Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  914 113932
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Nei, ingen fare, men du har i praksis en ganske potent splintbombe liggende, som kan bli litt guffen å ha med å gjøre om det skulle begynne å brenne av en eller annen grunn.
Kruttet er ikke kulemøllet enda, så store faren forventer jeg ikke. Dessuten er trommelen i PE-plast, og ikke PVC. Men som sagt, det er fortsatt ikke noe jeg vil at skal gå av nei - definitivt ikke.

Hva er det som egentlig gjør at sortkrutt antenner under kulemølling i de ekstremt få tilfellene det skjer? Er det friksjon, statisk elektrisitet eller annet? Kan skit som metallstøv og andre ting være hovedårsaken mtp. friksjon?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Har ikke erfart det selv, men jeg vet at det ofte forekommer sand og småstein i trekull.
Disse kan være årsak til gnister.
Ellers er nok dårlig renhold og lekkasjer en hyppig grunn til uhell.

Det er nok en fordel å plassere en kulemølle slik at den kan eksploderer uten å gjøre stor skade.
En barrikade av sandsekker f.eks.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ja, også er det jo en del spekulasjon rundt PVC tromler og statisk elektrisitet. Gummi-tromler er klart det beste, så jeg vurderer å kjøpe en Lortone 12lb beholder nå som jeg har den fine og sterke møllen til Danny B.! Hva slags trommel bruker du på den, Bang?
Skal også nevne at for de som lager kull i gamle shabby metallbeholdere, så er det alltids er risiko for at det kan havne metallpulver i kullet.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jeg har en Lortone QT12 trommel som jeg er veldig fornøyd med. Den klarer 2 kg BP av gangen.
Mølla som jeg kjøpte av Danny har jeg bare hatt trøbbel med, fikk nettop en ny motor av ham, og den funker heller ikke.
Lortonen koster rundt $160, og klarer fint en trommel på 13 kg, så den kan anbefales.

Dessuten har Grenland stein og sølv reservedeler.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
TheBigB, vennligst les mer og skriv mindre.

For de som ikke kjenner til den, er mølla fra Danny Burgess en nytelse for øyet, og når den fungerer, er den sikkert også en fryd å eie.
http://dump.warispeace.co.uk/381.jpg
Jeg har hatt problemer med motoren, som gikk varm.
Jeg fikk tilsendt en ny motor som ikke virker i det hele tatt...

Danny er serviceminded så det holder, så jeg regner med at det løser seg til slutt.

Jeg kjøpte en komplett Lortone QT12 for ca $160.
Very Important Pyrotechnician
Apropos det med lekkasjer, i hovedsak fra bokser med skrulokk, så anbefaler jeg å surre på et par runder med elektrotape rundt lokket/boksen. Da er man sikret at den ikke gjenger seg av, eller at det skal lekke noe. Veldig billig forsikring
http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11958 jeg lurte på om denne her kulemølla er bra nok til og mølle sortkrutt og stjernekomposisjoner er det noen som har peiling?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av came75 Vis innlegg
http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11958 jeg lurte på om denne her kulemølla er bra nok til og mølle sortkrutt og stjernekomposisjoner er det noen som har peiling?
Vis hele sitatet...
For å finne ut noe om et produkt vil jeg på det sterkeste anbefale å lese hva som står på siden. I ditt tilfelle står det i produktbeskrivelsen, sitert ordrett: "Perfect size for the small hobbyist to mill black powder, rocket propellant and other."

Sååå.. Nå kommer den vanskelige delen. Hva tror du dette betyr? Jeg skal gi deg to alternativer.

1: Det er en ubrukelig ting, totalt unyttig for alle som ønsker å mølle svartkrutt etc. Den er dog egentlig en kamuflert tidsmaskin, så alle som kjøper produktet vil bli styrtrike. KJØP!

2: "Perfect size for the small hobbyist to mill black powder, rocket propellant and other" kan vagt insinuere at den er perfekt til å mølle svartkrutt, rakettdrivstoff og annet i småskala, hvor vi kan anta at "annet" bla. omfatter stjernekomposisjoner.

Du får poste svaret ditt her, så skal jeg si fra om det er riktig eller galt. Det ville jo være trist om du skal ende opp med en tidsmaskin når du egentlig ønsker deg en kulemølle.

Lykke til
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
En sånn mølle fungerer greit, men klarer ikke mer enn 200g av gangen.
Du vil nok raskt ønske deg en med større kapasitet.
http://tinypic.com/view.php?pic=ali71z&s=3
Har nå laget tegningen til kulemølla mi.
Skal lage ny pga jeg lot drillen til den forrige stå ute i regnvær :P
Har bygd mye allerede. Men må på biltema og kjøpe kulelager og blybatteri
Takk til b0mb3rm4n for idee fra gammle nff.

Det jeg lurer på er går det an og koble et sparkesykkel batteri som det står 24v på det dekselet.
Går det an og koble inn i stikk kontakta :P?
Det er jo 220v.
Så tviler litt.
Okay, dette høres dumt ut men:
For mange kan det jo være vanskelig og finne en kule media.
Husker dere de gamle greiene Jumping Beans, eller noe i den duren (de ble aldrig like poppulære som Goggos) Men, inni de finnes det kuler med perfekt vekt og størelse for kulemøller. Nedsiden er at de er laget av Jern (Tror jeg) og kan vel da lage gnister som er meget uheldig for mye av det som møles. Men, men, det er vel kanskje noen andre en meg som kan dra nytte av dette.
Du kan jo bruke de kulene til å knuse kull med, eller f.eks kaliumnitrat, barium, osv...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Klinkekuler er også effektive til knusing av kjemikalier. Ikke så bra som metall, men lett tilgjengelig og billig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg lurer på om dere syntes det er veldig dyrt og betale 1000kr for en kulemølle? ( det er med frakt og mva inkludert)

http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11959
Den ?

Vil høre deres mening
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Jeg lurer på om dere syntes det er veldig dyrt og betale 1000kr for en kulemølle? ( det er med frakt og mva inkludert)

http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11959
Den ?

Vil høre deres mening
Vis hele sitatet...

Hmm. jeg kjøpte den mølla derfra her om dagen i tillegg ti endel 6",4" og 3" plastik-shells og betalte kun 800 og ett eller annet inkludert frakt MVA sipper du ved å sende mail til dem og be dem skrive at verdien på varen er på under 200kr.

Jeg synes den er verdt det jeg betalte for den med tanke på at det er kvalitet helt igjennom og at den visstnok skal holde en livstid. Jeg har derimot ingen anelse om det finnes bedre alternativer til prisen. Denne mølla funker jo perfekt til å mølle BP osv i, men lager du store stjernbatcher burde du kjøpe noe større. Husk også å kjøpe ekstra drivremmer. Det har jeg brennt meg på nå
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av ThomasJensen Vis innlegg
Jeg lurer på om dere syntes det er veldig dyrt og betale 1000kr for en kulemølle? ( det er med frakt og mva inkludert)

http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/11959
Den ?

Vil høre deres mening
Vis hele sitatet...
Det er det jo bare du som kan vite! Er 1000,- kroner mye for deg? Viss jeg hadde hatt 1 millio kroner hadde det ikke vært dyrt for meg i det hele tatt... Om jeg hadde hatt 1500 kroner og leve på i 1 måned så hadde det vært dyrt for meg.

Så sett deg ned og mediter litt "Hvor mye har jeg? Hvor lat er jeg? Hvor mye av det jeg har er jeg villig til og bruke? Hvem er jeg?"
Sitat av Up Vis innlegg
Det er det jo bare du som kan vite! Er 1000,- kroner mye for deg? Viss jeg hadde hatt 1 millio kroner hadde det ikke vært dyrt for meg i det hele tatt... Om jeg hadde hatt 1500 kroner og leve på i 1 måned så hadde det vært dyrt for meg.

Så sett deg ned og mediter litt "Hvor mye har jeg? Hvor lat er jeg? Hvor mye av det jeg har er jeg villig til og bruke? Hvem er jeg?"
Vis hele sitatet...
vil tro han mener om denne møllen er verdt 1000 kr, eller om han bør skaffe det på en annen måte
det lurer hvertfall eg på
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Jeg ville aldri betalt 1000 kroner for den. Med tanke på at hvis du legger til 500kr så kan du kjøpe en av Dannys møller som diskutert tidligere, eller evt et Lortone mølle.
Jeg kan iallefall ikke si at jeg er imponert over Danny's mølle enda. Har en trommel fra inoxia(6lb) og hans mølle. Møllen er praktfull, går pent, men fungerer fortsatt ikke til å mølle - med min trommel iallefall. Det er kun èn grunn til at jeg ikke liker møllen hans, og det er det at de to akslingene har ikke kobling mellom seg, så trommelen spinner bare uansett vekt (har prøvd 2kg-15kg om gangen). Når jeg endte opp med å betale så mye som jeg gjorde (2158kr inkl. toll og slikt) så syntes jeg den skulle være 100% perfekt.

Edit: Og ja, jeg har prøvd friksjonsbånd fra inoxia på rullerne, OG litt på trommelen som ruller over friksjonsbåndene på rullerne, fortsatt uten hell.

Nå må jeg modifisere møllen på en mystisk måte for å koble de to akslingene sammen til tross for hindringer som står i veien for et enkelt belte mellom akslingene. Men om dere ber han lage en slik ordning på forhånd vil jeg tørre å påstå at møllene er meget rimelige i forhold til hvor god den er(kan bli med kobling mellom akslingene)
Lag mølle selv! Da kan du lage den etter hva du bruker den til. Min (hjemmelagde) mølle møller en sekk halv sekk kull til AF på 3 timer. Kjøp tromler og media på inoxia.

Bomberman: Gå på en sportsbutikk og kjøp "grip-tape" (den type tape som er på badminton-køller eller innebandy køller). Den er mye bedre en inoxia sitt friksjonsbond Du burde også ha en bilslange på akslingene. http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=91017
Får nok ikke en slik slange rundt rullerne, de er av stor diameter(sikkert 2" i diameter)

Men takk for tipset til sportstape! Jeg ser dog ingen gode fordeler med å ha inoxia sine tromler da jeg selv har en og er ytterst mistfornøyd mtp. pris og funksjonabilitet. I min trommel er det dannet et hull av et slags som jeg måtte forsegle selv, til tross for den "sterke" PE-plasten.

Om man har tilgang til vaskemaskinmotorer og lagerHUS så ville jeg og anbefalt å lage møller selv. Den jeg har stående ville vært like funksjonabel(om ikke mer) om jeg hadde brukt pengene på lagerhus og metallakslinger istedet for Danny's mølle. Det dumme er jo at de lagerhusene jeg har sett på(clas ohlson) koster 139kr stk. Om dere vet om noen andre billigere kilder så skrik ut
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Får nok ikke en slik slange rundt rullerne, de er av stor diameter(sikkert 2" i diameter)

Men takk for tipset til sportstape! Jeg ser dog ingen gode fordeler med å ha inoxia sine tromler da jeg selv har en og er ytterst mistfornøyd mtp. pris og funksjonabilitet. I min trommel er det dannet et hull av et slags som jeg måtte forsegle selv, til tross for den "sterke" PE-plasten.

Om man har tilgang til vaskemaskinmotorer og lagerHUS så ville jeg og anbefalt å lage møller selv. Den jeg har stående ville vært like funksjonabel(om ikke mer) om jeg hadde brukt pengene på lagerhus og metallakslinger istedet for Danny's mølle. Det dumme er jo at de lagerhusene jeg har sett på(clas ohlson) koster 139kr stk. Om dere vet om noen andre billigere kilder så skrik ut
Vis hele sitatet...
Regner med at lagerhus er det samme som kulelager? Isåfall burde du dra på biltema. mange, mange ganger så billige kulelager som på clas. Har dem og de virker virkelig solide
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Er vel egentlig ikke et must å ha slike. På min gamle mølle brukte jeg enkelt og greit patentbånd. Fungerte fint det.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
B0mb3rm4n: På Jula har de lagerbukker til 104 kr tror jeg det var. Tror det var til 20 mm aksling.

Evt kan man kjøpe seg et sylinderbor (Biltema) og sette vanlige kulelager rett inn i treverket, slik Frogfot har gjort det:

Damn, ser ut til at frogfot.com ikke virker. Håper dere skjønner hva jeg mener uansett..



Jeg kan røpe at jeg kanskje setter i gang med produksjon av lagerbukker om noen måneder hvis jeg får det til.. Noen av dere har kanskje hørt litt om prosjektet mitt. Hvis det blir bra, så er jeg villig til å selge dere _rimelige_ lagerbukker med aluminiumshus.
Lagerhus er så godt som jeg har forstått et lager i et "hus", altså en lagerbukk. Det er ikke nødvendig å ha nei, men jeg tenkte jeg skulle ha det for å få alle akslinger beine og solide.

Bomberman: Noen måneder er litt for lenge for meg å vente for øyeblikket, men i senere tid er jeg muligens interessert.
Da var jeg på clas olhson i sverige i dag og kjøpte kulelager hus for 80kr stykket 12mm
Også kjøpte jeg 12mm akselstål. Helt rett ingen hakker eller noe.
Prisen kom på 378 svenske kroner.
Er fornøyd med det
Noe billigere en vis jeg skulle kjøpt i norge.
Very Important Pyrotechnician
Jeg laget lagerholdere av en bordbit, hvor jeg boret hull med hullsag. Så splittet jeg hele bordet langs midten for mer press på lageret når jeg strammet skruene, men det hadde forsåvidt holdt å bare splitte i mellom lagrene, eller på yttersiden. Hadde blitt ennå sterkere da. Bare pass på å kjøp lager med samme ytterdim som hullsagen du forhåpentligvis har
Trebukkene har vært solide nok i massevis så langt.

http://img217.imageshack.us/my.php?image=mlle2yg3.jpg
▼ ... noen måneder senere ... ▼
eg lagde mi kulemølle på nokre få minutt, eg skar toppa av ei 1.5 liters flaske, so hadde eg plukka opp ein gammal drill, der skaftet var avbrote,so tok eg fjøyra inni brytaren ut, slik at eg slepper og bruke teip (knappen går ikkje ut før eg drar den ut), so gjekk eg på dragebygg og kjøpte ein skrue og mutter. so festa eg den i mitten av flaska. den står berre på skrå i ei skrutvinge slik at det som møllast ikkje dette ut.

eg har ikkje lølla noko skikkelig endå, men eg har laga middels fint aluminiums pulver ut av sammenrulla og opskore aluminium folie.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av vegard Vis innlegg
eg lagde mi kulemølle på nokre få minutt, eg skar toppa av ei 1.5 liters flaske, so hadde eg plukka opp ein gammal drill, der skaftet var avbrote,so tok eg fjøyra inni brytaren ut, slik at eg slepper og bruke teip (knappen går ikkje ut før eg drar den ut), so gjekk eg på dragebygg og kjøpte ein skrue og mutter. so festa eg den i mitten av flaska. den står berre på skrå i ei skrutvinge slik at det som møllast ikkje dette ut.

eg har ikkje lølla noko skikkelig endå, men eg har laga middels fint aluminiums pulver ut av sammenrulla og opskore aluminium folie.
Vis hele sitatet...
Hva brukte du som medie i denne "nokre få minutt"-kulemøllen din vegard? Altså til f.eks. å mølle folie til pulver....
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Hva brukte du som medie i denne "nokre få minutt"-kulemøllen din vegard? Altså til f.eks. å mølle folie til pulver....
Vis hele sitatet...
hehe! eg klipte opp aluminiumen før eg hadde dei i mølla, pulveret er heller ikkje ferdigt, eg har berre kjørt mølla litt. eg brukte geomag kuler av (rustfritt)stål.
Jævla dust. Ikke legg stål kuler sammen med svartkrutt e.l sammen.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Thomas har så alt for rett. Aldri bruk noe annet enn bly sammen med svartkrutt o.l. ! Men til mølling av stabile stoffer og metaller kan man ikke få noe bedre enn stål, tror jeg.

PS: Rustfritt stål er vel som oftest ikke magnetisk ?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan jeg bruke en stor glasskrukke som "trommel" med aluminiums media eller vil den bli ødelagt?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Frodrikk Vis innlegg
Kan jeg bruke en stor glasskrukke som "trommel" med aluminiums media eller vil den bli ødelagt?
Vis hele sitatet...
Hva skal du mølle?
Som hovedregel bør glass holdes langt unna ferdige komposisjoner, f-eks krutt. Skulle det gå i lufta er splintene fæle. Men noe som er like galt er glass-støv i kjemikaliene. Blander du noe som inneholder det øker friksjonen betraktelig. Og glass-støv er nettopp det du vil få hvis du møller noe i en glasskrukke, så jeg vil fraråde deg å bruke det. Let litt til så finner du helt sikkert en rund plastboks.
Eller ta en tur på noen butikker og lett til du finner en vare med "rett" innpakning. Er det ikke skikkelig pakning i lokket bør du dra et par runder med elektrotape rundt hver gang du skal mølle noe. Da slipper du lekkasjer, eller at lokket gjenger seg av.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Thomas har så alt for rett. Aldri bruk noe annet enn bly sammen med svartkrutt o.l. ! Men til mølling av stabile stoffer og metaller kan man ikke få noe bedre enn stål, tror jeg.

PS: Rustfritt stål er vel som oftest ikke magnetisk ?
Vis hele sitatet...
tungsten karbid er vell helt optimalt.
Rustfritt er ikke magnetisk nei.
hmm, jeg trodde rustfritt var magnetisk, men ikke syrefast, correct me!

og nei, noe annet enn blymedia til ferdige komposisjoner ville være idioti!
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Hva skal du mølle?
Som hovedregel bør glass holdes langt unna ferdige komposisjoner, f-eks krutt. Skulle det gå i lufta er splintene fæle. Men noe som er like galt er glass-støv i kjemikaliene. Blander du noe som inneholder det øker friksjonen betraktelig. Og glass-støv er nettopp det du vil få hvis du møller noe i en glasskrukke, så jeg vil fraråde deg å bruke det. Let litt til så finner du helt sikkert en rund plastboks.
Eller ta en tur på noen butikker og lett til du finner en vare med "rett" innpakning. Er det ikke skikkelig pakning i lokket bør du dra et par runder med elektrotape rundt hver gang du skal mølle noe. Da slipper du lekkasjer, eller at lokket gjenger seg av.
Vis hele sitatet...

Ja det var det jeg tenkte, skal ta meg en tur på clas ohlson å se hva slags rette og runde plastbeholdere jeg finner der.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hmm, jeg trodde rustfritt var magnetisk, men ikke syrefast, correct me!

og nei, noe annet enn blymedia til ferdige komposisjoner ville være idioti!
Vis hele sitatet...
Mange bruker umagnetisk rustfritt stål (noen typer er magnetiske) og Lloyd Sponenburg som skrev den store kloke boken om kulemølling til pyrobruk, sa at han foretrakk 316 rustfritt stål fremfor keramisk media som mange bruker til krutt, inkl undertegnede... Men han påpekte det var delte meninger om hva som var tryggest. Selv bruker jeg alltid tidsur, samt fjernstart og stopp, og en mølle som står ute, langt unna folk. I det siste har jeg også brukt en gummitrommel.
Mange bruker også messingmedia som i praksis er like trygt som bly.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
og nei, noe annet enn blymedia til ferdige komposisjoner ville være idioti!
Vis hele sitatet...
tungsten burde være optimalt for og mølle metaller osv, og jeg tror heller ikke det genererer gnister ved friksjon og støt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Dra på treningsstudioer og spør om de har noen brukte protein bokser. Selv har jeg en stor slik:
http://leanmuscletips.com/wp-content...ey_protein.jpg
Den har proteiner i seg foreløpig, men når den er tom så kansje det blir mølle
Noe jeg føler tar en stund, da jeg ikke er en proteinmonsterboler
Kansje jeg tømmer alt i en pose og bruker boksen? God ide!
Sist endret av Up; 3. januar 2009 kl. 02:46.
hehe! jeg bruker disse boksene stadig til AN og andre kjemikalier!
de er ekstremt praktiske siden de er lufttette, har stor åpning og romemr mye. de ser også bad ass ut om man tar av etiketten :P

jeg vet også att nitrofis bruker disse og du ser en i 4kg ANEG filmen hans.

tror jeg må lage meg en mølle med en sånn når jeg har tømt den jeg har nå
Nåvel, disse tømmer man temmelig raskt!

De litt mindre boksene som rommer ca. 1 kg er flotte til produksjon av kulemøller.
Selv sparer jeg på alle bokser som det har vært kosttilskudd i. De er meget praktiske som dere sier.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Funker nokk utmerket til både mølle og oppbevaring og potetkanon ja
Man tømmer denm raskt i teorien ja, men jeg tar ikke så mye av den...
Heisann

Jeg har tenkt litt nå og komt fram til at jeg kanskje skal kjøpe meg en kulemølle, men det jeg lurer på er hvor jeg kan få kjøpt en billig?
Trenger også medie til den da.

Trenger ikke å være så stor.
Vil ikke ha en som er så altfor dyr heller.

-Kulii11
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Heisann

Jeg har tenkt litt nå og komt fram til at jeg kanskje skal kjøpe meg en kulemølle, men det jeg lurer på er hvor jeg kan få kjøpt en billig?
Trenger også medie til den da.

Trenger ikke å være så stor.
Vil ikke ha en som er så altfor dyr heller.

-Kulii11
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler å lage den selv Da sparer du mest

Hello!

jeg lurer på om jeg kan bruke fiske bly, Sann vi har på kroken for at den skal synke:P
Går det and?

-Tarjei12
Sist endret av tarjei12; 4. januar 2009 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Blysøkker er ofte for små, og så vidt jeg vet er det også et hakk i disse som ville virket mot sin hensikt i ei mølle.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man kan helt sikkert smelte og støpe kuler av det, men da er det nokk billigere og hente masse blyvekter til bilfelger.