Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 6991
Anonym bruker
"Klar Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja.. Som dere sikkert skjønner så har jeg bæsja på leggen og derfor velger jeg å poste anonymt.

Jeg leverte en annen person sin prøve på helsesenteret og de tok den imot som om ingenting skulle vært galt, regnet nesten med at om de fattet misstanke ville jeg bli konfrontert med det på stedet, men nå har de ringt meg ned i flere dager og jeg ignorerer dem fordi jeg vet godt hva det gjelder...

Jeg nykteret opp i fire uker etter to uker med røyking og selv med en sunn og veldig aktiv livsstil så var jeg utrolig nok fortsatt ikke blitt ren, testet med hjemmetest dagen før og den var positiv på thc så jeg fikk en venn til å møte meg rett før jeg skulle levere prøve å fikk fra han til å gjøre sitt på en termos slik at det skulle holde temperaturen på den før den etter en liten kjøretur ble helt over på en annen beholder rett før jeg gikk for å avgi urinprøven som gikk normalt som alle andre ganger.

Det gikk vist ikke så godt som jeg håpet og nå ringer de hver dag selv om de vet at jeg jobber natt og sover på dagen, de vil ha meg inn til ny prøve og jeg kan ikke gi dem en prøve som er ren.

Der gikk førerkort og medisinene jeg har på resept i dass, i snart tre jævla år har de fått bare mine rene prøver, aldri noe tull. Har vært rene Ola Nordmann, ikke fordi jeg vil, men fordi helsevernet tar godene som å ha førerkort og tilgang på medisiner ifra meg om jeg ikke gjør det. Frivillig tvang.

Føler meg ganske langt nede nå og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, bor på en liten plass så jeg tør nesten ikke gå på butikken i frykt for å møte noen ansatte fra helsesenteret og dermed få et forklaringproblem angående det at de prøver å få tak i meg, har tatt egenmelding og ikke vært på jobb på flere dager fordi jeg føler meg som dritt, føler en snikende depresjon bygge seg opp.

Jeg er fucked, om jeg vil beholde førerkort og medisiner så blir det vell tre nye år med prøver og det gidder jeg faktisk ikke, kjenner gamle tendenser sniker seg på, dvs. drit i lover og regler å gjør som det passer meg.

Jeg fatter det bare ikke, jeg er 30år gammel, jeg jobber 9 timer fra kveld og utover natta, hva faen er galt i at jeg tar et trekk når jeg kommer hjem for å roe ned og kunne sove før andre begynner på jobb? Jeg ba helsevesen om innsovningstabletter av den grunn, men det var for stort avhengighetspotensiale i de, men ritalin, concerta og deksamfetamin kan jeg hente så mye jeg klarer å bære med to armer.

Jeg skal ta all ære for problemet mitt selv, men nå vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre.

Hva skal jeg gjøre?
Det er så mye som står på spill eller som potensielt har gått i dass at jeg er blitt rådløs.
Drit i å svar de og vent med å avlegge ny prøve til du har blitt clean?
Anonym bruker
"Villig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet ikke helt jeg? Hvis den var varm er det ingen måte å vite den ikke er din. Om de ringer for noe helt annet, f eks med prøveresultatet eller for ny pissings fordi resultatene ikke var tydelige nok, altså hvor de tror skylden er på dem og ikke på deg, så gir det de mye mer mistanke på deg når du ikke svarer. Hadde jeg vært deg hadde jeg svart, hørt hva de sa og stilt meg helt utenforstående til eventuelle mistanker. Sagt at mobilen din har vært lagt igjen hos en kompis og derfor har du ikke fått svart tidligere. Være blid og grei og late som ikke no. Ber de om ny prøve så si ja, når prøvedato nærmer seg så sykemeld deg (vet at dette kan bli brukt som mistanke mot deg men det gir uansett fortsatt ikke bevis nok på at forrige var annens urin) så holder du deg nykter fra nå og pisser om noen uker igjen.

Tldr: er ikke sikkert de vet at det ikke var din urin enda, men jo lenger du ignorerer de jo mer vil de begynne å lure på hvorfor. Ta tlf eller ring de opp og lat som ikkeno.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Helt enig mann. Det er gjennomkorrupt og urettferdig. Dessverre må man oppleve dette skje med seg selv eller sine nærmeste før man skjønner at denne politikken handler ikke bare om at man får en bot. Dette handler om å støte de som bruker cannabis og andre alternative rusmidler ut av samfunnet. Reduserer livsmulighetene deres, ta fra dem anledning til å leve et godt liv.

Kan ikke si noe annet enn at jeg føler dypt med deg mann, og jeg har engasjert meg i sosiale medier og offentlig siden 2014 for å få slutt på forbudspolitikken, og arbeidet går tregt og får massiv motstand.

Få historien ut, anonymt eller ikke, og vis samfunnet hvordan denne drittpolitikken ødelegger helt vanlige nordmenn uten god begrunnelse.
Sist endret av meaculpaUIO; 23. april 2020 kl. 22:08.
Anonym bruker
"Klar Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Litt av greia er jo at jeg er ikke våken i åpningstidene deres, jeg er ferdig på jobb mellom 01.00-04.00 og legger meg tidlig på mårrakvisten og sover til jeg begynner på jobb igjen som er en time etter at de har stengt dørene og gått hjem, jeg våkner til ubesvarte anrop og selv om jeg hadde ønsket å ringe de opp igjen så er det ingen der til å svare telefonen.

Aner ikke hvordan de kan ha funnet ut at det ikke var mitt eller fattet misstanke, eller hva som har hendt, noe er det fordi at de har aldri ringt meg så mange ganger eller i det hele tatt noen ganger etter en prøve.

Får vell bare ta det som det kommer, får prøve å stå opp en time tidligere imorgen å ringe de for å høre whats up..
Anonym bruker
"Klar Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Helt enig mann. Det er gjennomkorrupt og urettferdig. Dessverre må man oppleve dette skje med seg selv eller sine nærmeste før man skjønner at denne politikken handler ikke bare om at man får en bot. Dette handler om å støte de som bruker cannabis og andre alternative rusmidler ut av samfunnet. Reduserer livsmulighetene deres, ta fra dem anledning til å leve et godt liv.

Kan ikke si noe annet enn at jeg føler dypt med deg mann, og jeg har engasjert meg i sosiale medier og offentlig siden 2014 for å få slutt på forbudspolitikken, og arbeidet går tregt og får massiv motstand.

Få historien ut, anonymt eller ikke, og vis samfunnet hvordan denne drittpolitikken ødelegger helt vanlige nordmenn uten god begrunnelse.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv..
Skulle gjerne gått ut med historien, men til hvem? lokalavisa som elsker å svartmale alle storkriminelle hasjsprøytenarkomane?
DB eller VG er vell de som mest aktuelle her, men har så lite lyst at det første som kommer opp om noen skulle goolgle meg er en sak i VG om hvordan det er å leve med frynsegodene i livet på lån fra helsevesen..
Det er en gruppe på Facebook som heter gruppesøksmål. Hvor langt de har kommet osv vet jeg ikke. Det jeg vet er at noe må gjøres med at staten kan voldta unge mennesker på denne måten.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gruppesøksmålet hviler mens lederen for det Bjørn Dahl soner en fengselsdom for hasj. Forhåpentligvis kommer det tilbake når Bjørn slipper ut etter 2/3 sont dom, pga god oppførsel og avlagte eksamener i fengselet
Du går på pisseprøver og røyker lell, vel din egen feil.

Per dags dato er det forbudt og røyke i Norge.

Å ha førerkort er ingen menneskerett og du kan miste det av ett utall grunner.

Gjennomkorrupt, voldta unge, wtf det er en forbudt substans du snakker om, og det vet alle. Bryter man loven så må man og takle konsekvensene. Er litt lei alle som skal lire av seg dritt når de kommer til røyking, det gjør ingenting for legaliseringsdebatten og gir vel bare bedre argumenter for att det fremdeles skal være forbudt.

Sorry ble bare irritert.

Til ts, vel du har drit på draget, men som andre har nevnt så er det ingen måte å vite det med mindre noen har sladra eller de har tatt DNA prøve. Mest sannsynlig så har det dukket opp noe de har reagert på, kanskje er kompisen din syk, pisset var ikke rein eller prøven inconclusive. Husk at de garantert sjekker for mer enn bare thc

Mitt råd send de en mail og hør hva det er, eller sov litt mindre en dag og ring dem.

En annet tips er vel og roe litt på røyken da slipper du unna det her stresset helt. Hvis førerkortet er viktig og medisinene er viktig så kan det hende at å kutte ned på jazztobakk er det rette.

Lykke til
Hva sentralstimulerende og bruk av andre rusmidler angår handler det faktisk mye om helserisiko og i mindre grad moral. Utskrivende lege står juridisk ansvarlig om de skriver ut medisiner som gir uheldige interaksjoner med ulike rusmidler. F.eks er sentralstimulerende og alkohol en særs dårlig kombo, svært hardt for hjerte- og karsystem. Forskning viser at f.eks ritalin og cannabis også gir en uheldig interaksjon på hjerte og karsystem. Det er riktignok andre rusmidler som er en klart værre kombo, men et sted må man sette grensa. Førerkort er en annen sak, men om du bruker cannabis nær sagt daglig for å få sove så ville jeg vært skeptisk til at man skal ha førerkort, akkurat som jeg ville vært skeptisk om folk drakk et par liter øl om dagen for å roe nervene/få sove. Helsevesenet/myndighetene kan gi deg tilgang på endel medisiner og goder som førerkort, men de stiller og endel krav andre veien. Der blir opp til deg hva som veier tyngst.
Hvis du bruker innsovningstabletter og ritalin forventer de å finne dette på prøven. Kan det hende at de har reagert på at dette ikke finnes i prøven du leverte?
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke bare varme de kan reagere på. De måler andre verdier i urinen også. Hvis du har levert prøver med like verdier hele tiden, og så plutselig kommer det en prøve med helt andre verdier så kan det lyse varselslamper hos dem.
Noen som vet om det er DNA i urin? Hvis det er, kan det jo hende dem har sjekket det.
Anonym bruker
"Troende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Per dags dato er det forbudt og røyke i Norge.

Å ha førerkort er ingen menneskerett og du kan miste det av ett utall grunner.

Gjennomkorrupt, voldta unge, wtf det er en forbudt substans du snakker om, og det vet alle. Bryter man loven så må man og takle konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Ja det er forbudt og ja det er mange bestemmelser som kan frata deg førerkort.

Den det er snakk om her lyder slik:
Sitat av Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. § 3-5.
Føring i påvirket tilstand i forbindelse med manglende edruelighet

Dersom kjøringen i påvirket tilstand antas å ha sammenheng med mangel på alminnelig edruelighet, slik at vedkommende ikke kan anses skikket til å føre motorvogn, bør det overveies om tap av førerett skal fastsettes til å gjelde for alltid, selv om overtredelsen isolert sett ikke kvalifiserer til en så streng reaksjon, jf. vegtrafikkloven § 34 femte ledd.
Vis hele sitatet...
Men denne, som alle andre lover, skal ikke brukes uten å forholde seg til et veldig viktig prinsipp nedfelt i grunnloven:
Sitat av Kongeriket Norges Grunnlov § 98.
Alle er like for loven.
Intet menneske må utsettes for usaklig eller uforholdsmessig forskjellsbehandling.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre ikke tilfelle. Folk som drikker alkohol flere ganger i uka, men alltid kjører edru blir sjeldent fratatt førerkort av den grunn. Folk som røyker cannabis, men alltid kjører edru blir mye oftere fratatt sitt førerkort.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du ringt enda? Oppdater oss da!
Anonym bruker
"Villig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er forbudt og ja det er mange bestemmelser som kan frata deg førerkort.

Den det er snakk om her lyder slik:


Men denne, som alle andre lover, skal ikke brukes uten å forholde seg til et veldig viktig prinsipp nedfelt i grunnloven:


Det er dessverre ikke tilfelle. Folk som drikker alkohol flere ganger i uka, men alltid kjører edru blir sjeldent fratatt førerkort av den grunn. Folk som røyker cannabis, men alltid kjører edru blir mye oftere fratatt sitt førerkort.
Vis hele sitatet...
Lovene du siterer er ikke motstridende som du hevder. Du sammenligner behandlingen man får av ett stoff som er ulovlig og ett som er lovlig og det kan man ikke. Det er ikke forskjellsbehandling av mennesker når det gjelder forskjellsbehandling av ulovlig Vs lovlig rusmiddel. Det er bare tull å kalle det brudd på grunnloven og alt mulig piss, ser jo hvor langt han bjørn Dahl kom med det, han måtte i buret til slutt han og, og de kommer ikke noen vei med klage.
Oppdater oss når du kan TS)
Anonym bruker
"Troende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor ikke? Hvilken lov sier at edruelighet skal bedømmes etter lovligheten til stoffet?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Noen som vet om det er DNA i urin? Hvis det er, kan det jo hende dem har sjekket det.
Vis hele sitatet...
Ja det er DNA i urin. Men tviler på at de tester dette.
Da det krever litt utstyr pluss at man faktisk må opplyse om det. Det er mest sannsynlig aat som noen andre nevnte her at verdiene i prøven er forskjellige fra tidligere.

Jeg og mener at det feil og dobbeltstraff og ta fra folk førerkort fordi de røyker litt. Men denne paragrafen blir ikke bare brukt mot røykere, men er også brukt mot folk som drikker mye.

Såvidt jeg har forstått er det noe med utformingen av loven som gjør at politiet kan ilegge dette uten at retten har tatt stilling til det.

Blir du tatt med promille mens du kjører så er vi vel enige om at du skal miste førerkortet.

Jeg er og for at hvis du gjentatte ganger blir arrestert ruset, så kan politiet ta fra deg førerkortet. Legg merke til gjentatte og kan, ikke en og må/skal. Det er min tolkning av teksten.

Det å kjøre bil er en rett og den kan og burde bli fratatt deg hvis man ikke kan ha tillit til at du kjører etter reglene eller du er i en tilstand at du ikke skal kjøre. Husk det er 2,5tonn som treffer en syklist, bestemor eller annen bil.

Men ts virker jo som en ålreit fyr, men burde kanskje revurdere om å røyke mye er verdt det. Ville anbefale en god å lang pause også røyke innimellom.

Uten å være ekspert så vil mengden du røyker og hvor ofte du røyker føre til at thc kan spores lenger. Da det tar tid for kroppen og kvitte seg med sporstoffene.
Anonym bruker
"Troende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Problemet er at hvis du drikker sjekker politiet om du drikker ofte/mye før de tar fra deg førerkortet. Men om du røyker legges som regel lista veldig mye lavere. Det hender det de syns det holder å sjekke at du har røyka én eneste gang.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Noen som vet om det er DNA i urin? Hvis det er, kan det jo hende dem har sjekket det.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er svært lite DNA i urin, og det ville kostet titusenvis av kroner å teste.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Problemet er at hvis du drikker sjekker politiet om du drikker ofte/mye før de tar fra deg førerkortet. Men om du røyker legges som regel lista veldig mye lavere. Det hender det de syns det holder å sjekke at du har røyka én eneste gang.
Vis hele sitatet...
Og det er her feilen ligger, men samtidig så er alkohol lovlig og hasj ikke. Så her er det også "kulturelle, tradisjoner, sedvane og normer" som spiller inn.

Pluss at det er ett administrativt vedtak og ikke en dom. Da blir ting feil. Jeg mener at sunn fornuft tilsier at 24/7 stoneren ikke skal ha lappen, mens Jensine som røyker en gang i blant ikke skal fratas lappen. Det samme går for alkohol, drikker du hele tiden, så burde du ikke ha lappen, men har du ett normalt forhold så går det greit.

En ting alle rusmidler har til felles er jo at ett "sunt" forhold til det og en bevissthet rundt din egen bruk så tar du og ansvar for at du ikke utsetter andre for fare.

Det jeg vilf rem til er at som her i ts sitt tilfelle så har han driti på draget, han har puffet såpass mye i fire uker at selv en hjemmetest fanger det opp etter to uker uten. Fuck opp nummer to var og låne piss fra en kompis uten tanke på hva de egentlig tester. Mest sannsynlig er det verdiene de har reagert på,siden det virker som om han får noe preparater som kan spores i urin da han står i fare for å miste dem.

Alt dette i tankene så har han jo brutt tilliten som samfunnet har gitt han i form av lapp og A(B) preparater(dette er en antagelse), og får nå konsekvensene av det. Dette virker det som TS var klar over og er nå redd konsekvensene for dette tillitsbruddet.

Så han har ett par valg og gjøre
- Tilstå og ta imot konsekvensene
- Ljug og nekt.
- Finn på en eller annen troverdig forklaring som er halvveis sant og halvveis løgn.
Anonym bruker
"Villig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor ikke? Hvilken lov sier at edruelighet skal bedømmes etter lovligheten til stoffet?
Vis hele sitatet...
Straffeloven går på edruelighet. I tråden hevder enkelte at å straffes på denne måten ved bruk av cannabis og ikke alkohol er brudd på grunnlovens paragraf 98 om forskjellsbehandling. Det er det ikke i eksempelet cannabis Vs alkohol fordi det ene er lovlig og andre ikke og kan dermed ikke sammenlignes som lovbrudd. Nå er såklart kjøring i rusa tilstand like ulovlig uansett substans mens det det ble diskutert var at folk som drikker (som er lovlig) uten å kjøre blir ikke fratatt førerkortet, mens enkelte folk med misbruksproblematikk med ulovlig anskaffede rusmidler og evn tidligere lovbrudd med kjøring i ruspåvirket tilstand kan bli fratatt førerkortet. Det er altså helt forskjellige saker og kan ikke sammenlignes eller ses som en sak og er langt fra noen brudd på grunnloven at forholde ulikt som hør og bør.
Anonym bruker
"Troende Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Interessant at vi til slutt oppdaga at vi er ganske enige.
burde vel verdt så enkelt at om man kjører påvirka av noe man ikke har lov til å kjøre påvirket av så mister man lappen osv, og om man ikke har kjørt påvirket kan vel egentlig folk heller bry seg med sine egne saker
Føler meg ganske langt nede nå og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, bor på en liten plass så jeg tør nesten ikke gå på butikken i frykt for å møte noen ansatte fra helsesenteret og dermed få et forklaringproblem angående det at de prøver å få tak i meg, har tatt egenmelding og ikke vært på jobb på flere dager fordi jeg føler meg som dritt, føler en snikende depresjon bygge seg opp.
Vis hele sitatet...
men nå vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg gjøre?
Det er så mye som står på spill eller som potensielt har gått i dass at jeg er blitt rådløs.
Vis hele sitatet...
Ta et par skritt tilbake, få oversikt på ting.
Å være med på det gruppesøksmålet høres ut som en lang-dryg måte å kaste penger ut av vinduet på. Please ikke tenk på det en gang.
Ok. Så du må snakke med de på kontoret. Før eller siden. Javel, du var ikke forberedt på at det kunne gå galt, og hva du kunne si når det gikk galt. Men du bare _må_ snakke med dem. Bare gjør det.
Hvis du får positiv prøve er det best for deg at du ikke lar det påvirke deg. Hvis du har et godt forhold til legen din, og du har holdt deg på matta i lengre tid ville jeg bare ringt selv. Og prøve å gjøre det beste ut av det.
Ta tia til hjelp. Og å røyke ofte er ok kun i begynnelsen. Etter min mening. Så blir du fort innrøyket, og å røyke blir bare en middelmådig og kostbar ting for tidsfordriv.
Hver gang jeg røyker en joint må jeg støtte meg til ting når jeg foreksempel skal hente noe i kjøleskapet. Fordi jeg røyker så sjelden.
Jeg ville tatt telefonen, tatt konsekvensene, og holdt meg på matta. Og bare gjort det beste ut av det. Ut ifra det du forteller har dette en stor og negativ innvirkning på deg. Er det virkelig verd det?
Sist endret av Arex_x; 24. april 2020 kl. 17:38.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må ringe de tilbake! Det kan være en bagatell. Sånn som jeg har forstått det ut i fra venner som jobber på legekontor så har de ingen mulighet for å finne ut av om urinen er din eller ikke. De tester kun for narkotika, ikke for andre sykdommer eller ting. Det er godt mulig de har ødelagt prøven din og trenger en ny.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke bare varme de kan reagere på. De måler andre verdier i urinen også. Hvis du har levert prøver med like verdier hele tiden, og så plutselig kommer det en prøve med helt andre verdier så kan det lyse varselslamper hos dem.
Vis hele sitatet...
Hvilke verdier er det du mener de måler i urinen annet enn rus?
Anonym bruker
"Fortvilet Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvilke verdier er det du mener de måler i urinen annet enn rus?
Vis hele sitatet...
Veit ikke altså men kan det være kreatin innholdet? Dette vil jo uansett variere fra gang til gang avhengig av kosthold og væske inntak. Tror du kan slappe helt av, som sagt så kan de ikke identifisere urin.
Vi kan jo anta at han går på a preparater utifra det han skriver, da burde han ha eb viss verdi av disse spesielt hvis han og tar urinprøver for rus.

Benzo for eksempel er jo ett eksempel. Ritalin ett annet. De forventer at dette skal slå ut.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk å vaske termosen din før du bruker den igjen da.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Veit ikke altså men kan det være kreatin innholdet? Dette vil jo uansett variere fra gang til gang avhengig av kosthold og væske inntak. Tror du kan slappe helt av, som sagt så kan de ikke identifisere urin.
Vis hele sitatet...
Kreatin, blodsukker, kolesterol
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje urinprøven din viser at du er GRAVID..???
Anonym bruker
"Villig Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje urinprøven din viser at du er GRAVID..???
Vis hele sitatet...
De måler ikke hcg nivå på rusprøver. Prøven er uansett fra mannlig urin så nei.
Hvordan gikk det TS?
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan gikk det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Straffeloven går på edruelighet. I tråden hevder enkelte at å straffes på denne måten ved bruk av cannabis og ikke alkohol er brudd på grunnlovens paragraf 98 om forskjellsbehandling. Det er det ikke i eksempelet cannabis Vs alkohol fordi det ene er lovlig og andre ikke og kan dermed ikke sammenlignes som lovbrudd. Nå er såklart kjøring i rusa tilstand like ulovlig uansett substans mens det det ble diskutert var at folk som drikker (som er lovlig) uten å kjøre blir ikke fratatt førerkortet, mens enkelte folk med misbruksproblematikk med ulovlig anskaffede rusmidler og evn tidligere lovbrudd med kjøring i ruspåvirket tilstand kan bli fratatt førerkortet. Det er altså helt forskjellige saker og kan ikke sammenlignes eller ses som en sak og er langt fra noen brudd på grunnloven at forholde ulikt som hør og bør.
Vis hele sitatet...
Litt spesielt ordvalg du har her. Misbruker problematikk med alkohol kan du jo fint ha uten å miste lappen, så hva er forskjellen bortsett fra at det ene er lovlig og har blitt anskaffet lovlig? Kanskje det ikke strider mot grunnloven, men det virker for meg som du påstår at alle som bruker noe annet enn alkohol automatisk er misbrukere?

Hvis man ikke er edrulig om man tar seg en joint 2 ganger i løpet av de siste åra eller mere(som er "kravet" for å miste lappen uten å være rusa bak rattet), hvordan kan en som drikker annen hver dag være edrulig, og ha noe mere rett på lappen? Det er verken mere fornuftig eller mindre trafikkfarlig. Er det sånn at hvis jeg sniffer lim og malingstynner at jeg da er en edruelig person fordi jeg ikke er av typen kriminell som bryter loven og går til anskaffe av ulovligheter?

Det burde etter min mening være bedre å diskutere ordet edruelighet enn lovlighet. Problemet er bare at debatten stopper allerede her fordi folk som ikke har peiling på rusmidler tenker at kriminelle misbrukere bak rattet er uforsvarlig og bør like greit bare stemples som ikke edruelige folk da de er såpass ustabile og destruktive at de kan finne på å tenne seg en joint, eller som andre ville sett på det; misbruke knarkotikum.
Sist endret av knert1; 1. mai 2020 kl. 13:01. Grunn: Rettet en skrivefeil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Straffeloven går på edruelighet.
Vis hele sitatet...
Det er nok snakk om vegtrafikklova når det kjem til førerkort.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I tråden hevder enkelte at å straffes på denne måten ved bruk av cannabis og ikke alkohol er brudd på grunnlovens paragraf 98 om forskjellsbehandling. Det er det ikke i eksempelet cannabis Vs alkohol fordi det ene er lovlig og andre ikke og kan dermed ikke sammenlignes som lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Sivilombudsmannen har gått rimeleg grundig inn i materien. Kort sagt er det ikkje opplagt at det er ein skilnad slik regelverket er formulert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er altså helt forskjellige saker og kan ikke sammenlignes eller ses som en sak og er langt fra noen brudd på grunnloven at forholde ulikt som hør og bør.
Vis hele sitatet...
Tingen er enkelt og greit at det er ekstremt enkelt å skjule alkoholisme. Eg kan i praksis drikke ein sekspakning øl for dag, utan å vere det minste bekymra for lappen, enkelt og greit fordi ingen oppdager det.

Viare er ikkje regelen der som straff, men for å beskytte andre. Når politiet nyttar den som straff mister den legitimitet. Vi skal kunne stole på at reglar som skal beskytte andre ikkje vert misbrukt for å straffe.

Ettersom regelen ikkje er meint som straff sit politiet i praksis som dommer i sakene. Dei gjer vedtaket - og den som er råka av det må gå til søksmål om dei meiner vedtaket er feil. Det er i motsetning til straffesaker, der politiet har bevisbyrda, og må gå til sak for å få idømt straff.

Det er heile jævla problemet med dagens praksis.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis prøvene er tatt(levert) på et vanlig legekontor er det mest sannsynlig Fürst som har gjort analysen. OP kan prøve å logge inn på furstpasient.no og der sjekke resultatene selv. Da kan han også sammenligne med tidligere prøver.

Veldig mange legekontor har også mulighet for digital kontakt via flere typer løsninger, som Pasientsky feks. Om OPs legekontor tilbyr dette er det ikke nødvendig å ringe/svare, men det kan sends en meldingtil de der.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hvordan gikk dette her ? hva var det legekontoret ringte etter ?
Tipper de ringte fordi han var gravid eller hadde fått kreft i eggstokkene.
Evt lurte på hvorfor han ikke bruker medisinene sine lenger.
Jeg har ikke lest alle kommentarer her, men om dette var meg hadde jeg skrudd av mobilen å "Mista" den til jeg var clean
Sitat av Hoiler Vis innlegg
Jeg har ikke lest alle kommentarer her, men om dette var meg hadde jeg skrudd av mobilen å "Mista" den til jeg var clean
Vis hele sitatet...
å fant den igjen, tre år senere..