Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1636
Hei!
Noen som har erfaringer med leiebil i utlandet? Planlegger ferie i Frankrike, og vurderer leie en bil i løpet av oppholdet. Er i tvil om hvilke aktører man kan stole på. Hører jo så mye rart om folk som blir lurt osv.
Europcar og Hertz er vel trygge.
Hertz, avis, sixt er minne foretrukne når jeg leier i utlandet. Viktigste blir uansett og sjekke bilen nøye samt ta bilde av skader med dato vannmarke. Samt få noen fra selskapet til og gå over de skadene du har funnet og merke dem av på skade skjemaet. Personlig bruker jeg gjerne 10min på sjekk og gir beskjed ved minste feil som jeg finner. Så burde du være safe.
Sitat av Doktor Hodebry Vis innlegg
Europcar og Hertz er vel trygge.
Vis hele sitatet...
Subjektivt svar, ja de er seriøse aktører innenfor bilutleie men de kan selvsagt kreve masse penger fra deg.

TS: Når du leier en bil gjennom Hertz får du en fullstendig skade-rapport som du signere på, når du får bilnøkkelen å FØR DU KJØRE, gjennomgår du bilen selv å matcher beskrevet skader med de tidligere. Finner du en skade som ikke er registrert, tar du kontakt med ansatte å de vil registrere skaden å du får en bekreftelse på dette.

Slik unngår du 10 - 15.000,- i egenandel for en skade du ikke har skyld i
De internasjonale utleie selskapene er stort sett til å stole på. Frankrike er ikke et land jeg tror driver med mye shady business i leiebil bransjen.

Når du henter ut bilen, sjekk at alle skader er markert på skjemaet og ta bilde av de. Mangler noen skader på skjemaet, gi beskjed før du kjører noe sted.
Book på forhånd, da er det mye billigere enn om du dukker opp og må ha bil.
Møt opp når du har booket bilen. Jeg har opplevd at bilen jeg leide i Italia av europecar igjennom en 3.part side (som rentalcars.com) ble leid ut fordi jeg var 3-4 timer senere enn jeg hadde oppgitt.
sjekk om reiseforsikringen din/kredittkortet ditt dekker egenandelen ved skade på leiebil. Det pleier å være mye billigere enn å kjøpe redusert egenandel av selskapet.
Bare husk å fyll opp tank osv
leide Tesla til Alicante på så vidt over en uke.. vi ville prøve det ut. Og det gikk super.. betalte 800kr døgnet for en av de beste Teslaene.. 90D Men Betlate i tillegg 1800kr ekstra siden det er en lang strekning
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
2 1
Takk for gode tips! Endte med å finne en bil på leiebilguiden.no fra Hertz. Virker som de har alt på stell der.
For beste priser har det hendt at jeg har leid bil fra små aktører, som ikke er store nok til å være kandidat for avis og gjengen. Men da bestiller jeg aldri på forhånd. Det er å møte opp og diskutere pris, hva som er inkl og ta en mental sammenlikning med hva de store aktørene tar.

Har dog et par ganger vært kjempeheldig å fått tilbud fra kjeder der det gjelder returkjøring av leiebil til annen by. Første gangen var perfekt for meg for da skulle jeg til akkurat den byen. Andre gang var jeg ikke like heldig for jeg skulle lengre enn leiebilen så det ble buss i tillegg, ikke optimalt men greit når en er på budsjett ferie. Slike returkjøringer er nesten gratis.
Bruker alltid rentalcars.com. De finner frem gode tilbud til deg gjennom de seriøse aktørene.

Det jeg har hatt problemer med er forsikring. Det kan fort bli krøll, og du står i skranken og krangler 30 min før boarding. De siste gangene har jeg derfor valgt ekstra forsikring (type idiot), da slipper man å bruke tid på å gå gjennom bilen før og etter leie, man slipper å betale depositum på typisk 10-15.000, og man sparer tid og ikke minst; man unngår uenigheter i ettertid.

På den andre siden, det er jo slik de virkelig tjener penger, da denne forsikringen ofte er like dyr som å leie bilen.
Før jeg dro fra Værnes sjekka jeg de store utleie firmaene en etter en og problemet mitt var at de store altså hertz avis osv stiller helt latterlige krav skal du bestille utenlands. De vil at du skal ha depositum en formue de vil at du skal stille med garanti og at det skal være 2 førerkort som legges inn og masse idiotiske krav som ikke passer alle. Plus du betaler blod pris for en stk Ford focus for faen.

Så jeg landa på flyplassen SAW
Istanbul og forhørte meg med et par vakter i område etter passkontroll og fikk vite at ned i plan 4 kjelleren så kunne man leie bil. Også kommer jeg og ser ti talls små bilutleie firma med splitter nye biler parkert foran.

Jeg gikk for en 2017 modell sports bmw med 360 hest og betalte 8000 for en måned. Jeg slapp unna alt tullet til hertz og avis. Det var perfekt.
Når det gjelder forsikring. Så sjekk hva reiseforsikringen din dekker.
Den utvidede forsikringen som alle leiebil selskapene anbefaler er typisk for å slippe å paye 10-15k i egenandel om det skjer noe.
Men, de fleste reiseforsikringer dekker egenandel på leiebil, så da er det egentlig waist å betale for det når du skal leie bil.
Leide bil i Paris i fjor av Avis, som er en godt kjent aktør.

Kjørte Paris - Nice. Vær obs på fartsgrenser som kan være litt rare og veldig varierende.

Jeg fikk bot i fotoboks (som det er mange av). Ble trukket 45 euro av Avis for å sende min info videre til myndighetene i Frankrike, men boten har ikke dukket opp ennå..

Uten å ha lest tidligere poster her anbefaler jeg deg å bruke de store aktørene, Hertz, Avis, Europcar, etc. Men ta kontakt med de lokalt der du skal leie

Ta bilder rundt hele bilen når du henter og leverer bil. Har tidligere blitt kontaktet og fått beskjed at det er kommet skade på bilen, hvor jeg har sluppet unna nettopp fordi jeg kunne dokumentere hvordan bilen var når jeg hentet og leverte.
Sist endret av Effage; 15. mai 2019 kl. 15:13.