Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6959
Hei folkens!

I denne omgang så har jeg en flaske fra Dräger som tar 300 bar. Den er vel omtrent 8 liter.

Uansett - denne skal jeg bruke til å drive noe luftverktøy og noen andre gøyale greier. Jeg har erfaring med justerbare reduksjonsventiler på slike flasker for å drive redningsutstyr, men jeg kommer litt til kort når det gjelder å mekke noe selv for å få trykket ned. Det er tross alt 300 bar, og jeg ønsker beholde alle fingerene.

Problemstilling:
Om jeg monterer en ventil med hjul eller spake på flasken, i kombinasjon med en tilbakeslagsventil og deretter setter på et manometer. Da har jeg i praksis kontroll på hvor mye jeg lader luften på vei ut. Er dette korrekt?



Og:

Problemet mitt er at når jeg stenger utgangen for "kammeret" som manometeret sitter i, blir jo dette matet med trykkluft kontinuerlig og får mye trykk før eller siden. Og da sier noe stopp. Finnes det en måte å automatisk stenge fra flasken når kammeret mitt har 8 bar?

Eventuelt kan jeg ha overtrykksventil der, men da sløser jeg plutselig med luften min.

Ønsket funksjon:
Jeg vil kort fortalt vri om på en ventil på flasken, og magisk få 8 bar for å drive luftverktøyet mitt som om det bare var en vanlig kompressor. Uten å åpne og stenge flasken mer enn å bare åpne en gang, stenge en gang. Mulig?

Edit: slike ventiler får en kjøpt, men jeg er på budsjett. Gidder ikke bruke flere tusen på dette prosjektet om jeg kan unngå det
Sist endret av pryo; 23. januar 2021 kl. 21:31. Grunn: typo, blir nok flere redigeringer
Med så stort trykk hadde jeg ikke laget noe selv uten nødvendig utdanning og erfaring. Men det er jo dine fingre.
Nei, når trykket i flaska synker gjør trykket etter ventilen det og.

200 spenn
https://www.jula.no/catalog/verktoy-...uftbehandling/
Du kan bruke en justerbar trykkreduksjonsventil du stiller inn til 8 bar, problemet blir å finne en som tåler så høyt trykk inn, og sørge for at du får dette tett.
Sitat av MultiPlokk Vis innlegg
Nei, når trykket i flaska synker gjør trykket etter ventilen det og.

200 spenn
https://www.jula.no/catalog/verktoy-...uftbehandling/
Vis hele sitatet...
Alle disse har arbeidstrykk på halvparten av hva TS trenger.

TS: om du skal gjøre dette bør du passe på at slangen eller koblingen frem til reduksjonsventilen tåler trykket.
Hva slags luftverktøy skal du kjøre?
yrop
pryo's Avatar
Trådstarter
2 0
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Med så stort trykk hadde jeg ikke laget noe selv uten nødvendig utdanning og erfaring. Men det er jo dine fingre.
Vis hele sitatet...
Har ikke nødvendig utdanning, men har noe erfaring. Jeg bruker slikt utstyr i daglig virke, så jeg har respekt for at utstyret skal være godkjent og tåle trykket. Greit å få en påminnelse om at jeg skal være forsiktig uansett! Spesielt da det jeg bruker er redningsutstyr. Hurtigoppblåsning av redningstelt, løfteputer, hydraulikk og slikt er ikke ukjent fra jobben.


Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Alle disse har arbeidstrykk på halvparten av hva TS trenger.

TS: om du skal gjøre dette bør du passe på at slangen eller koblingen frem til reduksjonsventilen tåler trykket.
Hva slags luftverktøy skal du kjøre?
Vis hele sitatet...
Tenker kjøre en muttertrekker, fyllestuss til hjul, og liknende. Generelt pneumatisk verktøy, egentlig.

Jeg er klar over at dette er dyr luft, og at det er billigere å kjøre en 8-bars kompressor. Men planen er egentlig å ha en kompakt løsning med "ladbar" flaske, siden jeg fyller 300 bar gratis på jobb.
Det viktigste å ta hensyn til er arbeidstrykket til reduksjonsventilene. Må nok trolig gå innom 2 eller 3 stykker for å komme deg trygt ned til 8 bar.
Så reduser trykket først og så koble på stengeorganer

Så lenge du leverer 8 bar ut og skal ha 8 bar i kammeret, så vil det i utgangspunktet holde å åpne ventilen frem til du får utlignet trykket og så lukke den igjen. Personlig ville jeg vurdert en kuleventil for effektiv åpning og lukking når gjenstanden (potetkanon?) er i "aktivert" tilstand.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Dräger selger en slik ventil, koster vel ca. 7 lapper pluss moms.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg vet ikke når vi betrakter en tråd for død, så jeg prøver meg, også ut av nysgjerrighet på hva trådstarter endte opp med, og om alle fingrene er i behold.

Jeg antar at flasken du fyller med 300 bar har en DIN-kobling, standard innenfor dykkemiljøet. Mitt forslag, uten at det er helt DIY, er å bruke et førstetrinn, hvis jobb det er å redusere 300 bar til omtrent 8-11 bar over omgivelsestrykket. Dette er sannsynligvis overkill med tanke på nøyaktighet, men du får gamle/skrota førstetrinn rimelig, mener jeg. En ny koster ca 1300 NOK.

Jeg tror det finnes to-tre varianter av DIN-koblinger, for 200 bar, 232 bar og 300 bar. Greit å sjekke at førstetrinnet du bruker, og flasken, har riktig både trykkrating og type DIN-kobling. En DIN-kobling for 300 bar tror jeg vil være dypere med mer gjenger. På flasken skal det stå tydelig hva den er rated for, og flaskehalsen bør matche.

Hvis du snakker med en lokal dykkebutikk eller dykkeklubb så er det sikkert noen som har en gammel liggende, som har blitt så slitt at den ikke er nøyaktig nok til livsopphold under vann. Husk å ha lufteventil på slangen ett sted, som du kan åpne når du vil tømme den - hvis ikke så kan du havne i en litt ubehagelig situasjon med 300 bar imellom flaskehals og førstetrinn uten måte å få det ut på. Klarer du å vri opp en sånn så ryker kanskje både ørene og en O-ring.

Et førstetrinn har igjen lavtrykk- og høytrykksutanger. Høytrykksutgangene gir deg flasketrykket men veldig lav flow, så de trenger du ikke. Lavtrykksutgangene gir deg ca 8-11 bar over omgivelsestrykket, men mye høyere flow, det er denne du vanligvis vil ta pustegassen fra.

Du kan se litt mer her om hvordan et førstetrinn fungerer. Et stempel som er fjærbelastet, med kontakt mot omgivelsene, for å kompensere når du dykker dypere, hvor 10 meter vannsøyle gir ca +1 bar på pustegass.

Husk å trykkteste og gjerne visuelt inspisere flasken innimellom om den er skrammel, gammel og skrot, dette gjør dykkebutikker for deg, men det koster penger. Og unngå å tøm flasken helt når du begynner å bruke den, greit å slippe å få fukt inn i flasken. Hvis du fyller den sakte og eventuelt nedkjølt, så får du mer luft inn på flasken, men ikke stress med det. Bare unngå å fyll flasken på sekunder, om du kan la være. Hvis du en dag virkelig trenger luft, så lar du den ligge i kaldt ferskvann mens du fyller sakte, over 5-10 minutter kanskje, om ikke lengre.

Hvis du vil gå DIY-retningen her tror jeg du må begynne å dreie ting i solid metall med fine toleranser, lese deg opp på trykkreduksjon osv. Jeg tror konseptet er enkelt, et fjærbelastet stempel stenger igjen, og du justerer fjæren for å bestemme trykket som skal komme ut. Men det er vel der enkelheten fort ender.

Edit: Hiv på et manometer på høytrykksutgangen fra førstetrinnet, så ser du hvor mye luft du har igjen. Kjøp et gammelt ventilsett på Finn.no, bare sørg for at det passer flasken din, og trykket du vil bruke. Jeg tror de fleste førstetrinn klarer 300 bar.
Sist endret av ProZhen; 23. april 2021 kl. 17:51. Grunn: Mer info, manometer er kos