Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 654
Hei

Jeg håper det er noen her som er gode i flash. Jeg bruker Action script 2.0. Skal prøve å forklare problemet mitt så godt jeg kan

Jeg har laget en slags tidslinje med bilder, som beveger seg etter musa. Når man trykker på bildene skal det komme opp et firkanta hvitt "bilde" over tidslinja (her skal det stå en tekst som beskriver bildet). Hvert av bildene er selvfølgelig en knapp. Scriptet som brukes for å få opp de hvite bildene:

*navnetpåknappen*.onRelease=function(){
gotoAndStop("*labelname på aktuell frame hvor den hvite forkanten ligger*");
}

Koden for å bevege bildene etter musa ser slik ut:

_root.onEnterFrame = function(){
if(_root._ymouse<351){
vaRiabel=false;
}
if(_root._ymouse>350){
vaRiabel=true;
}
if(_root._xmouse<40 and vaRiabel==true){
tidsLinje.prevFrame();
}
if(_root._xmouse>960 and vaRiabel==true){
tidsLinje.nextFrame();

}
}

Dokumentet er 1000 px bredt så <40 og >960 viser altså at linja skal bevege seg når musa er i kanten. Også er det en variabel der som viser at linja kun skal bevege seg hvis y aksen til mysa er innefor de bestemte verdiene. Så kommer problemet. Når den hvite firkanten er oppe, så flytter tidslinja seg fortsatt etter musepekeren. Dette medfører at hele firkanten blir dratt ut av skjermbildet (den følger på en måte etter tidslinja). Er det noen måte og ordne på slik at "når firkanten er den, er variabelen min også =false" ?

Håper noen kan hjelpe meg, på fårhånd takk!