Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2160
Hei..

Er det noen her som vet hvor/hvoran en kan finne ut betydningen av tallene/bokstavene under datostemplingen på colaflasker? Vet de er for fabrikk og noe annet.

Anyone?
fabrik, og produksjonssted og sånt, står ikke det i strekkoden?
Når vi først er inne på det, noen som vet hva de firkantene/prikkene som er på undersiden av cola flasker/andre brus flasker er der for?
Sitat av *Joachim*
Når vi først er inne på det, noen som vet hva de firkantene/prikkene som er på undersiden av cola flasker/andre brus flasker er der for?
Vis hele sitatet...
Det er hvor mange ganger flaska har fått "påfyll".
Altså hvor mange ganger den ahr vært hos et bryggeri og blitt vaska og tappa på cola igjen..
Sitat av Leroy
fabrik, og produksjonssted og sånt, står ikke det i strekkoden?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke det.. Det er i allefall rart fordi det står akuratt de samme tallene på alle 0,5 liters flaskene
Jeg har også hørt det er hvor mange ganger flaska er brukt/ men jeg ser samme antall firkanter på alle 0,5liters flasker, 9 stk? om jeg ikke husker feil.

Men når jeg fant frem en cola flaske nå står det ingen firkanter men det står smelta inn: PD6195N

Mulig den N står for Norge/Norway?

Om noen vil kan de vel ringe 67 92 40 50 og høre med de? Det er informasjons tlf til Coca Cola(company)
Sist endret av Sokkull; 6. november 2006 kl. 19:07.
Sitat av *Joachim*

Mulig den N står for Norge/Norway?
Vis hele sitatet...

Jeg tok akuratt frem en colaflaske. På mange av de jeg har liggende såg jeg en N på slutten men på en stod det en D, og en annen flaske en E.

(og ja, de er kjøpt i norge)
Sist endret av Funotrait; 6. november 2006 kl. 19:31.
Strekkoden inneholder ihvertfall kode for land, kode for produsent, og kode for produsentens varenummer, samt en kontrollkode.

Jeg vil tro koden på etiketten har noe med produksjon å gjøre, det gjør det lettere å identifisere og tilbakekalle defekte produkter.
jeg har alltid trodd at det er en "checksum", sånn at de kan spore tilbake brus av forskjellige sorter (og som derfor ikke har samme holdbarhet) som ble produsert samtidig og som f.eks inneholder kullsyre forgiftet med ett-eller-annet. sånn at brusen din med kode PD6195N f.eks inneholder "kullsyre nr PD" og "aroma nr 61" eller noe sånt. eller så "dekrypterer" de koden til noe mer vettugt..
er det ikke slutt på å vaske flaskene nå da? må ikke alle smeltes om? er ikke sikker men har hørt det.
Ser mange nye flasker som er ripa opp.
De firkantene på undersiden er hvor mange ganger den er resirkulert. Før var det slik at hvis du fikk en flaske med 25 firkanter eller mer, så fikk du en kasse med Cola, eller det er mulig det var en annen type brus. Var iallefall en av brus produsentene som hadde dette "tilbudet". Vet ikke om det eksisterer lenger..
De firkantene nederst på flaskene er hvor mange ganger den har vært gjennom systemet som tidligere sagt. Totalt antall ganger er ni tenker jeg, før den kastes eller smeltes om.

Når det kommer til strekkoden, så er den en kode for produktet. Altså feks "1,5 l Coca-Cola Cola", "1kg Nora sukker" osv. En strekkodeleser, sier et tall og "enter", istedenfor at personalet trenger å slå inn hele det tallet som står under strekkoden.

Batch-nummer, som mye omtalt i den sørgelige E-coli-saken, finner man under datostemplingen. Dette viser fra hvilket parti Colaen på denne flasken stammer fra.
Coca-Cola igjen har oversikt over hvem, når og hvor dette partiet ble produsert.
Jeg har jobbet på en mineralvannsfabrikk og jeg vet alt dette i motsetning til mange andre av dere

Merkene på bunnen av flaska er kun identifikasjon av maskina som blir brukt for å blåse flaska, og det er stort sett bare Coca-Cola som bruker dette i Norge. Det har ingenting med pant å gjøre. Forøvrig så brukes en flaske helt til den er for defekt til å bli godkjent av en kjemisk lukter, fotografisk gjenkjenning og om det i det hele tatt er mulig å fylle den med brus(hull, sprekker, brister som ikke tåler 4-6 bars trykk, etc). Det er omtrent 30 ganger med en vanlig PET-flaske.

På etiketten skytes det utløpsdato, produksjonsdag i året utifra den julianske kalenderen, årstall, fabrikkens bokstavkode og hvilket skift det er.

Flaskene må først godkjennes av en kjemisk detektor som detekterer hydrokarboner. Løsemidler og ting som råtner avgir hydrokarboner og slike flasker blir dermed skutt ut før vask. Vaskingen er litt over 30 minutter i kokende lutbad(noen maskiner bruker også en forvask med 120°C damp) med høy blandingsgrad(omtrent 35-40% lut/kaustisk soda).
de firkantene som er nederst på cola flaskene står for hvilken maskin den er laget i........har vært der og spurt om det...lol
Men er det ingen som vet betydning av tallene under datostemplingen?
hmm... ring og hør som tidligere nevnt!

Hvorfor trenger du å vite det uansett?
Sitat av TipeX
Jeg har jobbet på en mineralvannsfabrikk og jeg vet alt dette i motsetning til mange andre av dere

Merkene på bunnen av flaska er kun identifikasjon av maskina som blir brukt for å blåse flaska, og det er stort sett bare Coca-Cola som bruker dette i Norge. Det har ingenting med pant å gjøre. Forøvrig så brukes en flaske helt til den er for defekt til å bli godkjent av en kjemisk lukter, fotografisk gjenkjenning og om det i det hele tatt er mulig å fylle den med brus(hull, sprekker, brister som ikke tåler 4-6 bars trykk, etc). Det er omtrent 30 ganger med en vanlig PET-flaske.

På etiketten skytes det utløpsdato, produksjonsdag i året utifra den julianske kalenderen, årstall, fabrikkens bokstavkode og hvilket skift det er.

Flaskene må først godkjennes av en kjemisk detektor som detekterer hydrokarboner. Løsemidler og ting som råtner avgir hydrokarboner og slike flasker blir dermed skutt ut før vask. Vaskingen er litt over 30 minutter i kokende lutbad(noen maskiner bruker også en forvask med 120°C damp) med høy blandingsgrad(omtrent 35-40% lut/kaustisk soda).
Vis hele sitatet...
Hør på denne mannen. Og slutt å tro på at "fetteren til en kamerat av kona til en kollega av pappa fikk masse gratis brus fordi han fant en cola med 20(25, 30 whatever) prikker nederst!" Fatter dere ikke at det er en vandrehistorie?
Sitat av evolution
hmm... ring og hør som tidligere nevnt!

Hvorfor trenger du å vite det uansett?
Vis hele sitatet...
Er ikke noe spesiell grunn til at jeg må vite det, men der er jo gøy å vite da
Hvor colaen din er produsert osv.
Da har jeg ringt til Coca-cola Infotelefonen og spurt litt.

1. De innbrente firkantene på undersiden av flasken har ingenting med pantingen eller hvor mange ganger den er pantet å gjøre. Dette er kun en produksjonskode.
2. Tallet som står på bunnen av flasken har heller ingenting med colaen å gjøre.
3. Tallet som står under datostemplingen er Coca-colas eget prod.nummer, altså som du viste fra før, fabrikk aso. Fikk ikke noe svar på hva de enkelte tallene sto for, men tar en telefon til

Både pkt. 1 og 2 er fra de som har laget flasken, ikke coca-cola

Update: Hver prod.kode er individuell for hvert tapperi, sa du kan ikke vite hvilket tapperi det er med mindre du vet hvilke koder som tilhører hvert tapperi. Det er ikke så veldig vanskelig å gjette hvilket tapperi det er heller, fordi rundt 70% av flaskene i Norge kommer fra tapperiet på Lørenskog.

På Lørenskog er infoen: Tappelinje, År, Dag og klokkeslett.
6284N10619 (Koden fra en 1,5l jeg fant her. Siden jeg bor 1 t fra lørenskog regner jeg med at jeg har en derfra, have fun.)

(Hvis noen skal finne ut av tallenes plassering og koder så får noen andre ringe, sikker på at Anne-Marit er ganske lei av meg nå. )
Sist endret av Frenor; 15. november 2006 kl. 14:37.