Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5198
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Opplevde nettopp noe helt absurd. Jeg har vært borti politiet mange ganger, de har alltid vært veldig korrekte i sitt arbeid etter min mening, de har spilt etter 'reglene' om man kan si det slik. Jeg har aldri blitt dømt for salg, kun besittelse i mindre mengder. Man kan si jeg ble overrasket når jeg gikk ut for å hente posten og de kommer kjørende i det som er en blindgate, og sier de patruljerer helt tilfeldig, men står klare for å stoppe akkurat meg i denne gata. De sier de bare ville prate med meg, men så påpeker de at jeg ser rusa ut, til tross for at jeg ikke hadde tatt noe. På bakgrunn av det så ville de ha razzia hos meg, og mente på de ikke trengte rettskjennelse for de var redd bevis skulle gå tapt. De brukte samme teori som når man kjører bil og det stinker hasj, så gir det politiet grunn til å ransake. Bare at det stemte jo ikke her.

Hva gjør man med det? De ga inntrykk om at det ikke ble siste gang, og jeg er ganske sikker på at jeg hadde snikrazzia for noen uker siden og i natt hørte jeg folk gikk i hagen på natta. Jeg regner med de håper at de skal finne noe eller se noen på besøk her, men det er ingen andre enn kjæresten og folkeregisteret som vet hvor denne adressen er. Jeg begynner å bli jævlig paranoid og føler jeg blir trakassert. De tok bryet med å involvere utleieren og jeg måtte sitte i håndjern i sofaen en halvannen time for at de skulle rote mest mulig. Jeg selger ikke, jeg røyker litt hasj og tar litt amfetamin av og til. Jeg har venner som kan anses som ganske profilerte, men skal dette være grunn nok til å sette meg som et mål? Jeg var aktiv før, men det er over ett år siden, og plutselig begynner de nå
Mannegruppa politiet holder gatene trygge.

Eneste slike jævler skjønner, er instrukser fra egen etat.

Vil tro advokat er veien å gå, men du burde nok sikre bevis først, i form av kameraovervåking av eiendom, kjapp mulighet for å starte lydopptak på telefon ved "tilfeldig" stopp på gata, og ikke minst ved å ikke bli tatt med buksene nede.

Rett og slett provoserende lesning, og nesten utrolig, men har sett hva de gutta kan finne på med egne øyne.
Virker som politiet liker å dømme folk for at de er rusa uten grunn hadde en j i lomma engang ca 3 timer siden jeg røyka politiet pulla opp ute hadde noia da måtte følge med i lyset de sa jeg var rusa jævla pinker silkert fordi jeg var redd de skulle finne jen min i lomma mi ftp
Forpulte møkkamennesker er alt jeg har og si, da jeg er så lei av den evige rundansen av å observere jævlene trakasere mennesker. Jeg synest du skal ta kontakt med foreningen for tryggere rusmissbruk, muligens advokat Dagfinn Hessen Paust(tror jeg han heter). Det de driver med er ikke annet en blind trakasering og du er ikke den eneste.
Sist endret av pipestilk; 7. januar 2021 kl. 22:52.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikker på du ikke er paranoid fra før? Politiet lusker ikke rundt i hagene til folk som har mindre mengder hasj. Forsåvidt ikke i hagene til folk som har større mengder hasj heller med mindre de henger opp romavlyttingsutstyr, dette kan de gjøre om det er gjort omfattende spaning som har gitt bevis på 50+ kg, som de skal kartlegge og avlytte mer om hvor kommer fra og hvor skal til. Det er ikke mulig at de bruker sånt utstyr på deg om de kun har mindre mengder på deg. Og hva er "snikrazzia"? Om du tror at de har vært der og hatt razzia men satt alle tingene forsiktig tilbake igjen så ER du paranoid.

Når politiet kom kjørende, SA de at de hadde venta på akuratt deg, eller er det du som antar det? De står nemlig ikke utafor hus å kaster bort tid på å vente på at en stakkars vanlig hasj røyker skal komme ut med søpla for å "ta" han rusa.. I små politidistrikt de ikke har en dritt å gjøre kan de ta seg noen sånne runder forbi der de vet det kan være problemer, men de står ikke å venter på at noen tilfeldigvis skal komme ut. Da har de isåfall fått tips eller indikasjoner på at du oppbevarer større mengder eller er en aktiv selger i byen som de håper å finne mer bevis mot.
Skjønner at du føler deg trakassert og er forbanna, men jeg tror deler av disse omstendighetene er paranoiaen din med mindre du faktisk driver store store mengder.
Jævlig kjip opplevelse uansett! Hva ble konklusjonen? Fant de noe og hvilken paragraf sa de de ransakte boligen for?
Det er uansett lurt å få deg en advokat som kan hjelpe deg om de kommer å skal ta seg inn igjen uten ransakelsesordre eller de tar ut noe tiltalte. Om du får status som mistenkt i noe er de pliktige til å si det (med mindre de driver skjult avlytting, noe de ikke gjør på små mengder) og du får gratis forsvarsadvokat fra da. Men allikevel greit å bruke en tusenlapp eller to på å snakke om hendelsen og disse omstendighetene her du lurer på!
Anonym bruker
"Plaprende Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bor du på landet eller i byen?
Jeg også trur du er delvis paranoid. Svert tvilsomt de sto i gata og venta for og ta en hasj røyker. "Snik razzia" og bare skriker noia.

Derimot at de tar seg inni seg inni leiligheten din fordi du såg rusa ut er ikke akseptabelt. Ta kontakt med spesial enheten i politiet og be dem etterforske, eventuelt advokat.
https://www.spesialenheten.no
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Forpulte møkkamennesker er alt jeg har og si, da jeg er så lei av den evige rundansen av å observere jævlene trakasere mennesker. Jeg synest du skal ta kontakt med foreningen for tryggere rusmissbruk, muligens advokat Dagfinn Hessen Paust(tror jeg han heter). Det de driver med er ikke annet en blind trakasering og du er ikke den eneste.
Vis hele sitatet...
Hvorfor dømmer du helt yrke og kaller dem for møkkamennesker basert på hvordan to politimenn oppfører seg? Fleste politi eg har møtt har alltid vert hyggelige og høflige, ikke alle oppfører seg slik.
Sitat av Kuami Vis innlegg

Hvorfor dømmer du helt yrke og kaller dem for møkkamennesker basert på hvordan to politimenn oppfører seg? Fleste politi eg har møtt har alltid vert hyggelige og høflige, ikke alle oppfører seg slik.
Vis hele sitatet...
Tipper det ligger mer bak enn bare disse to, men det er bare en gjetning.
Sist endret av Taxidriver; 7. januar 2021 kl. 23:35.
Sitat av Kuami Vis innlegg
Jeg også trur du er delvis paranoid. Svert tvilsomt de sto i gata og venta for og ta en hasj røyker. "Snik razzia" og bare skriker noia.

Derimot at de tar seg inni seg inni leiligheten din fordi du såg rusa ut er ikke akseptabelt. Ta kontakt med spesial enheten i politiet og be dem etterforske, eventuelt advokat.
https://www.spesialenheten.no

Hvorfor dømmer du helt yrke og kaller dem for møkkamennesker basert på hvordan to politimenn oppfører seg? Fleste politi eg har møtt har alltid vert hyggelige og høflige, ikke alle oppfører seg slik.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, det er et såpass utbredt yrke at du vil finne folk av ''alle'' slag i den bransjen som alle andre.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Tipper det ligger mer bak enn bare disse to, men det er bare en gjetning.
Vis hele sitatet...
Tror det jeg også, men det er fortsatt ganske dramatisk å si at alle tjenestemenn- og kvinner er ''møkka''mennesker.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Tror det jeg også, men det er fortsatt ganske dramatisk å si at alle tjenestemenn- og kvinner er ''møkka''mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er jo nesten en hel kultur som er bygget opp rundt dette «fuck the police» uttrykket. Tror nok pipestilk også vet at det finnes bra folk over alt, men at slikt som akkurat denne episoden kvalifiserer til et slikt uttrykk.

Trodde ikke man trengte å diskutere akkurat dette.

Om TS faktisk opplevde det slik som det ble beskrevet, mener jeg også at disse to var det man kan kalle «forpulte møkkafolk». Men det kan jo også tenkes at hendelsen ikke ble gjengitt fra et objektivt vitne.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Grunnen til at man sier Acab er ikke fordi hvert eneste individ i politiet er en dust, men fordi de ved å jobbe i politiet aktivt støtter et system som ikke fungerer på en rettferdig måte mtp politivold, trakassering, ulovlige arrester, retningslinjer, lover og regler osvosvosv.
Om politiet hadde vært objektive og menneskelige og en rettferdig autoritet så kan man "akseptere" hvorfor noen velger å bli politi men ikke når det er som det er i dag med drøssevis av maktsyke jævler som gjerne bryter loven for å leke skurk og sheriff og ser på seg selv som overhoder, og som sørger for å bidra til at folk blir straffet i et fullstendig urimelig system som ikke er rettferdig forhold til strafferammer og type kriminalitet og forhold til stigmatisering.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som purken bevist lot som de trodde du var påvirket for å legitimere razzia. Om du ikke er tidligere dømt så må du nesten regne med at de har lagt merke til deg på bakgrunn av din omgangskrets. Om du henger med profilerte kriminelle så kan ting som razzia bli resultatet. Rett eller galt, men du kan jo gjøre noe selv også ved å kutte ut de mest kjente forbryterne i gjengen. Det å leve på utsiden av loven kan ha sin pris.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikker på du ikke er paranoid fra før? Politiet lusker ikke rundt i hagene til folk som har mindre mengder hasj. Forsåvidt ikke i hagene til folk som har større mengder hasj heller med mindre de henger opp romavlyttingsutstyr, dette kan de gjøre om det er gjort omfattende spaning som har gitt bevis på 50+ kg, som de skal kartlegge og avlytte mer om hvor kommer fra og hvor skal til. Det er ikke mulig at de bruker sånt utstyr på deg om de kun har mindre mengder på deg. Og hva er "snikrazzia"? Om du tror at de har vært der og hatt razzia men satt alle tingene forsiktig tilbake igjen så ER du paranoid.

Når politiet kom kjørende, SA de at de hadde venta på akuratt deg, eller er det du som antar det? De står nemlig ikke utafor hus å kaster bort tid på å vente på at en stakkars vanlig hasj røyker skal komme ut med søpla for å "ta" han rusa.. I små politidistrikt de ikke har en dritt å gjøre kan de ta seg noen sånne runder forbi der de vet det kan være problemer, men de står ikke å venter på at noen tilfeldigvis skal komme ut. Da har de isåfall fått tips eller indikasjoner på at du oppbevarer større mengder eller er en aktiv selger i byen som de håper å finne mer bevis mot.
Skjønner at du føler deg trakassert og er forbanna, men jeg tror deler av disse omstendighetene er paranoiaen din med mindre du faktisk driver store store mengder.
Jævlig kjip opplevelse uansett! Hva ble konklusjonen? Fant de noe og hvilken paragraf sa de de ransakte boligen for?
Det er uansett lurt å få deg en advokat som kan hjelpe deg om de kommer å skal ta seg inn igjen uten ransakelsesordre eller de tar ut noe tiltalte. Om du får status som mistenkt i noe er de pliktige til å si det (med mindre de driver skjult avlytting, noe de ikke gjør på små mengder) og du får gratis forsvarsadvokat fra da. Men allikevel greit å bruke en tusenlapp eller to på å snakke om hendelsen og disse omstendighetene her du lurer på!
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner at det kan virke som jeg er på bærtur og paranoid som faen, men jeg har rimelig grunn til å tro at de mistenker meg for noe, helst på grunn av omgangskretsen min og at jeg har en ganske rufsete historie fra før jeg var i fengsel. Men jeg lærte min lekse, jeg ble løslatt fra varetekt for litt under ett år siden og skal i retten i nærmeste framtid. De fant 1,5g med hasj og spurte om jeg ville motta et forelegg og avhør på stedet, hvis ikke måtte jeg bli med i arresten. Jeg fikk ikke noe papir, paragraf sitater eller noen ting, men de hadde sentralen på øreproppene og sa kort tid etter de stoppet meg til sentralen at det ikke var behøv for støtte og at "[han] er rolig inntil videre". De var også bevæpnet, men kun to stykker. Jeg har heller aldri sett dem før, og det første de sa var "er det [navn]?". Så da var det ikke noe tvil om at det var målrettet.

Setter pris på alle råd, tror jeg må ringe advokaten. Det er litt vanskelig å renvaske seg når man ikke blir tiltalt eller får mistenkt status på det de ser ut til å faktisk mistenke. De har ikke mye lyst til å tro at man faktisk kan legge om livet sitt. Og ja, jeg er litt paranoid, men det er på grunn av ganske usedvanlige hendelser, ikke røyken
Er heller ikke enig med å forkaste alle tjenestemenn og kvinner som dårlige personer, de fleste er faktisk veldig trivelige, men det som skjedde i dag er den kvalmeste episoden jeg har hatt i møte med dem, med tanke på oppførsel og fremgangsmåte.
Anonym bruker
"Enig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Og for å svare på hvordan jeg oppdaget snikrazzian. Hunden var opprørt og merkelig når jeg kom hjem, ting lå ikke der de var (jeg har mild OCD, jeg legger enkelte ting på en presis måte) og jeg merket det bare med en gang jeg gikk inn døra.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Politiet lusker ikke rundt i hagene til folk som har mindre mengder hasj. Forsåvidt ikke i hagene til folk som har større mengder hasj heller med mindre de henger opp romavlyttingsutstyr, dette kan de gjøre om det er gjort omfattende spaning som har gitt bevis på 50+ kg, som de skal kartlegge og avlytte mer om hvor kommer fra og hvor skal til. Det er ikke mulig at de bruker sånt utstyr på deg om de kun har mindre mengder på deg. Og hva er "snikrazzia"? Om du tror at de har vært der og hatt razzia men satt alle tingene forsiktig tilbake igjen så ER du paranoid.
Vis hele sitatet...
Politiet har ikke bare vært i hagen min, de har vært inne hos meg ved to separate anledninger - ikke fordi de hadde indikasjoner på at jeg solgte eller oppbevarte mengder til salg, som jeg heller aldri har gjort, men fordi de gang nummer

1 hadde blitt tipset om at jeg røkte hasj, og

2 funnet en sms hvor jeg spurte om å kjøpe ett gram hasj.

Full razzia begge gangene, gå gjennom nattbordskuffer, gå gjennom alt på mobiltelefon, inkludert mine private bilder og sms-er, på med latex hansker, ned med buksa og klasse meg på pikk, pung m.m, og lenket fast i en stol på politihuset med håndjern.

Jeg har aldri vært mistenkt for salg, kun å patte på en maispipe. Aldri har de funnet så mye som ett milligram narkotika hos meg, ingen besittelse, intet salg, kun bruk og erverv.

At politiet opptrer som noen jævla apekatter hvis de får anledning til å plage "stoffmisbrukere" er ingen myte.

Har også blitt stoppet på gaten på vei hjem fra fisketur, gående hjem en ti minutters spasertur fra vannet der jeg fisket. Full tegn og symptomsjekk, må fortelle om medisiner jeg eventuelt bruker, må fortelle om sykehistorikk etc. Dette skjer en lørdag sommerkveld rett utenfor der jeg bor, så alt av naboer som sitter ute og nyter sola får med seg all ovenfornevnte informasjon, i tillegg til at de nå sannsynligvis tror jeg er vanekriminell. Kult. Dette havnet også på tv serien Nattpatruljen, så jeg fikk mulighet til å se/høre foranledningen til hvorfor de valgte å stoppe meg. Grunnen var, og jeg siterer "der går det to gutter med fiskestenger, la oss sjekke dem". Jeg var da i midten av 20-årene og ikke en jævla 14-åring ute for å stjele fiskeutstyr eller hva de nå enn bruker som unnskyldning for å sove om natten. Etter en halvtimes tid med nedverdigende oppførsel mot meg fikk jeg gå, for jeg hadde jo tross alt ikke gjort noe galt. Dette utspiller seg sentralt i en mellomstor norsk kommune, ikke på landet, og dessverre kjenner jeg til flere lignende eksempler.

Så nei, man trenger ikke være mistenkt for hverken salg, oppbevaring e.l. for at politiet skal bruke store ressurser på deg.
Du sier at du henger i ett tvilsomt miljø, og blant folk som er profilerte av politiet. Det er ofte nok til at de kikker på deg, vært litt i samme situasjon sjøl en gang i tida. Er du med på leken så må du tåle steken... Sånn er det bare.
Sitat av stranger Vis innlegg
Dette havnet også på tv serien Nattpatruljen
Vis hele sitatet...
Har du lyst til å fortelle hvilken episode det var? Spennende!
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stranger Vis innlegg
Politiet har ikke bare vært i hagen min, de har vært inne hos meg ved to separate anledninger
Vis hele sitatet...
Nettopp. De fullførte razzia inne og luska ikke bare rundt i hagen din og gikk igjen.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og for å svare på hvordan jeg oppdaget snikrazzian. Hunden var opprørt og merkelig når jeg kom hjem, ting lå ikke der de var (jeg har mild OCD, jeg legger enkelte ting på en presis måte) og jeg merket det bare med en gang jeg gikk inn døra.
Vis hele sitatet...
Du har liksom utelukka helt at det er hunden som har dytta på ting eller du som har glemt det? Sorry men dette høres ut som ren paranoia.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Har du lyst til å fortelle hvilken episode det var? Spennende!
Vis hele sitatet...
Jeg vil også se denne episoden. TS du er jo sladdet ut?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg vil også se denne episoden. TS du er jo sladdet ut?
Vis hele sitatet...
Ale de som blilr filmet i nattpatruljen blir sladdet utenom politiet. Det kalles personvern
Sitat av susiserken Vis innlegg
Ale de som blilr filmet i nattpatruljen blir sladdet utenom politiet. Det kalles personvern
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis jeg ser ei dame på nabokonas høyde stå i den gule allværsjakka si med striper utenfor mitt eget hus og snakker med politiet på TV, så er ikke personvernet hennes ivaretatt bare fordi ansiktet er sladdet og stemmen fordreid.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nettopp. De fullførte razzia inne og luska ikke bare rundt i hagen din og gikk igjen.
Vis hele sitatet...
Et par måneder etter at de var hjemme hos meg andre gang, hadde jeg de selv luskende rundt utenfor huset.

Fikk beskjed av hun jeg bodde med at politiet hadde vært på besøk, så jeg spurte naturligvis hva de ville. Ble da fortalt at hun ikke hadde pratet med de, for de hadde ikke banket på, men hun hadde plutselig sett to politifolk på utsiden, som satte seg i politibilen, og ble så stående i oppkjørselen en halvtimes tid. For ordens skyld kan jeg informere om at hun ikke har historie med rus, psykiatri, løgn etc.

Tilfeldig? Neppe.

At politiet tar seg friheter, og ofte kjører sitt eget løp der de kan komme unna med det, skjer hele tiden. En del politifolk synes, trist nok, at det er gøy og spennende å jakte brukere av illegale stoffer. Noen blir tilsynelatende så hjernevasket av å fullføre politihøgskolen, at de innbiller seg at de har gjort både samfunn og brukere en tjeneste ved å "ta" dem, mens andre rett og slett bare er det vi på godt norsk kaller rasshøl. Neida, ikke alle politifolk er drittsekker, men en god del er det. Det er ganske grunnleggende psykologi at mennesker med maktbehov søker stillinger der de kan utøve makt overfor andre.

Sitat av Stingray Vis innlegg
Har du lyst til å fortelle hvilken episode det var? Spennende!
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvilken sesong eller episode, ser ikke på TV, og hvertfall ikke Nattpatruljen, så det vet jeg ikke. Om du eller andre skulle snuble over aktuell episode, ser jeg helst at det ikke legges ut her offentlig, send det eventuelt på en PM til de som har vist interesse. Jeg oppsøkte aldri kameraene, de oppsøkte meg, og hadde jeg hatt noe å si i saken så hadde jeg aldri godtatt å havne på TV.

Det som vises er rett og slett at de ser to menn med fiskestenger i 22:30-ish tiden på kvelden, bestemmer seg for å stoppe oss, prater litt med oss, kjører avgårde, og sier noe sånn som "det var jo snille gutter hurr durr". Det meste ble klippet bort og ikke vist på TV, vi hadde jo ikke gjort noe som helst galt, så ikke så mye action for TV-titterne.

Ikke gir det spesielt godt inntrykk av politiet heller, som begynner med tegn og symptomtest på en person som innrømmer å ha drukket 6-8 pils, samt å grave i sykehistorikk, medisinering etc. på totalt manglende grunnlag. Tegn og symptomtesten bestod jeg forøvrig med glans, så så mye var den verdt.

Det som derimot skjedde, var at jeg i ettertid fikk kommentarer som "Ey, så deg på Nattpatruljen" et par ganger. Sladding og vrengt stemme er ikke nok til å sikre anonymitet om man kjenner personen fra før av, i tillegg til at dette som sagt utspilte seg rett utenfor der jeg bor.

Et tankekors er jo at dette har de tid til, samtidig som det er en sen sommerkveld og strålende vær, og sentrum er stappfull av fulle mennesker, bråk, faenskap og alt det vakre fulle folk bringer med seg. Skulle tro det hadde vært mer hensiktsmessig å bruke ressursene nede i sentrum, men hva vet vel jeg...
Sitat av Kuami Vis innlegg
Jeg også trur du er delvis paranoid. Svert tvilsomt de sto i gata og venta for og ta en hasj røyker. "Snik razzia" og bare skriker noia.

Derimot at de tar seg inni seg inni leiligheten din fordi du såg rusa ut er ikke akseptabelt. Ta kontakt med spesial enheten i politiet og be dem etterforske, eventuelt advokat.
https://www.spesialenheten.no

Hvorfor dømmer du helt yrke og kaller dem for møkkamennesker basert på hvordan to politimenn oppfører seg? Fleste politi eg har møtt har alltid vert hyggelige og høflige, ikke alle oppfører seg slik.
Vis hele sitatet...

Det er godt mulig jeg var for rask i avtrekkeren. Vi trenger virkelig og ha et politi, men en stor del av menneskene på narkoavsnittet er forkaklet i sinnet med ideologiske briller. Norsk narkotikapolitiforening med andre avholdsbevegelser med røtter i kristenkonservative foreninger har formet forkastelige holdninger. Det er stuereint og føle forakt, med tanke på at liv er blitt ødelagt av tankegangen deres. Jeg ser ikke bort i fra at historien til trådstarter stemmer.
Problemet med veldig mange politifolk er at de har en personlig overbevisning om hva som er rett og galt, og at målet helliger middelet.
Ble veldig nysjerrig på stranger sin side av saken vs nattpatruljens fremvising av saken. Om noen finner den, PM gjerne meg også.
Opplevde noe enda sykere selv.

Våknet opp til et ring på døra. Sivilen sto der for å spørre meg hvorfor jeg utveksla meldinger med den fyren og viste et bilde av en litt fy samtale mellom oss.

Jeg sa det ikke var meg ass. De peker ut at jeg ser rusa ut, sløv.. Og nervøs.

Jeg var dritt nervøs fordi jeg hadde mekket klart til besøk over hele bordet inne, og hadde en boks med 200frø liggende på rommet mitt..

Endte opp med en razzia pga nervøsiteten der de sjekka en clean tlf i bytte mot å droppe en charge, sjekka kjøleskap og tok rustest på meg pga en mange års gammel bong flaske jeg hadde glemt av lol.

De fikk derimot ikke med seg mekket eller frøene
Om du har tilknytting til noen som er involvert i noen form for organisert kriminalitet kan dette faktisk ha noe med saken å gjøre. Det er ikke sikkert du vet hvem de skulle ha eventuelt fulgt med på, men det er veldig lettvint for politiet å få et overblikk nå som alt er så digitalisert. Kan være så enkelt som at de har fulgt bevegelsene til en du kjenner å sett trafikk inn å ut hos deg. Om du er i et miljø hadde du vell ikke overasket de om du faktisk hadde oppbevart noe for noen andre.
Det er ikke noe nytt at politiet følger en person store deler av døgnet for å kartlegge et kart rundt vedkommende. Det er heller ikke noe sjeldent at en kompis hjelper litt til eller oppbevarer en fin fin sum kontanter slik at han de følger fremdeles har tilgang til penger osv.
dette er ikke noe nytt fenomen fra politiet sin side. De får kanskje ikke så mye ut av det når de følger enkelte som har hatt klegg på seg lenge da de får noen fine rutiner. utfordringen er jo at man blir utilregnelig greier ikke drifte slik som før. penger og alt slikt blir jo også utilregnelig for han som har klegg og det er derfor vanlig å ha gode venner som fort kan få til noe om man får en liten time der ingen ser på

ved mistanke kan vel politiet da seg til rette? om du er i miljøet å omgås slike folk hva annet kan du forvente?

Kanskje du slo dem som en hjelpsom kompis?
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Var ikke klar over at det ikke skulle være lov. Helt sykt egentlig.

Litt avsporing, men har sett en god del video av amerikansk politi.

Vi i Norge har langt færre rettigheter enn bl.a amerikanske borgere.

I de fleste stater så er det ikke et krav om at du må identifisere deg, såfremt du ikke er pågrepet for et lovbrudd, på vei mot å begå etlovbrudd eller er mistenkt for et lovbrudd.

Politi har heller ikke lov å stoppe deg, uten grunn. Det med også forsvares med at du har begått et lovbrudd, på vei mot å begå et lovbrudd eller mistenkt for et lovbrudd. Mistenkelig oppførsel, nervøsitet er ikke nok.

Man har også lov å filme nøyaktig hvor det passer deg i offentlig rom. Omså du skulle stå i et offentlig rom, og filme inn på en militærbase.

Anbefaler å søke på
«First amendment audits» så finner dere mange videoer av amerikansk politi hvor borgere rett og slett har som mål å filme politiet, hvor de har satt seg inn i loven på forhånd for å se om politiet tråkker på deres rettigheter.

Dette skjer til stadighet i disse videoene selvsagt. Men hadde det vært i Norge så har vi ikke de samme rettighetene engang.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var ikke klar over at det ikke skulle være lov. Helt sykt egentlig.

Litt avsporing, men har sett en god del video av amerikansk politi.

Vi i Norge har langt færre rettigheter enn bl.a amerikanske borgere.

I de fleste stater så er det ikke et krav om at du må identifisere deg, såfremt du ikke er pågrepet for et lovbrudd, på vei mot å begå etlovbrudd eller er mistenkt for et lovbrudd.

Politi har heller ikke lov å stoppe deg, uten grunn. Det med også forsvares med at du har begått et lovbrudd, på vei mot å begå et lovbrudd eller mistenkt for et lovbrudd. Mistenkelig oppførsel, nervøsitet er ikke nok.

Man har også lov å filme nøyaktig hvor det passer deg i offentlig rom. Omså du skulle stå i et offentlig rom, og filme inn på en militærbase.

Anbefaler å søke på
«First amendment audits» så finner dere mange videoer av amerikansk politi hvor borgere rett og slett har som mål å filme politiet, hvor de har satt seg inn i loven på forhånd for å se om politiet tråkker på deres rettigheter.

Dette skjer til stadighet i disse videoene selvsagt. Men hadde det vært i Norge så har vi ikke de samme rettighetene engang.
Vis hele sitatet...
Så du vil heller ha det som amerikansk politi her i Norge? Amerika er jo en kjempe politistat og rettighetsbrudd der gir de blaffen i, her får man hvertfall en fair behandling ved rettighetsbrudd og muligheten til å ta det til en domstol og få en fair vurdering der. I USA kommer man ikke så langt engang, bare se på for eksempel breanna Taylor saken hvor hun ble skutt sovende i sitt egen hjem fordi politiet storma leiligheten i jakten på en mann som ikke engang bodde eller hadde tilhørighet der. Det finnes ti tusener av familier med etterlatte skutt og drept av politiet uten grunn, som ikke blir hørt i etterkant og staten driter i alt av rettigheter og rettferd i disse sakene. Drap er jo bare et eksempel men det er jo normalen å ransake hus og mennesker uten grunn der også, så de rettighetene kommer man ingen vei med. I tillegg er justissystemet der helt anderledes enn her, både med tanke på bevisføring og skyldspørsmål, straffeutmålinger, korrupte dommere som får penger under border for å dømme deg og korrupt politi som planter dop på deg, og ikke minst soningsforhold som er inhumane og brudd på menneskerettighetene hele tida.
Politiet og rettsvesenet i USA er absolutt ikke noe man skal ha et snev av positiv holdning til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var ikke klar over at det ikke skulle være lov. Helt sykt egentlig.

Litt avsporing, men har sett en god del video av amerikansk politi.

Vi i Norge har langt færre rettigheter enn bl.a amerikanske borgere.
Vis hele sitatet...
Lov og lov, det er mer et spørsmål om tolkning og rettsoppfatning: Du har alltid hatt lov til å filme politiet så lenge du ikke forkludrer jobben deres. Akkurat som at du har lov til å filme andre folk så lenge du ikke er plagsom. Spørsmålet gikk på hvorvidt du hadde lov til å publisere det. Her bør det bemerkes at du i Norge ikke har lov til å publisere film av privatpersoner i offentlig rom uten deres samtykke på grunn av opphavsrett, av alle ting. Ett av flere unntak fra denne regelen har vært opptak som har allmenn interesse; de har vært lovlige å publisere. Politiet har lenge hevdet at de har det samme vernet som privatpersoner, men her har nå lagmannsretten konkludert med at så ikke er tilfelle.

Dersom jeg har oppfattet det korrekt, så har du som privatperson ikke det vernet i USA, ergo er det rett frem å publisere. Likedan kan heller ikke politiet der borte påberope seg noen tilsvarende beskyttelse, og problemstillingen har ikke vært aktuell på samme måte. Men vil det si at amerikanere har flere rettigheter? Eller færre? Her vil jeg si de bare har andre rettigheter: Individets rett til å ytre seg står sterkere enn individets rett til å få være i fred, og der disse to kolliderer er det førstnevnte som vinner. Diskrepansen er altså mer et utslag av andre juridiske prioriteringer enn flere individuelle rettigheter.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I de fleste stater så er det ikke et krav om at du må identifisere deg, såfremt du ikke er pågrepet for et lovbrudd, på vei mot å begå etlovbrudd eller er mistenkt for et lovbrudd.

Politi har heller ikke lov å stoppe deg, uten grunn. Det med også forsvares med at du har begått et lovbrudd, på vei mot å begå et lovbrudd eller mistenkt for et lovbrudd. Mistenkelig oppførsel, nervøsitet er ikke nok.

Man har også lov å filme nøyaktig hvor det passer deg i offentlig rom. Omså du skulle stå i et offentlig rom, og filme inn på en militærbase.
Vis hele sitatet...
Filme inne på et militært anlegg, faktisk. Altså... Jeg betviler ikke et sekund at du har sett mye videoer av friborgere, anarkister, rebeller og andre myndighetskritiske grupper, så jeg er ikke forundret over at du har hørt alle de påstandene mange ganger. Men jeg ville veldig seriøst vurdert å supplere deres påstander med egne undersøkelser og litt faktasjekking før jeg tok de for god fisk...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Anbefaler å søke på
«First amendment audits» så finner dere mange videoer av amerikansk politi hvor borgere rett og slett har som mål å filme politiet, hvor de har satt seg inn i loven på forhånd for å se om politiet tråkker på deres rettigheter.

Dette skjer til stadighet i disse videoene selvsagt. Men hadde det vært i Norge så har vi ikke de samme rettighetene engang.
Vis hele sitatet...
Du tar selvsagt helt feil på sistnevnte punkt, og jeg har beskrevet årsaken over, men la oss akseptere premisset - det er jo kult at det er lov å fotfølge snuten med kamera, men vil du virkelig foretrekke å leve i et land der denne adferden er nødvendig?
Sist endret av Myoxocephalus; 9. januar 2021 kl. 23:20.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så du vil heller ha det som amerikansk politi her i Norge? Amerika er jo en kjempe politistat og rettighetsbrudd der gir de blaffen i, her får man hvertfall en fair behandling ved rettighetsbrudd og muligheten til å ta det til en domstol og få en fair vurksempel dering der. I USA kommer man ikke så langt engang, bare se på for ebreanna Taylor saken hvor hun ble skutt sovende i sitt egen hjem fordi politiet storma leiligheten i jakten på en mann som ikke engang bodde eller hadde tilhørighet der. Det finnes ti tusener av familier med etterlatte skutt og drept av politiet uten grunn, som ikke blir hørt i etterkant og staten driter i alt av rettigheter og rettferd i disse sakene. Drap er jo bare et eksempel men det er jo normalen å ransake hus og mennesker uten grunn der også, så de rettighetene kommer man ingen vei med. I tillegg er justissystemet der helt anderledes enn her, både med tanke på bevisføring og skyldspørsmål, straffeutmålinger, korrupte dommere som får penger under border for å dømme deg og korrupt politi som planter dop på deg, og ikke minst soningsforhold som er inhumane og brudd på menneskerettighetene hele tida.
Politiet og rettsvesenet i USA er absolutt ikke noe man skal ha et snev av positiv holdning til.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder hvilke rettigheter jeg ville hatt, så hadde jeg tatt en amerikansk borger kontra norsk uten å blunke.

Om jeg ville hatt amerikansk politi vs norsk med tanke på bevæpning m.m er en annen historie. Uansett så er det mye enklere å foreta en ulovlig ransakning i Norge, hvor politet kan dikte opp at de syntes du så rusa ut eller at de lukta hasj i trappeoppgangen din.

Det er mye enklere å bli dømt i norge i en sak. Her kan du dømmes på indisier. I tillegg så har Norge fri bevisførsel. Det vil si at dersom politiet har innhentet et bevis på en ulovlig måte, så kan det benyttes mot deg i en rettsak. Det kan du ikke i USA.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av valldemar Vis innlegg
Uansett så er det mye enklere å foreta en ulovlig ransakning i Norge, hvor politet kan dikte opp at de syntes du så rusa ut eller at de lukta hasj i trappeoppgangen din.

Det er mye enklere å bli dømt i norge i en sak. Her kan du dømmes på indisier. I tillegg så har Norge fri bevisførsel. Det vil si at dersom politiet har innhentet et bevis på en ulovlig måte, så kan det benyttes mot deg i en rettsak. Det kan du ikke i USA.
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? Det stemmer ikke. Ulovlige ransakinger foregår daglig i USA, planting av bevis under ransakingene, og haugetall av uskyldige som blir dømt uten beviser og kun på indisier. Politiet i Norge kan heller ikke bruke bevis som er innhentet på ulovlig måte, det er hvertfall ikke noe som forekommer som vanlig og etter loven kan de ikke det. Det fins flere saker hvor bevis har måttet avkastes fordi de ikke har vært hentet med tillatelse.

Det frister å si flytt til USA og prøv det ut så får du se hvordan det er å være kriminell der i praksis.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Lov og lov, det er mer et spørsmål om tolkning og rettsoppfatning: Du har alltid hatt lov til å filme politiet så lenge du ikke forkludrer jobben deres. Akkurat som at du har lov til å filme andre folk så lenge du ikke er plagsom. Spørsmålet gikk på hvorvidt du hadde lov til å publisere det. Her bør det bemerkes at du i Norge ikke har lov til å publisere film av privatpersoner i offentlig rom uten deres samtykke på grunn av opphavsrett, av alle ting. Ett av flere unntak fra denne regelen har vært opptak som har allmenn interesse; de har vært lovlige å publisere. Politiet har lenge hevdet at de har det samme vernet som privatpersoner, men her har nå lagmannsretten konkludert med at så ikke er tilfelle.

Dersom jeg har oppfattet det korrekt, så har du som privatperson ikke det vernet i USA, ergo er det rett frem å publisere. Likedan kan heller ikke politiet der borte påberope seg noen tilsvarende beskyttelse, og problemstillingen har ikke vært aktuell på samme måte. Men vil det si at amerikanere har flere rettigheter? Eller færre? Her vil jeg si de bare har andre rettigheter: Individets rett til å ytre seg står sterkere enn individets rett til å få være i fred, og der disse to kolliderer er det førstnevnte som vinner. Diskrepansen er altså mer et utslag av andre juridiske prioriteringer enn flere individuelle rettigheter.

Filme inne på et militært anlegg, faktisk. Altså... Jeg betviler ikke et sekund at du har sett mye videoer av friborgere, anarkister, rebeller og andre myndighetskritiske grupper, så jeg er ikke forundret over at du har hørt alle de påstandene mange ganger. Men jeg ville veldig seriøst vurdert å supplere deres påstander med egne undersøkelser og litt faktasjekking før jeg tok de for god fisk...

Du tar selvsagt helt feil på sistnevnte punkt, og jeg har beskrevet årsaken over, men la oss akseptere premisset - det er jo kult at det er lov å fotfølge snuten med kamera, men vil du virkelig foretrekke å leve i et land der denne adferden er nødvendig?
Vis hele sitatet...
1. "Individets rett til å ytre seg står sterkere enn enn individets rett til å være i fred."
Det kommer selvsagt på hvordan man ser det. Du har flere rettigheter i USA for å være i fred fra politet. Men det er korrekt det du sier at du mindre rettigheter for privatliv når du er på et offentlig sted i USA.

2. I praksis så kan du filme nøyaktig hva du vil sålenge du står på en offentlig vei eller fortau etc. Å filme fra et offentlig sted, vil jo da si at man filmer kun det man klarer å se fra et offentlig sted.
"Your Eyes cannot be trespassed.".

https://www.aclupa.org/en/know-your-...dio-recordings

3. Jeg sier ikke at vi skal fotfølge snuten. Men det er en fin start om vi har lov å dra opp mobilkamereaet vårt å filme de når ut utfører jobben sin, som vi faktisk betaler lønna til.

Usikker på hva du mener jeg har feil om.
Vedrørende ID: Https://en.wikipedia.org/wiki/Hiibel...ourt_of_Nevada

I norge er det mye enklere for politiet å ransake omtrent hvem de vil.
Det er ikke like enkelt i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Terry_v._Ohio

Dessverre så er denne atferden nødvendig. Det er viktig at det norske politiet blir holdt ansvarlig for sine handlinger hvor de tråkker på norske borgeres rettigheter, som skjer til stadighet.

Jeg prøver ikke å glorifisere politet i USA på noen som helst måte. Politiet i USA har nok langt flere utfordringer enn det norske, og det ville ikke vært noe behov for sivile å gjøre såkalte "audits" om politiet der borte kunne grunnloven som de har sverget til.

Vi har mye rusk i politiet også i Norge, og det er en god start at vi nå har muligheten til å filme deres arbeid, såfremt vi ikke hindrer dem i deres arbeid.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvor har du dette fra? Det stemmer ikke. Ulovlige ransakinger foregår daglig i USA, planting av bevis under ransakingene, og haugetall av uskyldige som blir dømt uten beviser og kun på indisier. Politiet i Norge kan heller ikke bruke bevis som er innhentet på ulovlig måte, det er hvertfall ikke noe som forekommer som vanlig og etter loven kan de ikke det. Det fins flere saker hvor bevis har måttet avkastes fordi de ikke har vært hentet med tillatelse.

Det frister å si flytt til USA og prøv det ut så får du se hvordan det er å være kriminell der i praksis.
Vis hele sitatet...
Jeg mente det er mye enklere å foreta en lovlig ransakelse i Norge, ved at du bare kan finne på noe bullshit. Ulovlige ransakelser skjer helt sikkert hele tiden i USA. Norge har fri bevisførsel. Det har ikke USA. Vi stopper der hvis du ikke vet hva det vil si.

Jeg har aldri på noen måte hevdet at det er bedre å være kriminell i USA. Jeg har forøvrig heller aldri påstått at jeg er kriminell.
Sier heller ikke at politiet i USA er bedre enn det norske på noen måte.
Poenget mitt er at amerikanske borgere har i utgangspunkt flere rettigheter til å være i fred fra politiet i USA, kontra det norske.
At disse rettighetene brytes er en annen sak.
Sist endret av valldemar; 10. januar 2021 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av valldemar Vis innlegg
At disse rettighetene brytes er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Så hva hjelper det da? USA er en kjempe urettferdig og korrupt politistat og ikke noe vi skal se opp til eller beundre på noen som helst måte.
Anonym bruker
"Ond Svartrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor dømmer du helt yrke og kaller dem for møkkamennesker basert på hvordan to politimenn oppfører seg? Fleste politi eg har møtt har alltid vert hyggelige og høflige, ikke alle oppfører seg slik.[/quote]


Ikke alle oppfører seg sånn nei, men det er alt for mange som oppfører seg som drittunger. Syntes ikke det er riktig å si at alle er møkkamennesker, men alt for mange som jobber som politi som faktisk er det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker som purken bevist lot som de trodde du var påvirket for å legitimere razzia. Om du ikke er tidligere dømt så må du nesten regne med at de har lagt merke til deg på bakgrunn av din omgangskrets. Om du henger med profilerte kriminelle så kan ting som razzia bli resultatet. Rett eller galt, men du kan jo gjøre noe selv også ved å kutte ut de mest kjente forbryterne i gjengen. Det å leve på utsiden av loven kan ha sin pris.
Vis hele sitatet...

Så man skal droppe kompisene sine bare fordi de driver med noe ulovlig? De kan jo være morro å være med selvom du ikke gjør noe ulovlig med dem. Må jo være lov til å være kompiser med kriminelle selvom du ikke er det selv.

Er heller ikke bare bare å skaffe seg nye kompiser... hvertfall kompiser som du liker
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke alle oppfører seg sånn nei, men det er alt for mange som oppfører seg som drittunger. Syntes ikke det er riktig å si at alle er møkkamennesker, men alt for mange som jobber som politi som faktisk er det.
Vis hele sitatet...
Seier ikke politiet er noen gullunger, mye dorlig politi der ute og. Reagerte på at han kalte hele politiet møkkamennesker, en påstand eg ikke er enig i. Mulig det er endel med et maktkompleks, men har somregel møtt hyggelige folk. Viser du respekt får du som oftest respekt tilbake, seffølglig med unntak.

Du kan jo lese responsen til han jeg svarte, han kommer med mye gode poeng. Synst også han svarte veldig bra for seg.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det er godt mulig jeg var for rask i avtrekkeren. Vi trenger virkelig og ha et politi, men en stor del av menneskene på narkoavsnittet er forkaklet i sinnet med ideologiske briller. Norsk narkotikapolitiforening med andre avholdsbevegelser med røtter i kristenkonservative foreninger har formet forkastelige holdninger. Det er stuereint og føle forakt, med tanke på at liv er blitt ødelagt av tankegangen deres. Jeg ser ikke bort i fra at historien til trådstarter stemmer.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kuami; 10. januar 2021 kl. 03:40. Grunn: Skrivefeil rettelse.