Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Finnes det en løsning?
Ja 4 100,00%
Nei - 0%
Tilsynelatende, ikke foreløpig.. - 0%
Stemmegivere: 4. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  4 1012
Skal prøve å være kortfattet og informativ på samme tid, men obsobs: det er en del å sette seg inn i.

Av åpenbare grunner vil jeg diskutere dette som ett hypotetisk tilfelle, og jeg spør selvfølgelig for en venn.


Tidligere i år ble det slutt mellom en kompis av meg og hans kjæreste etter et samboerskap på opp i mot 5 år, etter at min kompis flyttet ut av leiligheten de delte så har han opplevd og bli forfulgt av eksen sin på nett og har hatt opplevelser der hans eks dukker opp utenfor hans hjem ved tre forskjellige anledninger (to av disse var han sammen med venner av ham som også kunne bekrefte at dette har skjedd), til tross for at han med overlegg har utelatt og informere hans eks om hvor han befinner seg.

Dette har ført til at vedkommende har isolert seg på dagtid, unngått steder hvor han kan risikere og møte på eksen sin, og ikke nok med det så har eksen han opprettet flere kontoer på sosiale medier hvor han utgir seg for å være noen andre. - Dette avslører eksen hans ved å gi kryptiske men gjenkjennelige beskjeder for å la ham vite at han blir 'sett', slik at han vil (av frykt) unngå å bli kjent med noen andre og derav kunne bevege seg videre i livet.

De hadde ett veldig turbulent forhold med både fysisk og psykisk vold (fra begge sider) som i ulike tilfeller har ført min kompis til å oppsøke hjelp fra andre instanser for å forhindre at varige skader skulle finne sted. - Blant annet skolen.

Når det ble slutt mellom dem så blokkerte kompisen min eksen sin (en mann i 40-årsalderen) på alle sosiale medier for å unngå å bli kontaktet av han, min kompis (mann i 20-årsalderen) får etter en ukes tid flere meldinger fra medlemmer av sin egen familie med skjermbilder av meldinger hvor eksen hans tar kontakt med familien med 'beskjeder' som han ville at de skulle føre videre til ham. Mannen i 20-årene har i dette forholdet hatt redusert kontakt med sin familie, blant annet av ønske fra sin daværende kjæreste fordi han ikke mente at familien hans hadde god innflytelse på ham (noe som snevert sett stemmer; men dere skjønner poenget).

Spørsmålet mitt da er: finnes det svar for hva min kompis kan gjøre for å ytterligere beskytte seg mot dette vedkommende? Jeg vet at eksen hans bruker stimulanter som amfetamin daglig, har investert i strømpistol forkledd som lommelykt og pepperspray som han tidligere har brukt i trusler mot min kompis. Dette har ført til at min kompis nylig investerte i egne midler for beskyttelse i tilfelle han skal bli overfalt av mannen i 40-årsalderen.

Jeg er godt kjent med at mannen i 20-årene (min kompis) har vært en aktiv bruker av amfetamin selv, men etter bruddet har han vært helt ren, noe jeg kan bekrefte (siden jeg vet at dette vil være av betydning; paranoia).

Grunnene til at jeg personlig anser dette som en reell fare er:
  • At mann(40) har dukket opp utenfor hjemmet til mann(20) kan bekreftes av FLERE individer
  • Mann(40) har en historie med turbulente forhold og voldelig atferd samt. trusler om vold ved bruk av våpen som tazer.
  • Mann(40) terroriserer mann(20) over nett på sosiale medier som grindr, gaysir, instagram, snapchat og facebook med bilder av mann(20) og kryptiske meldinger om hvor han befinner seg til ulike tidspunkt.
  • Hendelsene begynte i 'drypp' og opptrådde relativt sjeldent, men har i det siste eskalert til det punktet at min kompis unngår å gå ut i frykt for å havne i en situasjon hvor han blir nødt til å handle i nødverge.
  • Politiet har ikke kunnet gjort noe pga. at det ikke har oppstått en reel trussel enda, truslene om vold er noe som har skjedd muntlig og kan derfor ikke dokumenteres.

Min største frykt er at min kompis skal havne i en situasjon hvor han finner seg selv alene med en godt voksen mann som har tenkt å 'ta ham', noe som vil ende i grov vold eller i verste utfall dødsfall.

Jeg har sett denne mannen gå fra ett livlig, sprudlende individ til en som har trukket seg tilbake fra sosiale media og sosial omgang, det er kanskje urelevant men å kunne se stress som en belastning på ett menneske i form av vekttap, søvntap og plutselig dype depresjoner er for min del skremmende å være vitne til.

Spørsmålet er da: finnes det noe vi kan gjøre? er det noe svar på denne situasjonen eller må en evt. vente til det skjer noe? På ett eller annet tidspunkt må jo mannen i 20-årsalderen befinne seg alene, og kan ikke omgi seg med andre for trygghetens del. Kan også legge til at skolen han går på er kjent med situasjonen og har vært det over en to-årsperiode (de var fremdeles sammen i fjor men lærere har reagert på blåmerker osv. som oppsto flere ganger) og han har derfor redusert skolegang til nettbaserte studier i år, noe han fikk pga. viruset men med forlengelse av perioden.

Beklager om dette var uoversiktlig, spørsmål tas imot med glede og håper noen kan gi svar på situasjonen han befinner seg i...
Det første steget jeg ville tatt er å ordne med brev og besøksforbud
Sitat av freebird Vis innlegg
Det første steget jeg ville tatt er å ordne med brev og besøksforbud
Vis hele sitatet...
For at dette skal kunne godkjennes må en vel ha en slags grunn til at man ønsker det? - Jeg har hatt det selv tidligere, men da etter en rettssak til min favør, så en kunne testamentere at dette var forsvarlig.

En har vel rettigheter uansett hvem man er i Norge, så jeg vil nesten anta at man ikke kan oppfordre et vedkommende til å 'holde seg unna a, b og c' uten å kunne dokumentere at det er forsvarlig?

Edit: skal sjekke det ut, og takk for forslaget.
Sist endret av Jokke; 16. mai 2020 kl. 01:49.
Ta vare på alle bevis, loggfør og dokumentere alle kontaktforsøk fra esken; telefonlogg, sms, meldinger på sosiale medier etc. Stalking/forfølgelse kan straffes med bøter og fengsel inntil fire år.

Fra straffeloven § 266 om hensynsløs atferd:
«Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.»

Og straffeloven §266a om alvorlig personforfølgelse:
«Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.»
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Ta vare på alle bevis, loggfør og dokumentere alle kontaktforsøk fra esken; telefonlogg, sms, meldinger på sosiale medier etc. Stalking/forfølgelse kan straffes med bøter og fengsel inntil fire år.

Fra straffeloven § 266 om hensynsløs atferd:
«Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.»

Og straffeloven §266a om alvorlig personforfølgelse:
«Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.»
Vis hele sitatet...
Takk, skal 'føre det videre' og dette var lover jeg ikke var klar over!