Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2762
Noen som vet noe om hvordan man kan "teste" sprit for å finne ut om det er metanol i spriten?..
vel, jeg vet at du IKKE kan teste det på dyr, fordi dyr reagerer ikke på mentanol. Du kan forsøke å gjøre som disse kara her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3562364
er du usikker, ikke kjøp eller drikk spriten.

skulle vært sånne metanol testing kit som det er ecstasy testing kit
du kan pr0ve aa tenne paa spriten, hvis det er etanol skal flammen vaere blaa/nesten ikke synelig, hvis det er metanol skal flammen vaere ganske saa synelig. har du noen gang tent paa white sprit, saa ser hvordan. det som er skummelt er om det er 50/50 med etanol og metanol, da kan det vaere vanskeligere...
Gi faen og hell det ut...
Det er virkelig ikke verdt det hvis du i det hele tatt tenker tanken på at det kanskje kan være noe metanol i det...
Problemet med den spriten som inneholder metanol, er det pleier å være mest etanol så de flammegreiene tviler jeg på om virker.. Tror ikke det er en enkel måte å finne det ut på, måtte kanskje være å blande oppi noen stoffer som reagerer ulikt på metanol og etanol.. vet ikke vilke stoffer det skulle vært..
Drikk pils
Enig med DarkStaar der... Tryggest med pils i disse tider!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Ta litt sprit på fingeren, og gni mot hånda. Hvis det skummer litt, er det metanol, hvis ikke, er det vanlig sprit. (Eller var det omvendt...?)
aybara jeg stoler ikke på deg...

jeg tror det lukter annerledes, som en blanding med sprit og et eller annet, men ikke stol så mye på meg i slike saker
haha, oppbevarte faktisk 1/2l metanol i et år eller.no. husker den lukta ganske stygt. Tror man kjenner metanol ganske mye igjen på lukta=)
metanol både lukter og smaker som etanol.
hvor mye metanol tåler man før det blir farlig?
millilitre? centilitre? desilitre?

finnes jo altid litt metanol i brun brennevin, hjemmebrent osv...
hjelper jævlig mye om det lukter noe annet, når det er tilsatt essenser og jævelskap.
*viss du heller metanol i handa og gnir litt... skal de skumme...

*heller du metanol på avis skal avisa bli rosa

dette er hva jeg har blitt fortalt.. ;D

jeg drikker aldri smuglersprit.... bare heimbrent... og som oftes så veit jeg hvor det kommer fra ;D
En spritsmugler på tv2 sa at en enkel måte å finne det ut på var å riste på flasken. Det skal ikke komme bobler om det er etanol.. eller var det omvendt? 50/50 i hvertfall
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Hehe. Alle har sånn ting der "om det og det skjer er betyr det..." men ingen ser ut til å være sikker på hvilket resultat metanol gir og omvendt.
Den greia zpeef snakker om der man rister flaska leste jeg i avisen. Om det bobbler er det metanol.
metanol skummer ikke, spyleveske skummer. hvis du rister spyleske skummer det fordi det er BASISKT. rister du en flaske metanol skummer det vel heller lite tror jeg.
Hvis du drikker spylevæske da? Det må jo være kult
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Spylervæske er tilsatt brekningsmiddel
Du skal faktisk kunne kjenne det på smaken etter det jeg har hørt. Uansett så bør du heller drikke pils eller vin. Champagne er jo kjekt, men kortvarig. Either way good luck hvis du en dag våkner på sykehuset og får vite at du har 5 min igjen å leve pga en polsk liten pjokk har lekt seg med smugglerspriten.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Da har du hørt feil :] Hvis det har gått an og kjenne forskjellen som dere snakker om, så har det sikkert ikke vært såppas mange som har drukket av det, og kjøpt det :]
Jeg har hørt at spriten skal skumme så lite som mulig, rister du og det skummer mye er det dårlig sprit, skummer det lite er det kvalitet.

Men HEY... ikke stol på meg
jo fortere boblene forsvinner, jo høyere alkohol %
og den eneste måten og skille etanol/metanol er ved kromatografisk analysering.
Alle andre "analysemetoder" som f.eks blå flamme trikset er bare innbarka folkemyter
Trådstarter
84 0
Takk fo mange svar... mentror det er lurest å kanskje la være.. en kamerat av min far er fysikklærer.. kunne kanskje snakket med han eller noe.. men tror jeg dropper hele greien..
Tror jeg og du skal, ikke drikk sprit du ikke er 100% sikker på hvor kommer i fra. Lønner seg ALDRI
PesoLa sitt svar hørtes veldig troverdig ut.
Men hvor mye metanol kan man innta før man tar skade av det eller "merker" det?
ikke mye...står masse info om dette på div. nettaviser. det lureste er å la være, kjøp heller spriten i svergie :]