Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  182 33189
Opplevde en lignende kontroll som Kramer når jeg reiste fra Jernbanetorget til Nasjonalteateret. Jeg gikk bort til kontrolløren og spurte hvor togene var. Jeg skulle jo selføligelig ikke reise med t-banen, men med toget. Jeg hadde jo tilfeldigvis forvillet meg inn i t-banestasjonen. Karen sa bare åja, du har gått feil du og forklarte hvor jeg skulle gå for å ta toget. Lætt.
Sitat av kælle93 Vis innlegg
åssen sniker man seg på her i tønsberg har jeg aldri sett kontråll og jeg tar bussen vær dag.
Vis hele sitatet...
men her i tbg må man betale foran før du går på bussen, hvertfall med 130-bussen opp og ned fra stokke
Når det gjelder å komme seg på bussen uten billett, så er jo som regel ikke dette noe stort problem, kan gå på bak f.eks... Men om sjåføren ikke åpner bak kan det være lurt å kunne noen knep.

Du kan spørre sjåføren om den kjører til et sted, da tenker han ikke lenger på om du har billett eller ikke.

Du kan late som du snakker i tlf og så sier du f.eks: "hør nøye etter nå detta er viktig", da vil nok ikke sjåføren avbryte den viktig samtalen.

Du kan ha et månedskort etc som ikke lengere er gyldig, de fleste sjåfører sjekker ikke om det er gyldig eller ikke!

Sett mange venner (ungdommer) som blir kasta ut av bussen fordi de ikke har billett!
Sist endret av MicRo; 27. september 2009 kl. 11:05.
evt kan man bare skaffe seg flexus og si at det ligger et månedskort på det. Når validatoren ikke funker syår du bare fast på at du har kjøpt månedskort. Da kan de ikke si noe for de har instruks om at feil med systemet på flexus kan oppstå og de må la deg gå ev venn av meg gjør dette hele tiden!
Eller bare vise en gammel bilett? Her jeg bor er det et knutepunkt der mange busser møtes for overganger og slikt. Jeg tar alltid vare på en bilett som jeg viser i forbifarten. Har i få tilfeller blitt bedt om å gi fra meg biletten. Da har jeg klart å bortforklare meg med å si at det var feil bilett. Lurer på om det går an å få tak i slike bilettmaskiner de bruker på bussene. Da kan man i praksis betale for månedskortet og det er gyldig.
Du kan bare gå på bussen med en gammel billett. Men det hjelper lite hvis det blir kontroll da...

Var forresten kontroll på majorstua her om dagen, så to vekter på t-banen, men tenkte de bare var på vei hjem. På majorstua sto det 6 menn i turban og sperret veien mot majorstua, jeg klarte å lure meg inn på Narvesen. Tenke jeg går ut andre veien, der sto det og en kar såklart. De gikk og rundt på stasjonen og sjekket randoms, jeg dro opp mobilen og ringte en kompis for å virke busyn Neste bane kom og jeg hoppet på og stemplet på neste stasjon, og dro tilbake til Majorstua.

Før jeg går på banen titter jeg alltid inn først og ser etter noe som ikke stemmer, og når banen stopper titter jeg ut først for å se om det står folk der klar til kontroll.
Hater at det skal være så dyrt, er egentlig veldig glad i kollektivtrafikk, bil i byen er bare idiotisk
åssen sniker man seg på her i tønsberg har jeg aldri sett kontråll og jeg tar bussen vær dag.
Vis hele sitatet...
Det er meget sjeldent kontroll i Tønsberg. Er nesten umulig å snike seg inn på bussene, med mindre døren lenger bak er åpen og bussen er nogenlunde stappet av folk, slik at sjåføren har vanskeligheter med å se hvem som sniker seg inn.
Med et tomt flexus kort et det veldig lett å snike på toget, bare å sette seg på betjent vogn. Konduktørene der har ikke noe mulighet for å sjekke den elektroniske biletten. har kjørt på dette hver dag i 2 måneder nå mellom lørenskog og oslo s
Sitat av Kramer Vis innlegg
Tror jeg bare skal rive i stykker den boten jeg fikk og vente på purringen før jeg klager. Nekter å betale!
Vis hele sitatet...
Går den til inkasso i stedet for 900, kan du ende opp med å betalte 4000 eller mer i innkassosalær. Betal og klag i stedet, så får du pengene tilbake hvis ruter er enig.

Sitat av hr1d Vis innlegg
I Oslo-Akershus, ja.
Vet ikke hvordan det er andre steder i landet, men jeg bor like utenfor Oslo (ca 20. min å gå til fylkes/by-grensa), og for meg koster det 50,- for en busstur til Oslo.

Tur/retur = 100,-
Vil kalle det forholdsvis dyrt ja.

edit: oi, tråden er fra 2007! Det fikk jeg ikke med meg..
Vis hele sitatet...
Når du ikke betaler må ruter/nsb dekke inn kostnaden på nytt og de setter da prisen opp.
Sist endret av Navigator; 4. oktober 2009 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ser ikke noen grunn til å lage ny tråd så spør her

Skal til Lillehammer med tog fra Oslo S. Billetten blir så utrolig dyr totalt så jeg har pønsket ut en plan. Har en militæruniform liggende her, bukse,jakke,sko og beret/caps. Tenkte jeg skulle ta på meg uniformen slik at jeg får billetten billig, sier også da at jeg er inne til førstegangstjeneste. Så det jeg lurer på da er: Vil dette funke? Må jeg bevise det på noen måte? Må jeg skrive under på noe?

Takker
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Ser ikke noen grunn til å lage ny tråd så spør her

Skal til Lillehammer med tog fra Oslo S. Billetten blir så utrolig dyr totalt så jeg har pønsket ut en plan. Har en militæruniform liggende her, bukse,jakke,sko og beret/caps. Tenkte jeg skulle ta på meg uniformen slik at jeg får billetten billig, sier også da at jeg er inne til førstegangstjeneste. Så det jeg lurer på da er: Vil dette funke? Må jeg bevise det på noen måte? Må jeg skrive under på noe?

Takker
Vis hele sitatet...
google:
http://www.nsb.no/militaer/militaerr...4538-3916.html
Haha takk, prøvde å google men fant ikke noe...
Da er det bare å legge fra seg den tanken
Ble tatt i kontroll i dag. Jeg fikk med meg en giro med min personalia og min underskrift. De fikk derimot aldri noen legitimasjon, ikke noe bevis på at det var meg. Er det da mulig å klage og slippe unna? Det kan jo ha vært en bekjent med info om meg som utga seg for å være meg uten legitimasjon. Kontrollørene vet hvordan jeg ser ut og det er kanskje vanskelig å forklare hvorfor man selv vet at man har fått bot. Den kommer jo ikke i posten.

og hvordan kan jeg betale giroen i cash? Gå ned til banken meg giroen og en 1000lapp? evnt bankkort, pass? nødstilfelle da, altså å betale
Hvis de har din underskrift er du fucked, hvis du klager vil de be om en kopi av gyldig leg, og vil se at underskriften er den samme.
men hvis det er en halvdårlig underskrift.? Jeg er 15 og har aldri samme underskrifter uansett. mulig å bare nekte?
For rundt 10 år siden var det slik for min del:

Hvis underskriften avviker betraktelig fra den du vanligvis bruker, så er det bare å nekte. I en av instansene (inkasso, såvidt jeg husker) har de en som jobber med å sjekke underskrifter, så underskriften på giroen bør ha færrest mulig av dine skriftlige "trekk".

Det kan fort bli en del jobb med skriftlig korrespondanse mellom deg, Sporveiene og/eller inkassobyrå, men du slipper i det minste å betale.

edit: Boten kommer i posten etter en stund.
Sist endret av Dekilaz; 1. desember 2009 kl. 18:15.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ble nettopp tatt i kontroll for en time siden, noen som har et eksempel på en klage ellerno? Det kjipeste var at jeg skulle kjøpe nytt månedskort imorgen
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet hva som skjer hvis du blir tatt med en billett som er litt tukla med?
Vet du får 1500kr i bot, men noen annen straff? Blir politiet innblandet?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Biologen Vis innlegg
Noen som vet hva som skjer hvis du blir tatt med en billett som er litt tukla med?
Vet du får 1500kr i bot, men noen annen straff? Blir politiet innblandet?
Vis hele sitatet...
I værste fall kan du bli tatt for dokumentforfalsking, noe du IKKE vil
Sitat av Fleff Vis innlegg
I værste fall kan du bli tatt for dokumentforfalsking, noe du IKKE vil
Vis hele sitatet...
Hvis det er snakk om en enkelt-billett med litt stearin på, tror du fortsatt det?

Jeg har prøvd å lete litt rundt, til og med ringt sentralbordet til både Ruter og Trafikanten, men ingen har kunne gi meg mer enn et "jeg tror-svar" nå det gjelder dette. Begge sa noe i den duren "så vidt jeg vet så får du bare gebyret på 1500kr, tror ikke sånt anmeldes"

Jeg fant dette på diskusjon.no

Du kan risikere å bli anmeldt, men ikke pga dokumentforfalskning - meg bekjent.
Upersonlige billetter regnes ikke som dokumenter, bare reisebevis.
Når det er sagt, er det jo rimelig teit å risikere 25Kr. for 1500,-...
Vis hele sitatet...
Men hvis noen kunne gi meg noen bekreftelse/avkreftelse på at dette hadde det vært fint
Det jeg gjør er å kjøpe flexikort (jeg har all transport innen Oslo og Akershus), men jeg validerer det aldri. Så etter 1,5-2 måneder blir du kanskje sjekket og da er det bare å validere det.. Jeg kjører riktig nok nesten bare tog da, så er ikke sikker på hvor strenge de er på buss og trikk.. På buss og trikk viser jeg bare månedskortet uten å ta det på den valideringstingen.. Det funker fjell
Jeg har kanskje sneket meg på 1-2 ganger i livet... Betaler bare 10,- uansett så^^,

Vet også at rutene 66 og 36 i Trondheim aldri har kontroll, men best å ta om morgenen 7-9 og 8-9 om kvelden :P
66 = Jakobsli/Brundalen - Sentrum
36 = Omvendt

-VgB
Tog:
Dette funker som regel. Jeg pleier da å sette meg i en vogn med masse folk, få en vindusplass alene. Finn en avis eller genser etc og legg over hodet og lat som du sover. Evnt at du leser, men har funket flest ganger på meg hvis jeg legger den over og sover. Har funket alle gangene jeg har gjort det (4-5 ganger), da i Oslo området. En gang ble min kompis spurt, men kjøpte da bare en bill på toget.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Yo peeps! Tar opp tråden igjen her jeg gitt..Har lest en del om dette på nettet nå, om hvordan man får bot, hva man bør klage på og om vektere har lov til å holde deg igjen osv. Men det jeg har lyst til å ta opp igjen er vis man blir tatt, man har da selfølgelig glemt flexus kortet hjemme, det blir kontroll,du får bot. På boten ber de deg om adr, navn, fødselsnr, de ringer inn for å sjekke om det navnet faktis er linket til den adr du oppgir. Du får boten og går videre

Det som er mitt spm da er: Vis jeg har oppgitt navn, adr og fødsels nr(ikke person nr, bare fødselsnr ditt), og gitt en underskrift(noe som da du skrev veldig utydelig, eller at du bare skrev ett navn, gadd ikke å skrive fornavn, mellom navn og etternavn osc). Da kan man vel strengt tatt når man får purring i boksen si at dette er ikke en bot du ikke har fått, at dette er noen andre som har oppgitt dine personopplysninger. Og dermed da slippe denne boten? Stemmer det? Når du da skriver klage inn, så forklarer du at du har aldri fått denne boten, de sender brev tilbake om at du trenger og fakse din id, samt 3 underskifter, slik at de kan sjekke om dette stemmer. De ser da at underskiften ikke stemmer med vedkommende som har skrevet under på boten, og vips, så har du sluppet unna...Noen som kan bekrefte dette?

Beklager for rotete tekst
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ble tatt i dag. Løp til trikken, hoppet på på midten, der sto vekerenne og bare ventet, har du billet?? nei, jeg skalkjøpe nå. måte skrive bot, osv, hadde tenkt å kjøpe billet, og han holdt meg igjen bare for å terge på meg. Dritt sekk!
Sitat av Aslevik Vis innlegg
Jeg bor ikke i Oslo (enda) men jeg tok t-banen der for noen måneder siden. Da var det kontrollører der som gikk i sivilt. Ante ikke at de var kontrollører før de gjorde folk oppmerksome på det. Og de gikk på en stasjon der det tok litt tid før neste stasjon. Så der var det ingen mulighet til å stikke av.
Den ene var en dame rundt 50 og den andre var en mann i pensjonist-alder.

Er det virkelig så dyrt å ta kollektivt at man er villig til å sitte der uten å kunne slappe av og ha en kjip følelse i seg?
Vis hele sitatet...
Det er jo bare og slappe av, og nekte de å oppgi noe personalia uansett, ett fett. De kan ikke holde deg igjen. Om de gjør det så er det etter min mening "rett" og dytte de bort, da de holder deg fast uten å faktisk ha lov til dette. (Ja, jeg vet straffen ser helt annerledes ut da de er i uniform)
Nå må folk snart slutte å spre misvisende informasjon om dette! Vektere på trikk og buss har lov til å holde igjen snikere og du har ikke rett/lov til å dytte dem unna. Les denne tråden, særlig side 2 og utover.

Jeg kan jo legge til at jo oftere man sprer slike usannheter, jo større er sjansen for at andre tror de kan brøyte seg forbi kontrollørene med loven i ryggen. Dette ender da med skitne klær, gebyr for sniking og kanskje en anmeldelse for vold mot offentlig tjenestemann på toppen.

Dersom man ikke kjenner loven, bør man være veldig forsiktig med å uttale seg bombastisk om den.
jeg sa aldri at man har lov, jeg sa man KAN gjøre. jeg trodde derimot at de ikke hadde lov til og holde igjen, Men jeg ville isåfall fortsatt gjort det.

Dette er btw ett undergrunns forum, ikke et moral forum.
Sist endret av take'a'hit!; 10. februar 2011 kl. 20:58.
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
jeg sa aldri at man har lov, jeg sa man KAN gjøre. jeg trodde derimot at de ikke hadde lov til og holde igjen, Men jeg ville isåfall fortsatt gjort det.

Dette er btw ett undergrunns forum, ikke et moral forum.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke et moralforum, men derimot et brukehodetogleseheletrådførmanpostershait-forum.

Vekterne på t-banen har innenfor rimelighetens grenser lov til å holde deg tilbake.
Sist endret av Halalgeir; 10. februar 2011 kl. 21:16.
Sitat av take'a'hit! Vis innlegg
jeg sa aldri at man har lov, jeg sa man KAN gjøre. jeg trodde derimot at de ikke hadde lov til og holde igjen, Men jeg ville isåfall fortsatt gjort det.

Dette er btw ett undergrunns forum, ikke et moral forum.
Vis hele sitatet...

Posten min har ingenting med moral å gjøre. Det har å gjøre med å ikke lure andre på forumet til å tro ting som ikke stemmer og som i verste fall kan forverre deres situasjon betraktelig, samt at det kan være lurt å slenge på litt "jeg tror" og "jeg mener å ha hørt" når man uttaler seg om ting man innerst inne vet at man ikke kan noe om.
greit, jeg var sikker. fornøyd? var engang ett menneske, som tok feil en gang for 100 år siden, lurer på om mennesker fortsatt snakker om han.
Det var da svært til forsvarsposisjon du var i da. Alt jeg sier er at man ikke bør fortelle andre usannheter om lovverk, da dette lett kan slå tilbake på dem. Jeg kan ingenting om fjellklatring. Jeg er klar over at jeg ikke kan noe om fjellklatring. Dersom jeg av en eller annen grunn skulle finne på å poste i en tråd om fjellklatring, ville jeg aldri ha uttalt meg skråsikkert om hvordan man fester bolter eller sikrer hverandre, fordi det er stor sjanse for at jeg tar feil og mine feil kan bli andres problem.

Det virker som om du tror jeg er sinna fordi du har tatt feil i en sak. Det er ikke tilfelle. Jeg er bare oppgitt over det skråsikre forholdet mange har til lovverket uten å kunne det og har personlig sett gang på gang hvordan dette har bitt dem i ræva.