Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3861
Har vi lov til å nekte å pisse i en kopp hos helsesøster?
Sist endret av RandomNykter; 28. februar 2014 kl. 02:12.
Er det VGS? Er det ungdomsskole? Er du myndig?
Ja du kan nekte, er ingen som kan tvinge deg til å pisse vist du ikke vil det. Ikke politiet engang
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Ja du kan nekte, er ingen som kan tvinge deg til å pisse vist du ikke vil det. Ikke politiet engang
Vis hele sitatet...
Sant, men da blir det jo blodprøve i stedet. Og den kan tas med tvang :-)
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Er det VGS? Er det ungdomsskole? Er du myndig?
Vis hele sitatet...
Er snakk om helsesøster på VGS, er ikke myndig nei.
Sist endret av RandomNykter; 28. februar 2014 kl. 11:33.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd...html?id=542201

Opplæringsloven inneholder ikke bestemmelser som hjemler eller på annen måte regulerer rustesting av skoleelever. Slik testing av elever er heller ikke regulert i annet regelverk. Dette innebærer at skolen ikke kan kreve at elever blir rustestet. Testing av elever må foregå på frivillig basis etter at det foreligger et informert samtykke fra eleven.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Gikk inn på linken, hvis jeg nekter så kontaktes politiet. Hva kommer dem til å gjøre, spørre meg hvorfor jeg nekter?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kan som sagt nekte skolen å ta prøvene, og henvise til linken jeg ga deg, om de velger å innblande politiet, kan de i verste fall påstå at nekt på urinprøven er skjellig grunn til mistanke og derfor bruke det som hjemmel til å selv ta en urinprøve av deg, om det går så langt må du henvise til statsrådens uttalelse:
Jeg vil avslutningsvis understreke at et fravær av samtykke til rustesting ikke kan medføre at eleven blir behandlet som om en eventuell mistanke om rusmisbruk er bekreftet eller styrket.
Vis hele sitatet...
Ung.no (skribenten og flere advokater, uten henvisning til hvem) mener at skolegang er en rettighet som ikke er avhengig av at man er rusfri.

Edit: Om de ikke har klare bevis på at du har vært ruset i skoletiden så har de ingen skjellig grunn til mistanke.
Sist endret av Dodecha; 28. februar 2014 kl. 12:24.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kan som sagt nekte skolen å ta prøvene, og henvise til linken jeg ga deg, om de velger å innblande politiet, kan de i verste fall påstå at nekt på urinprøven er skjellig grunn til mistanke og derfor bruke det som hjemmel til å selv ta en urinprøve av deg, om det går så langt må du henvise til statsrådens uttalelse:

Ung.no (skribenten og flere advokater, uten henvisning til hvem) mener at skolegang er en rettighet som ikke er avhengig av at man er rusfri.

Edit: Om de ikke har klare bevis på at du har vært ruset i skoletiden så har de ingen skjellig grunn til mistanke.
Vis hele sitatet...
Okok, jeg skjønner. Greia er at jeg skrev under en kontrakt for mange måneder siden så og nekte er kanskje ikke en ting jeg kan, men jeg har krav på å se kontrakten den dag idag hvis jeg vil det? Mener at kontrakten bare skulle være i 3 måneder, og det er nesten et år siden nå.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Selvfølgelig har du rett til å se på en kontrakt du selv har skrevet under, ofte skal man få en egen kopi og.
Takker for svar.