Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1320
Hei freaks!

Jeg var til en kompis (for anonymitetens) skyld kaller vi ham tjomi og forlovede og samboer med navn truti.

Først må det sies at Tjomi er en meget erfaren og tung pille missbruker som bruker alt fra valium til div benzo samtidig makka og hasj.

Kvelden var som en vanlig kveld, jeg tok 25mg med valium og droppa 0,5 med makka. Jeg liker følelsen av valium og makka.

Tjomi som var allerede godt i siget tokk seg en kraftig makka smell (han bruker ikke å pumpe til vanlig)

Utover kvelden på dag 1 merket jeg og Truti at Tjomi oppførte seg merkelig. Han snakket mer en vanlig og enda mer tull en vanlig.
Vi tenkte at Tjomi er en meget erfaren rusmisbruker så vi valgte å ikke bli bekymret.

Natta gikk til dag og makka festen forsatte, utover dagen ca 14-16 tiden hadde Tjomi begynt å prate helt uforståelig (stamming, glemer bokstaver i setninger og intens mumling.) Jeg og Trutti mistenkte at han har tatt noe vi ikke viste om. Vi hadde en svak grunn til å tro at han hadde tatt dolcontin, men vi vet ikke.

Når vi så prøvde å stille han spørsmål oppfattet Tjomi det ikke og forsatte å prate tull om historier fra 1986 (Tjomi og Truti er begge over 50 år). I 1986 punkterte Tjomi lungene 4 ganger på 3 måneder.

Nå pratet han om dødsangst og kun ting fra 1980 tallet, det var nesten som en 90år gammel dement person som prater om barndommen sin og skal besøke mor igjen.

Vi fikk altså ikke kontakt med personen bak øynene, som om han ikke var der noe mer. Tjomi har også epilepsi, men anfall er SVÆRT sjeldent og og som regel kortvarig og mildt.

Truti ble meget bekymret og ville ringe 113, noe jeg sa meg enig i.

Jeg har vært god venn med Tjomi i noen år og har sett han i alle mulige former men ALDRI noe som dette. Så Truti gikk ut og ringte etter en ambulanse.

Jeg satt inne med Tjomi og underholdte han, for vis han fikk høre at noen form for uniformerte menesker var på vei så hadde han klikket helt og hoppet ut vinduet.

Det tok mange timer før ambulanse kom, men de kom etter hvert.. legen som var med snakket med Tjomi "prøvde" lys på pupilene og div sånt. Hun var bestemt på at Tjomi ikke klarer seg selv å bestemte at han skal på sykehus, enten i ambulansen ellet i blåbil.

Han nektet, jeg tok legen til side og jeg sa at Tjomi liker ikke uniformer og at onkelblå kommer til å få Tjomi til å klikke helt.

Så jeg og den eneste andre rødkledde mannen løftet han på båre med makt. Noe jeg følte meg så jævlig for i etterkant. Men bedre at jeg gjorde det en at onkelblå gjør det.

Uanset her er poenget med hele tråden.. etter at han kom på rusklinikken i orkdal, ble det tatt CR eller CT (husker ikke hvilken det var) av hodet hans, som så helt fint ut. (Legen trodde det kunne være et form for slag eller "drypp" (jeg vet ikke hva drypp er)

Men som sagt alt var fint, de tenkte vell at det var en psykose utløst av rus og en form for angst av 1986 da han punkterte lungene.

Men her er greia som sjokkerte meg. etter ca 2-3 timer i orkdal fikk han vist lov til å skrive seg ut på eget ansvar!?!? Truti valgte å kaste meg ut så hun fikk litt søvn før Tjomi kom hjem. Noe som er helt forståelig. Så jeg så ikke hvordan han var da han kom hjem.

Men over tlf så hørtes han ut som det samme som da han ble henta.

Hvordan kan orkdal rusklinikk tilate en person som absolutt ikke kan ta vare på seg selv å skrive seg ut å bestille taxi?!?

legen som hentet han sa jo at han på ingen måte kunne være hjemme men måtte ha hjelp på sykehus.

Tilgi mine skrive feil.

Og ja vi opplyste om alt vi viste han hadde tatt samt hvor mye.. vi nevnte også at han KANSKJE hadde tatt dolcontin
Sist endret av K-9; 21. januar 2019 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er nok som følge av hvor strenge krav det er (har blitt) for at det skal kunne fattes tvangsvedtak. Og med mindre pasienten mangler samtykkekompetanse eller det er alvorlig fare for pasientens eget eller andres liv har de ikke lov å holde dem.
K-9
Trådstarter
25 6
Sitat av Skepty Vis innlegg
Det er nok som følge av hvor strenge krav det er (har blitt) for at det skal kunne fattes tvangsvedtak. Og med mindre pasienten mangler samtykkekompetanse eller det er alvorlig fare for pasientens eget eller andres liv har de ikke lov å holde dem.
Vis hele sitatet...
Kan jo tolkes på forskjellige måter.. han skreiv seg ut kun for å ruse seg mer. Samtidig så ringte vi jo ambulanse for at han trengte spesiel behandling. En nesten 60 år gammel man prøvde å løpe ut væranda døra da han så røde uniformer komme in i stua hans.

Nå skal ikke jeg krangle med leger om jobben dems men kunnw jo holdt han dær overnatta hværtfall. Kanskje gi han subuxone som han går på daglig.