Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1567
Hei.

Kjøpte meg en ny pc for ca 3 mnd siden. Nå skal jeg først si at jeg ikke har noe peil på pc etc. Fikk råd av en kompis som har snøring om å kjøpe denne:

http://www.multicom.no/7-series-Ultr...t-p/c/p5845039

Så det var den det ble.
Anyway, etter rundt 1 mnd begynte jeg å få problemer med plass. Jeg bruker ikke pcen til annet enn å surfe og spiller litt CS for gamledager sin skyld.. Har lastet ned noen serier, men puttet disse rett på ekstern harddisk. Eneste jeg har på pcen er noen få skoledokumenter i word og et opptaksprogram til skolen som tar lite plass. Allikevel sliter pcen med plass og det begynner å bli irriterende.

For 5 minutter siden begynte jeg å laste ned en serie, da hadde jeg 15,XX GB ledig, og nå har jeg 1,96 GB ledig. Fila jeg laster ned er på totalt 13 GB og den har ikke lastet ned mer en 1%. Hva faen? Skjønner ikke en dritt jeg...

Jeg får også opp følgende feilmelding når jeg prøver å komme meg inn på my documents/pictures/video og musikk: Documents.library-ms fungerer ikke lenger. Du kan trygt slette biblioteket fra datamaskinen. Mapper som er inkludert blir ikke påvirket. Dette begynte rundt på samme tid som pcen begynte å klage på at den har lite minne igjen.

Noen som kan hjelpe meg?
Sikkerhetsklarert
Last ned og kjør denne:
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Da ser du fort hva som tar opp plass.

Forøvrig er det ikke helt uvanlig at nettleseren lager en placeholder som er like stor som filen den laster ned. Dette for å reservere plass, slik at den ikke krasjer om andre ting også har tatt opp samme plass før nedlastingen er ferdig.

128 GB disk blir fort lite med all bloatware maskinen shippes med. Tipper du har en del data i temp files også.

Del gjerne resultatet ditt etter at du har scannet disken med treesize.
Du har bare 128 GB harddisk. Lekker maskin men du trenger mye mere plass. 1000 GB hadde vært en begynnelse. Litt rydding skader ikke men gir ikke noen varig løsning.
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Last ned og kjør denne:
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Da ser du fort hva som tar opp plass.

Forøvrig er det ikke helt uvanlig at nettleseren lager en placeholder som er like stor som filen den laster ned. Dette for å reservere plass, slik at den ikke krasjer om andre ting også har tatt opp samme plass før nedlastingen er ferdig.

128 GB disk blir fort lite med all bloatware maskinen shippes med. Tipper du har en del data i temp files også.

Del gjerne resultatet ditt etter at du har scannet disken med treesize.
Vis hele sitatet...

Hei.

Perfekt. Veldig oversiktlig og greit oppsett for en som ikke er helt "in sync" med dagens teknologi. Etter scan viste følgende seg:



Name:  scan Niklas`s pc.png
Views: 152
Size:  39,5 KB


Under den først posten som heter 25511,3 MB [8 files] er det en del nye poster, den øverste som tar mest plass heter pagefile.sys og inneholder 18,4 GB, vet du hva dette er?

Under den andre posten 21642,5 MB windows er det så klart også en del poster. De to største er WinSxS (inneholder 10,8 gb) og system 32 (inneholder 4,4 gb). Inne på WinSxS er det for det meste småfiler, enormt mange vel og merke. Ser ut som en del av de bare er bakgrunnsprosserer som har lagret seg, ikke vet jeg.

Videre under 15806,9 MB users og under min bruker ser jeg to dominerende mapper, ene er downloads (fordi nå er serien min på 13 GB nesten ferdig nedlastet) og andre er under my pictures mappa som jeg faktisk har tilgang til herfra. Der har jeg noen tusen bilder og nærmere 100 videoer som kommer fra en gang jeg koblet Iphonen min til pcen (husker jeg nå). Slettet alle bildene og videoene nå, frigjorde 8 GB.

Så har vi 15186,6 MB Program Files (x86) hvor "steam" er den store synderen med 11,553 GB, den skal vekk hvertfall.

Siste jeg tar med er 5834,8 MB Program Files. Her er det windows apper som fyller tomrommet, helt sikkert mange av disse jeg kan slette også.


Uansett om du svarer eller ikke, tusen takk !
Sikkerhetsklarert
Under Windows og Programfiles bør du ikke slette noe manuelt, det kan fucke opp maskinen din.

Pagefile.sys er en swapfil windows skriver til, også kalt virtuelt minne. Denne kan du sette ned til 4 GB.
Gå på startmenuen skriv "virtuelt " i søkefelet, da får du opp "Endre størrelsen på virtuelt minne", klikk på den og du vil få en beskrivelse på hvordan du endrer dette.

Steam mappa inneholder nok spill fra steam, om du ikke trenger de mer så avinstaller de fra kontrollpanel.
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Under Windows og Programfiles bør du ikke slette noe manuelt, det kan fucke opp maskinen din.

Pagefile.sys er en swapfil windows skriver til, også kalt virtuelt minne. Denne kan du sette ned til 4 GB.
Gå på startmenuen skriv "virtuelt " i søkefelet, da får du opp "Endre størrelsen på virtuelt minne", klikk på den og du vil få en beskrivelse på hvordan du endrer dette.

Steam mappa inneholder nok spill fra steam, om du ikke trenger de mer så avinstaller de fra kontrollpanel.
Vis hele sitatet...
Da har jeg gjort som du sa, og nå har jeg plutselig nærmere 40 GB ledig. Når serien er ferdig lastet ned og jeg får den over på den eksterne harddisken så kommer til å øke til rundt 55 GB.

Takker så mye for hjelpen
Om du er glad i serier, og har SSD, så kan et tips være å investere i Netflix for å streame dine favorittfilmer og serier. Da sparer du jo masse plass! Dog utvalget kan jo være noe labert og variabelt, men du kan jo også benytte amerikansk Netflix. Det samme gjelder med musikk for å spare plass.
Trådstarter
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Om du er glad i serier, og har SSD, så kan et tips være å investere i Netflix for å streame dine favorittfilmer og serier. Da sparer du jo masse plass! Dog utvalget kan jo være noe labert og variabelt, men du kan jo også benytte amerikansk Netflix. Det samme gjelder med musikk for å spare plass.
Vis hele sitatet...
Har brukt netflix masse. Flyttet til Romania (jobb), skal bo her et år og netflix er tydeligvis ikke støttet av dette landet.. Synd da jeg ikke akkurat har mye å finne på på fritiden.
couchtuner.eu

og watchfreemovies.ch kan også brukes
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av orgopapp Vis innlegg
Har brukt netflix masse. Flyttet til Romania (jobb), skal bo her et år og netflix er tydeligvis ikke støttet av dette landet.. Synd da jeg ikke akkurat har mye å finne på på fritiden.
Vis hele sitatet...
unblock-us.com - Skaff det i tillegg til Netflix. Koster 30 kroner i måneden, men du kan velge hvilket land du vil "komme i fra" samt at du får tilgang til så mangt. F.eks. Google Music.