Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6866
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, er ganske fersk i voksenlivet, og som alle vet får vi ikke noe grunnlegende opplæring i økonomi, sparing osv.

Så derfor legger jeg ut en post her på forumet for å forhøre meg om hvordan dere sparer, og hva dere kan anbefale
Setter pris på svar, jeg vil kunne spare rundt 3-4tusen i mnd.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne svare på det her uten å vite noe som helst om hvor mye du tjener eller hvor mye du har i andre utgifter som husleie, strøm, tv, nett, trening, osv.

Hvordan skal du kunne spare rundt 3-4k i mnd?
På et så generisk spørsmål finnes det et like generisk svar - sett 3-4k på sparekonto i mnd....??
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må sette det i sammenheng med noe.

Her hjemme er vi 2 personer med til sammen ca 40000 i mnd. Regninger på ca 21000. Så da er det 19000 igjen på bensin(3000), snus(3000), mat(7000) klær/sko(1000), alkohol(?2000?), aktiviteter(1000)

Da er det 2000 igjen veldig grovt regnet. Den det kommer alltid noen uforutsette utgifter, så blir ikke noe sparing her. Men betaler jo ned på huslån, så det er jo en form for sparing.

27år gammel
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne svare på det her uten å vite noe som helst om hvor mye du tjener eller hvor mye du har i andre utgifter som husleie, strøm, tv, nett, trening, osv.

Hvordan skal du kunne spare rundt 3-4k i mnd?
På et så generisk spørsmål finnes det et like generisk svar - sett 3-4k på sparekonto i mnd....??
Vis hele sitatet...
Da må jeg bare beklage dårlig formulering, gikk litt fort når jeg skulle poste.

Jeg tenker på om dere sparer i fond, BSU, osv..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tenker på om dere sparer i fond, BSU, osv..
Vis hele sitatet...
40/40/20 fordelt over fond/sparekonto/rene aksjer.

Fondene er delt opp i(cirka) 25/25/15/10/5 over globalt index-fond, tech, medisin, grønn tech, obligasjoner. Vurderer å kjøre mer inn i obligasjoner, men skal på ferie først så dytter penger inn i hotell/fly ol. om dagen.
Sparer kun i bolig.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
40/40/20 fordelt over fond/sparekonto/rene aksjer.

Fondene er delt opp i(cirka) 25/25/15/10/5 over globalt index-fond, tech, medisin, grønn tech, obligasjoner. Vurderer å kjøre mer inn i obligasjoner, men skal på ferie først så dytter penger inn i hotell/fly ol. om dagen.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, har prøvd å lest meg litt opp på Fond. Men sliter litt med å forstå om det faktisk er lur sparing? Er sparing i fond noe du kan tjene gode penger på? Eller er det da lurere å kanskje lære seg aksjer ?
Anonym bruker
"Utstø Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har automatisk trekk til BSU på 500kr hver mnd. Har også småsparing, så hver gang jeg bruker kortet så trekkes det 5kr som går rett på en sparekonto. Sparer ganske mye med den metoden! Har også en superspar konto i en annen bank som jeg ikke har kort til eller bruker. Der setter jeg av og til inn penger hvis jeg har litt til overs. Dette hjalp meg veldig med å spare fordi da «ser» jeg ikke pengene. Er fort gjort å ta penger fra sparekontoen når man er blakk og ser i mobilbanken at man kan overføre x kr til vanlig konto.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Put en 1/3 i aksjer en 1/3 fond og resten i crypto 1/2 i Bitcoin 1/2 i Etheridge.
Da har du 2 ben å stå på i aksjemarkedet og 2 ben i crypto markedet.
Altså pengene dine er plassert i 4 forskjellige "markeder"
Bedre og klokere en det kan det ikke gjøres.
Lykke til
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg benytter meg av sparekonto og BSU konto. Overfører 10000kr av lønnen min til Sparekonto hver måned, ved slutten av hvert år tar jeg så 25000kr fra sparekontoen som overføres inn til BSU. Dette har ført til at jeg nå kan kjøpe bolig kun ved å benytte meg av sparekontoen, mens pengene som står i BSU vil bli stående frem til jeg ønsker å kjøpe en større bolig enn "den første". Dermed har jeg da oppsparte midler og kan benytte meg av fordelene ved å ha BSU konto frem til jeg blir for gammel for denne løsningen. G23.
Anonym bruker
"Lysten Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar, har prøvd å lest meg litt opp på Fond. Men sliter litt med å forstå om det faktisk er lur sparing? Er sparing i fond noe du kan tjene gode penger på? Eller er det da lurere å kanskje lære seg aksjer ?
Vis hele sitatet...
Det er stort sett smartere en sparekonto i disse dager pågrunn av rentene er så lave.
Ville gjort som mange andre sier her. 1/3 BSU, 1/3 fond og siste delen enten aksjer eller krypto. Husk at aksjene kan svinge fort så her bør du ha et halvt øye på kursene for og ungå store tap. Samme gjelder krypto

BSU fordi du får skattefordel og en ok rente. Det er også positivt med tanke på boligkjøp. Husk at pengene er låst til bolig. Mulig å ta ut penger du setter inn samme kalenderår etter dette er de låst til boligkjøp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er spennande at folk anbefaler blindt utan å kjenne situasjonen til trådstarter.

1: Ha eit par månedslønner lett tilgjengeleg, til regnværsdager. Det kan vere i form av boligkreditt, kontoinnskot e.l.
2: Om du er i netto skatteposisjon: fyll opp BSU som pri #1. Det er god rente, risikofritt og skattefrådrag.
3: Har du bruk for pengane i dag, eller om fem år? Om fem år? Fond / aksjer. Neste halvår? Bankkonto.
4: Tåler du risiko? Er det greit at du får tilbake samme sum eller mindre om fem år? Kor stor risiko? Ulike investeringsformer har ulik risiko.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er spennande at folk anbefaler blindt utan å kjenne situasjonen til trådstarter.

1: Ha eit par månedslønner lett tilgjengeleg, til regnværsdager. Det kan vere i form av boligkreditt, kontoinnskot e.l.
2: Om du er i netto skatteposisjon: fyll opp BSU som pri #1. Det er god rente, risikofritt og skattefrådrag.
3: Har du bruk for pengane i dag, eller om fem år? Om fem år? Fond / aksjer. Neste halvår? Bankkonto.
4: Tåler du risiko? Er det greit at du får tilbake samme sum eller mindre om fem år? Kor stor risiko? Ulike investeringsformer har ulik risiko.
Vis hele sitatet...
Siterer bare dette svaret, men takker alle for gode tilbakemeldinger. Men føler det er fint å ta for seg dette svaret

Det jeg tenker på er langvarig sparing, noe som skal gå til bolig, samt for å ha til en regnværsdag..
Jeg har bestemt meg for å starte smått og spare i BSU, men hadde vært artig å prøvd seg på langvarig sparing i fond. Ser det er en risiko å spare i fond, men vil det være smartere av meg å dele penge opp i flere fond?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for svar, har prøvd å lest meg litt opp på Fond. Men sliter litt med å forstå om det faktisk er lur sparing? Er sparing i fond noe du kan tjene gode penger på? Eller er det da lurere å kanskje lære seg aksjer ?
Vis hele sitatet...
Om sparingen er lur er jo avhengig av markedet. Historisk sett, over tid, så slår aksjemarkedet renter i bank så om man tenker på den måten er det jo "lur" sparing å ha penger i aksjefond. Men, markedet kan jo gå totalt på trynet også, da er det pluttselig ikke så himla lurt lenger. Det er noe du må ta stilling til selv.
Hvis du ser på kræsjet i 2007/8 feks så tok det rundt 5år før OSEBX var tilbake på samme nivå igjen. Det er 5år der du sitter med mindre penger enn du gikk inn med.

Aksjer skal du ikke drive med som en form for sparing, imho. Det er en jævlig dyr hobby. Noen kjøper sykler til 20k, jeg setter et par små tusen inn i aksjer her og der. Penger jeg allerde ser på som tapt.
Som privatperson er det totalt bak mål å "spare" i aksjer om du ikke har en del cash i sikre posisjoner fra før.
Dessuten er trading og aksjer noe som tar tid. Om jeg heller hadde invistert tiden jeg har brukt til å undersøke og følge med på selskaper, markeder ol. på en deltidsjobb i kassa på Rema og pushet de pengene på en sparekonto hadde jeg vært mye bedre off.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan gå for type BSU som er ganske sikkert men dårlig avkastning i forhold til andre alternativer.
Alle investeringer med mulighet for høy/enorm avkastning er risiko.
Går du Forgive yourself fucking enjoy type aksjer/crypto bør du være innstilt på å tapte det meste men du kan også få en enorm avkastning.
Til syvende og sist bør du ikke høre på andre men ta dit eget valg som passer din økonomi og deg selv best.
Lykke til med sparingen din
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan gå for type BSU som er ganske sikkert men dårlig avkastning i forhold til andre alternativer.
Vis hele sitatet...
BSU har direkte fantastisk avkastning om du er i skatteposisjon. Du får 20% av beløpet tilbake i form av skatt, så effektiv avkastning er ein plass rundt 25% første året - rett nok markant mykje mindre etter det, men kombinert med null risiko er det veldig bra. I tillegg er hus veldig gunstig å invistere i her på berget, av ymse årsaker. Så i sum er BSU (og hus) veldig gunstig spareformer.

Eg har ved å kjøpe gått fra ein plass rundt 10k i boligutgifter, til omlag 3000,- i månaden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser det er en risiko å spare i fond, men vil det være smartere av meg å dele penge opp i flere fond?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva du er ute etter det. Det er bare å lese seg opp på fond og de forskjellige typene og finne ut hva som passer deg best.
Men overall vil jeg si at et billig globalt indexfond(passiv forvaltning), et kombinasjonsfond med rentepapirer og aksjer, og et "morsomt" fond (feks tech) er fair begynner-portefølge.
Se også på hvor mye fondene koster i forvaltning, det er stor forskjell på å betale 0,2% og 4% her.

"You need to diversify your bonds, nigga." - GZA
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Da sier jeg tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg på posten
Det blir sparing i BSU, usikker hvor mye jeg skal sette inn i mnd enda. Men ca 2500, satte også opp en fast spareavtale i banken min som automatisk trekker 500kr i mnd, denne kontoen skal brukes til uforutsette ting.
Så skal jeg se om jeg får muligheten til å lest meg litt opp på Fond, for så å sette i ca 1-2k i mnd
Hei.

BSU har god rente og skattefordeler så lurt å spare i det hvis du ser for deg at du vil kjøpe bolig på et eller annet tidspunkt.

Ellers så er jo det å betale ned alt av kredittkort / forbrukslån, samt å bygge seg opp et lite buffer på noen titusner neste prioritet.

Til sist så anbefaler jeg indeksfond. Det vil si fond med veldig lave kostnader, som ikke prøver å plukke aksjer men bare sprer f.eks. utover alle aksjene på oslo børs(evt. over utenlandske aksjeindekser). Verdien kommer til å svinge en del, og for at dette skal være gunstig bør du spare jevnt og trutt i typ 10 år eller mer uten å røre pengene(så ikke spar over evne). Da vil renters-rente fenomenet begynne å slå inn. Dessuten vil det at du sparer i fast frekvens (månedlig) gjøre at man jevner litt ut svingningene i markedet. F.eks. her er avkastning til et norsk indeksfond, hvis du spare 20000 i året og oslo børs fortsetter å gå 11.6 prosent årlig:

http://www.wolframalpha.com/input/?i...0000,r%3D0.116

Litt kejdelig svar kanskje, men indeksfond er nok det beste man kan få uten å begynne å spekulere.

EDIT: Ikke glem at på den grafen over så må man også tenke på inflasjon (ca. 2.5 prosent per år), så pengene man sitter på om 15 år er etter all sannsynlighet være litt mindre verdt enn i dag. Men fortsatt gunstig med indeksfond.
Sist endret av bocca; 7. februar 2018 kl. 13:23.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har to sparekontoer og en aksjekonto. Sparekonto nummer en har levekostnader og faste kostnader for de neste seks månedene, og skal ikke røres med mindre jeg mister jobben og er blitt helt blakk. Sparekonto nummer to har ca to og en halv månedslønn og benyttes hvis jeg trenger ekstra penger for å bestille en ny vaskemaskin, betale en ferietur eller lignende. Og bruker jeg av den kontoen, så skal ingen andre midler flyttes til andre kontoer enn denne før den har nådd et visst beløp. Jeg har mest penger i aksjekontoen, og hoveddelen er investert i ulike enkeltaksjer via nordnet. Gjennomfører kanskje åtte handler i måneden, og sjekker nyheter og konto hver morgen og ettermiddag, i tillegg til varsling på telefon. Vanligvis så sies det at alt du har i aksjer er penger som du tåler å tape over natta, og det er forsåvidt riktig, men denne risikoen kan man vesentlig gradere seg mot. I tillegg må man tåle at pengene kan svinge, i noen tilfeller, voldsomt i verdi. Aksjesparing bør være en hobby for deg hvis du har tenkt å begynne med det, ellers så får du holde deg til ulike fond eller sparekonto.

Ser at du er ganske ung, og da er det Sparekonto+BSU som gjelder. Nødbuffer i sparekontoen for å dekke husleige i noen måneder, og andre kostnader. Opprett BSU og BSU 2.0. Fyll opp den originale BSU kontoen først (25 000 årlig), deretter fyll opp BSU 2.0 så langt du greier. Denne kontoen har høyere rente enn vanlige sparekontoer. Dette er penger som du skal bruke på bolig, enten boliglån eller kapitalkravet for boliglån.

Beste rådet for å spare penger, er jo å kutte ut forbruk som strengt tatt ikke er nødvendig. Sett deg ned og finn ut hva du faktisk bruker penger på, og spør deg selv om det er en nødvendig kostnad. Optimaliser forbruket ditt utifra behov og goder, resten sparer du.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da sier jeg tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg på posten
Det blir sparing i BSU, usikker hvor mye jeg skal sette inn i mnd enda. Men ca 2500, satte også opp en fast spareavtale i banken min som automatisk trekker 500kr i mnd, denne kontoen skal brukes til uforutsette ting.
Så skal jeg se om jeg får muligheten til å lest meg litt opp på Fond, for så å sette i ca 1-2k i mnd
Vis hele sitatet...
Sett 4166,- på BSU nå, også oppretter du avtalegiro på 2083,- til BSU i mnd. Da fyller du kontoen og får skattefradraget (5000,-). Fortsetter du med dette neste år, kan du trekke 2083,- hver mnd.

Du kan spare inntil 25000,- på BSU pr. år, og 300000,- totalt.
Historisk sett har ingen dyre fond vært lønnsomme. Søk opp sparing+folkeopplysningen for kilder.

Det er _kun_ billige indeksfond som koster ca 0.3% som er verdt å sette pengene sine i - om du skal spare langsiktig.

Sparingen din burde være slik:

1. Dyr gjeld som har en rente som er mer enn avkastningen på BSU (Ca 3.2%)
2. BSU
3. Bolig
4. Fond

Fond er ingen gullgruve, men det er ganske lett tilgjengelig kapital om du skulle ha behov for penger raskt.
Dog vil jeg anbefale å ha minst 1 månedslønn på en sparekonto, i tilfellet vaskemaskinen skulle ryke.
Sist endret av SkyMarshal; 9. februar 2018 kl. 13:04.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
1. Dyr gjeld som har en rente som er mer enn avkastningen på BSU (Ca 3.2%)
Vis hele sitatet...
Er ikke gjeld lurt å betale ned med en gang uansett?. Siden hvis gjelda har renten 3.0% burde du få fjerne den helt før du investerer i BSU? Siden hvis kun investere i BSU får du jo bare 0.2% siden gjelden er 3%?

Tror jeg mindfucka meg selv, men håper du forstår. Mulig jeg har feil, så vil gjerne høre hva du mener.
BSU gir også skattefordeler
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shredded Vis innlegg
Er ikke gjeld lurt å betale ned med en gang uansett?. Siden hvis gjelda har renten 3.0% burde du få fjerne den helt før du investerer i BSU? Siden hvis kun investere i BSU får du jo bare 0.2% siden gjelden er 3%?

Tror jeg mindfucka meg selv, men håper du forstår. Mulig jeg har feil, så vil gjerne høre hva du mener.
Vis hele sitatet...
Det er rett at det ikkje er veldig stor skilnad mellom BSU-rente og lånerente, men hugs på skattefordelen på 5000,- ved BSU-sparing og. BSU er gigantisk gavepakke til dei med god råd. BSU får fort 20% avkastning første året om du tar med skattefordelen.
Det er også greit å ha penger i bsu i 12 måneder det det ikke er låst. Betaler du gjeld på feks hus, har du mindre likviditet, som kan være kjekt å ha. Men 0.2% er som du sier neglisjerbart, så da kan du likesågodt betale gjeld isolert sett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er også greit å ha penger i bsu i 12 måneder det det ikke er låst. Betaler du gjeld på feks hus, har du mindre likviditet, som kan være kjekt å ha. Men 0.2% er som du sier neglisjerbart, så da kan du likesågodt betale gjeld isolert sett.
Vis hele sitatet...
Du overser skattefordelen ved BSU. Du får 20% tilbake i form av lågare skatt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du overser skattefordelen ved BSU. Du får 20% tilbake i form av lågare skatt.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett.
Hvis jeg setter inn 25000 og har skattbar inntekt på et viss beløp får jeg tilbake 5000,-. Noe som er ganske deilig.

Men har aldri tenkt at det vil si at jeg får 23.0% avkastning, setter perspektiv.

Er det slik at hvis man ikke når den skattebare inntekten (f.eks Jobber bare 2 mnd det året) så får man 0,- tilbake hvis man setter inn 25000,-?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shredded Vis innlegg
Du har helt rett.
Hvis jeg setter inn 25000 og har skattbar inntekt på et viss beløp får jeg tilbake 5000,-. Noe som er ganske deilig.

Men har aldri tenkt at det vil si at jeg får 23.0% avkastning, setter perspektiv.

Er det slik at hvis man ikke når den skattebare inntekten (f.eks Jobber bare 2 mnd det året) så får man 0,- tilbake hvis man setter inn 25000,-?
Vis hele sitatet...
Om du ikkje har skatta minst fem tusen er ikkje BSU tingen, nei.

Viare så er avkastninga ein del høgare enn 23%, ettersom du får rentesrente. Dei fleste banker betaler rente månedleg.
Sparer 10k av lønna hver måned. Hvis jeg tjener noe utenom vanlig jobb, så går dette også på sparekonto. Makser BSU hvert år.

Kjenner at jeg har litt lyst til å lære meg dette med Fond osv, men er redd for å drite meg ut.
Har også vurdert å bruke 20-30k på bitcoins e.l.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vis at du har baller gå for bitcoin
Å investere i krypto, uansett hvilken coin du velger er ikke sparing! Krypto og blockchain er enda bare i startgropa, så det er ingen som vet hvordan det kommer til å utvikle, seg eller hvilken coin som kommer til å gå seirende ut. Men det er et sinnsykt volatilt marked, så hvis du har penger å gamble bort, kan du få store fortjenester og mye spenning
ArbeidsledigProletar
Budsjettér!
Kjøp mat for ei uke/måned i gangen, bak brød.
Kjør en forholdsvis ny og effektiv dieselbil.
BSU.
ALltid ha et buffer på konto.

Krypto er så volatilt at det egentlig blir vanvittig dumt å "spare" i dem.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du ikkje har skatta minst fem tusen er ikkje BSU tingen, nei.

Viare så er avkastninga ein del høgare enn 23%, ettersom du får rentesrente. Dei fleste banker betaler rente månedleg.
Vis hele sitatet...
Hvis du får 3.2% rente hver måned, hvordan blir regnestykket da?
Jeg får utbetalt BSU renten 31. des hvert år, betyr det at jeg ikke får renterenter eller ikke nødvendigvis?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hvis du får 3.2% rente hver måned, hvordan blir regnestykket da?
Vis hele sitatet...
Du får ikkje 3.2% rente per måned. Det er per annum, altså per år. Du får derimot utbetalt fortløpande. Det har ikkje veldig mykje å sei; på 25000 vert det 12 kroner og femti øre.

(1+(3.2%/12))^12=1.0325
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får ikkje 3.2% rente per måned. Det er per annum, altså per år. Du får derimot utbetalt fortløpande. Det har ikkje veldig mykje å sei; på 25000 vert det 12 kroner og femti øre.

(1+(3.2%/12))^12=1.0325
Vis hele sitatet...
kr 25.000 med årlig rente på 3,2% og renteinntekter utbetalt månedlig blir mer enn kr 12,50 pr mnd:

Etter 1. mnd: (25.000*0,032)/12= kr 66,67
Etter 2. mnd: (25.066,67*0,032)/12= kr 66,85
Etter 3. mnd: (25.133,51*0,032)/12= kr 67,02
.
.
.
osv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
kr 25.000 med årlig rente på 3,2% og renteinntekter utbetalt månedlig blir mer enn kr 12,50 pr mnd:

Etter 1. mnd: (25.000*0,032)/12= kr 66,67
Vis hele sitatet...
Ja. Men det eg omtalte var skilnaden på å ta med rentesrente og ikkje.
Spørs på hva du er villig til å gi opp. Er forskjellig fra person til person.