Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 959
Ved bruk av et ekstern script skal det settes opp en html-side som skal bestå av header, footer og en hoveddel med innhold av gjentakelser. Problemstilling for meg er at jeg ikke får til å finne riktig kombinasjon mellom html og css uten at det byr på utseendemessige problemer. Da det ikke er php/sql som skal hente ut enkel data velger jeg å prøve å ikke sette dette inn i table, men vurderer det sterkt nå.

Innholdet som lastes inn skal være på denne måten, slik at bildet i venstre del vil stå alene mens innholdet i høyre del kan ha tekst hele veien ned.

Kode

+---------+--------------------+
| img-tag | CONTENT            |
|         |                    |
|         |                    |
|         |                    |
|         |                    |
|         |                    |
|         |                    |
+---------+--------------------+
Jeg var nær én løsning på dette, men div#container fikk problemer med å holde sammen tekst mens bildet bare ble stående med tekst rundt. Det så ut til å være div-tag jeg skulle samle img-tag og innhold i ikke fulgte etter høyden og ble lagt bak og lengre opp.

Kode

+----------------------------------+
| +---------+--------------------+ |
| | img-tag | CONTENT            | |
| |         |                    | |
| |         |                    | |
| |         |                    | |
+-|         |                    |-+
| |         |                    | |
| |         |                    | |
| +---------+--------------------+ |
| | img-tag | CONTENT            | |
| |         |                    | |
+-|         |                    |-+
| |         |                    | |
| |         |                    | |
| |         |                    | |
| |         |                    | |
| +---------+--------------------+ |
+-| img-tag | CONTENT            |-+ <- der stopper div-tag bak
  |         |                    |
  |         |                    |
  |         |                    |
  |         |                    |
  |         |                    |
  |         |                    |
  +---------+--------------------+   <- der skulle den egentlig stoppet
Hva kan jeg gjøre for å få alt til å følge etter, uten å bruke table-tag, eller må jeg bare gi meg etter og være slemmemannen med html-koden?
Problemet kan løses ved å plassere <div style="clear:both;"></div> i bunn av DIV'en som ikke strekker seg langt nok. Se f.eks. http://www.positioniseverything.net/easyclearing.html for mer informasjon.

EDIT: siden jeg linket til gav visst informasjon om en litt annen teknikk som heller burde brukes, så da lærte jeg visst noe selv også ;D
Sist endret av rymored; 19. mars 2010 kl. 14:18.
▼ ... over en uke senere ... ▼
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nå vet ikke jeg hvilket innhold dette er snakk om, men man må huske på at det faktisk finnes legitim bruk av tables også
Sitat av z0p Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hvilket innhold dette er snakk om, men man må huske på at det faktisk finnes legitim bruk av tables også
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ikke i dette tilfellet. Tabulære data er en veldig spesifikk type innhold..

Angående problemet ditt: Det mest kodeeffektive ville vært å være mer forsiktig med float (som sannsynligvis er problemet). Når du floater noe tar nemlig ikke parseren hensyn til dimensjonene på objektet lenger, i noen tilfeller.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av mads-b Vis innlegg
Sannsynligvis ikke i dette tilfellet. Tabulære data er en veldig spesifikk type innhold.
Vis hele sitatet...
Innholdet er vel veldig generelt. I all hovedsak kan man bruke en tabell der det er snakk om innhold som skal presenteres i rader og kolonner. Det er også mulig en definisjonliste kan være bedre.