Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  678 201933
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Jeg hørte ikke noe om det der.
Vis hele sitatet...
Min feil. Var barn det var snakk om. Da er det jo greit..

Edit: Kinseek: Jeg regner med at Amnesty International har fakta i orden på videoene de legger ut på kanalen sin.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Edit: Kinseek: Jeg regner med at Amnesty International har fakta i orden på videoene de legger ut på kanalen sin.
Vis hele sitatet...
Videoer er generelt ikke dokumentasjon, men presentasjon av dokumentasjon. Youtube-filmer pleier spesielt å være enda mer rettet mot propaganda-presentasjon. De er også mye vanskeligere å følge opp informasjonen fra da man må søke seg frem til relevant tidspunkt og greier.

Ikke bruk youtube som kilde enkelt og greit (med mindre det er den relevante kilden).

Slike tall burde lett kunne dokumenteres i tekstform, og være lett tilgjengelig. Jeg har gitt deg en kilde som sier at det var 9 frikjente i 2009 - langt fra dine 50. Jeg gav deg linken og du kan selv lese de enkelte sakene så dokumentasjonen der er veldig lett å gå etter. "Jeg regner med..." stiller veldig dårlig sådann. Hva om vi selv ville se dokumentasjonen og hvordan Amnesty oppdrev den? En løs henvisning til et tall i en youtube-video er jo elendig å forholde seg til...
Sist endret av Kinseek; 20. september 2010 kl. 22:05.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du kan da umulig mene at hvis vi nå med 100% sikkerhet skulle vite at han ikke utgjør noen fare for samfunnet skal bare la han slippe fri med en gang, fordi hevn er ikke inne i bildet i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Du drar det motsatt vei igjen. Bare fordi hevn ikke er en del av grunnen til straffen, så skal alle fri?

Straffen er berøvelse av frihet, og dens formål er:
- Avskrekke og dermed hindre folk i å begå forbrytelser
- Rehabilitere
- Beskytte samfunnet mot forbrytere med fare for gjentakelse.

Ingen grunn til å nevne "hevn" som en grunn til straff.
Sitat av oPRE Vis innlegg
Jeg er for, fordi da lærer de til neste gang -.-

Enda hvis det er klare bevis på at noen har gjort drept en hel landsby, så blir det litt dumt å drepe den som har gjort det så den ikke får hatt det jævlig i fengsel i resten av sitt liv. Men her i norge har jo man det ikke jævlig i fengsel + at maks straff (om jeg ikke tar feil) er 21år. Så det er ikke så ille å gjøre noe galt. Man slipper alltids ut igjen i live.
Vis hele sitatet...
Man kan få forvaring, som evt kan vare ut livet. Men ja, norske fengsel gjør en god jobb for å forebygge og passer på de innsatte
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Jeg ser ikke poenget med å straffe drap med drap.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det ikke er vits og straffe drap med drap med mindre det er veldig ille.
F.eks. Terrorister, synes jeg skal få dødsstraff. Jeg synes det er en mild straff og bare bli satt i fengsel resten av livet..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kinseek: Jeg har allerede påpekt at det var antall barn, og ikke antall uskyldige det var snakk om. Jeg lenket til en video da det virket som en lettvint måte for folk å få med seg fakta på. Men jepp, jeg ser poenget ditt. Skal huskes til fremtidige argumentasjoner.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Kinseek: Jeg har allerede påpekt at det var antall barn, og ikke antall uskyldige det var snakk om. Jeg lenket til en video da det virket som en lettvint måte for folk å få med seg fakta på. Men jepp, jeg ser poenget ditt. Skal huskes til fremtidige argumentasjoner.
Vis hele sitatet...
I tillegg er statistikken ikke fra 2009, men fra 1991 til 2009. Og fra land som nigeria, saudi arabia, pakistan osv..Noe som gjør argumentet enda mer totalt meningsløst i forhold til det vi diskuterer ang å bli uskyldig dømt. Da jeg selvfølgelig ikke er for dødsstraffen de praktiserer i disse landene der folk blir dømt til døden i hytt og pine uansett alder og nesten for hva som helst. Det er en selvfølge at dødsstraff krever et seriøst rettssystem.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det er en selvfølge at dødsstraff krever et seriøst rettssystem.
Vis hele sitatet...
Ikke glem mennesker som ikke blir dømt, men tvert imot får betalt av staten for å drepe andre mennesker.
Jeg sier at jeg mener at han ikke er like mye verd som et hvilket som helst menneske, enkelt og greit
http://i51.tinypic.com/29na5g4.jpg
Enig med Britney jeg..
Sitat av Totalli Vis innlegg
Jeg sier at jeg mener at han ikke er like mye verd som et hvilket som helst menneske, enkelt og greit
Vis hele sitatet...
Hvem da? Og om noen kommer og får inn et system der vi kan definere om noen er mindreverdig pga deres handlinger, hva så?
Jeg har heller troen på straff,som fks et fengselsopphold med primitiv standard(ikke slik kos som i Norge),en straff som gir en hard konsekvens for livet til vedkomne.
Ser ikke helt vitsen med å drepe en person via et system for å straffe dem,dog jeg har forståelse for om et enkeltindivid ville ønsket å drepe en person dersom den hadde begått en grusom kriminell handling som fks lemlesting eller drap/grov vold mot noen i familie E.L,men det er sikkert en annen diskusjon.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Jeg har heller troen på straff,som fks et fengselsopphold med primitiv standard(ikke slik kos som i Norge),en straff som gir en hard konsekvens for livet til vedkomne.
Vis hele sitatet...

Og hva baserer du dette på? Kan du vise til at primitiv avstraffelse noen gang har vært mer effektivt enn frihetsberøvelse som kriminalprevantivt virkemiddel?

Hvor har du det fra at frihetsberøvelse ikke er en hard konsekvens for livet til noen?

Du aner rett og slett ikke hva du snakker om...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Og hva baserer du dette på? Kan du vise til at primitiv avstraffelse noen gang har vært mer effektivt enn frihetsberøvelse som kriminalprevantivt virkemiddel?

Hvor har du det fra at frihetsberøvelse ikke er en hard konsekvens for livet til noen?

Du aner rett og slett ikke hva du snakker om...
Vis hele sitatet...

jeg sa jeg har troen på har ikke påstått noe og det er heller ikke det trådstarter spør om. tråden heter dødstraff for eller mot,lær deg å lese ordentlig før du spyr ut med motargumenter.


dette er når det gjelder dødstraff hvor folk har begått alvorlige ting som drap eller andre groteske ting,ikke mindre forbrytelser.
og nei,jeg tror ikke det hjelper for alle med frihetsberøvelse når det er under så hyggelige forhold som i Norge om det var det du lurte på.
Jeg tror dog at de som velger å benytte seg av utdannings-systemene og de forebyggende instansene i norske fengsler vil stille bedre for å få et liv uten kriminalitet på utsiden.men det er en annen diskusjon
Sist endret av Cosmos; 22. september 2010 kl. 00:01.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
jeg sa jeg har troen på har ikke påstått noe og det er heller ikke det trådstarter spør om. tråden heter dødstraff for eller mot,lær deg å lese ordentlig før du spyr ut med motargumenter.


dette er når det gjelder dødstraff hvor folk har begått alvorlige ting som drap eller andre groteske ting,ikke mindre forbrytelser.
og nei,jeg tror ikke det hjelper for alle med frihetsberøvelse når det er under så hyggelige forhold som i Norge om det var det du lurte på.
Jeg tror dog at de som velger å benytte seg av utdannings-systemene og de forebyggende instansene i norske fengsler vil stille bedre for å få et liv uten kriminalitet på utsiden.men det er en annen diskusjon
Vis hele sitatet...

Det er selvagt relevant når du mener du har mer tro på konvensjonell straff enn dødsstraff. Og når du spesifiserer at du ikke mener den type straff vi driver med i Norge så er det klart du har kommet med en påstand. Og den vil jeg ha utdypet. Dersom du ikke har tenkt noe mer gjennom det trenger du selvsagt ikke komme med noe mer.

Det interessante her er hva slags straff du faktisk har troen på, siden det åpenbart hverken er dødsstraff eller frihetsberøvelse som vi har i Norge.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Er vel forsvinnende liten sjanse til å kunne bli dømt til døden i dag uten flere vitner eller fellende dna bevis o.l. Det var verre før med tanke på å bli uskyldig dømt, før dna bevis ble gyldig i retten.
Vis hele sitatet...
Ta en titt på denne listen som ramser opp personer som har blitt feilaktig dømt til dødsstraff – og jeg har direktelinket til USA, som tydeligvis er drømmelandet deres hva straffesystem angår, selv om det er et av de aller dårligst fungerende straffesystemer i den vestlige verden – og se selv; jeg kan minne om at DNA ble tatt i bruk av amerikansk rett som gyldig juridisk bevis i 1988. Folk blir uskyldig dømt til døden, og flere amerikanske delstater henretter også mentalt tilbakestående og barn.

Du og andre snakker om at enkelte personer "trenger vi ikke", som i at vi ikke har noe bruk for de i samfunnet på bakgrunn av deres tidligere handlinger. Hvem skal kunne bestemme noe sånn? Fra et moralsk perspektiv, hvem er i en posisjon til å skulle kunne bestemme hva som er grensen mellom liv og død og hva vi "har bruk for"? For å være ærlig er det flere, bare her på forumet, som jeg føler meg sikker på at kommer til å utelukkende være en belastning for samfunnet – både økonomisk og moralsk – til den dagen de dør, men hadde det vært riktig med et system hvor disse personene skal drepes på bakgrunn av deres samfunnsmessige nytteverdi? Og hvem skal sette denne grensen? I tillegg til å være moralsk forkastelig viser det seg gang på gang at dødsstraff ikke har noen preventiv virkning overhode, og at et rehabiliteringsfokusert – og ikke hevnfokusert – straffesystem er det som fungerer aller best.

Argumentasjonen rundt befolkningsvekst når virkelig nye høyder hva graverende latterlighet angår. Vi snakker om at en håndfull personer dømmes til døden hver dag, mens det samtidig blir født 358 437 barn hver dag. En vesentlig mer effektiv løsning for å få ned befolkningsveksten ville vært å forby enhver form for helsebehandling og sosiale sikkerhetsnett, men den løsningen er kanskje ikke så aktuell for din del den dagen du selv får en sårinfeksjon, eller din mor får brystkreft? Ikke bare ville det vært mer effektivt, men også samfunnsøkonomisk ekstremt lønnsomt både i form av lavere medisineringsutgifter og positive konsekvenser av et økt evolusjonspress. Fra et moralsk perspektiv er det selvsagt hårreisende og forkastelig. Akkurat som å drepe kriminelle.
Sist endret av Provo; 22. september 2010 kl. 15:51.
Jada dere har alltid masse gode argumenter som pirker på hvorfor ting er vanskelig å perfekt gjennomføre. Jeg engasjerer meg ikke for dødsstraff. Men i prinsippet er jeg for dødsstraff i åpenbare ekstreme tilfeller. Det er det jeg mener, så jeg er i posisjon til å bestemme hvor den grensen går når jeg gjør opp min mening. Min mening er at jeg ikke har noen interesse av et rehabiliteringsfokusert straffesystem gjeldende for grove serieovergripere/mordere. Generelt er jeg for rehabiliteringsfokusert straffesystem ja.

Nei, jeg er ingen fan av det amerikanske rettssystemet.

Jeg mener ikke at dødsstraff virkelig er et tiltak mot overbefolkning.

Du beveger deg også opp på bakketopper ang latterlighet som begynner dra inn henrettelser av tilbakestående og barn, eller om folk skal dømmes til døden bare fordi de ikke gjør nevneverdig nytte for seg i samfunnet, som om det er dette jeg skal mene. Nå bare drar du ting ut av det blå og fordummer hele diskusjonen. Er forøvrig ikke noe mer å diskutere. Vi har helt forskjellig gudesyn på menneskeverd. Som ikke betyr at jeg ikke eier moral og sympati.
Sist endret av Don Veto; 22. september 2010 kl. 20:07.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Men i prinsippet er jeg for dødsstraff i åpenbare ekstreme tilfeller. Det er det jeg mener, så jeg er i posisjon til å bestemme hvor den grensen går når jeg gjør opp min mening. Min mening er at jeg ikke har noen interesse av et rehabiliteringsfokusert straffesystem gjeldende for grove serieovergripere/mordere.
Vis hele sitatet...
De fleste har nok allerede forstått at dette er dine meninger, men det er liten vits i å benytte seg av retten til å utbasunere de når du ikke har ett eneste holdbart argument som kan støtte oppunder disse meningene. Det vil da være mer hensiktsmessig å revurdere meningene på bakgrunn av virkelighetsnære argumenter og refleksjon, og ikke tviholde på meningene og konstruere totalt uholdbare argumenter som det om befolkningsvekst bare for å kunne beholde de gamle meningene.
Dødstraff er for meg et vanskelig tema. Ja det finnes en drøss av mennesker som ikke burde ha eksistert. På den andre siden har man dette med justismord, hva med tilfellene hvor man ikke kan bevise skyld med 100% sikkerhet?

Så igjen kommer mitt livsyn inn bildet, jeg tror ikke det skjer en dønn skitt etter livet. Hvis man dreper noen for å ha drept noen andre, lar man ikke da vedkommende slippe unna mer alvorlige og potensielt mer hevnende avstraffelser? Det er det det handler om, eller hva? Hevn.

In short: Bevaring i et rottereir resten av livet for seriemordere og voldtektsmenn.
I utgangspunktet så er jeg i mot, men når det kommer til pedofili og justismord, så er jeg for.

Og at det blir utført orntli; Giljotin eller la være, kuler koster penger, det gjør også giftsprøyter.
Sist endret av fxxked; 24. september 2010 kl. 18:40.
Sitat av fxxked Vis innlegg
I utgangspunktet så er jeg i mot, men når det kommer til pedofili og justismord, så er jeg for.
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hva justismord er?

Hvem skulle i så fall fått giftsprøyta om det hadde skjedd et justismord?
Det vil jo i de fleste tilfelle avhenge om statsadvokaten har handlet spekulativt eller løyet eller dommeren har handlet i svartsjuke.
Sist endret av fxxked; 24. september 2010 kl. 18:44.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det vil jo i de fleste tilfelle avhenge om statsadvokaten har handlet spekulativt eller løyet eller dommeren har handlet i svartsjuke.
Vis hele sitatet...
Det blir helt søkt å dømme noen for det. Hvem skal definere hva som er "spekulativ handling"?

Og i tillegg, jeg tror det fort blir funnet ut om dommeren er innblandet i saken.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Det blir helt søkt å dømme noen for det. Hvem skal definere hva som er "spekulativ handling"?

Og i tillegg, jeg tror det fort blir funnet ut om dommeren er innblandet i saken.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje greit å bruke hypotetisk deduktiv metode for å finne ut av det der? Hvis det ikke er statsadvokaten som har lagt fram feil bevis eller på annen måte har kødda det til, så har dommeren begått en feil; dømt på for tynt grunnlag.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er kanskje greit å bruke hypotetisk deduktiv metode for å finne ut av det der? Hvis det ikke er statsadvokaten som har lagt fram feil bevis eller på annen måte har kødda det til, så har dommeren begått en feil; dømt på for tynt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Om det er tynt grunnlag vil vel forsvareren kjempe med nebb og klør for å bevise dette slik at han får 5 minutter på 21-nyhetene...
hypotetisk deduktiv metode for å finne ut om noen har lagt frem feil bevis eller om noen har dømt på feil grunnlag? hvordan skal dette egentlig skje? spennende å høre fra en ny vinkling!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av fxxked Vis innlegg
I utgangspunktet så er jeg i mot, men når det kommer til pedofili og justismord, så er jeg for.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper du mener overgrep mot barn, og ikke pedofili. Der er vi igjen inne på det med ting folk gjør uten nødvendigvis å være psykisk friske. Og nei, jeg knytter ikke pedofili mot det å være psykisk syk. Mange som forgriper seg mot barn har opplevd det samme i egen barndom.

Jeg forstår at du bruker ordet "pedofili", da media har skapt inntrykket av at dette er synonymt med det å begå seksuelle overgrep mot barn.
Om det står om f.eks livstid og dødsstraff, så angrer nok h*n seg mer om h*n må sitte inne i 50 år?!
Er logisk i mitt hode hvertfall
Sist endret av brann370; 25. september 2010 kl. 18:24.
Selv så synes jeg det blir litt for dumt hvis vi kan tillate folk å bestemme hvorvidt et individ skal få leve eller ikke. Her er det helt klart rom for feil og misbruk så det holder.
Det er leit nok med folk som har måttet sitte inne i fengsel en bestemt tid, for en handling de ikke engang har begått.
Øye for Øye gjør hele verden blind
Dødsstraff bør kunne brukes i ekstreme tilfeller - på de som har bevist overfor samfunnet at de ikke fortjener livets rett.
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Dødsstraff bør kunne brukes i ekstreme tilfeller - på de som har bevist overfor samfunnet at de ikke fortjener livets rett.
Vis hele sitatet...
"livets rett" well, hvem faen er "vi" til å si hvem som har den retten eller ikke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Dødsstraff bør kunne brukes i ekstreme tilfeller - på de som har bevist overfor samfunnet at de ikke fortjener livets rett.
Vis hele sitatet...
Kven skal avgjere når det er? Kva om det blir gjort feil?
Sitat av Ehapuz Vis innlegg
Dødsstraff bør kunne brukes i ekstreme tilfeller - på de som har bevist overfor samfunnet at de ikke fortjener livets rett.
Vis hele sitatet...
Burde ikke heller ekstreme tilfeller brukes til å forstå prosessen bak tilfellet? Hva lærer vi av å drepe noen?
George w. bush, Osama bin laden og slike mennesker fortjener dødstraff, og det er sikkert og vist.

Mener jeg da.
Sist endret av xfc-nate; 26. september 2010 kl. 12:37.
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
George w. bush, Osama bin laden og slike mennesker fortjener dødstraff, og det er sikkert og vist.

Mener jeg da.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hva bra vil det føre til?
Jeg så noen som la seg opp i at "vi" eller "oss andre" skal avgjøre en persons liv:
Med "vi" så tenker jeg at hvis det er en person som ikke "passer inn" i samfunnet, bare gjør skade for resten, at dødsstraff kan være en mulighet.


For eksempel en helt gal fyr som dreper og voldtar (etc) , og ikke viser tegn på å kunne forandre seg: Så mener jeg dødsstraff er greit.
Det blir bedre for alle parter.

Og uansett, jeg tror jeg heller ville tatt dødsstraff enn og sitte i en celle og rotne hele livet. Ingen tjener på at en skal holde i livet noen som ikke klarer å leve i samfunnet, på en måte som godtas.
Sist endret av birrho; 26. september 2010 kl. 13:51.
Det er et annet perspektiv på dødsstraff jeg tror vi ikke har diskutert.

Om vi ønsker en verden med lite eller ingen kriminalitet, er vi nødt til å forstå hvorfor folk blir kriminelle. Hvis vi bare tar livet av dem, så mister vi den muligheten.

Å forsøke å rehabilitere kriminelle er også et verktøy for forståelse. Jeg vil si at hvis man forsøker å rehabilitere 10 kriminelle, og bare klarer å rehabilitere 1, så er det verdt det. Da kan man bruke den kunnskapen til å forhindre at flere blir kriminelle, og mer effektivt rehabilitere de som har blitt kriminelle.

Er det noen her som mener at å tilnærme seg fengsel som rehabilitering og ikke straff er ufornuftig? Hvis ikke, hvorfor skal man plutselig gjøre det annerledes for bare de aller mest kriminelle? Hvor går grensen?

Og hvis du mener rehabilitering i det hele er ufornuftig, så vil jeg anbefale deg å plukke opp en bok, for det synet samsvarer ikke med realiteten i det hele tatt.
Skyfex: Jeg ser ikke helt at rehabiliteringstemaet er så veldig relevant for dette med dødsstraff egentlig.

Først må vi ta for oss hvem som eventuelt skal kunne dømmes til døden. Overlagt drap er vel en av de få gjerningene man i så fall mener man skal kunnne dømmes til døden for. Hvordan rehabilitere en drapsmann som med overlegg dreper et annet menneske. Jeg er ikke så sikker på at det er mulig. I andre tilfeller mener man at serievoldtektsmenn / overgripere mot barn skal kunne dømmes til døden, men da er spørsmålet om her ikke trengs psykisk helsevern mer enn rehabilitering.

Når det er sagt har jeg stor tro på rehabilitering av kriminelle som sådann, men jeg tror som sagt ikke det er et veldig aktuelt tema i forhold til dødsstraff. Vi vet allerede mye om hva som skal til for å rehabilitere kriminelle, men fengselsvesenet i Norge er alt for rigid og preget av "gammeldags" tenkning til at vi i stor nok grad klarer å legge til rette for dette. Det blir litt på siden, så man kan kanskje fortsette den debatten i en annen tråd, men vi har mange av de resursene vi trenger for å forbedre rehabiliteringen, vi må bare ta dem i bruk!
Jeg er "For". Da sparer vi millioner av penger isteden for å holde dem inne i fengsel.
Sitat av Chang Vis innlegg
Jeg er "For". Da sparer vi millioner av penger isteden for å holde dem inne i fengsel.
Vis hele sitatet...
Vi skall ikke bare legge ned alle sykehus i norge da? Siden vi sikkert sparer en del millioner på det også?
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Vi skall ikke bare legge ned alle sykehus i norge da? Siden vi sikkert sparer en del millioner på det også?
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt irrelevant i forhold til det han mener. Han snakker om kriminelle. Vi skal ikke bare drepe alle uskyldige og da? Bra motargument.
Sist endret av Don Veto; 26. september 2010 kl. 15:51.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Dette er jo helt irrelevant i forhold til det han mener. Han snakker om kriminelle. Vi skal ikke bare drepe alle uskyldige og da? Bra motargument.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at å begynne med dødstraff for å spare penger er vell en av de dårligere argumentene for dødstraff. Spesielt når vi bor i Norge.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Og at man i tillegg ikke sparer penger på det engang)
Sitat av Jonta Vis innlegg
(Og at man i tillegg ikke sparer penger på det engang)
Vis hele sitatet...
Vi kan jo bare kutte litt ned på advokatregningene, det skjer jo aldri noen justismord her i landet uansett.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Vi skall ikke bare legge ned alle sykehus i norge da? Siden vi sikkert sparer en del millioner på det også?
Vis hele sitatet...
Penger som istedenfor vil bli brukt til å ruste opp politiet, for av en eller annen grunn ble det plutselig aktuelt å skade politiet istedenfor å la seg arrestere. Man risikerer jo å dø uansett, så hvorfor ikke satse alt på å prøve å slippe unna?
Sitat av birrho Vis innlegg
(...).
For eksempel en helt gal fyr som dreper og voldtar (etc) , og ikke viser tegn på å kunne forandre seg: Så mener jeg dødsstraff er greit.
Det blir bedre for alle parter.
(...)
Vis hele sitatet...
dødstraff vil ALDRI være "greit" spørsmålet er om det er et nødvendig onde. Det å se på drap som "greit" er jo helt forkastelig, uansett hva personen har gjort, eller hvordan/under hvilke omstendigheter drapet begås!

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vi kan jo bare kutte litt ned på advokatregningene, det skjer jo aldri noen justismord her i landet uansett.
Vis hele sitatet...
håper selvsagt dette ikke var seriøst, mtp. utdelt KP..
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
dødstraff vil ALDRI være "greit" spørsmålet er om det er et nødvendig onde. Det å se på drap som "greit" er jo helt forkastelig, uansett hva personen har gjort, eller hvordan/under hvilke omstendigheter drapet begås!
Vis hele sitatet...
Uansett hva, hvem, hvor mange og hvordan? Er for faen ikke forkastelig å kunne synes det.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av xfc-nate Vis innlegg
George w. bush, Osama bin laden og slike mennesker fortjener dødstraff, og det er sikkert og vist.

Mener jeg da.
Vis hele sitatet...
Mener du, ja. Hva om jeg føler at du ikke fortjener livets rett og bør sodomiseres til døde? Er det dermed legitimt å henrette deg?

Avgjørelsen om noen "fortjener" døden er noe høyst subjektivt der det ikke finnes noen fasit. Så lenge forskjellige mennesker har forskjellige meninger om hva som er kurant å ta livet av noen for, er jeg imot. Om noen henrettes feilaktig eller på feil premisser er det ingen vei tilbake. Sitter vedkommende fengslet kan han/hun kompenseres økonomisk og slippes ut om man kommer frem til at vedkommende ble dømt uskyldig. Livet er muligens ikke det samme som det kunne vært for den frigjorte, men det er i allefall ikke tatt vekk.

Hele poenget med fengsler bør ikke være straff, men snarere å holde en farlig person vekk fra samfunnet og samtidig forsøke å få denne personen inn på et spor der uønsket adferd unngås i fremtiden (skolegang + arbeid = mestringsfølelse, høyere selvbilde, følelse av å duge til noe), slik at han/hun kan fungere forholdsvis normalt når han/hun tilbakeføres til samfunnet. En straff på 21 år gir potensielle lovbrytere et varsel om at grov kriminalitet kan ta fra dem omlag 25% av levetiden, samtidig som man ikke fjerner ethvert håp for dem som allerede har tråkket i salaten og havnet bak murene. Jeg mener at alle bør ha muligheten til å få en ny sjanse om man driter seg ut, og den muligheten minsker drastisk ved dødsstraff. Ved gjentatt grov kriminalitet er det ikke umulig at jeg er åpen for å heve strafferammene, men dødsstraff/livstid bak murene synes jeg blir å trampe over streken.
Sist endret av Nygaard; 27. september 2010 kl. 00:44.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Uansett hva, hvem, hvor mange og hvordan? Er for faen ikke forkastelig å kunne synes det.
Vis hele sitatet...
Jeg mener så absolutt det jeg sier. Det er drap, på lik linje med andre drap. Forskjellen er at det er et statlig utvalgt organ som bestiller drapet, ikke en mafiaboss eller whatever. I mine øyne forandrer det ingenting, og løser ihvertfall ikke problemet. Enda en person dør, mot å sone sin straff, om dommer en 500år i fengsel, så blir personen ihvertfall sittende der, og må leve med seg selv, som er mye mer passende enn å bare gjøre slutt på h*n.