Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1308
Fulgte denne guiden for det chipsetet jeg har (rt73): http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=400236

Det var helt fint, helt til jeg skulle koble til. Det går ikke. Får denne feilmeldinga:
$ sudo dhclient wlan0
There is already a pid file /var/run/dhclient.pid with pid 6034
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.4
Copyright 2004-2006 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

wmaster0: unknown hardware address type 801
wmaster0: unknown hardware address type 801
Listening on LPF/wlan0/00:08:a1:ac:f2:51
Sending on LPF/wlan0/00:08:a1:ac:f2:51
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 11
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 14
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.


Hva gjør jeg galt?
Da må man vite litt mer. Vi må få noen hardware spesifikasjoner av deg.
Sist endret av Dinithion; 8. august 2007 kl. 23:50. Grunn: Det som er viktig i linux er å vite produsent og chipset på wlan NICet ditt
pho
Trådstarter
ja, okei. den heter cnet cwd-854. chipset'et heter rt73. det er en sånn USB-ting.

Jeg KUNNE ha brukt Ndiswrapper, men jeg fikk det ikke til å fungere.
Etter litt googling, så finner jeg disse:
http://www.linuxmint.com/forum/viewtopic.php?p=28286
http://www.linuxquestions.org/questi...d.php?t=575047
Jeg vet ikke om du har lest dem, eller hva du har.

Jeg vet ikke heller hvilke bakgrunnskunnskaper du har innen linux, men mye tider på at det kan bli endel knotting til for å få det til å fungere riktig (Sånn wlan ofte dessverre er i linux).

De løsningene jeg har postet er for å få dem til å virke uten ndiswrapper, siden du ikke fikk det til. Jeg tror dog det er lettere å prøve å få det til med ndiswrapper. Da blir det often uten full funksjonalitet. WPA funker blandt annet ikke alltid i ndis. Det er litt kjipt..
Det KAN også være at den rett og slett ikke får noen dhcp-tilbud - er dette slått på i den trådløse routeren din? Det er kanskje ett long shot, men verdt å sjekke. Det ser jo vitterlig ut som om den klarer å kommunisere med enheten i hvertfall.
Nja, litt usikker, siden jeg fysisk ikke sitter ved maskinen og kan prøve meg fram, men siden enheten har både en wmaster0 OG en wlan0, så er det veldig ofte (eller kanskje alltid?) ett tegn på noe er galt.
pho
Trådstarter
okei okei, nå har jeg gitt opp og prøver ndiswrapper istedet igjen, men jeg får _fortsatt_ ikke til å koble til.

jeg fikk til slutt installert driveren (som var det jeg ikke fikk til sist), men jeg får ikke til å koble til likevel. Jeg prøver ndiswrapper -l og får opp at driveren er tilstede, men jeg får ikke opp noe om hardwaren. Skal jeg få det?

(nå blinker usb-tingen, det gjorde den ikke før, Det må vel være ett godt tegn.)

edit:
dette står det på ndiswrapper sin side:
"As mentioned above, run ndiswrapper -l and make sure you get “device present” and any alternate drivers reported are not loaded in the kernel."

Hvordan finner jeg ut om det er andre drivere tilstede?
Sist endret av pho; 15. august 2007 kl. 15:00.
har du lastet inn ndiswrapper driveren?

modprobe ndiswrapper

past foreksempel

lsusb
lsmod
ndiswrapper -l
Sist endret av Dinithion; 15. august 2007 kl. 15:09.
pho
Trådstarter
har lastet inn driveren, men får fortsatt det samme. Det virker ikke som om at ndiswrapper finner usb-tingen.
Om ndiswrapper er lagt inn riktig, skal ndiswrapper -l printe:
Driver present
Hardware present

Sjekk om du har et trådløst NIC ved å skrive iwconfig
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Iallefall på mitt system detekterte den WLAN'et helt nydelig og installerte GUI programvare for å administrere det.

Har du prøvd noen form for GUI for å få litt grafisk framtstilling av problemet?

Iallefall ifølge den første posten din ser det ut som du ikke har en aktiv DHCP server.
Feilmeldingen sier også dette ifølge google http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=405803&page=2

Derimot har jeg alltid brukt iwconfig for å koble til i konsollmodus.

Kommandoen ville vel sett noe sånn her ut

Kode

sudo iwconfig ethX essid "hjemmewlan" mode managed key off
hvis det er et åpent nett.
pho
Trådstarter
Da har jeg sikkert gjort noe "lurt" da jeg la inn ndiswrapper. Ikke at jeg skjønner hva det skulle være, siden jeg har fulgt instruksjonene på ndiswrapper sin hjemmside.

Okei, nå har jeg ikke noe som helst trådløst. finner ingenting når jeg skriver iwconfig. Det var ikke sånn i går... hmm...

edit:

Når jeg skriver lsusb får jeg opp usb-tingen.
"Bus 005 Device 003: ID 148f:2573 Ralink Technology, Corp."
Sist endret av pho; 15. august 2007 kl. 15:40.
Jeg må nok fremdeles vite litt mer

får du både driver present og hardware present med ndiswrapper -l?
Hvis du ikke har begge to: Er du sikker på at du har riktig windowsdriver?

Er du sikker på at ndiswrapper er lastet inn? Får du opp ndiswrapper når du skriver lsmod?
pho
Trådstarter
nei, jeg får ikke opp hardware present.
Jeg brukte wine og innstallerte driveren som om at jeg brukte windows, og så fant jeg filene og la dem inn i ndiswrapper. (var det feil det kanskje...)

Ja, jeg får opp ndiswrapper når jeg skriver lsmod.
Vel, siden du får Driver present, så skal du jo ha gjort riktig. Du har ikke tatt en vista driver eller noe?

ndiswrapper -i /bane/til/win2k_eller_xp_driver/something.ini
pho
Trådstarter
nei, jeg tok windows 2k driveren, og installerte den.
Ok, ta ut NICet og sett det inn igjen.
Past resultatet av:

dmesg | tail
pho
Trådstarter
[ 7075.212000] usb 5-4: USB disconnect, address 3
[ 7075.244000] rt73usb->rt2x00_vendor_request: Error - vendor request error. Request 0x0a failed for offset 0x0000 with error -19.
[ 7075.244000] rt73usb->rt2x00_vendor_request: Error - vendor request error. Request 0x06 failed for offset 0x3028 with error -19.
[ 7075.244000] rt73usb->rt2x00_vendor_request: Error - vendor request error. Request 0x06 failed for offset 0x3064 with error -19.
[ 7075.244000] rt73usb->rt2x00_vendor_request: Error - vendor request error. Request 0x07 failed for offset 0x3040 with error -19.
[ 7075.244000] rt73usb->rt2x00_vendor_request: Error - vendor request error. Request 0x06 failed for offset 0x3040 with error -19.
[ 7075.244000] rt73usb->rt2x00_vendor_request: Error - vendor request error. Request 0x0c failed for offset 0x0000 with error -19.
[ 7077.468000] usb 5-4: new high speed USB device using ehci_hcd and address 4
[ 7077.780000] usb 5-4: configuration #1 chosen from 1 choice
[ 7078.252000] wmaster0: Selected rate control algorithm 'simple'
Ser ut som du får en wmaster0. Prøvd å scanne etter netverk?
pho
Trådstarter
$ iwlist scan
lo Interface doesn't support scanning.

eth0 Interface doesn't support scanning.

wmaster0 Failed to read scan data : Operation not supported

wlan0 No scan results