Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2534
For 2 måneder siden mistet jeg en veldig go kompis som hengte seg selv pga problemer med eks dame og trekt fra 2 av barna sine.. de fant han hjernedød men ble holdt i livet i noen dager så ble d organdonorsak, kan det være årsaken til at han ble holdt i live? Selv synes jeg sånt høres forferdelig ut.. man vet jo ikke hva som fåregår i hodet eller såsi ingenting..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det kan nok godt være grunnen. Organer blir fort degradert utenfor kroppen. Når man er hjernedød er det ikke håp for å "komme tilbake", men det er heller ingen lidelse. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være fryktelig - men uansett vil den handlingen gjøre at opptil flere mennesker får reddet eller drastisk forbedret sine liv.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det kan nok godt være grunnen. Organer blir fort degradert utenfor kroppen. Når man er hjernedød er det ikke håp for å "komme tilbake", men det er heller ingen lidelse. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være fryktelig - men uansett vil den handlingen gjøre at opptil flere mennesker får reddet eller drastisk forbedret sine liv.
Vis hele sitatet...
Ja det har du rett i, synes d høres skremmende ut å bli holdt i livet mens man er hjernedød..
Sist endret av Mysterio16; 14. september 2018 kl. 22:36.
Tror nok ikke han led så mye. Han var tross alt hjernedød.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Mysterio16 Vis innlegg
Ja det har du rett i, synes d høres skremmende ut å bli holdt i livet mens man er hjernedød..
Vis hele sitatet...
Nei, men det er poenget mitt. Beklager at du har mistet en venn, men den du kjente er ikke lenger i den kroppen. Det er ikke snakk om noen som blir holdt igjen på noen måte, men om noen som allerede er borte. Vedkommende kan ikke oppleve noe eller føle noe, og slett ikke lide. Den kroppen som er igjen kan sammenliknes med et hus man har flyttet fra.

I mellomtiden, og beklager hvis dette høres krasst ut, er dette en metode for å få huset til å ikke rase sammen, slik at det som er igjen i huset kan brukes til å redde eller forbedre andres liv.
Mysterio16: Det høres sikkert skremmende ut å bli holdt kunstig i livet, men som kallisti & robhol har nevnt så har vell ikke dette noen spesiell innvirkning på den det gjelder. Men det kan derimot komme til livgivende hjelp for folk som trenger organer.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Mysterio16: Det høres sikkert skremmende ut å bli holdt kunstig i livet, men som kallisti & robhol har nevnt så har vell ikke dette noen spesiell innvirkning på den det gjelder. Men det kan derimot komme til livgivende hjelp for folk som trenger organer.
Vis hele sitatet...
Ja det skjønner jeg veldig godt, er selv på donorliste så ja har samme syn som d dere sier
Sist endret av Mysterio16; 14. september 2018 kl. 23:42.
Kondolerer

Jeg tenker jo at om ens død kan bli brukt til å gi andre liv så er det en fantastisk ting. I en slik tilstand er kun hjernestammen aktivert. Midtbrain, pons og medulla. Dette blir ofte omtalt som reptilhjernen på norsk og sitter helt innerst i hjernen.
Du kan si at jo lengre ut fra stammen noe er når det kommer til menneske hjernen, jo mer menneskelig er det.
Ingen persepsjon i en slik tilstand. Han er våken, men ikke bevisst.
Sist endret av DrPerception; 15. september 2018 kl. 01:32.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Kondolerer

Jeg tenker jo at om ens død kan bli brukt til å gi andre liv så er det en fantastisk ting. I en slik tilstand er kun hjernestammen aktivert. Midtbrain, pons og medulla. Dette blir ofte omtalt som reptilhjernen på norsk og sitter helt innerst i hjernen.
Du kan si at jo lengre ut fra stammen noe er når det kommer til menneske hjernen, jo mer menneskelig er det.
Ingen persepsjon i en slik tilstand. Han er våken, men ikke bevisst.
Vis hele sitatet...
Er rinelig sikker på at hjernestammen ikke lengre fungerer om en er hjernedød. Hjernedød innebærer at alle hjernens funksjoner er irreversibelt opphørt.
Jeg personlig har ikke ett ønske om å leve videre som hjernedød om det skulle skje.
Har for eksempel en kompis som datt ut av en bygning for ikke så lenge siden å ble hjernedød, om han i det hele tatt tenker klart, så undrer jeg på hvor positive tankene er f.eks.
Sitat av Skepty Vis innlegg
Er rinelig sikker på at hjernestammen ikke lengre fungerer om en er hjernedød. Hjernedød innebærer at alle hjernens funksjoner er irreversibelt opphørt.
Vis hele sitatet...
Tusentakk!

Du har helt rett, jeg har blandet det med vegetativ tilstand.
Sist endret av DrPerception; 15. september 2018 kl. 05:02.
Så et program på TV, for en stund siden, der de ved hjelp av en mri maskin(Mulig et annet navn på maskinen, men husker ikke helt) . De fikk i alle fall kontakt med pasienter som hadde betegnelsen "hjernedød". Var ganske avansert hvordan de gjorde det. Men ved å stille kontrollspørsmål, kunne de lese av forandringer i hjernen, når de stilte forskjellige spørsmål, og det virket i alle fall som om personen reagerte forskjellig, alt etter hva de spurte om
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TidensTann Vis innlegg
Så et program på TV, for en stund siden, der de ved hjelp av en mri maskin(Mulig et annet navn på maskinen, men husker ikke helt) . De fikk i alle fall kontakt med pasienter som hadde betegnelsen "hjernedød". Var ganske avansert hvordan de gjorde det. Men ved å stille kontrollspørsmål, kunne de lese av forandringer i hjernen, når de stilte forskjellige spørsmål, og det virket i alle fall som om personen reagerte forskjellig, alt etter hva de spurte om
Vis hele sitatet...
Slikt er veldig åpent for tolkning hos den som utfører undersøkelsen. Korleis stiller du spørsmåla, er det andre parametere som er endra, er målingene gyldige også viare.

For nokre år sidan var facilitated communication ein stor ting, men så begynte forskningsresultata å vise at det ikkje var snev av grunn for det.

Så kort sagt; ikkje ta eit enkelt tv-program som god fisk i denne samanhengen. Det må meir forskning til, og det må repliserast.
Sitat av TidensTann Vis innlegg
Så et program på TV, for en stund siden, der de ved hjelp av en mri maskin(Mulig et annet navn på maskinen, men husker ikke helt) . De fikk i alle fall kontakt med pasienter som hadde betegnelsen "hjernedød". Var ganske avansert hvordan de gjorde det. Men ved å stille kontrollspørsmål, kunne de lese av forandringer i hjernen, når de stilte forskjellige spørsmål, og det virket i alle fall som om personen reagerte forskjellig, alt etter hva de spurte om
Vis hele sitatet...
De har akkurat snakka om dette i en podcast kalt dialogisk, og krava for å erklære noen hjernedød når de skal donere organer er ganske mye høyere enn hvis de bare skal erklæres død. De utfører en del tester, der den siste går ut på å injisere kontrastvæske inn i hjernens blodårer

"Som siste ledd i utredningen injiserer vi kontrast inn i hjernens blodårer. Dersom kontrasten blir stående og stange og ikke kommer inn i kraniet vet vi med sikkerhet at hjernen må være totalt ødelagt, for hjernen kan ikke overleve uten blodtilførsel mer enn noen få minutter."

https://organdonasjon.no/2016/08/19/nar-er-man-dod/

Det er ingen tvil om at de er døde hvis organene doneres bort.
Sitat av TidensTann Vis innlegg
Så et program på TV, for en stund siden, der de ved hjelp av en mri maskin(Mulig et annet navn på maskinen, men husker ikke helt) . De fikk i alle fall kontakt med pasienter som hadde betegnelsen "hjernedød". Var ganske avansert hvordan de gjorde det. Men ved å stille kontrollspørsmål, kunne de lese av forandringer i hjernen, når de stilte forskjellige spørsmål, og det virket i alle fall som om personen reagerte forskjellig, alt etter hva de spurte om
Vis hele sitatet...
Nei, i tilfellene du beskriver er det snakk om mennesker med ulik grad av koma, hvor hjernen opprettholder et aktivitetsnivå som er vanskelig å skille fra normal våkenhet. Selve definisjonen på hjernedød utelukker at du kan lese av forandringer i hjernen, da elektrisk aktivitet og blodsirkulasjon er opphørt.