastigheten fra 266 til 925 Mbit/s på en test fra California til Sveits. Og det var uten å endre linjene.
Se også artikkelen her
Opprinnelig postet av intenzo
De har gitt opp norge. :-)
Vis hele sitatet...
det stemmer ikke, de eksisterer og har fortsatt kundeservice, men alt tas jo fra sverige, og de bygger ikke ut lenger. men de har forbedret linjene etter at de "la ned norge" (f.eks. portgjennkjenning slik at ikke alle kan koble seg på nettet, uansett om du har abonnert eller ikke)
very impotent freak
Delusional's Avatar
Vi har hatt teknologien til dette i norge og, men Telenor og de andre selskapene skal melke oss for alt det er verdt, så lenge det er mulig.
Opprinnelig postet av Delusional
Vi har hatt teknologien til dette i norge og, men Telenor og de andre selskapene skal melke oss for alt det er verdt, så lenge det er mulig.
Vis hele sitatet...
stemmer, i oslo (bbf), bergen (bkk) kristiansand (telinett eller noe, husker ikke helt) pluss noen av studentbyene. Det ligger jo fiber langs jernbanen (banetele), men dette er jo et transport nett.
vidder: Du synst 900,- er mye for en 100 MB linje med 300 gb sperre i måneden?Ok...Her sitter jeg med en 512/256 linje med fri nedlasting og betaler 400,- i måneden.... For litt over det doble får jeg en linje som er mange mange MANGE ganger større en den jeg har fra før...

Det er faktisk 1 krone mer enn hva jeg kommer til å betale for 8/1mbit vdsl i slutten av desember..

tror nok ikke jeg hadde giddi å hivet meg på 100mbiten til bbb hvis jeg hadde 10/10 fra før av, ettersom tilbudet bare gjelder for disse.. for dyrt, når man har det smertefritt for 399:- pr mnd for 10mbit + en øl i hånden.
viper: Du kan laste ned 167 GB på en måned på linja di, litt over halvparten av 100Mbit/s-linja. Likevel, du betaler mye for linja, og lite for kapasiteten, slik er det over alt. Og hva trenger du 100Mbit til?
ingen privatpersoner som virkelig trenger 100mbps, men det er utrolig deilig å slippe å vente mer enn 5-10minutter når man får lyst til å se en film eller spille et spill
Rart det at det skulle være så vanskelig og fixe 100 MBITS i Norge der det er fiber. Sør-Korea og Sverige... Hvem blir nest?
Skjønner ikke hva en privatperson skal med 100mbit kun for å leeche... Finnes det HDD'er som skriver så kjapt ?

100mbit for å ha servere og slikt er jo egentlig mye også, enda.
Siden de har sperra på 300gig's i mnd, er det utelukket å ha warez-dumper og slikt på linja.