Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1712
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For en stund tilbake gikk jeg på en smell, som involverte å bli fraktet til sykehuset av politiet. Ganske motvillig også kan man vel si. Jeg har ikke fått noe av dette på politiattesten, men lurer på om politiet har egne registere de eventuelt kan finne dette på? Tenker om jeg skulle bli stoppet i trafikken eller noe, om de kan være vanskeligere en vanlig pga dette.
alt står vel registrert i en såkalt utvidet politiattest men hvis du ble kjørt til sykehus og ikke arrestert eller anmeldt så ser jeg ikke hvordan dette skal påvirke en potensiell trafikksituasjon. faktisk mulig ingenting ble registrert dersom du ikke ble anmeldt for noe
Sist endret av LilleVanilje; 29. april 2020 kl. 03:36.
Sitat av LilleVanilje Vis innlegg
alt står vel registrert i en såkalt utvidet politiattest men hvis du ble kjørt til sykehus og ikke arrestert eller anmeldt så ser jeg ikke hvordan dette skal påvirke en potensiell trafikksituasjon. faktisk mulig ingenting ble registrert dersom du ikke ble anmeldt for noe
Vis hele sitatet...
Jeg har søkt utømmet politiattest, og den er helt clean. Ble ikke anmeldt for noe, fikk aldri noe brev i posten eller noe. Det jeg egentlig lurer på er om de har noen interne registere. Det står da likevel i min medisinske journal, men det er det da bare helsevesen som har tilgang til. Et mirakel at ikke jeg ble politianmeldt.
det gikk sikkert fint. da er du heldig, ikke gjør det igjen
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Jeg har søkt utømmet politiattest, og den er helt clean. Ble ikke anmeldt for noe, fikk aldri noe brev i posten eller noe. Det jeg egentlig lurer på er om de har noen interne registere. Det står da likevel i min medisinske journal, men det er det da bare helsevesen som har tilgang til. Et mirakel at ikke jeg ble politianmeldt.
Vis hele sitatet...
Sitat av LilleVanilje Vis innlegg
det gikk sikkert fint. da er du heldig, ikke gjør det igjen
Vis hele sitatet...
Flere år siden nå, var ung og dum. Det og en blanding av å få noe fake shit fra en dealer.
De har et register for alt. Søstern kom inn på opptak til politihøyskolen og der hadde de hadde de tatt fram en logg fra noen år tilbake da hu faktisk ble bortvist fra byen.. Det ble tatt opp under samtalene.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Politiet lagrer veldig mye i ulike registre.
Alt står i straffesaksregistret - også henlagte saker.
Om man f.eks. blir stoppet av sivilpolitiet, selv om man ikke har gjort noe galt, kan dette lagres i Indicia. (etteretningsregisteret)
Når man søker politiattest vil ikke dette stå der, selv om det står i politiets egne registre. Det fremkommer kun om det er relevant med tanke på hvorfor man søker politiattest.

Som tidligere (sivilt) ansatt i politiet fikk jeg ganske sjokk da jeg så hvor mye som stod om meg i Indicia (at jeg var på div hjemme-alene-fester som fjortiss, hang utenfor lokale bensinstasjonen, o.l. )
Det er bare å ringe og spørre. De er pålagt og gi deg informasjon.

Straffeprosessloven § 242. Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter såfremt det kan skje uten skade eller fare for etterforskingens øyemed eller for tredjemann.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det er bare å ringe og spørre. De er pålagt og gi deg informasjon.

Straffeprosessloven § 242. Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter såfremt det kan skje uten skade eller fare for etterforskingens øyemed eller for tredjemann.
Vis hele sitatet...
dette gjelder jo hvis du er tiltalt, hvis du ikker er tiltalt så trenger de ikke å levere ut noe.

Å alt står registrert, husker fra forsvaret og NarkoNord sitt besøk, de hadde mapper på oss alle. Fikk snoket i min da MP gikk ut for å hente flere pisseglass, og der sto det mye om mine mer lugubre venner og at jeg var sett der og der med de. Så det er bare å anta at politiet har i sine systemer noe om deg. Men om det har noe å si for annet en NATO cosmic topsecret tviler jeg på.
Så dere tror at når de går tilbake til bilen for å sjekke førerkort er dette noe de går og ser på? Regner jo med at de gir meg behandling deretter dersom de ser dette. Er mest redd for å bli dradd til legevakten for pisseprøve etter et rutinestopp. Kjører ikke skekk, men en pisseprøve kan jo ta knekken på meg flere dager etter røykings.
Nei de ser ikke på dette når de sjekker førerkortet.
Tipper dette ligger lagret i en eller annen form for etterretningsdatabase, slik at det dukker opp i en kryssjekk for å finne eventuelle mistenkte eller personer av interesse.

Du henger mye med kompis A, kompis A blir skutt mens han kjøper ramen og bartevoks, de ser at du er blitt observert mye med kompis A i sine notater og vil gjerne snakke med deg for å finne ut om noen hadde noe imot kompis A. person det er interessant og snakke med

Eller

Du og kompis B liker å henge rundt i ett område, dere har blitt observert flere ganger og kanskje stoppet. Plutselig så begynner søppelkassene i området og brenne hver kveld. I tillegg ser de at du tente på dassen på den lokale sushi sjappa når du var 16år. Interessant person og mulig mistenkt.
Sist endret av tearz83; 29. april 2020 kl. 16:46. Grunn: skriveleifer
https://www.datatilsynet.no/rettighe...tt-til-innsyn/

Kan man ikke henvise til den "nye" personvernloven og be om innsyn eller er jeg heelt på jordet her?
Her er unntakene på den siden du lenket til

Til startsiden til Datatilsynet
Vis/skjul søk
VIS/SKJUL MENY
Hovedmeny
Den registrertes rettigheter
Vi bruker informasjonskapsler (cookies)
Våre nettsider benytter cookies. Dersom cookien ikke er nødvendig for at nettsiden vår skal fungere, vil den ikke lagres på din enhet med mindre du samtykker til dette. Les om hvilke cookies vi bruker og hvordan vi administrerer dem nederst på nettsiden.

Nødvendige cookies
Disse cookiene støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Skjemafunksjoner
Disse cookiene er nødvendige dersom du ønsker å ta i bruk skjema på våre nettsider. Den øvrige funksjonaliteten på nettsidene påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke. Valget du tar her gjelder i inntil 90 dager.

Webanalyse
Vi vurderer å ta i bruk et cookiebasert analyseverktøy. Per i dag har vi ingen cookies som omhandler dette.

Du kan trekke tilbake samtykket når som helst, ved å velge «administrer cookies» nederst på våre sider.

Lagre mitt valg
LUKK
Rett til innsyn
Rett til innsyn
Lurer du på hvorfor en privat eller offentlig virksomhet behandler personopplysningene dine eller hvilke opplysninger de har lagret om deg? Da kan du benytte deg av innsynsretten din.

Les denne artikkelen på nynorsk

Innsynsretten går ut på at du kan spørre en virksomhet om hvordan opplysningene om deg behandles og du kan be om å få vite hvilke opplysninger de har lagret.

Nederst i artikkelen har vi lagt et skjema som du kan bruke dersom du vil be om innsyn eller ha mer informasjon.

Dette kan du be om
Dersom virksomheten har samlet inn og bruker opplysninger om deg, har du rett til å stille endel spørsmål:

Hva er formålet?
Hvilke opplysninger om deg har virksomheten lagret?
Har eller vil virksomheten utlevere opplysningene, og hvem er i så fall mottakerne? Dersom mottakerne er utenfor EØS eller en internasjonal organisasjon, hvilke garantier finnes for personvernet?
Hvor lenge lagrer virksomheten opplysningene? Eller dersom det ikke er mulig å komme med en endelig lagringstid, hva er det som avgjør hvor lenge opplysningene vil lagres?
I hvilken grad har du rett til retting, sletting, avgrensning eller til å protestere mot behandlingen?
Hvor har virksomheten hentet opplysningene fra?
Tar virksomheten automatiserte individuelle avgjørelser? Og i så fall, hvilken logikk ligger bak, og hvilke følger kan det ha for deg?
Dessuten kan du be om å få en kopi av alle opplysningene dine – også elektroniske spor, metadata og hvilke personprofiler du er tildelt. Dersom henvendelsen sendes elektronisk, skal kopien også være elektronisk og i et vanlig filformat. Virksomheten skal i deg innsyn uten ugrunnet opphold og normalt senest innen en måned.

Hvorfor be om innsyn?
Mange tar kontakt med Datatilsynet fordi de har spørsmål om hvordan personopplysningene deres blir behandlet. Dette må virksomhetene selv svare på. Retten til innsyn sikrer at du får svar på spørsmålene dine.

Ved å be om innsyn kan du også bli oppmerksom på feilaktige opplysninger om deg selv, og i verste fall lovbrudd. Dette er altså et redskap som gir deg mulighet til å selv følge med på hva som skjer med dine opplysninger.

Noen ganger kan det være overraskende å se hvor mange opplysninger en virksomhet har lagret om deg. Å ha innsikt i hvilke opplysninger de lagrer, setter deg i bedre stand til å ta informerte valg om hvilke tjenester du ønsker å benytte.

Vi har skrevet en rapport ("Hva vet de om deg?") som viser hvilke personopplysninger fire vanlige, norske virksomheter har lagret

Skal være gratis
Å benytte seg av innsynsretten sin skal være gratis. Dersom du ber om mer enn en kopi, kan virksomheten likevel ta et rimelig administrasjonsgebyr. Dersom det har gått noe tid siden sist du ba om kopi, og det er grunn til å gå ut ifra at virksomheten nå behandler flere eller andre personopplysninger enn sist, kan du be om en ny, gratis kopi.

Ved krav om innsyn som er klart grunnløse eller overdrevne, kan virksomheten nekte å gi innsyn eller kreve et rimelig administrasjonsgebyr. I disse tilfellene er det virksomheten som må vise hvorfor kravet er grunnløst eller overdrevent. Hovedregelen er fremdeles at du har rett til innsyn uten begrunnelse.

Unntak
Noen ganger kan en virksomhet nekte deg innsyn. Innsynsretten gjelder ikke dersom:

opplysningene er av betydning for Norges utenrikspolitiske interesser eller nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser. Dette unntaket gjelder bare dersom det også kan gjøres unntak fra allment innsyn for slike opplysninger etter offentlighetsloven §§ 20 og 21 (lovdata.no).
det er påkrevd å hemmeligholde opplysningene av hensyn til forebygging, etterforskning, avsløring eller rettslig forfølging av straffbare handlinger.
det er utilrådelig at du får kjennskap til opplysningene av hensyn til helsen din eller forholdet ditt til nære pårørende.
opplysningene er omfattet av lovfestet taushetsplikt.
det er i strid med åpenbare og grunnleggende private eller offentlige interesser å gi innsyn, medregnet hensynet til deg selv.
innsynet vil krenke rettighetene og frihetene til andre.
Dersom en virksomhet nekter deg innsyn, skal du ha en skriftlig begrunnelse uten ugrunnet opphold og normalt seinest innen en måned. Virksomheten må også gi en presis henvisning til hvilken unntakshjemmel som er begrunnelsen, altså hvorfor du ikke får innsyn.

Så tipper det går under forebygging av straffbare handlinger
Sist endret av tearz83; 29. april 2020 kl. 19:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.