Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3717
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurte på hvor mye/lite du må ha før det bikker over fra besittelse til eget bruk, til besittelse med tanke på salg.

5gr, 10, 50?
Anonym bruker
"Bitter Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har bra jobb å tjener greit.Men bruker 10+ med god kokain i periodene jeg er hjemme 14-30dager.Det er overbruk så det koster etter.Handler jeg,bruker jeg.
Søkte litt rundt for deg. "Etter straffeloven § 162 straffbart å oppbevare narkotika. Brudd på straffeloven§ 162 straffes med bot eller fengsel." Bot blir det nok uansett. Første gang du blir tatt blir det nok heftig bot og prøvetid ut ifra hva jeg ser andre har fått i lignende situasjoner. Det er opp til politiet å legge frem bevis til retten for å få deg straffet, så du må bli tatt med kontanter eller annet bevismaterialet som tilsier at du hadde planer om eller har solgt det. Blir du tatt med 5 gram og du ikke er en idiot som lar telefonen din ligge åpen/har noen som har tystet på deg, så kan du komme deg unna med at det er til eget bruk.

Du måtte i så fall klart å overbevise dommeren om at du har et problem med dette stoffet og at dette er grunnen til at du hadde 5, 10 eller 50 gram. Du var "redd for å gå tom" eller lignende, har ikke politiet lagt frem bevis om at du har solgt/hadde tenkt til det, så er det veldig opp til hva dommeren tror som bestemmer utfallet ditt.

Er ingen advokat men kan forestille meg at det er slikt dette ville gått, ved ett førstegangs-tilfellet! Er sikkert noen som kan komme med hva strafferammene er per mengde man blir tatt med, eller du kan søke selv.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ahh. Ser det kanskje var litt dårlig formulert.

Tenkte på hva politiet sin grense er.

Ikke din og min sin grense er
Hæ? Fortsatt dårlig formulert. Det er ikke politiet som automatisk bestemmer straffen din hvis du ikke godtar forelegget de gir deg, er det dette du lurer på? Hvor mye man får i bot dersom man blir tatt og får mulighet til å betale uten rettslig forfølgelse?
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Crap.
Din post var ikke der når jeg skrev. Var svar til han/hun over deg.

Supert svar.
Takk. ��
Så det er ikke en fast grense på mengde med tanke på vidresalg og eget bruk?

Hmm. Ok.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Så det er ikke en fast grense på mengde med tanke på vidresalg og eget bruk?

Hmm. Ok.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er det. Jeg mener det er slikt at hvis du blir tatt med en mengde som åpenbart er til eget bruk, si 0,2g eller mindre, så blir du nok bare tatt med besittelse med mindre de finner åpenbare bevis som tilsier at det var snakk om eller har vært salg inne i bilde, og det er nok politiet som gjør en vurdering på om du må bli kalt inn til retten. Det er jo de som starter en sak, men før det skjer så har de nok "rammer" på hvor mye man kan bli tatt med før man straffeforfølges videre i retten ja.

Har ikke et snev av peiling på juss annet en ting jeg har lest oppigjennom og egen erfaring (ble riktig nok ikke tatt med narkotika da) Så ta det jeg sier med en klype salt.
Sist endret av Marriese; 8. juli 2018 kl. 17:44.
Et lite søk hjelper mye
https://www.ung.no/oss/rusmidler/121996.html
"For at et forhold skal betraktes som bruk og besittelse som faller inn under legemiddelloven, må mengden stoff ikke overstige: En til to brukerdoser heroin, amfetamin, kokain og LSD, 5 gram hasj og marihuana, 5 kg kath (Rundskriv nr. 1/1998 s. 3). Selv om fengsel inntil 6 måneder kan benyttes vil bruk og besittelse etter legemiddelloven som hovedregel avgjøres ved bot (ved at det utstedes et forelegg).

Grensen mellom simpel (§ 162 1. ledd) og grov narkotikaforbrytelse (§ 162 2. ledd) skal etter rundskrivet gå ved cirka følgende mengder: 15 gram heroin, 50 gram amfetamin, 50 gram kokain og 1 kg hasj (Rundskriv nr. 1/1998 s. 2). Straffen for overtredelse av § 162 1. ledd er bøter eller fengsel inntil 2 år. Som hovedregel blir bøter ikke brukt ved befatning med heroin, amfetamin eller kokain. Straffen for brudd på § 162 2. ledd er fengsel inntil 10 år.

Grensen mellom § 162 2. ledd og 3. ledd (særlig stort kvantum) går for heroin ved 750 gram, amfetamin og kokain 3 kg og hasj 80 kg (Rundskriv nr. 1/1998 s. 2). Straffen for brudd på § 162 3. ledd er fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan lovens strengeste straff, fengsel inntil 21 år, benyttes."
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Særegen Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som nenvnt over er grensen for eget bruk etter legemiddelloven 1 til 2 rusdoser, og mengder over dette går under straffeloven. Man får forelegg for opp til 2 gram i følge rundskriv fra Riksadvokaten. Man kan også få forelegg for større mengder enn 2 gram, det er litt opp til den lokale politiadvokaten. Poenget er at blir du tatt med mer enn 2 g risikerer du fengsel.

https://www.riksadvokaten.no/document/narkotikasaker/