Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5937
September er en fin månde.. Sommeren har vært varm iår, noe som går ut over soppsessongen.
Er det noen som har vært ute å sett eller?
Det er et kjent faktum at fleinen spretter opp den første frost natta..
er det noen som har opplevdt frostnatt enda eller er det enda litt tidlig?!

*glede seg til 0 grader*
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Tror det er litt tidlig...
har ikke vært frostnatt her i harstad ennå hvertfall.
Tror vi må vente minst 1 uke til.
1 frostnatt blir psilocybinen aktivert i soppene... blir vell noe ala thc-syrer i mary-jane?
er meldt -2 og snø på svalbard i morra
stakkars folk
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
l0rdmel: nå er jeg ihvertfall i Harstad.. og ett par uker skulle jeg klare å holde meg
Jeg bare lurte på hvor i skauen man bør se etter soppen? og hvor mye hver sopp er verdt ca? :P
sp3q: men da må vi jo uten tvil plukke den sammen siden du har spist før og jeg er lokalkjent
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Aces-High: Man bør lete på fuktige plasser.. Kirkegårder er ofte en idiell plass for flein.. Der det vokser mose.. og inærheten av granskog.. Men også på gress og ja.. jeg er sikker på at ALLE har sett flein før, uten at dere har vært klar over det.

L0rdMeL: det høres bra ut! =)
Jeg vil gjerne ta aces spørsmål og omformulere det litt:
Hvor er det soppen vokser, men som kommunen ikke nødvendigvis går ut og dreper tingen?
Husker at det var snakk om at det voks flein rundt en av rundkjøringene hvor jeg bor, men kommunen gikk ut og drepte soppene.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
hehe.. ja det stemmer.. men så er det ikke så lurt å gå å plukke i all offentlighet...

Som sagt, de vokser på kirkegårder. i skau der det er fuktig og mørkt.. gjerne under store gran trær og der det er mose..
Men går du innover en skau der det er litt mørkt og fuktig, kanskje i nærheten av ett vann eller tjern vil du kanskje finne noe.. det er ikke noe korrekt fasit svar, for soppen er en god luring, og kan sprette opp på de mest overaskende plasser!
noen som har en bra url om hvordan soppen ser ut? Helst detaljert med bilder, beskrivelser osv. Leste i avisa at det var en familie som lå på sykehus med respirator og dialyse-apparater og alt mulig etter å ha spist litt feil type sopp.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Litt offtopic men kjekt å ha med seg:

http://www.sjamaan.com/ <-- tnx DanBanan
psilocybe + hva mer heter fleinen man får plukka i Norge?
hehe..husker en kompis av meg sa en gang at når han var i Drammen, så var han ved maristua(?) og der er det masse høye rekkehus blokker og alle folka rundt der var og plukket flein sopp....så det virker som at det vokser over alt..(?)
Også gjerne der det er beitemark.. ; )
hmm... må vel få med meg muttra på sopptur nå, da :]. Neida, seriously, noen som gidder å finne et bilde av soppen (et som gjør at jeg ikke spiser noe som knekker nyrene mine). Så på http://www.sjamaan.com/, men greide ikke helt å finne det jeg lette etter (sikkert jeg som er litt slow)
Litt info hvordan fleinsoppen ser ut:
- Sporepulveret er purpuraktig sort
- Hatten er fra 0,5 til 2 cm bred
- Stilken er fra 4-10 cm høy og 0,2 til 0,3 cm tykk
- Du finner den ofte i ugjøtslet mark både beitet og slått, of ofte skult dypt nede i gresset.
- Den er mest vanlig nord til troms, men du finner den så og si rundt om i hele norge.

Utseende:

- Hatten er riflet og olivengrå; kremfarget som tørr.
- Slank, hattform ender i en tydelig spiss (derfor navnet)
- Glatt hattoverflate
- Stilken er slank og ofte buket.
- Stilken kan "blåne" fra bunnen
- øverste delen av stilken har den samme fargen som hatten

Bilder av soppen, som du kan sammenlikne med finner du >her <
Sist endret av kriss; 9. september 2002 kl. 15:53.
www.sjamaan.com har ikke fleinsopp.. de har andre shrooms som jeg tror fenger mer...

*venter på pakke*
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Funker det å fryse flein?
tja, det funker det, men ikke stek det eller utsett flein for sterk varme da psilocybinen i fleinen kan bli ødelagt

Opprinnelig postet av DanBanan
www.sjamaan.com har ikke fleinsopp.. de har andre shrooms som jeg tror fenger mer...

*venter på pakke*
Vis hele sitatet...
joda, de har spiss fleinsopp: bare se her
Sist endret av kriss; 10. september 2002 kl. 08:21.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da var første frostnatten her!

-0.4 grader i natt, her uti skogen ihvertfall... Må ta en liten rekognseringstur før jeg drar på jobb i dag gitt...
var på leting forrige dagen, fant ingen ting.. noen som har funnet noe her?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk en sms fra en kompis idag. Han hadde vært i på en plass utenfor bergen forgje helg.. Der var det SINNSYKT mye STORE flein. Han sa de funka som faen, ble på drønn, sammtidig som man ble helt på bæret.. dårlig balanse, masse halliser og mye latterkick..
Jeg var på øvelse idag.. gikk å leita fibrilsk etter flein, bare for å sjekke om de var kommet opp (høhø) men neida =/ de var ei kommet opp...
Sist endret av spQ; 8. september 2006 kl. 20:39.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
LordMEL: på tide å fortelle meg hvor man finner flein?

jeg var oppe i .. mhm folke parken igår? musevannet eller.no? kan det stemme.. fant lite og ingen flein der.. jeg var på øvelse, men min konsentrasjon gikk på å se ned og leite fibrilsk etter flein! håper faen meg at det er flein her altså.. =) ettersom det var 2 grader på oppstilling idag klokka halv 8, har det nok vært 0 grader og vel så det inatt..
har aldri hørt at noen har funne flein oppi folkeparken faktisk.
Du nevnte kirkegård..er jo en ganske stor kirkegård på sama(mellom esso på veien til trondenes og shell litt lenger oppi der).
Plasser jeg vet folk har funne masse flein er på aunfjellet et stykke fra harstad mot kasfjorden(hvis du vet hvor det er), er haugevis med sauebonder der og slikt.
Og faktisk nedenfor elkjøp ved hålogaland kraft skal det også vokse en del(bruker å gjøre det værtfall), hvis du vet hvor det er da).

Det suger forresten å gå opp til musvannet, det var ofte et mål på skoleturer tidligere. Forresten ligner faktisk musvannet litt på ei mus, sprøtt nok hvis en ser det ovenifra.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
faen.. er det ikke andre plasser altså? mhm... Elkjøp ja.. jeg vet hvor det er.. men..så er det å komme seg dertil.. usj usj usj..... litt kjiipt... vet du ikke om noen som spiser flein da? kanskje DE kan bekrefte hvor man finner flein?
hmm, skal ut på flein tur til uka tror jeg.. Har ikke noe annet og benytte dagen till så jeg kan kanskje sende over noe flein til de som vil ha..

Spiser ikke flein selv, men kanskje teste hvis jeg finner de..

offtopic: trip report på Cubensis Mexican vs Flein ? Noen som vet?

Edit: hvorfor ikke skrive en artikkel om Flein i e-Zine? Sp3q, anyone?
Sist endret av Dan; 19. september 2002 kl. 16:06.
juhuu..frostnatt sier jeg bare. På tide med en ringerunde og høre om noen blir med på skogstur i helga
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Funnet ut noe mer?
når fleinen først popper opp, så blir den der ikke sant? man må ikke gå om morningen når det er kaldt eller.no?

Og ingen som tilfeldigvis vet om hvor man kan finne flein i Drammen? Har hørt at det var noe ved sjukehuset for et par år siden, men er ikke sikker...
▼ ... noen uker senere ... ▼
weee, i dag fant jeg masse (som jeg tror er ) flein.,.

skal poste et bilde
en kompis av meg var hjemme på toten for en ukes tid siden og fant MASSE bra saker på en 10-minutters skogstur
fant mange sopper i dag... har tatt bilde av noen.. hvilke er spisende, og hvilke sorter er det? en ting til; hvordan tørker jeg dem? må man tørke dem?


http://home.no.net/psnet/sopp/1.jpg
http://home.no.net/psnet/sopp/2.jpg
http://home.no.net/psnet/sopp/3.jpg
http://home.no.net/psnet/sopp/4.jpg
http://home.no.net/psnet/sopp/5.jpg

jepp, dårlige bilder.. tatt med webcam
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
av de soppene du har plukket er disse flein.:

http://canon2k.net/~sp3q/flein.jpg

http://canon2k.net/~sp3q/flein2.jpg
Spis alle du, blir sikkert rusa av det og.
hø? er bare det flein ? eller mener du at det er spiss fleinsopp ? det finnes jo forskjellige typer..
Følg den blå pilen på øverse bildet litt lenger ned.. til neste sopphatt.
Ser ikke det ut som en flein ovenifra da ?

Da har du kanske to! : P
hehe
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Eo2: det var de to små spiss fleinsoppenne.. men med grundigere ettertanke, var det litt for tjukk stilk til å være flein..

det var noen dårlige piler, som peker på stilken istedet for hatten
synes litt synd i unkown som har plukka så sinnsykt med sopp og eneste han får ut av det er litt god mat

Forresten snør det i harstad nå, lagt merke til det, sp3q?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Flein sessongen er over for denne gang.. sorry folks.. bedre lykke neste ÅR..
[closed]