Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7180
Tittelen sier vel det meste, men jeg sitter med 500K etter ett boligsalg, hvordan er det best å investere pengene, er villig til å risikere å gå litt i tap. F eks tips til gode fond?
Mange lukter på aksjer i cannabis-selskaper i dag.

Har du tenkt å jobbe aktivt med det selv, eller vil du ha det passivt? Hvis du vil jobbe aktivt, så tenker jeg at kjøp og salg er det mest lønnsomme som ikke krever utdannelse eller erfaring.
Passive indeks fond er det enkleste og oftest det som gir mest utbytte over tid.
Globale indeks fond som ikke tar mye i forvaltningsgebyr, så lenge det er penger du ikke trenger på et absolutt tidspunkt.
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
Mange lukter på aksjer i cannabis-selskaper i dag.

Har du tenkt å jobbe aktivt med det selv, eller vil du ha det passivt? Hvis du vil jobbe aktivt, så tenker jeg at kjøp og salg er det mest lønnsomme som ikke krever utdannelse eller erfaring.
Vis hele sitatet...
Spennende tips! Den bransjen er jo absolutt i vinden om dagen. Noen tanker på hvordan man evt. kan gå frem?;-) Jeg kan gjerne gjøre en aktiv innsats selv, jeg har som regel klart meg akkurat med inntekter/utgifter i alle år, men mangler heller ingen ting, så føler ikke behov for å gå helt bananas med pengene heller, men jeg har null erfaring med å få penger til å bli mere penger for å si det sånn hehe

Takk for tips Kompis87 og dg.gr! Jeg skal sjekke ut indeks fond.
Sist endret av OnkelJubalon; 29. august 2019 kl. 20:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er flere grunner til at aksjemarkedet ikke er så attraktivt på kort sikt. Deutche bank er i ferd med å gå under, omvendt yield på obligasjoner i statene, FAANG aksjene har opplevd en ekstrem vekst siste årene, + mye av aksjekjøpene i statene er tilbakekjøp av aksjer fra selskapene selv. Makro bildet for verdensøkonomien signaliserer et krakk/resesjon i nær fremtid.

Gull og sølv har levert en pen verdistigning siste tiden, noe som igjen er et tegn på at penger flyttes til mer sikre aktivia.

Skal ikke spå dommedag, men vær klar over risikoen.

Mine tips;
-Gull og sølv (uten gearing)
-Liten del i bitcoin (5-10%)
- Indeksfond OBX (kan handles gratis hos nordnet)
- Finn en bank med høy rente på sparekonto(kjøp av overnevnte over tid).
kjøp 3-4 bobiler og lei ut for 10 000kr uka juni-august, og 5-7000 utenfor sesong.
Jeg har nok ingen erfaring selv. Jeg har litt cash på kontoen, og har vurdert å gå all-in på ett cannabis-selskap, i håp om at det legaliseres i flere stater i USA og/eller ellers i verden, kanskje også i Norge. Da er det vel uungåelig at verdien vil mangedobles. Og dette behøver ikke ta flere tiår. Men ingenting er sikkert.

Uansett så er vel risikoen ganske lav for at disse bedriftene går konk ut av det blå.

Man bør bare være veldig sikker på når man vil gi seg. Skal du la penga stå der til verdien har mangedoblet seg mange nok ganger, eller er 600 000 et mål? Hvis det dropper til 300 000, klarer du å gi deg? Når er nok, nok?

Det er dette som gjør at jeg heller mer mot konkrete måter å tjene penger på, som kjøp og salg, og ja, som plexern nevner, utleie og slike ting. Da har du nesten 100% kontroll over ting som skjer. Når du kjøper aksjer, så har du nesten 0% kontroll over ting som skjer. Profesjonelle bruker hele tiden sin på å gå eierne i sømmene, følge med på alt de gjør, styreberetninger osv. Jeg vet ikke om vi vanlige sivile har tilgang til slik informasjon.
Reinvister i eiendom/bolig..
Ingenting som slår eiendom.
Ville satt 60% i globalt index fond, 20% i aksjer og 20% i crypto. Crypto er spesielt risikofylt, men mulighet for stor avkasting hvis man velger riktig. Crypto er et market som vil vokse over tid imo (Tezos er mitt favoritt projekt). Cannabis aksjer kan være fint det, men noen av aksjene som for eksempel aurora er muligens overvalued, så er langt ifra noen garanti at det vil bli en suksess.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Ingenting som slår eiendom.
Vis hele sitatet...
Veeeel, det er et utsagn jeg ikke er helt enig i.

De aller fleste år de siste 100-200 har aksjemarkedet slått bolig, og hva vi har sett av verdistiging de siste årene i Norge er unikt og ikke noe jeg ville basert en invistering på.
Jeg er ikke imot bolig som invistering, men å invistere i bolig med bare 500k betyr fort at man må låne penger for å få det til og det blir fort risikofyllt. Lån er også en ekstrautgift som spiser av fortjenesten din.
Skatte-smellen man får ved bolig er også kjip; 23% av leieinnteklter pluss 22% ved salg(sett at du ikke har bodd der i lengere tid selv og alt det der), nei takk...

Tror jeg ville kastet 50% av pengene i noe index-opplegg (feks S&P500 og noe globalt), og hatt 50% i rene kontanter. Lukter litt suckers rally om dagen, kan være greit å være litt forsiktig før man ser bedringer i horisonten(og så er det greit å sitte med litt cash om ting hits the fan).

Sist endret av moret; 30. august 2019 kl. 14:48.
Invester i ny eiendom du leier ut og senere selger med fortjeneste.
Indeksfond, siden det er billige fond sammenlignet med andre aktive fond, og historisk sett har Oslo børs hatt en gjennomsnittlig årlig avkastning i de siste 45 årene på 11,93%.
Sitat av dggr Vis innlegg
Globale indeks fond som ikke tar mye i forvaltningsgebyr, så lenge det er penger du ikke trenger på et absolutt tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer godt. DNB Global indeks er et slikt fond!
Eiendom uten tvil, leilighet i spania eller tyrkia f, eks, den kan du jo leie ut når du ikke er der selv
Eiendom er mye jobb, og store transaksjonskostnader. Fond er helt passive og nærmest ingen arbeid, så jeg ville heller anbefalt det. Du kan feks sette det i et indeksfond med lave kostnader. Det har gitt historisk god avkastning, men du må ha en lang tidshorisont for å være ganske sikker på gevinst. Da snakker vi 10-15 år. Mange mener nå at det er oppside for aktiv forvaltning, ettersom det er mye penger som strømmer til indeksfondene istedenfor.

En ting mange gjør istedenfor å investere alle pengene på en gang, er å ha månedlig sparing. Da slipper du å tenke på timingen av markedet. Som et svar over her sier er markedet ganske usikkert nå, og mange investorer flokker til sikrere aktiva. Dette betyr ikke at det kommer et børskrakk i nær fremtid, men heller at markedssentimentet er dårlig. Dette gir gode kjøpsmuligheter for smarte investorer.

https://www.nordnet.no/no/marked/fond
Nordnet er gode på fond, så du kan lese litt om fond på deres nettsider og bruke deres fondsrådgiver. (den er biased på provisjonen de får)
Valget er egentlig basert på risikoen du ønsker å ta. Hadde du fått panikk om 50% av verdien ble borte i løpet av noen måneder feks?
Invester i valuta, bruk maksimalt gearing/belåning. Kan tjene hundrevis av tusener på en dag. Men, du vil mest sannsynligvis tape alt i løpet av en dag.
Jeg synes fond er best for meg. Har spart i flere år. Jeg tenker litt slik:
Jeg har hus og job i Norge er derfor eksponert stort i eiendom og norsk økonomi.
Eiendom som noen sier høres ut som en ekstra job. Fond "gjør seg sjøl", riktignok betaler man litt for at ande skl forvalte dem.

Derfor tror jeg på å satse på fond som stort sett investrer ute.

Superfondet Norge fra Nordnet er "gratis", men prøver å følge OBX, dvs 25 aksjer på Oslo børs. Det er ett veldig lite marked (Høy risiko tror jeg). Men det ser ut til å følge OBX greit.
Er det noen norske forvaltere som selger ett passivt forvaltet index fond som følger en internasjal teknologi index?

Mitt konkrete forslag:
En brøkdel i DNB Teknologi
En brøkdel i DNB Global index
En brøkdel som "tørt krutt" om vi får en økomisk verdenskrise snart. Da handler for den.

DNB Tenologi har nesten doblet seg to ganger på 5 år (Nesten 200%)
DNB Global index har vel omtrent dobla seg på samme tid.
Disse tallene er godt hjulpet av kroneverdiens fall da.
Til sammenligning er OBX opp 35% sånn ca.
(Regner med å få høre det om jeg har bomma velg på tallne)

Nå er krona veldig lavt priset for tiden. Går den opp eller ned. Jeg har sett økonomer spå at en liten valutta som NOK vil svekkes ved urolige tider og andre mene at NOK vil styrke seg siden vi har en "sunnerr" økonomi en mange andre land.

Når en vanlig man satser noen hundre tusen på børs følger man automatisk litt med. Fex her: https://bors.e24.no/#!/market/world
og på sine egne fon hos dem man har handla hos.