Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2247
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hallo :P

Kom til å tenke på et ganske randomt men problematisk spørsmål. Irriterer meg over at hvis jeg har en 6-7 cm med cola i bunnen i flaska, så blir den så sykt dæv dagen etter. Enten så må jeg drikke alt eller så må jeg kaste brusen dagen etterpå?

Noen som har en metode for å bevare kullsyren? :P

Haha, orbeck
Putt den i en mindre beholder..
1. Sett på korka igjen.
2. Kast flaska i kjøleskapet, og ikke under senga.

Da blir den nok ikke dau neste dag.
Har en teori om at colaen ikke er beregnet på så store beholdere, altså et bare mililiter i en 1,5liter flaske. Kullsyren vil lekke ut i tomrommet der det skulle vært cola, noe som gjør den dau?

Edit: drikk colaen med engang.
Sist endret av Heisenberg1; 19. februar 2012 kl. 01:50.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
1. Sett på korka igjen.
2. Kast flaska i kjøleskapet, og ikke under senga.

Da blir den nok ikke dau neste dag.
Vis hele sitatet...
Gjør det, funker utrolig dårlig :P
Lurte på akkurat det samme.
Selv om jeg skrur på korken hardt og den står i kjøleskapet blir den fortsatt veldig tam neste dag.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kramer Vis innlegg
Har en teori om at colaen ikke er beregnet på så store beholdere, altså et bare mililiter i en 1,5liter flaske. Kullsyren vil lekke ut i tomrommet der det skulle vært cola, noe som gjør den dau?

Edit: drikk colaen med engang.
Vis hele sitatet...
Ja, er jo nettop det som skjer. Etterhvert som nivået synker får den større rom og kullsyren vil lekke ut i tomrommet som du sier.
Men herrelolzor da, hva er det dere gjør med colaen?
Dau etter ei natt i kjøleskapet? Da hadde jeg nok gått for å helle det over i mindre flasker, som Blackkoz sier
Er grunnen til at den blir døv at kullsyra legger seg i et større område, for å så forsvinne når man åpner flaska?
Væske under trykk, ihvertfall vann, har større evne til å holde på karbondioksid enn vann under atmosfærisk trykk.
Derfor vil kullsyren umiddelbart begynne å forlate flasken i det du letter på trykket i beholderen, altså åpner korken på flasken.
Så for å sørge for at karbondioksiden skal holde seg i brusen din må du sørge for overtrykk i flasken.

Her har du en innretning som kan trykksette en flaske igjen ved hjelp av en pumpe og en primitiv form for tilbakeslagsventil: http://www.stevespanglerscience.com/...z-in-your-soda
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Væske under trykk, ihvertfall vann, har større evne til å holde på karbondioksid enn vann under atmosfærisk trykk.
Derfor vil kullsyren umiddelbart begynne å forlate flasken i det du letter på trykket i beholderen, altså åpner korken på flasken.
Så for å sørge for at karbondioksiden skal holde seg i brusen din må du sørge for overtrykk i flasken.

Her har du en innretning som kan trykksette en flaske igjen ved hjelp av en pumpe og en primitiv form for tilbakeslagsventil: http://www.stevespanglerscience.com/...z-in-your-soda
Vis hele sitatet...
Haha, så genialt. Ser ikke bort ifra at jeg kommer til å investere i en sånn en
Pass på at denne saken har de samme gjengene og dimensjonene som korkene her i Norge først.