Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 31700
Hei, vet ikke om det er så veldig "Undergrunn", men tenkte jeg skulle lage en tråd om juksing.

Det er sikkert ikke bare meg som hater følelsen av å måtte huske tyskgloser, grammatikkregler og masse annet drit som jeg aldri får bruk for uansett. Derfor oppfordrer jeg dere til å komme med deres beste juksetriks!

Mine favoritter er:

- Gjemme et dataskrevet ark med tiny skrift under genseren, og blande det med kladdearkene under prøven.
- Spille inn det jeg må huske på mp3 spilleren, og lytte på det under prøven.

Alle vet konskvensene av juksing, så det er unødvendig med moralprek!
Føler ikke denne tråden er så veldig levedyktig, men .txt-filer på iPoden er jo en gjennganger på de fleste skoler. Personlig styrer jeg unna sånnt, ikke nødvendigvis for å være moralsk.
I norsk eller lignende der du kan bruke ordbok, pleier jeg og teipe inn sider forskjellige steder i ordboka, og late som jeg leiter etter gloser el.

Kan også ved vanlige prøver legge boka du har prøve i, nede på doen eller no. Så spør du bare pent om og gå på do, og leser det du trenger og vite.
Sist endret av McMaarud; 12. desember 2007 kl. 18:00.
Sjekk denne: Cheat At School Professionally

This video is for educational purposes.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 12. desember 2007 kl. 18:00.
Ja. Ipod er mye brukt. Men får ikkje bruke det under prøver, så klara meg uten
Husker jeg teipa alle svara på ei prøve i taket over pulten min på ungdomsskolen en gang.

Ble tatt da, læreren lurte på hvorfor jeg kikka så mye opp i lufta hele tida.

haha nå kom jeg til å tenke på den kommentaren: "Hva er de du ser ut i lufta etter, svarene står ikke der"

Sitat av spelley
Det er bare idiotisk å jukse på prøver, du når absolutt ikke langt med det, å ikke minst du lurer bare deg selv!

Lykke til videre, det kommer til å gå deg dårlig hvis du fortsetter med juksing.
Vis hele sitatet...

Helt enig. Og hvordan skal det gå med verden hvis fler og fler jukser på skolen? Ingen kunnskap trenger inn i hodene på folk lenger.
Tanker om verdens undergang pga global oppvarming, som igjen er relatert til for lite kunnskap, er en gjenganger oppi hodet mitt. Selv om det er usannsynlig at det skjer i min tid her på kloden
Sist endret av SameGeriljaen; 12. desember 2007 kl. 18:07.
spelley: Skjønner ikke helt hvor den "du lurer bare deg selv" kommer fra. Mener du jeg da ikke lærer det jeg bør? Ser ikke hvordan det at jeg vet hva granitt er laget av får meg så veldig langt i livet?

Har uansett brukt mp3 spiller, notatark og mobil. Til tider får du også en time tidligere å øve på, kan da passe på om læreren kommer inn med prøven litt tidligere og evt. lokke henne ut for å snappe opp prøven. Har fungert for meg
Mp3-spillere er som oftest ikke tillatt under prøver på videregående. Å jukse på ungdomsskolen har heller ingenting for seg siden pensumet er såpass lett og karakterene ikke er så viktige da.
Har til tider brukt mobil i pennalet. Eventuelt skrive på pulten før prøven og legge ting oppå.
Har ikke gjort det så mye selv, men huska noen jenter i klassen på ungdomskolen som skreiv svara på tavla blandt "Husk leksene"- notisene, lærerene merka aldri noe
Sist endret av personbil; 12. desember 2007 kl. 18:10.
Sitat av personbil
Har ikke gjort det så mye selv, men huska noen jenter i klassen på ungdomskolen som skreiv svara på tavla blandt "Husk leksene"- notisene, lærerene merka aldri noe
Vis hele sitatet...

Haha. Ja da snakker vi oppmerksom lærer
Hvis man bruker pcen kan man bare ha lagret ting på its-learning og hente det ned før prøven eller google seg frem til svaret da, men har du bare det i et lite vindu da
Sitat av spelley
Det er bare idiotisk å jukse på prøver, du når absolutt ikke langt med det, å ikke minst du lurer bare deg selv!
Vis hele sitatet...

Du lurer da også læreren din, og det er vel poenget. det kom vel klart fram at dette ikke var en tråd for moralprekener.
Sitat av Zepplin
spelley: Skjønner ikke helt hvor den "du lurer bare deg selv" kommer fra. Mener du jeg da ikke lærer det jeg bør? Ser ikke hvordan det at jeg vet hva granitt er laget av får meg så veldig langt i livet?
Vis hele sitatet...
Hva f**n skal du med nynorsk, hva f**n skal du med historie ?
Jo historie hadde kanskje vært litt bra å kunne, slik at du var hvordan det har vært her i verden før du kom, å ikke virke som en analfabet.
HVa med nynorsk da ?
Om du får ett brav fra staten som er skrevet på nynorsk eller lignende, er du lovpålagt å svare på nynorsk.


Det er søren meg ikke uten grunn at du lærer det du gjør.
Grow up for fuck sake.
Å det er deg selv du lurer uansett, ingen andre.
Det er du som kommer til å slite senere.

Sitat av Leif Motorvei
Du lurer da også læreren din, og det er vel poenget. det kom vel klart fram at dette ikke var en tråd for moralprekener.
Vis hele sitatet...
Hva forventer en om det blir startet en slik tråd ?
I utgangspunktet gir læreren blanke f**n i hva du lærer, så basically er det du selv som blir lurt, å du vil slite senere.
Sist endret av Spelly; 12. desember 2007 kl. 18:27. Grunn: Måtte sensurere banneord...
Nå nevnte jeg ikke nynorsk eller historie, ettersom det faktisk er fag du har bruk for. Jeg mener heller fag som spesialiserer seg såpass innen visse retninger at du virkelig ikke får bruk for det om du ikke studerer det videre. Det er visse ting jeg rett og slett ikke ser jeg får bruk for. Kan da nevne stordeler av faget Geografi på vgs, i tillegg til å pugge badmintonreglene for å få en god karakter i gym. Hadde du tatt opp en Geografi bok nå, kan du virkelig si du ville klart oppgavene i den?

Vær så snill å oppfør deg når du fører en diskusjon da? "Grow up for fucks sake" bygger neppe på noe annet enn å få deg til å se sykt tøff ut.
Les: http://www.freakforum.nu/forum/showt...0&page=1&pp=20
Lær deg også å snakke med folk uten å banne i annenhver setning er du grei.
Sist endret av Zepplin; 12. desember 2007 kl. 18:29.
Skoen er viktig og selv mener jeg at jeg gjør det bra på skolen, men jeg syns og det er mye som er uviktig og som jeg bare ikke gidde å bruke tid til å pugge på. Hvorfor skal jeg kunne tegne opp et 12-takters blues skjema? Hvorfor skal jeg kunne alle nynorskregler? Hvorfor skal jeg kunne navn på norske kunstnere fra barokken?
Sitat av ThaMan
Skoen er viktig og selv mener jeg at jeg gjør det bra på skolen, men jeg syns og det er mye som er uviktig og som jeg bare ikke gidde å bruke tid til å pugge på. Hvorfor skal jeg kunne tegne opp et 12-takters blues skjema? Hvorfor skal jeg kunne alle nynorskregler? Hvorfor skal jeg kunne navn på norske kunstnere fra barokken?
Vis hele sitatet...
Det er til for å glemme
Skrive på tlf pleier da jeg å gjøre. Og er det noe jeg lurer på, sender jeg melding til en kamerat som har PC/læreboka så de kan finne svaret.
Den er litt risky, en venn av meg la inn ting på kalkulatoren.
Sitat av ThaMan
Den er litt risky, en venn av meg la inn ting på kalkulatoren.
Vis hele sitatet...
Man kan da lett slette ting fra kalkulatoren
..Jeg fikk tak i fasiten til et oppgaveark en gang og bare tok bilde av det med mobilen.

Det og jukse på prøver er ikke nødvendig vis det som gir deg best kunskap.
Men om man ikke har karakterer til og F.eks bli .. Grafisk designer? Fordi at man ikke kunne nynosk er litt dumt det og.

Dette er jo overhodet ikke tilfellet med de fleste som jukser riktig nok.

Om dere har dataer er det letteste som oftest og bare ha alt på Itslearning, eller noe i den duren.
Det som ofte også funker er og bare skrive svar på diverse ting du har med deg. Om du har noe skrevet her og noe skrevet der, og litt her borte, så er det ikke ofte de fatter misstanke.
Sitat av spelley
Om du får ett brav fra staten som er skrevet på nynorsk eller lignende, er du lovpålagt å svare på nynorsk.
Vis hele sitatet...
Haha, wtf? Hvor har du det fra? Jeg har hørt om kravet den andre veien, men det får da være måte på

"Pappa sitter inne. Han skulle svare på et brev om bryllupsattesten sin, men så glemte han at det het vigsel på nynorsk, og da kom nynorskpolitet og tok ham."
hvis jeg vet at jeg ligger dårlig an til en prøve pleier jeg å gjemme læreboka på dassen. men det krever jo at man husker det når man kommer tilbake til prøven også blir det litt rart hvis man gjør det for ofte.
Hva slags skoler er det dere går på???

På skolene jeg har gått på så er det strengt forbudt å høre på musikk under prøver, alle mobiler og mp3 spillere skal legges fremme ved tavla.
Det er ikke lov å ta med seg mer enn visk, ordbok, pen, blyant ol. inn i prøvelokalet (nei, du får ikke ha med deg verken sekk eller penalhus!)
Og toalettet blir sjekket før prøven begynner.
Skal man jukse da, så må man ha en hi-tech overpriset kalkulator - men den får du jo bare ha med deg på prøver som innebærer matte.
Sitat av spelley
HVa med nynorsk da ?
Om du får ett brav fra staten som er skrevet på nynorsk eller lignende, er du lovpålagt å svare på nynorsk.
Vis hele sitatet...
Tror heller det er omvendt. Eller begge veier.

Har lurt på hva som skjer hvis man svarer på bokmål, nekter de å leste brevet da? Får du bot? Kan ikke innbilde meg at du blir straffet for å ikke svare på nynorsk.
Sitat av GothQueen
Hva slags skoler er det dere går på???

På skolene jeg har gått på så er det strengt forbudt å høre på musikk under prøver, alle mobiler og mp3 spillere skal legges fremme ved tavla.
Det er ikke lov å ta med seg mer enn visk, ordbok, pen, blyant ol. inn i prøvelokalet (nei, du får ikke ha med deg verken sekk eller penalhus!)
Og toalettet blir sjekket før prøven begynner.
Skal man jukse da, så må man ha en hi-tech overpriset kalkulator - men den får du jo bare ha med deg på prøver som innebærer matte.
Vis hele sitatet...

Syns det er merkelig med disse skolene de snakker om selv.

På ungdomsskolen jeg gikk på ble Internet slått av (I tilfelle noen skulle finne på å bruke det).
Mobil, mp3 og andre lydenheter kunne du bare glemme, dette måtte legges på kateteret.
Toalettene ble også sjekket, pluss at vi måtte bli fulgt ut hvis vi skulle pisse.
Tidsvarig øyekontakt med medelever ble også sett på som juks.

Ble du først tatt for juks ble du sendt hjem, vel fortjent.
Sitat av GothQueen
Skal man jukse da, så må man ha en hi-tech overpriset kalkulator - men den får du jo bare ha med deg på prøver som innebærer matte.
Vis hele sitatet...
Næsj, hvis du har denne casio-klakulatoren (brukes av nesten alle på min videregående skole, fordi lærerene har den):

http://i.pricerunner.com/prod/12_7_13_1_i71333712s/product.jpeg

Eller du kan bruke en av kalkulatorene listet her: Casio cable compatible models

Kan du overføre store mengder data til den fra pc med en slik kabel:

http://www.casionz.co.nz/Site/Pronto/images/SB87.jpg

Kabler:
Link1
Link2
Link3

Lévere norsk stil på kalkulatoren?
Sist endret av Turbolego; 12. desember 2007 kl. 19:32.
Sitat av Turbolego
Næsj, hvis du har denne casio-klakulatoren (brukes av nesten alle på min videregående skole, fordi lærerene har den):
Vis hele sitatet...
Men er det lov å bruke kalkis på norsk/engelsk/andrespråk-prøver da?


Levere stil på Casio/Texas hadde tatt seg ut ja Skål
Sist endret av SameGeriljaen; 12. desember 2007 kl. 19:38.
Det kommer som oftest mest ann på læreren hvor strenge de er på overvåking.
Vi har hatt spanskpræver på Vidergående hvor ca 70% jukset, jeg mistet jukselappen, den satt seg fast under stolbenet og når jeg skulle plukke den opp rev jeg den i to.
Det lagde lyd, men ingen lærere som bemerket det tydeligvis..

Og på U. skolen så kunne vi jukse høylytt nesten når vi hadde noen lærere, mens med andre var det strengt.

Og til dere som er så jævla voksne at til tross for trådstarters tydelige advarsel mot moralprekener, så må dere gjøre det, jævelig irriterende, og det er dere som direkte bryter reglene.
Det er et undergrunnsforum for svarte, ikke et "lær meg om moral og livet" forum.
Selv hvor irriterende mange dumme fjortisser kan være.

Mitt spørsmål:
Finnes det noen billige briller som gjør det lettere og se hva sidemann skriver?
Noen som feks forstørrer og endre synsvinklen.
Litt sånnsom Donald Duck brillene med speil.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Jeg skriver bare stikkord på leggen, legger det beinet over det andre, så jeg har god utsikt, drar opp buksebeinet, leser et par tre stikkord fort, og drar det ned igjen. Eneste kjipe er hvis det er sommer og du går i shorts, eller at det er vanskelig å få bort i dusjen ;p
Hehe.. Får alltid gode karakterer, og Jeg har aldri skjønt poenget ved juksing!
Har noen veninner som er ganske ekstreme:

- Skriver inn på kalkulaturen
- Legger inn filer på iPoden/ spiller inn, og hører på etterpå
- Skriver notater på armene, leggen, magen osv.
- Går på "do" i timen, og ringer/treffer noen
- + alle div. idiotiske metoder, på uærligt vis
Sitat av Zepplin
Nå nevnte jeg ikke nynorsk eller historie, ettersom det faktisk er fag du har bruk for. Jeg mener heller fag som spesialiserer seg såpass innen visse retninger at du virkelig ikke får bruk for det om du ikke studerer det videre. Det er visse ting jeg rett og slett ikke ser jeg får bruk for. Kan da nevne stordeler av faget Geografi på vgs, i tillegg til å pugge badmintonreglene for å få en god karakter i gym. Hadde du tatt opp en Geografi bok nå, kan du virkelig si du ville klart oppgavene i den?

Vær så snill å oppfør deg når du fører en diskusjon da? "Grow up for fucks sake" bygger neppe på noe annet enn å få deg til å se sykt tøff ut.
Les: http://www.freakforum.nu/forum/showt...0&page=1&pp=20
Lær deg også å snakke med folk uten å banne i annenhver setning er du grei.
Vis hele sitatet...
OffT: Jeg kan si at jeg hadde klart oppgavene i geografiboka, ja. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar opp geografi som et fag du ikke trenger. Er du helt vekke eller? Vil du sitte med null kunnskap om ting som kart, klima, platedrift, danning av landformer, fordeling av ressurser osv osv? Du vil da være ignorant til ting som er allmennkunnskap i dagens samfunn. Hvis du mener at slike ting er unødvendig å lære så synes jeg oppriktig synd på deg.

OnT:
Hva er poenget i å jukse på prøver i dagens skole uansett? Du får jo ha med deg alt av hjelpemidler på tentamen og eksamen; de prøvene som teller mest. F.esk. lærebok i matematikk, PC med alt av stoff du kan tenke deg i norsk og engelsk. Muntlig er den eneste tøffe eksamen som står igjen så vidt jeg vet.
Jeg jukser aldri, rett og slett fordi jeg heller bruker tid til å lære meg ting, både unødvendige og nødvendige, isteden for å bruke tid på å unngå det. Juksing virker bare når læreren er enten en idiot eller ikke bryr seg. Dersom du greier å lure en lærer som både bryr seg og er klok, har du brukt for mye tid på det
Jeg pleide å skrive ut en lapp med miniskrift på fra PCen. Plasserte den i penalet mitt slik at jeg kunne se alt uten å rote borti penalet. Fungerte bra for meg, helt til jeg ble tatt for det. Satan så ekkelt det var. Ble nedsatt og fikk ikke grunnlag for vurdering i faget. Men jeg fikk heldigvis unnskyldt meg og var ydmyk nok til å få en ny sjanse. Det endte opp med en 7-kapitlers muntlig eksamen i kjemi. Men jeg fikk 5 i faget etter den, noe som jeg ble veldig glad for. Når jeg brukte jukselapp fikk jeg som regel mellom 4 og veldig svak 5.

Poenget med historien er vel egentlig bare det at jeg ikke har jukset siden den gang. Som flere her har sagt så lurer du bare deg selv. Og det stemmer virkelig. Utrolig nok, men jo mer man jobber med fagene jo bedre blir man i de. Ikke juks, og iallefall ikke juks hvis du går siste året på videregående.

Edit: leif-arne
Sist endret av Bagster; 12. desember 2007 kl. 20:18.
Gordon: Jeg prøver heller å dra fram geografi i lik linje med valgfag. Om man skal lære seg om dannelser av steinskifer osv bør det vel i så fall også være obligatorisk å lære seg hvordan f.eks. gravitasjonsfelter funker? Synes igrunn ikke det er så sykt store forskjeller der, men kan vel bare være enige i å være uenige, har ikke ork til å diskutere det videre. Vil tro mye av det som står i geografi boka ikke er allmenn kunnskap ettersom de fleste slett ikke kan det. Skolen jeg går på kunne ikke elevene gitt mer faen i geografi. Har også merket at faget ofte ikke har de beste lærerne.

Goth: reglene sier vel at vi ikke kan bruke mobil eller musikk, men de aller fleste lærerne bryr seg ikke om musikk og mobilen kan du bare snike inn under pulten. Vanskelig er det hvertfall ikke

Kan evt. også be om en dopause for så å ha et ark klart i lomma.
Sist endret av Zepplin; 12. desember 2007 kl. 20:37.
Sitat av SameGeriljaen
Syns det er merkelig med disse skolene de snakker om selv.

På ungdomsskolen jeg gikk på ble Internet slått av (I tilfelle noen skulle finne på å bruke det).
Mobil, mp3 og andre lydenheter kunne du bare glemme, dette måtte legges på kateteret.
Toalettene ble også sjekket, pluss at vi måtte bli fulgt ut hvis vi skulle pisse.
Tidsvarig øyekontakt med medelever ble også sett på som juks.

Ble du først tatt for juks ble du sendt hjem, vel fortjent.
Vis hele sitatet...

Jeg tror du snakker spesielt om tentamen nå. Fordi det var ikke vansklig og jukse på ungdomsskolen i det hele tatt. I vår klasse kunne man av og til spørre sidemannen om svaret uten og bli merket fordi læreren var så innsugd i pc skjermen sin at han ikke reagerte.


Når det kommer til juksing så tror jeg Michael Scofield gir deg svaret ganske klart.
Sist endret av ResQ; 12. desember 2007 kl. 20:36.
Sitat av rahim
Haha, wtf? Hvor har du det fra? Jeg har hørt om kravet den andre veien, men det får da være måte på

"Pappa sitter inne. Han skulle svare på et brev om bryllupsattesten sin, men så glemte han at det het vigsel på nynorsk, og da kom nynorskpolitet og tok ham."
Vis hele sitatet...
Dette har jeg fått hørt fra norsk å samfunnsfag læreren min på Olsvikåsen VGS i bergen, tror han kan litt mer en deg.
Hvis du ikke har noe relevantinformasjon å komme med, eller fakta ( med kildehenvisning), kan du ikke bare la vær å svare ?
Sist endret av Spelly; 12. desember 2007 kl. 20:47.
spelley: Jeg har hørt fra norsk lærern min på VGS at folk som jobber innenfor staten og evt. må svare på brev eller e-post MÅ kunne nynorsk. Dette er selvfølgelig så de også kan svare folk på nynorsk. Om vi velger å skrive bokmål eller nynorsk til staten skal ikke ha noe å si, de må da kunne begge deler de og?

PS: Kom gjerne med en kildehenvisning på din egen sak, ettersom de fleste hittil har vært enige med rahim
Sist endret av Zepplin; 12. desember 2007 kl. 20:59.
Sitat av ResQ
Jeg tror du snakker spesielt om tentamen nå. Fordi det var ikke vansklig og jukse på ungdomsskolen i det hele tatt. I vår klasse kunne man av og til spørre sidemannen om svaret uten og bli merket fordi læreren var så innsugd i pc skjermen sin at han ikke reagerte.
Vis hele sitatet...
Det er lett å blande tentamen og vanlig prøver ja.

Siterte og sa meg enig i det GothQueen sa, men er også enig i at det på vår skole var lett å jukse på prøvene (ikke tentamene).

Vi (jeg og ResQ) gikk/går jo på samme skole der alle klassene ble relativt likt behandlet i forbindelse med prøver, men IKKE i vanlige timer.... glemmer aldri de store ord-bokkrigene vi hadde.
Ble litt OffT... sorry
Sist endret av SameGeriljaen; 12. desember 2007 kl. 21:05.
Skole er utrolig viktig med tanke på Vil Du Bli Millonær og andre spørreprogram.
Sitat av Latterkongen
Skole er utrolig viktig med tanke på Vil Du Bli Millonær og andre spørreprogram.
Vis hele sitatet...
Jepp. Det er jo i bunn og grunn for å sikre egne goder og å vinne i spørreprogrammer at vi går på skole.
Sitat av spelley
Dette har jeg fått hørt fra norsk å samfunnsfag læreren min på Olsvikåsen VGS i bergen, tror han kan litt mer en deg.
Vis hele sitatet...
Siden du har fem skrivefeil i én setning har jeg ikke stor tro på norsklæreren din, egentlig.
Sitat av spelley
Hvis du ikke har noe relevantinformasjon å komme med, eller fakta ( med kildehenvisning), kan du ikke bare la vær å svare ?
Vis hele sitatet...
Hey, det var du som trakk en påstand ut av baken. Bevisbyrden ligger ikke hos meg.
Sitat av spelley
Om du får ett brav fra staten som er skrevet på nynorsk eller lignende, er du lovpålagt å svare på nynorsk.
(...)
I utgangspunktet gir læreren blanke f**n i hva du lærer, så basically er det du selv som blir lurt, å du vil slite senere.
Vis hele sitatet...
sånne utsagn som dette er noe av det mest irriterende jeg vet om. hvis du ikke VET noe som helst, hvorfor skal du da uttale deg? NEI, du er ikke lovpålagt å svare på nynorsk, med mindre du JOBBER for staten. og NEI, du kommer IKKE til å slite særlig hvis du benytter deg av litt selektiv juksing opp gjennom skolen.
Du har krav på korrespondanse med statlige ansatte på din egen målform. Staten har ingen målform og skal tilpasse seg deg, ikke omvendt. Det hadde vært pokkers idiotisk.
Få tak i en pitteliten usb minne penn, ta av dekselet. Blir ofte veldig mye mindre da. Samnt tynnere.
På Norsk prøver får du av og til utdelt hva du skal skrive om, slik at du kan ta med stikkord. (Var ihvertfall slik da jeg gikk på ungdomsskolen)
Så, var det grådig lett å putte den i, og copy/paste en ferdig prøvde inn i mine dokumenter. Ekstra lett var det å gjøre det da læreren gikk rundt å delte ut ark. Da var det litt støy, og ingen følgte med på om du fitlet litt på pcen. Så,når læreren ber dere legge fram alt, så har du allerede fått inn fila di, og har ingen problem med å legge den fra deg.

Lett!

Og, det å klage på at det kommer inn litt moral i en slik tråd, er jo 100% naturlig.
Fordi.. Juksing er og forblir teit.
hvis det er noen her som har it/brukersystemer/systemutvikling på vgs her så si ifra. har tilgang til alt av fasiter og oppgaver.
Vet ikke om det er så relevant, men når jeg gikk på ungdomsskolen så hadde vi prøver på god gammeldags papir. Da jukset jeg med å skrive stikkord som MMS melding som jeg lagret på mobilen. Hadde mobilen på stolen mellom beina og når læreren gikk forbi var det bare for meg å klemme sammen beina og holde maska. Funka veldig godt. Kan ha noe å gjøre med at lærerne vi hadde var godtroende mennesker. Eller rettere sagt naive.
Bruker ikke å jukse selv, men det må da gå ann å skrive stikkord (eller feste en lapp) på innersia av låret, og bare gå på do litt ofte? Lettere blirdet vel ikke, og jeg tviler på at lærerne kommer til å skjekke inneria av låret ditt.
På spanskprøvene jeg hadde før, var det største problemet å huske gloser og bøyningsmønster osv. Derfor pleide jeg å ta på meg en joggebukse, skrive på leggene mine, deretter la jeg bena i kors, altså ikke helt over, men mer som en vinkel, deretter kunne jeg bare dra opp litt av buksen, og lese av=) Hjalp ganske mye det.
Sitat av spelley
HVa med nynorsk da ?
Om du får ett brav fra staten som er skrevet på nynorsk eller lignende, er du lovpålagt å svare på nynorsk.
Vis hele sitatet...
Og der viste du egentlig at du like godt kunne jukset på prøvene, for du dette har du tydeligvis ikke skjønt... Som privat person er du ikke pålagt å bruke det du anser som sidemål etter at du har gjort ferdig skolegangen.

Det er mye man tror man ikke får bruk for senere i livet, men man faktisk har nytte av, desverre er det man pugget og brukte masse tid på å lære seg utenat sjelden blandt det. Forståelse for stoffet er så utrolig mye viktigere og alle detaljene kan man og vil man som regel hvis man får bruk for det, slå opp når det trengs. Selv innen ting man virkelig har interesse for og lærer seg detaljer uten å engang pugge, vil detaljene bli vasket vekk etter ikke så altfor lang tid hvis man ikke repeterer. (Det var en tid jeg omtrent kunne ha gått opp i kvitt eller dobbelt i "the beatles", men idag kan jeg knapt navngi alle skivene deres..)

Det er også derfor du vil merke at jo høyere opp man kommer innen utdanning, jo mer er tillatt å bruke av hjelpemidler, fordi at forståelsen er så mye viktigere, og mangler man denne så vil man ikke kunne redde seg på å sitte og slå opp i boka uansett.

On topic: Kulepenn på brunost er en gammel schlager.... Men det er vel begrenset med info man får presset inn på brødskivene sine :-P