Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1208
Har lest og sett en del videoer om hvor våres bevissthet kommer ifra og hva dette egentlig er, veldig spennende! Kom over en teori som jeg aldri har hørt om kalt Unified Field, noen som har kunnskap om denne teorien her?

Her er en youtube link som forklarer litt rundt dette: http://www.youtube.com/watch?v=OrcWntw9juM

http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_field_theory

http://www.youtube.com/watch?v=FSxlu...eature=related

Kan det virkelig finnes noe som et hav av bevissthet som flyter rundt i universet, er universet vi lever i bevisst?
Er vi alle under en eneste stor bevissthet som oppfatter seg subjektivt?

Noen flere som har lesestoff/videoer om bevissheten våres så er det bare å poste, vil veldig gjerne lese mer om dette
Felles bevissthet er i hvert fall en meget omstridt teori som kanskje hører mer til i fantasy-sjangeren enn noe annet.. Jeg har langt mer tro på at bevisstheten er et biologisk fenomen skapt av hjernen gjennom prosesser som avfyringer av neuroner. Men jeg vet jo ikke.

Men hvorfor høre på meg, når du kan lytte til hva professorene har å si om saken?

Her har du en link til en løpende forelesning fra UC Berkeley som omhandler nettopp dette med sinnet og bevissthet. Litt konservativ type som foreleser kanskje, men la gå. Og det forutsetter iTunes.. Enjoy!
fth
Trådstarter
Nice!
Vet ikke så mye om det selv, syns det også høres ganske fantasy aktig ut og litt for "enkelt" å bruke dette til å forklare fenomenet.
Bevisstheten er jo også en del av prosesser i hjernen selvfølgelig, leste et sted at bevisstheten i hjernen er en del av neuroner, men bare mange mange ganger mindre partikler/atomer eller hva nå enn det er.
Interessant er det hvertfall å lese om dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan du forklare samanhengen mellom 'Unified field theory' og eit universelt medvit?

Kan du forklare argumenta i videoane slik at vi slepp å sjå gjennom tjue minutt med video?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fth Vis innlegg
Bevisstheten er jo også en del av prosesser i hjernen selvfølgelig, leste et sted at bevisstheten i hjernen er en del av neuroner,
Vis hele sitatet...
Neuron er berre fancy ord for hjerneceller, så at hjernen består av det er vel neppe rakettforskning.
Sitat av fth Vis innlegg
men bare mange mange ganger mindre partikler/atomer eller hva nå enn det er.
Interessant er det hvertfall å lese om dette
Vis hele sitatet...
Det overrasker meg litt at du har så fundamentalt manglande kunnskap om temaet du ynskjer å diskutere.
Er det ikke slik man lærer da? Man vet ikke, og dermed spør man? Synes du er raskt oppe med sabelen, slashdot.
fth
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Neuron er berre fancy ord for hjerneceller, så at hjernen består av det er vel neppe rakettforskning.


Det overrasker meg litt at du har så fundamentalt manglande kunnskap om temaet du ynskjer å diskutere.
Vis hele sitatet...
Slashdot, det var ikke meningen at jeg skulle starte noe debatt eller en heftig diskusjon om hvordan hjernen våres fungerer eller at jeg selv kan mer om dette enn andre her på forumet, for det kan jeg faktisk ikke. Har nettopp begynt å lese om hjernen og dens funksjoner og da dukket spørsmålet mit opp angående bevissheten våres og hvor den har kommet ifra.

http://www.grantchronicles.com/astro128.htm

http://www.awitness.org/unified/index.html
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg ville begynt med litt kjeldekritikk. Den første av dei to sidene to lenker til der ser ikkje veldig overbevisande ut ved ei kjapp gjennomlesing - han t.d. snakker om evolusjon der fysiske kjennetegn kjem som følge av oppførsel, rimelig stikk i strid med det vi veit om evolusjon:
Therefore it is my hypothesis that evolution occurs by means of the transfer of dominate genes, with the production of such dominant genes being the product of 'biological algorithms', a genetic software program that brings physical characteristics into harmony with behavior, such that when behavior changes, and a conflict then exists, this acts as a trigger and causes the release of dominant genes.
Vis hele sitatet...
Eg ville funne litt betre kjelder, gjerne populærvitenskaplege bøker om temaet som ikkje er skreve av new-age filosofer og liknande. Google kjeldene dine. Er det folk som påpeiker problemer? Når du kan det grunnleggjande er du i stand til å utøve kjeldekritikk på eit sjølvstendig grunnlag, ved å sjå om det som står rimer med det du kan.
Hvordan har det seg at jeg føler denne teorien hver gang jeg har over en middels sterk spirituell oppvåkelse?
Hvordan har det seg at også urfolk oftest har en følelse av en sammensveiset bevisthet/livskraft?

Her strides de lærde.
Dette er store gåter det tar lang tid å komme nær en fasit på. I mellomtiden kan man sette seg mediterende på en sten og synse hva som er mest riktig for èn selv.
Sist endret av Doktor Horse; 5. mars 2012 kl. 15:48.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Cogito ergo sum.

Beklager, jeg måtte bare komme med verdens mest uoriginale svar.
Artig tema det her, tenkt ganske mye på det i det siste.
Alle har en følelse av ett "jeg" som strekker seg forbi hva slags klær du har på deg, hva du gjør hver dag etc.
Det eneste vi kan være helt sikre på er at vi er bevisste skapninger. Vi kan godt tvile på om den virkeligheten vi opplever hver dag er ekte, om kroppen vår er ekte, men vi kan ikke tvile på at vi opplever. Det er ganske interessant det her, at vi kan ikke måle eller veie bevissthet, men jeg vet at den er der.

Etter min mening er bevissthet det mest fundamentale vi har, siden det er det eneste vi kan være sikker på. Hvis man skal diskutere rundt begrepet og fenomenet bevissthet, så blir det en del synsing og filosofi naturligvis, men det er nå sånn det er
Ett lite sitat fra Erwin Schrödinger:

"Yet each of us has the indisputable impression that the sum total of his own experience and memory forms a unit, quite distinct from that of any other person. He refers to it as 'I'. What is this 'I?

If you analyse it closely you will, I think, find that it is just a little bit more than a collection of single data (experiences and memories), namely the canvas upon which they are collected. And you will, on close introspection, find that what you really mean by 'I' is that ground-stuff upon which they are collected."
Sist endret av mar10an; 5. mars 2012 kl. 16:47. Grunn: Skrivefeil.