Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3246
Hei =)

Har akkurat støpt noen kuler i gips. Veldig enkelt! Dette er flott for de som ikke trenger en dyr støpeform. Som meg Denne koster under 30 kr å lage!

http://img2.putfile.com/thumb/6/17705120495.jpg

Har litt dårlig tid nå, så kommer tilbake til hvordan jeg gjorde det -En stor takk til en kollega på jobben, som har gitt meg mange tips
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Det ser ut som at du heller i flytende bly når den er sammen?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ser ut som en veldig liten, nyttig og fin sak.
Ser ut som du får laget perfekte kuler med den osv...
ca. 30 kr + litt bly (+ litt tinn om man vill) er veldig billig.
Hadde du orket å tatt bilder av hele "produksjonen" hadde det vært supert. Altså at du smelter blyet, heller det oppi osv..?
Jeg er interessert i hvordan du støpte gipsen. Spesielt hulrommet til blyet. Hvordan lagde du en såpass perfekt kuleform?
en klinke kule? Dette var en god ide! Hva er diameter på kulen?
Flotte greier!

Her er oppskriften til hvordan han laget den:

http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=1058

Jeg regner med at det var den oppskriften du brukte Spacerunner?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Klinkekule, trekule, kva som helst funker til å lage hulrommet. Påfyllingstrakta lager du med kniv etterpå. Gipsen er så mjuk at du bare skraper vekk til du har ei passande trakt.

Berre hugs å smørre det du brukar som kule inn med fett slik at du får den laus frå gipsen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Big B Vis innlegg
Flotte greier!

Her er oppskriften til hvordan han laget den:

http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=1058

Jeg regner med at det var den oppskriften du brukte Spacerunner?
Vis hele sitatet...
Det var en fin guide, nå skal jeg ut å kjøpe gips.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Fiffig form Blir kulene helt glatte eller får de porer?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Fin, den. "Hva slags" bly smeltet du? Altså, hvor fikk du blyet fra?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bly/tinnblanding får du kjøpt på t.d biltema, og på en del jernvarehandlere med godt utvalg.

På biltema koster det en femtilapp for en halvkg bly/tinn.
Ok. Vært borte en stund, men jeg kan svare på alle spm kjapt:
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Det ser ut som at du heller i flytende bly når den er sammen?
Vis hele sitatet...
Ja.

Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Hadde du orket å tatt bilder av hele "produksjonen" hadde det vært supert. Altså at du smelter blyet, heller det oppi osv..?
Vis hele sitatet...
Kommer med det etterhvart, men ej ger fortsatt litt opptatt for tida ^^,

Sitat av Bjølg Vis innlegg
Jeg er interessert i hvordan du støpte gipsen. Spesielt hulrommet til blyet. Hvordan lagde du en såpass perfekt kuleform?
Vis hele sitatet...
Jeg limte en halvkule som jeg hadde (i plast), nede i midten av en boks, så helte jeg gips over. Hadde selvsagt smørt alt inn med vaselin. Halvkuler kan man også lage av isoporkuler (sånn man har på hobbybutikker). Når jeg gjør det på denne måte, blir det ikek bobler, samt at det blir perfekt kuleform =) Gjør man det to ganger, får man en perekt form.

Sitat av iBang Vis innlegg
Hva er diameter på kulen?
Vis hele sitatet...
Diameteren er hele 20 mm.

Sitat av Big B Vis innlegg
http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=1058

Jeg regner med at det var den oppskriften du brukte Spacerunner?
Vis hele sitatet...
Nope. Se over =)

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Fiffig form Blir kulene helt glatte eller får de porer?
Vis hele sitatet...
De blir litt glatte, men med noen ujavnheter. Det fjerner man ved å klemme den i mellom to stålplater mens man ruller den. If you get it

Sitat av Raptor-Rub Vis innlegg
Fin, den. "Hva slags" bly smeltet du? Altså, hvor fikk du blyet fra?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk den fra jobben til pappa. Tror det er rent bly ja.
med inspirasjon fra denne tråden så har jeg begynt å lage meg en kuleform for 20x16mm kuler om gangen i rustfritt stål. håper den skal fremskynde kulestøpinga mi litt
som dere ser på bildene så messa jeg opp litt i praogrammet mitt på hull nummer 3 fra venstre.. utydlig håndskrift så jeg klarte å gjøre om 9 til 4 :P så ble noen millimeter feil der, men det har ingenting å si for funksjonen av forma.. de platene du ser på bildet er kutteplater, de skal skrus fast i de tre sporene som vist i bilde 3. Når du da fyller så slår du bare til plata på den siden som stikker utenfor forma så du kutter av den blystrengen som kommer opp gjennom der du helte blyet.. har ikke fått testet den enda men jeg kan komme med noen bilder når jeg har gjort det viss det er ønskelig. på det siste bildet der så ser du hvordan forma holdes sammen, det er også hull for to 4mm styretapper, men jeg tror ikke de blir nødvendig siden de styrer bra på de 3 forsenkede skruene som holder forma sammen
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nice work Brukte du fres?
frest i cnc fres ja.. borra først med 10mm bor eller noe og kjørte rett ned med 16mm radifres etterpå.. har radiefreser opptil 30mm så kan lage former opp til det.
Så ganske bra ut! Har gjort slik en del selv, bare med tinn. Blandet og støpte gips i små plastikkbeger o.l
Om du er plaget med ujevnheter eller bobler i de ferdigstøpte kulene kan det være fordi luften inne i formen ikke kommer seg ut når du heller bly ned "trakten", og danner ugjevnheter. Kan lett løses ved å trekke noen riper med en liten spiker fra kuleformen til nermeste kant på formen, slik at luften kommer seg ut.
hvilken temp hadde du på blyet og hva opbevarte du blyet i mens det var flytende. hva skjer med den delen av kula som vender mot trakten blir det noen uregelmessigheter der?
blir det noe slitasje på formene hvor lenge varer en form isåfall