Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 951
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Er blitt henvist til ARA-systemet grunnet alkohol. Skal motta poliklinisk behandling der i tiden fremover. Helt ærlig har jeg ikke filla peiling på hva som møter meg på sånne steder.
Hvordan foregår timene? Hvor langt er et behandlingsforløp? Hvordan er taushetsplikten, kan man være heeelt ærlig? Må man tømme sine innerste tanker om alt mulig eller prater man bare rusmidler?

Har tusen spørsmål og hvis noen har vært innom arasystemet poliklinisk vil jeg veldig gjerne vite litt om det da jeg er kjempenervøs for dette (men motivert for å slutte).
Anonym bruker
"Irritert Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Har nylig være på avrusing hos ARA etter at benzo bruket gikk helt ut av kontroll. Jeg dro inn uten å vite hva jeg hadde i vente med en daglig brukerdoser av xanax, rivotril, valium osv tilsvarende ~150-200mg Diazepam som er nokså høyt forbruk. Jeg ble fra første dag satt rett ned på 40mg Diazepam noe jeg ble sjokkert over da dette rett og slett kan være livsfarlig og abstinensene var brutale(for å si det mildt)

Normalt sett er det et opphold på 1 til 2 uker hvor hver pasient vurderes individuelt så noen forblir i kun 1 uke mens andre som trenger lengre behandling enn 2 uker flyttes til et annet behandlings sted for langtidsopphold.

Etter hva jeg har hørt er det veldig forskjellig fra sted til sted hvor bra opplegg de har og hvilke aktiviteter/dagsplan som brukes. På korttids behandling der jeg var det et til to møter/samtaler om dagen, enten individuelt eller i fellesskap med de andre pasientene. Samtaler med lege, sykepleiere psykologer og sosionomer.
De har samme taushetsplikt som fastlegene har, og jeg fikk et dokument hvor jeg valgte om fastlege/psykolog/familie skulle få innsikt/bli kontaktet om noe ille skulle skje. Du velger selv hvor mye info du ønsker å dele men om du f.eks har barn bør du kanskje ikke åpne deg helt når det til rus delen da barnevernet kan komme inn i bildet.

De første dagene blir man satt litt på isolat og har ikke tilgang til uteområdene eller butikkturer så man må ha med seg kontanter slik at de ansatte kan handle med småting som røyk, snus og annet småtteri, noe jeg ikke ble informert om så ble nødt til å bomme av de andre pasientene de første dagene..

Utifra hvilke rusmidler du har brukt får man medisiner deretter. Jeg fikk som nevn 4x10mg Diazepam og 10mg Apodorm(Nitrazepam) for søvn. Andre pasienter fikk voltaren, valargan, metdadon, remedon utifra hva de hadde brukt av rus på utsiden.

Hele poenget med et slikt korttids opphold er å få en pause fra hverdagen med faste rutiner på søvn, mat og sosialisering. De er meget strenge på hvilke medisiner du får og doser så det vil bli ubehagelig og du vil kjenne ganske greit på abstinensene(kommer an på forbruket ditt)

Håper virkelig du benytter deg av dette tilbudet og at oppholdet går greit for deg. Det vil bli tøft, men jeg klarte lide meg igjennom 14 dager og har fått meget tett oppfølging av psykolog, hjemmesykepleier, lege og rus-konsulent etter jeg fullførte oppholdet. Fikk også tilbud om langtidsbehandling, men følte etter 2 uker at jeg ville klare og følge planen som ble satt opp for meg hjemmefra. Ønsket ikke bli flyttet til annet lokale hvor de har lengre behandling, spesielt nå som vi nærmer oss jul.

Anbefaler deg å ringe dem på forhånd med andre spørsmål du eventuelt skulle ha så får du den informasjonen du trenger før innleggelse.

Ønsker deg lykke til og håper du kommer inn på et ok sted med dyktige behandlere som kan hjelpe deg med dine problemer både rus og psyke relatert. Bare spør om du lurer på noe mer så skal jeg svare så godt jeg kan
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hei og takk for svar!
For å fortydlige litt: jeg skal ikke innlegges, bare følges opp der jevnlig. Jeg har barn så barnevern er allerede inne, men jeg vil jo ikke gjøre den delen verre enn det er så det er derfor jeg spurte rundt ærlighet. Skal jeg kunne ta imot hjelp må jeg stole på at ikke all info sendes rett fra ara og til andre instanser, da kan jeg like greit la være. Edru en måned i dag, er på antabus og i full jobb, så jeg skal vel ha et litt annet opplegg enn deg, jeg hoppet vel inn i behandlingen du er i nå tenker jeg, med samtaler og lignende.
Anonym bruker
"Sjuk Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er den sensitive infoen angående rusbruk eller noe annet?
Anonym bruker
"Irritert Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da misforstod jeg første post.

Har selv vært i ARA systemet en god stund før selve innleggelsen og det er kort og enkelt samtaler med psykolog og evt lege(om de har det på lokalet du skal) ellers bruker du fastlegen din. Ettersom du har vært uten alkohol i i måned nå er det et veldig godt utgangspunkt som viser at du selv ønsker og har klart og ta valget om å bli rusfri og få kontroll på livet ditt. Hvordan opplegg du får kan jeg ikke svare på da det vurderes fra pasient til pasient.

Når det kommer til taushetsplikten der har til taushetsplikt så sant de ikke hører/ser at du er i umiddelbar fare for deg selv eller andre. Dette kan du ta opp ved første samtale og få konkret svar på hva det vil si. Jeg brukte første 30 minuttene på å finne ut hvor grensen gikk da jeg hadde samme bekymringer som deg da jeg først startet opplegget. Som hyppig cannabis røyker ble det i mitt til tilfelle meldt videre med tanke på førerkort på samme måte som fastlege vil melde om man gir positive prøver på cannabis. Så kanskje ikke gå dypt inn i hvor hyppig du har brukt alkohol de siste månedene/årene og heller fokuser på det underliggende problemet, hva som førte deg til å bruke alkohol som en utvei.
Jeg var helt ærlig om mitt rusbruk som var nokså ute av kontroll på flere substanser. Kom derfor veldig raskt inn på avrusing når vi søkte, selvom det normalt sett er lang ventetid på de fleste stedene jeg har hørt om. Trengte en pause fra hverdagen for å bryte ut av mitt daglige mønster.

Det varierer også veldig på psykologen du møte hvordan samtalene vil bli og hvor dyktige de er, og du styrer jo litt selv hva du ønsker snakke om. Jeg har hatt 4 psykologer og 5 fastleger de siste 2 årene før jeg fant personer som jeg følte hørte på meg og ga meg hjelpen jeg trengte. Om du har sliter med noe underliggende psykiske problemer vil det kunne fokuseres på dette og de fleste vil prøve løse problemet via samtaler før medisinering blir et alternativ. Her også varierer det veldig fra sted til sted/person til person. Jeg har først nå etter noen måneder med denne psykologen og etter innleggelsen fått utskrevet medisiner for angst, smerter og søvn.

Håper dette ga deg litt ro og igjen ønsker jeg deg lykke til og håper du møter en person som kan hjelpe deg med å få en stabil hverdag med barn/familie.
Anonym bruker
"Sugen Laks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sjuk kirkegrim: gjelder forsåvidt begge deler, tror ingen er tjent med å vite hvor ille de verste periodene har vært, det rekker i grunn at jeg vet det selv.

Ellers, tusen takk for fyldige svar, håper denne reisen blir akkurat det jeg trenger for å komme meg ut av det som har vært. Byttet forsåvidt akkurat fastlege da den jeg hadde viste uhøflighet og stigmatiserte veldig rundt alkoholmisbruk. Han sa bare rett ut at «du har et problem, stikk hjem og fiks det» når jeg spurte om hjelp og en 50% sykemelding for å få tid til å samle tankene.

Håper min nye fastlege blir mer forståelsesfull slik.

Noe av dette har også ført til usikkerheten rundt videre behandling. Ang førerkort er det allerede rapportert til fylkesmann og mistet så akkurat den bekymringen har jeg ikke lenger rundt ærlighet.