Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 853
Beklager for dårlig tittel , men fant ikke noe mer passende .

Har i det siste sett litt på bøkene Programmering i C++ og Databaser .

Ser at den om C++ bygger på 1998 standarden, har standarden endret seg så mye på 10 år ?

Boka databaser virket bra, men er litt usikker på om jeg tar meg vann over hodet hvis jeg kjøper den. - Har ikke andre kunnskaper enn det jeg har måttet bruke sammen med PHP .

Så, er bøkene verdt det ?
C++ er et språk jeg har villet lære i lang tid, men synes det er bedre å lese bøker enn å lese tutorials på nettet.

Om C++ boken er utdatert, noen andre bøker verdt å anbefale ? - Helst Norske
Sist endret av lsrr; 15. juli 2008 kl. 13:39.
Jeg har ikke lest Programmering i C++, men jeg har skumlest gjennom Programmering i Java skrevet av samme forfatter. Utifra inntrykket jeg fikk av den lefsa vil jeg ikke anbefale noe litteratur skrevet av de kjerringene der.

Min erfaring er at den beste IT-litteraturen finner du ikke på norsk, det er grunnleggende nødvendig å lære seg å beherske engelsk for å bli en god utvikler. Alle avanserte ressurser som API-dokumentasjon, GODE support-communities osv er ofte kun tilgjengelig på engelsk.

Det er vanskelig å gi noen veldig gode råd til hvordan man skal lære seg å programmere siden det avhenger av personens kunnskaper fra før. Jeg personlig har ikke behov for noen intro-bok hvor første oppgave er Hello World, jeg vil heller vite hva de viktigste forskjellene mellom Java og C++ er slik at jeg kan få løst problemet mitt. Man lærer seg heller ikke å kode utifra en bok, man lærer programmering av å løse problemer.
Sist endret av liasis; 15. juli 2008 kl. 14:00.
Jeg har databaseboka selv, og synes den går akkurat passe dypt. Den tar bra for seg hovedemner som relasjonsmodellen, normalisering, SQL, datamodellering, objektorientering i relasjonsdatabaser, sikkerhet og databasearkitektur. Boka legger også vekt på den praktiske bruken av metoder og teknikker, og har massevis av eksempler. I etterkant har jeg også brukt den som et veldig fint oppslagsverk. Anbefales.
Denne boka som er skrevet av mannen bak c++ regnes omtrent som et must hvis man vil gå seriøst inn for å lære seg det. Har den selv og funne veldig mye bra stoff i den. Men det er på en måte mer et oppslagsverk enn en lærebok. Holder på å lære meg c++ selv og har fått veldig god nytte av den.