Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 7046
Hei noen som vett hvor man får tak i svovel og om det er lov og kjøpe ?
Selges mange typer svovel på ebay.

Har ingen anelse om det er lovlig eller ikke, men vet at det selges på apoteket - men der spør de om hva du skal bruke det til (og det er som vanlig svindyrt).

Er det noen som har en liste over hvilke kjemikalier det er (u)lovlig å innføre i Norge? Eneste jeg finner er denne: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-02-17-263
Hvis de spør hva du skal bruke det til bare si - jeg skal bruke det til en skoleoppgave om surt nedbør.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Er det noen som har en liste over hvilke kjemikalier det er (u)lovlig å innføre i Norge? Eneste jeg finner er denne: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-02-17-263
Vis hele sitatet...
Noen komplett, uttømmende oversikt finner du nok ikke. Det er regulert i mange forskrifter. Sånn generelt er det ikke lov for privatpersoner å importere giftige og meget giftige stoffer (dog tviler jeg på at dette faktisk håndheves i noen særlig grad). I tillegg fins det en eller annen forskrift på Lovdata som spesifiserer visse miljøskadelige stoffer som det er ca. totalforbudt å importere, men de er så obskure og unyttige at en hobbykjemiker ikke trenger å bry seg om det (ett unntak er vel kvikksølvforbindelser som kan være interessante for noen). Så har du forskriften du linka til ang. narkotikaprekursorer, men den berører egentlig ikke noen andre enn de som loven er tenkt å ramme, da de fleste stoffene i kategori 1 og 2 (som krever importtillatelser) nesten ikke har legitime bruksområder. Kategori 3 inneholder en del helt vanlige stoffer og burde ikke vekke oppsikt (jeg mener det er registrerings-/meldeplikt ved import av 100 kg eller mer).

Så har du jo gråsonen. Det er såvidt jeg husker ikke ulovlig å importere 100 kg ammoniumnitrat, men blir det oppdaget er det rimelig sannsynlig at noen statlige etater vil fatte interesse for det du driver med (det er mulig dette har endra seg i senere tid. Vet at det bl.a. har kommet reguleringer på salpetersyre og (per)klorater i løpet av de siste par årene. DSB har noe informasjon om dette).


Når det gjelder kjøp av kjemikalier er britisk eBay alltid det første stedet jeg sjekker. Der finnes de mest vanlige kjemikaliene.
Sist endret av BomberMan; 22. mai 2014 kl. 22:42.
En mindre pakke med svovel kom idag til min private postkasse.
Pakken virker helt urørt, ingen tegn til kontroll.

Enten går dette under radaren ellers så er mengden for liten.

M.o løp å kjøp på ebay.
Badla
Trådstarter
46 1
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
En mindre pakke med svovel kom idag til min private postkasse.
Pakken virker helt urørt, ingen tegn til kontroll.

Enten går dette under radaren ellers så er mengden for liten.

M.o løp å kjøp på ebay.
Vis hele sitatet...
Er kno3 og lett og få tak i små mengder ?
Sitat av helland1212 Vis innlegg
Er kno3 og lett og få tak i små mengder ?
Vis hele sitatet...
Ja.

+ Barium nitrate, Svovel, Strontium peroxide, magnesium og aluminium pulver. og mye
annet.

Jeg har holdt på med dette en god stund. Pakker på 100 eller 50 gram er helt
uproblematisk.
Badla
Trådstarter
46 1
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
Ja.

+ Barium nitrate, Svovel, Strontium peroxide, magnesium og aluminium pulver. og mye
annet.

Jeg har holdt på med dette en god stund. Pakker på 100 eller 50 gram er helt
uproblematisk.
Vis hele sitatet...
Er det noen nettsider du kan anbefale og kjøpe fra ?
Ebay er nok det beste.
Jeg vil ikke anbefale noen fremfor andre med hensyn på kjøp av kjemikalier på Ebay.
Best å bruk mange forskjellig butikker. Små mengder fra mange kilder vil gå som
private brev uten avsender.

Mengde på mere enn 250 gram vil jeg ikke ha bestilt hvis det kan brukes til noe som kan si pang.
Andre ting som kobbersulfat o.l i mengde av 500 gram går også greit.
Sist endret av gurgle65; 28. mai 2014 kl. 15:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.