Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8161
jeg har tidligere importert kjemikalier og laget svartkrutt og svartkrutt baserte pyrotekniske effekter osv. jeg bestilte kjemikaliene jeg brukte fra en polsk side kalt likurg.pl(eksisterer ikke lengre pga breivik kjøpte noe derfra å de fikk noe trøbbel pga det). i etterkant av 22 juli ble jeg kontaktet av P.S.T som spurte va kaliumNitratet, svovel osv... ble brukt til, jeg sa hobby pyroteknikk og de sa ok det er bare å fortsette. i ettertid når jeg ville kjøpe mere tenkte jeg det var lurt å sjekke hvordan det var med import siden de sikkert hadde strammet den opp etter 22 juli og ringte derfor P.S.T for å sjekke at det var klarert at ting ikke ville bli stoppet i tollen. de svarte at de ikke har noe som helst emd dette å gjøre å at jeg måtte kontakte D.S.B (http://www.dsb.no/) for å få vite mere. ringte dem de forteller meg at import av noe som helst som kan medvirke i produksjon av explosiver er ulovlig(oksidanter osv...). regner jo da selvfølgerlig med at alt jeg hadde bestilt da ville bli stoppet/konfiskert og jeg hadde endt opp med å betale for noe jeg aldri ble å få.(uaktuelt å kjøpe noe i norge pga priser og ingen tilgang på lunter og andre nødvendigheter). deretter begynte jeg å sjekke om jeg kunne få en tilatelse til å importere gjennom å fullføre et eller anet kurs som ville tillate meg å "produsere" fyrverkeri. fant ut at det holdes et kurs som heter pyroteknikk IV(4) altså for klasse 4 pyrotekniske effekter(holdes av norges brannvern forening(http://www.brannvernforeningen.no/index.asp?id=33547). koster 16500 kroner ikke inkludert overnatting eller noe anet. dette er jo forjævlig dyrt men jeg tenker ok jeg kan ofre litt penger for verdens kuleste hobby, ender opp med å bli svært missfornøyd når jeg har vært i samtale med brannvern foreningen å de forteller meg at dette kurset bare tillater deg å kjøpe å sette opp fyrverkeri(fortsatt fullstendig ulovlig å produsere noe fra scratch). i tilleg forteller de meg at de bare kjenner til et firma i hele norge som har tilatelse for å produsere fra scratch å de sitter med sivilingeniør utdannesle i kjemi(hope lost). så jeg lurer på hvordan dere som har importert eller som praktiserer dette ulovlig(eller lovlig vist det rett og slett bare er sånn at alle systemer jeg har kontaktet ikke vet hva de snakker om) har opplevd det med import eller hvor dere eventuelt får det billig i norge?

tenker å bestille fra http://pyrogarage.pl/home_en.htm hvis jeg bestiller noe(samme fyren som hadde likurg.pl han bare laga en ny).
Hadde vært fint om du delte opp teksten din litt, feks. med noen avsnitt. Var vanskelig å lese..

Jeg vet at folk bestiller/har bestillt fra keten, og fått varene sine.

Jeg ser ikke hensikten med at folk blir tatt for produksjon av eksplosiver så lenge de driver med pyroteknikk (laveksplosiver) og tar alle forhåndsreglene de skal. Det tror jeg heller ikke politiet gjør.
-Beveger du deg over på HE, eller bedriver din pyro slik at andre mennesker eller materiell kan bli berørt er det derimot en annen sak. Jeg konstanterer ingen ting, men jeg ville ikke bekymret meg for å drive med hobby-pyro.

Personlig har jeg sluttet helt, desverre.
Trådstarter
54 8
takk for svar.(skal jobbe med tekstskrivningen min :P)
helt enig med det du sir om å bli tatt for produksjon.
får vell kanskje bare ta en risk på å bestille litt da og senere bestille mere.
litt bekymret for at de skal stoppe det i tolla grunnet størrelse med tanke på at det jeg har lyst å bestille ligger på en totalvekt på 25 kg.
Sist endret av johavoll; 30. april 2014 kl. 23:43.
25kg er mye, og PST har nok full kontroll på hva som kommer inn i landet.
Jeg ville heller delt det opp litt, så har du ikke så mye å tape om pakken beslaglagt.
Lykke til, og si gjerne ifra hvordan det gikk!
Tror ikke http://pyrogarage.pl/home_en.htm sender til norge lenger. Kanskje visst du godsnakker med han, men han fikk vel litt mye pes etter 22 Juli.

Har selv importert litt etter 22 Juli, det var ikke snakk om mer en 4-5 kilo og det gikk greitt gjennom. Blei sendt via ups, og disse ringte meg i etterkant og lurte på om det var noe brennbart i pakken og sa de ville ha tilbake pakken for en sjekk. Gikk greitt når jeg sa det var leire og produkter til håndarbeid.. Så ups bør kanskje unngås når det kommer til fraktselskap.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I mindre mengder kjøper jeg diverse kjemikaler via Ebay.

Svovel, strontium peroxide, barium nitrate, mangesium pulver, aluminium pulver o.s.v
kommer til min lille postkasse uten synlig tegn på kontroll.

Purk, toll, PST har aldri tatt kontakt med meg.

Enten går dette under radaren eller så blir det ignorert p.g.a små mengder.
Kjøper også kjemikalier fra ebay, det har gått bra helt til nå. For litt siden ringte de fra politiet og lurte på hva jeg skulle med det. Jeg spurte om jeg hadde gjort noe galt, nei var svare jeg fikk og de ville bare høre hva jeg skulle bruke det til. Det er ikke ulovlig å ta inn barium eller kalium nitrat ihvertfall.

planen min er å bestille 50kg Kno3 og 25kg med Kclo4 fra pyrogarage, sende til en adresse i sverige og ta det med over grensa. Litt kostbart, men i lengden så lønner det seg.
Trådstarter
54 8
Sitat av kenny405 Vis innlegg
Kjøper også kjemikalier fra ebay, det har gått bra helt til nå. For litt siden ringte de fra politiet og lurte på hva jeg skulle med det. Jeg spurte om jeg hadde gjort noe galt, nei var svare jeg fikk og de ville bare høre hva jeg skulle bruke det til. Det er ikke ulovlig å ta inn barium eller kalium nitrat ihvertfall.

planen min er å bestille 50kg Kno3 og 25kg med Kclo4 fra pyrogarage, sende til en adresse i sverige og ta det med over grensa. Litt kostbart, men i lengden så lønner det seg.
Vis hele sitatet...
hva skal du med 50 kg KaliumNitrat og 25Kg kaliumperklorat? det er jo latterlige mengder, du skal ikke se bort fra at svenske myndigheter blir å stille spørsmål ved et så stort kjøp.
Så det gjør ingenting om jeg kjøper 100g kno3 på ebay ?
Trådstarter
54 8
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Så det gjør ingenting om jeg kjøper 100g kno3 på ebay ?
Vis hele sitatet...
for det første så er 100 kg KaliumNitrat latterlige mengder for pyroteknisk bruk, i tilleg er det så mye at du kan lage en bombe bestående av omtrent 125 kg svartkrutt noe som tilsvarer 375 megajouls som igjen tilsvarer omtrent 90 kilo tnt.
så spør deg selv om noen blir å stille spørsmål om du kjøper 100 kg KaliumNitrat.
Jeg snakker ikke om 100 kg -.-

Hvis jeg kjøper 100 gram kno3 og det blir stopt i tollen sender de det videre da`?
Sist endret av helland1212; 15. mai 2014 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
54 8
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Jeg snakker ikke om 100 kg -.-

Hvis jeg kjøper 100 gram kno3 og det blir stopt i tollen sender de det videre da`?
Vis hele sitatet...
sorry leste feil :P
100g burde gå greit hvis det blir stoppet kan du eventuelt si det skal brukes på kjøtt. bare å lese deg litt opp på hvordan og hvorfor det brukes på kjøtt.
Sitat av johavoll Vis innlegg
sorry leste feil :P
100g burde gå greit hvis det blir stoppet kan du eventuelt si det skal brukes på kjøtt. bare å lese deg litt opp på hvordan og hvorfor det brukes på kjøtt.
Vis hele sitatet...

Finner ingeting om hvorfor det bruke på kjøtt.
her har du om bruken av potassium nitrate mat}http://en.wikipedia.org/wiki/Curing_(food_preservation)
Sist endret av mrracerhacker; 16. mai 2014 kl. 21:30.
Spurte du DSB hva som skjer om du importerer bensin? Eller fyrstikker?
Sitat av johavoll Vis innlegg
for det første så er 100 kg KaliumNitrat latterlige mengder for pyroteknisk bruk, i tilleg er det så mye at du kan lage en bombe bestående av omtrent 125 kg svartkrutt noe som tilsvarer 375 megajouls som igjen tilsvarer omtrent 90 kilo tnt.
så spør deg selv om noen blir å stille spørsmål om du kjøper 100 kg KaliumNitrat.
Vis hele sitatet...
125kg svartkrutt tilsvarer 90kg TNT? Tror det er noe gale med ressonement ditt her. 100kg KNO3 kan ikke brukes til noe farlige mengder med explosiver egentlig, så det skal ikke være noe problem
Sitat av Sinken Vis innlegg
125kg svartkrutt tilsvarer 90kg TNT? Tror det er noe gale med ressonement ditt her. 100kg KNO3 kan ikke brukes til noe farlige mengder med explosiver egentlig, så det skal ikke være noe problem
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noen mulighet til å regne på dette nå, men det kan stemme mtp. energiinnholdet.
Man trenger ikke store skvetten bensin før det tilsvarer anseelige mengder dynamitt rent energimessig f.eks.

100 kg. KNO3 har forøvrig høyt skadepotensiale i riktige blandinger.
Om man booster 100 kg. KNO3 + parafin f.eks.
Joda, forsåvidt, men om man hindrer personen i få tak i en booster, er han jo like langt. Jeg tør allikevel påstå at man kan ødelegge mer med 90kg TNT enn 125kg BP
Trådstarter
54 8
Sitat av Sinken Vis innlegg
Joda, forsåvidt, men om man hindrer personen i få tak i en booster, er han jo like langt. Jeg tør allikevel påstå at man kan ødelegge mer med 90kg TNT enn 125kg BP
Vis hele sitatet...
begge ville utviklet like mye energi, den eneste forskjellen er at tnt gjør det fortere men det har ikke mye å si når du lager en bombe der du putter det inni noe som vil la tilnærmet alt forbrenne før det "går hull" på hva enn man har puttet det i.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av johavoll Vis innlegg
begge ville utviklet like mye energi, den eneste forskjellen er at tnt gjør det fortere men det har ikke mye å si når du lager en bombe der du putter det inni noe som vil la tilnærmet alt forbrenne før det "går hull" på hva enn man har puttet det i.
Vis hele sitatet...
Hvor mye energi det utvikler er egentlig uinteressant i dette tilfellet. Man kan også si at to kilo kull utvikler like mye energi som ett kilo TNT (nå finner jeg på tall), men det er jo ikke sammenlignbart.

I eksplosiv kraft er svartkrutt ca. 55% så kraftig som TNT: http://en.wikipedia.org/wiki/Relativ...iveness_factor