Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 5642
Startet med QBasic når jeg var 10 eller 11, lagde noen små, veldig enkle, tekstbaserte spill. Fortsatte med Delphi, før jeg delvis gikk over til C++. Det meste har gått i glemmeboka, og sist jeg lagde noe som til en viss grad var nyttig var for 2-3 år siden.

Har også titta litt på action scripting i flash, html, php osvosv...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gammel tråd, men pytt...

Kode

   1995  |    2000   |  2003 |  2004  | 2007 |  ->
---------+-----------+-------+--------+------+
QBasic   |   Pascal  |   C#  |  C++   |   C  |   Java
---------+-----------+-------+--------+------+
      -        | HTML      |  PHP  |  ASM   |      |  mer PHP 
---------+-----------+-------+--------+------+
Rimelig ulogisk rekkefølge fra 2003 og utover.
Sist endret av FL!PSiDE; 15. november 2007 kl. 22:29.
QBASIC(BASIC)
Så til Visual Basic, har ikke tatt noen videre steg. Føler ikke for det.
Siden jeg starta opp før krigen tror jeg ikke min bakgrunnshistorie er til hjelp for noen. I kronologisk rekkefølge (fra jeg var cirka 9 år):

Basic (Zinclair ZX Spectrum, Commodore 64, Commodore 128), assembler (Motorola 680x0 på Amiga), ARexx, AmigaE, QBasic, Visual Basic (v3.0 i '94!), Pascal, C, Java, assembler (Atmel mikrokontroller), PHP, Python.
Sist endret av fuzzy76; 16. november 2007 kl. 12:56.
Html, php og noe css.. Er på nybegynner stadiet på de to sistnevnte så jobber med.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lærte meg html når jeg var fjortis, og titta litt på VB, men er kun de siste par årene jeg har klart å lære meg noe mer. Kronologisk: CSS, XHTML, C++ (enkle datatyper, loops, if-else, funksjoner, file IO), PHP, SQL, mer C++ (klasser, inheritance), Java. I skrivende stund har jeg akkurat kompilert helloWorld.java for noen timer siden.
Begynte først og kikke litt rundt på Visual Basic 6, Python og Perl når jeg gikk på ungdomsskolen. Kom ikke noe særlig langt enn til enkle ting som "Hello World" og slikt til jeg ga opp (ble så kjedelig). Etter hvert lærte jeg meg HTML, etter det begynte jeg med Visual Basic.NET (som jeg driver med nå).
Bestilte også en bok om C++ for noen få dager siden ^^.

Btw, vil det bli vanskelig å lære seg C++ om jeg bare kan Visual Basic.NET ?
Sitat av Shadow Box

Btw, vil det bli vanskelig å lære seg C++ om jeg bare kan Visual Basic.NET ?
Vis hele sitatet...
Visual basic er et helt ræva språk å lære seg. Det finnes ikke en likhet mellom visual basic og c++ (og andre programmeringsspråk - kanskje noen få likheter som ikke jeg vet om).
Det vil ikke bli mye lettere, men dersom du kan php, javascript o.l vil du kjenne igjen mye av det samme i c++

Så svaret er, nei
Sist endret av boblesaft; 25. november 2007 kl. 11:38.
... Det som man derimot ikke bør gjøre er å ta i mot (om enn velmente) råd fra en som ikke engang håndterer PHP. Cinamon, det du sier henger rett og slett ikke på greip. Kutt ut, synsinga di kan vi nok klare oss helt fint uten.

Shadow Box: Vanskelig? Vel. Dersom du nå har lært deg skikkelig med Visual Basic .Net og har fått deg en grunnleggende forståelse for programlogikk, så hjelper dette selvfølgelig veldig bra på. Men det er veldig store forskjeller mellom språkene. For det første, og det som kanskje er mest åpenbart; syntax. Det finnes svært få likheter mellom syntaxen til de språkene. Det andre man kanskje kan tenke seg er en forskjell er garbage collections og slikt, i VB og andre språk som er managed - trenger du ikke tenke så veldig mye på å rydde opp etter deg (være seg frigjøring av minne etter bruk) for dette tar GCen seg stort sett helt greit av. I C++ vil du derimot få deg en smekk på pung dersom du ikke gjør dette.

Greit oppsummert: Du har programmeringserfaring, dette hjelper deg kjempegreit. Men det vil nok sannsynligvis være en utfordring å lære seg språket skikkelig. Det som hjelper er stå-på-vilje.
Sist endret av m0b; 25. november 2007 kl. 15:01.
Sikkerhetsklarert
Hmm begynte med BASIC på ungdomsskolen da jeg fant en bok i en eske på skolebiblioteket som het "Du og Dino lærer basic" fortsatt med Qbasic, og lekte meg litt der, med div kalkulator programmer, omregnings programmer osv, forsøkte meg også på en norsk/engelsk oversetter.

Dette er ca 10 år siden, etter det har jeg vært innom VB, C++, PHP, (html +css), litt python også.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Begynte å leke meg litt med batch, før jeg endret litt på noen javascript.
Har lært meg PHP gjennom å endre ferdige skript, med hjelp fra W3 Schools og php.net.
Gjennom skolen har jeg lært litt assembly for pic og PBASIC 2.5.
Visual Basic 6 er ikke akkurat det vanskligeste. :]]
Sist endret av Stylish; 25. november 2007 kl. 19:09.
Sitat av |d13m0b
... Det som man derimot ikke bør gjøre er å ta i mot (om enn velmente) råd fra en som ikke engang håndterer PHP. Cinamon, det du sier henger rett og slett ikke på greip. Kutt ut, synsinga di kan vi nok klare oss helt fint uten.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har kikket på både c++ og visual basic. Jeg sier ikke at jeg kan det, men det var mye lettere å forstå c++ enn visual basic. Jeg klarte å lage små-programmer i C++ første gang jeg prøvde det (etter noen få tutorials såklart). Jeg prøvde senere visual basic, og slet betrakelig mye mer enn jeg gjorde med c++. Mye grunnet, tror jeg, fordi jeg håndterer noe php.

Det skal ikke mye kunnskap i php til at man ser likheten i c++, i forhold til visual basic.
Sist endret av boblesaft; 25. november 2007 kl. 19:26.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvilket språk er enklest å begynne med? Jeg sikter nå ikke til batch, php, html etc.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Her er en tråd som tar for seg nettopp dette: http://freakforum.nu/forum/showthrea...highlight=java