Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3846
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gått på deti 2,5 uker, hver dag. 30mg. Startet med Ritalin og vi økte dose men det hjalp ikke. Hvordan kan det forklares? Har noen et enzym i kroppen som ikke lenger tar opp metylfenidat? Jeg fungerte bedre med Ritalin enn uten noe, men jeg ble for ustabil rett og slett. Istedefor å være avslappet og konsentrert var jeg lettere irritabel og jeg fikk ticks.

Før Ritalin:
- fikk ikke roet meg nok om kvelden til å klare å sove. Lå våken flere timer og gråt og var sint. Våknet flere ganger gjennom natten av svette og angst.
- ødelagt om morgenen og sov til 13-14 så fort jeg ikke skulle noe den dagen.
- ungikk folk fordi jeg alltid følte jeg sa noe galt.
- ble aldri mett. Selv om jeg har ligget på bmi 17-18 så spiste jeg hva jeg ville (legen sjekket bmi)

På Ritalin:
- klarere i hodet. Mer tilstede i samtaler.
- møtte folk i stedet for å gå andre veien
- stabilt humør
- la meg om kvelden og kunne sove, ingen oppvåkning
- kverket matlyst. Føltes som en eviget å sise en banan. Dette gikk seg til etter hvert.
- enda mer ticks enn jeg hadde fra før.

Masse depressive tanker snek seg på igjen. Jeg ble mer stresset gradvis. Førte logg og leste det til legen.

Startet på Aduvanz og ticksen forsvant på mystisk vis. Humøret helt stabilt hele dagen og jeg er faktisk motivert til å gjøre noe. Klarere i hodet. Det som nå skjer er at jeg merker søvnen er litt mer urolig igjen. Det kan enkelt og greit være at jeg begynner å bli litt forkjølet.
Jeg snakker fremdeles veldig lett med folk i motsetning til før. Men jeg blir en smule stresset når jeg virkelig må konsentrere meg. Jeg merker det kan begynne å melde seg litt tankekjør igjen.
Jeg vil egentlig ikke ta pillen hver dag, for jeg er redd for jeg oppsrbeider en høy toleranse til slutt. Hva gjør de da da? Skal jeg begynne å ta 100mg til slutt da eller, og så 500 mg? 😅 Det blir dyrt, eller er det alltid medisinskifte når effekten går ut?
Betyr det at dosen ikke er riktig?
Du har fått toleranse, 30mg er forsåvidt en veldig mild dose. Man bør ta pause helger/uker av og til slik at noe av toleransen reduseres. Jeg står på 70 + 30 mg om dagen å må ha tomeransepauser innimellom selv.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Passiv Vis innlegg
Du har fått toleranse, 30mg er forsåvidt en veldig mild dose. Man bør ta pause helger/uker av og til slik at noe av toleransen reduseres. Jeg står på 70 + 30 mg om dagen å må ha tomeransepauser innimellom selv.
Vis hele sitatet...
Det er legen som sier jeg skal ta de daglig.
Hvis jeg pauser litt, er det farlig å ta litt Ritalin igjen? Kanskje den kan virke litt igjen i og med jeg har vært av en stund. Eller er det så likt Aduvanz at det kanskje ikke merkes. Stoffene er jo ikke de samme
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er legen som sier jeg skal ta de daglig.
Hvis jeg pauser litt, er det farlig å ta litt Ritalin igjen? Kanskje den kan virke litt igjen i og med jeg har vært av en stund. Eller er det så likt Aduvanz at det kanskje ikke merkes. Stoffene er jo ikke de samme
Vis hele sitatet...
Skumleste beklager, sto Aduvanz i overskriften. Er noe forskjell på metylfenidat og lisdexamfetamin ja, men begge bygger man toleranse på å det kan være gunstig med små pauser, men dette er noe du bør diskutere med lege om. Man kan selvfølgelig også øke dose, men på et eller annet tidspunkt får man toleranse for den nye dosen også.
Ta en fridag eller 2 i uka, det hjelper mye på toleranse. Tar ofte noen uker/måneder før man finner rett dose.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ta en fridag eller 2 i uka, det hjelper mye på toleranse. Tar ofte noen uker/måneder før man finner rett dose.
Vis hele sitatet...
Legen vil jeg tar hver dag. Men de må vel ikke vite om jeg går et par dager uten?! Verste som kan skje er at jeg får tankekjør igjen. Men man må kanskje bare tåle det for et par dager og når jeg ikke skal prestere....

Kanskje det kan funke med litt Ritalin mens jeg har Aduvanzpause. Kan vel umulig oppstå noen skader av det?!
Kanskje du skal snakke med behandleren din om dette i stedet? Så vil du få ordentlige svar.
Du er også på innkjøring, det tar tid å finne riktig dose,og dosen du står på nå er ganske lav.
Ser ikke på behandling med sentral stimulerende mot ADHD som annet en midlertidig syntomlindring.

Min opplevelse av ritalin er ganske lik din. Jeg fikk det etterhvert ganske jævlig. Fikk mye angst og kroppen var konstant anspent. Det så etterhvert jævlig dumt ut med høye skuldre og det kombinert med sosial angst gjorde at jeg droppet dra på ungdoms skolen.

Tror mye av problemet med ritalin er at det er veldig kort halveringstid og derfor opplevde jeg mye svigninger. Da jeg byttet over til concerta var det mindre svigninger, men enda mer problematisk med søvn.

Jeg har ikke prøvd aduvans, men selvmedisinerte meg med amfetaminn da aduvans eller lignende ikke var et alternativ på den tiden. Jeg er veldig glad for at jeg kuttet ut all medisin og prøvde trene meg selv daglig på å forbedre syntomene mine.

Jeg har etter 14år funnet ut at ADHD er en lidelse jeg ikke kan bli kvitt uansett hvor mange tusen timer jeg fokuserer på det, men jeg har kommer langt nok til at jeg ikke har behov for medisinering selvom jeg ønsker det i visse situasjoner.

De færreste tror på meg nå når jeg forteller det, fordi jeg framstår som så rolig og behersket, men få meg til å pussle puzzlespill så skal du se en voksen mann med mark i rumpa nærmest som en 4åring.
Alt sånn av fikleting med fin motorikk og krever konsentrasjon er det værste for meg. Det er fortsatt helt uutholdelig.

Ingen av disse sentralstimulerende adhd medisinene er særlig bra for hjertet og kan du klare deg uten, så ville jeg heller gjort det. Tror du vinner på langsikt, men bruk i en periode foreksempel under studietiden ser jeg nytteverdi i som kanskje overgår risiko.
Dr Perception, har du noen kilder på at sentralstimulerende midler i terapeutiske doser er dårlig for hjertet?

Ikke at jeg er uenig med det du sier om at hvis man klarer å fungere noe greit uten så er det bedre. Men akkurat når det kommer til negative effekter på hjertet i -terapeutiske- doser (kontra de mye høyere dosene og jeg ekstremt dårlige livsstilen vanlig blant mange speedfreaks) så har jeg lest mange diskusjoner hvor konsensus var at selv om terapeutiske doser stimulant er øker hjerterytmen så er det ikke blitt påvist en generell negativ effekt pga dette hos friske mennesker og det er vanskelig å si om denne økningen i hjerterytmen er negativt eller ikke. Feks så er det gjerne ikke negativt under trening, ikke at jeg i det hele tatt sammenligner disse to.

Ville vært hyggelig med en kilde om du har.
Sier det ikke seg selv at sentral stimulerende øker sjansen for hjerte og kar problemer?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4992783/

Finnes sikkert fler kilder men alt jeg gadd å finne frem i farten.
Har selv aduvanz 70 og attentin ved behov. Men jeg må ha regelmessige dager uten. Toleranse får man på alt.
Blodtrykk og puls øker litt, typisk 5-10% ved bruk av sentralstimulerende, men endel går ned i vekt, noe som kanskje kompenserer for økt risiko. Terapeutisk bruk og rekreasjonsbruk er milelangt unna når det kommer til risiko.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har lest det dere skriver og kjenner ingen bank i hjertet. Av Ritalin kunne jeg det. Jeg trener og har ikke dårlig livsstil.

Når jeg leser om dere andre med adhd her så kjenner jeg meg ikke helt igjen. Kanskje jeg ikke har adhd?
Jeg bare er ekstremt tenkende. Teori går ikke inn hos meg. Jeg må lære under press eller etter stress. Har jobbet i butikk og klarte aldri å sette meg inn i varene. Mye av dem. Ingredienser osv. Men en gang ble jeg veldig stresset, ble mye på en gang og kunden som handlet ekstremt mye spurte om vi hadde xxx. Jeg visste ikke og spurte noen som kjente butikken bedre. Så sa hun «det inneholder xxx» Ok så lærte jeg det da.
Jeg lærer av teori om jeg er intressert i emnet.

Jeg lærer best av å se og gjøre. Men lesing KAN gå greit i små mengder. Men å få ei stor bok i fanget kan få meg å grine.

Problemet mitt har egentlig vært liten interesse for folk flest, følt folk er mer mas enn hygge. Ikke orket å rydde. Slitt med å slå meg til ro med en jobb. Et sted.

Etter medisinering har alt blitt bedre.

Jeg har ingen dårlige bivirkninger av Aduvanz. Matlysten er bedre enn på Ritalin. Aldri kjent et eneste hjertebank.
Men jeg har påbegynnende forkjølelse og hatt det i 2 dager. I tillegg begynner fugler å kvitre mer nå så det er vanskeligere å sove. Jeg er veldig mye trettere om morgenen og aner ikke hvorfor. Men dette skjedde etter jeg fikk forkjølelsesymptomer. Jeg aner ikke om det er virkningen som går ut eller hva...

Hva skjer med dere som går på Max dose og effekten går ut? Bytter dere medisin igjen?

Målet mitt er nok å bruke medisinen de dagene jeg skal presterer litt ekstra. Evt når jeg kjenner jeg har en litt dårlig dag.