Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  478 47426
Opprinnelig postet av madbertha
hva skjer hvis man ikke klarer rekruttskolen, blir man kasta ut eller noe ?
Vis hele sitatet...
Du skal ha noen fysiske feil eller mangler for å ikke komme deg gjennom rekrutten. Det kommer kanskje som et sjokk på mange hvor stress det er, men det er på ingen måte uoverkommelig. Og det er bare i rekrutten det er så mye mas! Lange dager, lite fritid. Men når rekrutten endelig er ferdig er alt annet så lett.

Fikk vite igår at vi dimmer 4 uker før det som egentlig er planlagt, så er ferdig 27.mai. jippi!!
så ekstremt late personer med for stor ølmage kan komme seg igjennom rekrutten ?
Jeg var nettopp på sesjon. Jeg aner ikke hvor...
men jeg skal inn i oktober. jeg valgte Samband som 1. vagl og Våpen og Infantri på 2. valg!
så ekstremt late personer med for stor ølmage kan komme seg igjennom rekrutten ?
Vis hele sitatet...
japp..det er ikke akkurat "rocket science" å komme seg gjennom
Opprinnelig postet av rcs
Er litt interissert i hvilken tjeneste dere skal utføre og hvor dere skal?

Selv skal jeg i Luftforsvaret på Madlamoen, Stavanger.

Noen som har vært i luftforsvaret? Hva skjer der?
heh har lest en del på mil.no... men den sier ikke
mye om hverdagen til en rekrutt!

fred
Vis hele sitatet...
Du har IKKE lyst til å være i luftforsvaret i stavanger. Da er det nok uhyggelig stor sjanse for at du havner i ei sliten brakke i nærheten av sola flyplass og børster støv av skoa i 12 måneder.

Gjør som meg, bytt til sjø så snart du er der, og få deg en fin tjeneste i bergen eller på båt.
Kan man få råd og sånt på sesjonen liksom? Eller bare gir de deg et ark og versågod! Skriv hvor du vil...
Jeg har 0 ide liksom
Tenkt på luftforsvaret, syns bare det virker greit. Vet ikke helt hvor i landet men. Ganstre vanskelig valg det der :/
Geir&Dangerous:
Du får mye informasjon om tjenestemuligheter på sesjon.
Men det kan lønne seg å tenke seg om litt før man møter opp.

Off-topic: ser du bor i kr.sand. Når skal du på sesjon? Jobber nemlig på sesjonsenteret på Kjevik.
Skal på sesjon i morra
Skal søke luftforsvaret hvis ikke noen ann viktig info kommer opp under sesjonen.
Tipper jeg søker kjevik, har ikke så mye greie på de andre plassene egentlig.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Luftforsvaret er greit hvis du vil være vaktsoldat i nord-Norge. På rekruttskolen er det et krav på at 2 av 3 plassene på søknaden din om hvor du vil havne etter rekrutten er en base nord for Trondheim. Plassene er veldig få for Luftforsvaret på sørlandet. F.eks i Bergen er det én plass, det er på kontoret på Flesland der man mottar samtaler fra befal som skal bestille flybilletter. Ellers er det noen par små flybaser spredt rundtom, men ikke vent deg at det er ledige stillinger. Så har man selvsagt vaktstillinger på Sola og Gardermoen, men de er også fåtallige i forhold til alle plassene man finner oppe i nord-Norge.

Utenom disse plassene i sør-Norge for Luftforsvaret har Flysoldaten også mulighet til å bli plassert på Vernepliktsverket i Bergen, Oslo eller Hamar. Etter jeg dimma fra VPV (var Korporal under Luftforsvaret) sommeren '02, ble alle avdelinger hos VPV utenom sesjonsavdelingen flyttet til Hamar for å ordne en sentralisering og spare penger. I praksis vil dette si et kutt på 15/20 soldater på hver VPV-avdeling til 3 - 5 soldater.

Altså: Vil man inn i Luftforsvaret kan man regne med å:
- Jobbe som vaktsoldat eller kontorrotte
- Mest sannsynlig få en stilling oppe i det kalde nord
- Eneste som har med luft å gjøre er ordet "fly" i Flysoldat
- Gå med ei "fitte" på hodet. (Båtlue. Hvorfor har man båtlue i luftforsvaret? Det har jeg alltid lurt på..) Selv gikk jeg til anskaffelse av en standard grønn beret fra hæren.* Eneste som identifiserte meg som en Luft-Korporal var de blå t-skjortene og blå distinksjonene (istedenfor hærens grønne).

* Siden jeg var på VPV var nok befalene litt mer tolerante når det gjaldt denne bereten, ettersom VPV hadde en god blanding fra alle grener. Dermed var det ikke som om jeg var den eneste soldaten der med en grønn beret.
Huff..nå ble ikke valget særlig mye lettere
Å være på sjøen virker heller ikke særlig fristende. Være på en båt 24/7 :P
Jaja..får se..tar binn for øynene og krysser av 2 tilfeldige
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
De fleste stillingene innen sjøforsvaret er forvaltningstjenester og vakttjeneste. På land på Haakonsvern. Omtrent 80% av sjøforsvarets menige havner på Haakonsvern, den er jo tross alt nordens største marinebase.

Kommer jo selvsagt helt på an på hva du vil. Du vil ikke på båt, men jeg antar at du heller ikke vil ut i skauen og ligge som tettelist i en syvduker hver dag heller. Hva vil du, egentlig?

Vil du ha en enkel tjeneste med mye fri? Sjøforsvaret og forvaltning. Der kan du ende opp med kontortjeneste og turnus. Ingen andre steder enn i sjøforsvaret har slike forhold, bare så det er klart
Opprinnelig postet av Gusto

Utenom disse plassene i sør-Norge for Luftforsvaret har Flysoldaten også mulighet til å bli plassert på...
Vis hele sitatet...
Dersom du driver med idrett på forholdsvis høyt nivå kan du muligens komme til Luftkrigsskolen i Trondheim.
Fikk status: Tjenestedyktig!
Så skal jeg først inn, går jeg inn for fult.
Har marinejeger på 1valg. Og marine "være ute i stor båt" på andre valg. Mulig jeg skifter andrevalget men.
Har funnet en treningsdagbok som jeg skal følge slavisk allerde fra denne uken av Så skal jeg komme i god nok form, og skal komme inn! Er ikke i dårlig form nå, så kan fint klare det hvis jeg vil. Ingen som har vært marinejegere her inne da, som vet hvor vanskelig det er å komme inn?

Dagboken ligger forresten her, for de som er interessert i det...
http://www.marinejeger.no/treningspr...nleggende.html
Geir&Dangerous, Tror nok du blir eneste om på dette forumet som kommer inn dit isåfall. Det skal være utrolig tungt og vanskelig å komme inn der. Tren mye, og lykke til!
Det som står om opptakskravene er grov-opptak, det bør det du greie med god margin, kravene stiger med ca. 33% på fin-opptak. Er ikke sikker på hvordan det er i år, kommer ann på søker massen.
Har just fått sesjonsbrevet i posten, ska søke meg til KJK. Ska også søke utsettelse pga. lærlingeplass til neste år.

Hvis det er noen her som har erfaringer fra kjk så vær så snill og syng ut eller send meg en pm
Opprinnelig postet av Almighty
Har just fått sesjonsbrevet i posten, ska søke meg til KJK. Ska også søke utsettelse pga. lærlingeplass til neste år.

Hvis det er noen her som har erfaringer fra kjk så vær så snill og syng ut eller send meg en pm
Vis hele sitatet...
Hvor er du stasjonert hos KJK da? 6.Div´s KJK suger ganske hardt for tida.
Etter jeg dimma fra VPV (var Korporal under Luftforsvaret) sommeren '02, ble alle avdelinger hos VPV utenom sesjonsavdelingen flyttet til Hamar for å ordne en sentralisering og spare penger. I praksis vil dette si et kutt på 15/20 soldater på hver VPV-avdeling til 3 - 5 soldater.
Vis hele sitatet...
I VPV Oslo (02-03) var vi vel 20 (dog ingen fra luft), så å si at hver vpv-avdeling blir kuttet ned til 3-5 mann blir vel "litt" feil (uten at jeg vet så veldig mye om arbeidsmengden hos de andre stedene)

Hvor er du stasjonert hos KJK da?
Vis hele sitatet...
KJK holder til på Trondenes, ved Harstad
Sist endret av liasis; 20. april 2004 kl. 19:53.
Hva er egentlig værst av fallskjermjeger og marinejeger?
Mutti sa ho så et program om en av lederne i marinejeger troopen. Han hadde det visst helt forferdelig når han kom hjem, for han plaga de militær folkene til de grader! Enkelte hadde vist selvmordstanker der og sånt :/
Har hørt mange skremmende historier om marinejeger-tjenesten, men om alle er sanne er en ann ting
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av moridin
I VPV Oslo (02-03) var vi vel 20 (dog ingen fra luft), så å si at hver vpv-avdeling blir kuttet ned til 3-5 mann blir vel "litt" feil (uten at jeg vet så veldig mye om arbeidsmengden hos de andre stedene)
Vis hele sitatet...
Jeg fikk høre at de som ble satt til stillinger på VPV før nedleggelsen fant sted fikk beholde plassene sine. Men da jeg var innom VPV Bergen høsten 03 for å hilse på gamle befal (soldatene jeg tjenestegjorde med var selvsagt borte forlengst), var det kun 3 - 5 soldater der, men mulig sesjonen ikke hadde begynt ennå. Regner med at det kanskje skal være ca 10 på stasjonen, et tall jeg tror er representativt for resten av landets VPV-stasjoner også (minus VPV Hamar). Kan dog ikke bekrefte det for andre stasjoner enn Bergen ettersom det er det eneste stedet jeg har sett det med egne øyne. Men da jeg dimma var i hvertfall det VPVs "grand master plan".
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Hva er egentlig værst av fallskjermjeger og marinejeger?
Mutti sa ho så et program om en av lederne i marinejeger troopen. Han hadde det visst helt forferdelig når han kom hjem, for han plaga de militær folkene til de grader! Enkelte hadde vist selvmordstanker der og sånt :/
Har hørt mange skremmende historier om marinejeger-tjenesten, men om alle er sanne er en ann ting
Vis hele sitatet...

Hadde det vært så ille så tror jeg helelr jeg hadde sluttet en å tatt livet av meg for å si det sånn :P. De programmene jeg har sett om fallskjerm jeger ser helt jevlige ut for å si det sånn :P Tror ikke Marine jeger er så mye værre eller letter for å si det sånn

Menneh, jeg skal være med på det trenings programmet :P Selv om jeg ikke skal bli marine jeger har jeg godt av å få bort den store vomma mi :P
Opprinnelig postet av Tangaalf
Hadde det vært så ille så tror jeg helelr jeg hadde sluttet en å tatt livet av meg for å si det sånn :P. De programmene jeg har sett om fallskjerm jeger ser helt jevlige ut for å si det sånn :P Tror ikke Marine jeger er så mye værre eller letter for å si det sånn

Menneh, jeg skal være med på det trenings programmet :P Selv om jeg ikke skal bli marine jeger har jeg godt av å få bort den store vomma mi :P
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt, og lest er marinejeger verre enn falskjermjeger får å si det sånn.
Leste på sia som noen som gikk det fortalte. Måtte svømme ut fra torpedohullene eller hva det kalles, svømme 20 meter unner vannet etter en koordinat de hadde fått. Helt til de støtte på "øya" de skulle overnatte på. Var bare en liten stein i havet (får å si det sånn) Virker litt moro også da...får testet grensene sine max! (får å si det sånn)

Skal trene alt jeg kan før opptaket, og håpe på at jeg kommer inn (Du får trene litt alene først, du kommer til å ligge som ei utvanna klut når vi kommer til tunballen:P)(Får å si det sånn..)
Men da jeg var innom VPV Bergen høsten 03 for å hilse på gamle befal (soldatene jeg tjenestegjorde med var selvsagt borte forlengst), var det kun 3 - 5 soldater der, men mulig sesjonen ikke hadde begynt ennå. Regner med at det kanskje skal være ca 10 på stasjonen, et tall jeg tror er representativt for resten av landets VPV-stasjoner også (minus VPV Hamar).
Vis hele sitatet...
Det er jo fullt mulig at ting ikke hadde begynt, eller at det av andre grunner ikke var mange der. For Oslos vedkommende vil det være umulig å komme gjennom et kull UPL'er med kun 10 soldater. Et "sesjonslag" er jo 3 mann, og man kjører 2-3 nemder inne i Oslo samtidig som man til enhver tid har en ute på tur i Fredrikstad/Rygge/Porsgrunn/Gol. I tillegg trenger man litt overhead.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Okei. I Bergen var det fra 8 - 10 på sesjonsavdelingen, der 4 av dem var rundt på tur på vestlandet på utesesjon (hadde bare ett sesjonslag på VPV Bergen). Men hva vet jeg, jeg var på Mobilisering.
Faen i helvete. Jeg skal til HMKG.
Noen som har vært der?
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Etter det jeg har hørt, og lest er marinejeger verre enn falskjermjeger får å si det sånn.
Vis hele sitatet...

MJK OP.Tropp er jo verre enn Fallskjermjeger, dette er jo HJK´s førstegangstjeneste. Går du bare MJK Utadanningstropp ( MUP-2), er fallskjermjeger hardere. Dette er den hardeste førstegangstjeneste, så er det sagt. Hva som er verst etter dette kommer ann på selekteringsbefalet ditt.
Jeg har søkt UB ved kjevik, Baseforsvar.. noen som har erfaringer med dette? Har også søkt andre UB kurs istedetfor vanlig førstegangstjeneste..

Vil gjerne høre erfaringer og tips..
På VPV i Kristiansand er vi 2 sesjonslag med 3 mann i hvert, pluss en kontorassistent. Et lag er i kr. snad og et i stavanger.
resier til madla (marinen) i september.. rett fra 2 uker i bulgaria med kompiser til millitæret. Blir nok hardt! Andre som skal der på samme tid?
Jeg kom til Jørstadmoen og hadde rekruten der. Nå er jeg på Værnes, men jeg har bare leir der. Jeg tjenestegjør i Trondheim på persaunet der jeg er MIF operatør, men jeg er postman nå.
Har søkt befalskole på Kjevik(vakt & sikring), og et par andre ting som 2./3. valg osv.

Regner med å skulle inn til opptak i slutten av juli
By Gusto
Vil du ha en enkel tjeneste med mye fri? Sjøforsvaret og forvaltning. Der kan du ende opp med kontortjeneste og turnus. Ingen andre steder enn i sjøforsvaret har slike forhold, bare så det er klart
Vis hele sitatet...
Det er ikke helt sant. Jeg er i Luftforsvaret. Jeg har en "kontortjeneste". Jeg har turnusordning. Det vil si tre uker på og to uker av. Veldig kjekt!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Morjas: Hehe, mange i luft har det også ja. Men det er nok flest i Sjø (de slabbedaskene ^^)
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
/me gadd ikke gå i militæret, og slapp siviltjeneste.

Med andre ord: Bli utenlandsk statsborger i et land som ikke har verneplikt. Med andre ord: Ikke bli israelsk statsborger, der er det visstnok 2 år verneplikt for begge kjønn.
Det er lenge! Med andre ord: Jeg skal ikke klage
Jeg var i luftvernartelleriet i Bardufoss i 99/00.
Dimmedagen var den beste dagen i mitt liv
Jeg kunne faktisk tenkt meg en grenader-stilling i Luftforsvaret. Det er lettjente penger, særlig hvis jeg hadde fått den stillingen jeg har nå.
Kanskje litt off topic men:
Hvordan dimme raskest fra millitæret?
Har IKKE lyst til NOE av det som er beskrevet over, slikke askjetten min osv. hva f*? Uansett hva dere sier, så ser jeg på førstegangs tjeneste som bortkastet tid for meg. Men det har sikkert fått mange på rett spor, men jeg vil helst bruke det året på utdannelse eller reise. Så tilbake til det jeg sa, kan jeg si fra til offiserene at jeg ikke liker meg og få siviltjeneste, eller bare dimme ?

Driter så sykt i om dere elsker armyen, så svar meg istedet for å klage THNX!

Ikke vondt ment mot dere som ser en fremtid i millitæret.
hit:
Det finnes ingen lett måte og dimme på, i hvert fall ikke på sesjon.
Men du kan fritt søke om siviltjeneste, de fleste som søker får innvilget dette. Eneste forrutsetning er vel egentlig at du ikke har noen voldsdommer eller lignende på rullebladet.
Har du vært på sesjon? Du kan jo selvsagt få siviltjeneste. Regner med at du kan si at du vil ta siviltjeneste på sesjon.
Siviltjenesten i Norge
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
hit: Du snakker om å slikke tallerken osv? Det er ikke så hardt på rekrutten eller noen andre steder, det er kun jungelrykter

Men jeg respekterer ditt ønske om å ikke gjennomføre militærtjenesten.. Det finnes ingen fasit angående dimming på grunnlag av å lure seg unna. Kommer helt an på legen/sosialkonsulenten osv som du snakker med. Det enkleste (og lovligste) for å "slippe unna" er å melde deg inn under siviltjenesten istedenfor. Og nei, man vasker ikke bare gamle og unge menneskers skrukk der. Man kan få en fin tjenestes slik som Ana..
ok.
Ja jeg har vært på sesjon, er 18 nå.
Vel, jeg visste ikke hva siviltjeneste innbærte da jeg var der og millitæret fremstiller jo de som tar siviltjeneste som pyser og de vil heller tie om det enn å forklare alternativene.
Akkurat samme som med utdanningen deres, de sier mye fint om gratis utdanning men du må jo være flere år i millitæret for å godtgjøre de åra man tar utdanning der, det holder de jo også rimelig kjeft om. Vi hadde en marine offiser her som fortalte fint om utdanning og viste oss flotte propaganda videoer for å rekrutere oss som lærlinger, men vi måtte spørre og grave for å høre hva som var minus med det.

Det er bare et par av grunnene til at jeg ikke liker dette systemet med obligatorisk førstegangs tjeneste.

Regner med jeg kommer til å søke siviltjeneste, jeg er ingen pyse, men jeg gidder seriøst ikke kaste bort et år av livet mitt om jeg ikke liker meg. Derfor har jeg også litt lyst til å prøve å være der jeg opprinnelig søkte på sesjon.
Det er sant det du sier. Forsvaret tier veldig mye om at du må være der så så lenge. Dessuten er det veldig mye omstillinger i Forsvaret og ting gjøres uten å ta hensyn til personell. Annet enn det, så er det mye penger i Forsvaret. Dessuten så slipper man jo en del gjeld. Men men, jeg skal ikke lesse deg med militær-propaganda :P
Siviltjeneste er et like godt alternativ som militærtjeneste. Dessuten har du større valgmuligheter til hvor du vil jobbe og hva du vil jobbe med i en siviltjenestejobb.
Sist endret av Morjas; 1. mai 2004 kl. 02:25.
Fikk i går beskjed om at skal inn i Hærens Samband i forbindelse med førstegangstjeneste. Blir vel enten Jørstadmoen ved Lillehammer eller Setermoen ved Bardufoss. Noen som har noen erfaringer fra denne tjenesten?
chill:
Jeg var selv rekrutt i Hærens samband på Jørstadmoen i august 2003. Er egentlig ganske grei rekruttperiode, ikke så veldig hardt, selv om det var enkelte dager innimellom det var rimelig hardt også. Rekruttperioden var forholdsvis kort, var der kun 4 uker.
Pga lite penger ble det ikke noen overnatting ute i felt for vårt innrykk, vet ikke om det bare var et engangstilfelle eller om det er vanlig. Rekruttperioden har veldig lite med samband og gjøre egentlig, var ikke borti noen form for sambandsutstyr så lenge jeg var der i hvert fall.

Etter endt rekrutt har du mange valg for videre tjeneste, blant annet mange kontorjobber. En god del havnet i VPV, blant annet meg, en del på akershus festning og litt spredt rundt på forskjellige telefonsentraler. Det er også en del felttjeneste du kan velge.
Opprinnelig postet av chill
Fikk i går beskjed om at skal inn i Hærens Samband i forbindelse med førstegangstjeneste. Blir vel enten Jørstadmoen ved Lillehammer eller Setermoen ved Bardufoss. Noen som har noen erfaringer fra denne tjenesten?
Vis hele sitatet...
Sikker på at det var ved Setermoen? Jeg var selv i Heggelia, Bardufoss under førstegangstjenesten. Hadde også system kurs i Tadkom på Jørstadmoen.
Opprinnelig postet av Troennes
MJK OP.Tropp er jo verre enn Fallskjermjeger, dette er jo HJK´s førstegangstjeneste. Går du bare MJK Utadanningstropp ( MUP-2), er fallskjermjeger hardere. Dette er den hardeste førstegangstjeneste, så er det sagt. Hva som er verst etter dette kommer ann på selekteringsbefalet ditt.
Vis hele sitatet...
Det er knapt mulig aa bedoemme hva som er hardest, det er helt avhengig av hva den enkelte opplever som hardt. Hva slags trening man har fra foer av osv.
Er kulde en av dine svakheter vil MJK gjerne vaere vaerre enn HJK. Vanskelig aa si dersom man ikke har proevd begge i alle fall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
MINST 12år
tore-'s Avatar
Vel, jeg kom til panserbataljoen nord, uke 34..... jippii...
Noen som har hørt noe om opptakskravene for marinejegere?
Hørte noe om at 1 av de 5 helvetesukene er en tortur uke.
Hvor du må skrive under på en kontrakt at de har lov å spakre, slå og piske deg!! Så skal du holde tett om informasjon du har fått på forhånd. Høres jo bare helt sykt ut! Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Jeg og skal på madlaleiren Blir gang. Er der bare i rekruttiden da