Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3432
Hei

Tidligere leieboer tok med seg Get boksen i flytterushet. Var i kontakt via sms leieboer bekreftet at hun hadde tatt den med seg.

Skrev hvordan den skulle leveres og forklarte at jeg ellers kom til å bli fakturert for denne, og dette skulle hun gjøre. Har sms'er for hele samtalen på telefonen.

Har vært en annen leierboer etter dette, og jeg var i den tro at boksen var levert inn (har faktisk da betalt leie for denne boksen hele denne tiden).

Nå fikk jeg beskjed om at boksen må betales. Kan jeg på noe vis få denne regningen til å falle på leieboer som tok med seg boksen (har sms bevis). Get vil ikke godta dette, men kan jeg eventuelt ta det til politi e.l om hun ikke vil betale for den, eller må jeg ta det på min egen regning.

Ett annet spørsmål, kan Get virkelig kreve full pris i erstatning for en 3-4 år gammel boks som jeg til og med har betalt leie for. Har jo allerede betalt leie for meg enn boksen koster, og dette er gammelt utstyr.

Noen som vet noe eller har erfaring så takker jeg for svar.
Du må betale Get.

Du kan såklart prøve å få leieboeren til å betale etterpå, men onkel blå vil nok ikke være inkassobyrå. Du må gjøre jobben selv. Det finnes mange gode nettsider om hvordan drive inn krav hvis du googler litt.
Kan jeg anmelde det som tyveri? Har egentlig ikke lyst til å lage noe problemer for denne leierboeren, bare en rotete person, men om det kommer til det så er det heller ikke riktig at jeg betaler for ett utstyr som en annen person har, og hadde god sjanse til å levere inn og sa skulle gjøre dette. Er snakk om en slump penger au for denne gamle utdaterte boksen som jeg synes det er sleipt at GET krever fullpris for.
Nei.

Du kunne kanskje anmeldt det som underslag, men det blir henlagt før du er ute av døra.
Takker for svar.

For høre med ett slikt inkassoselskap for privatpersoner, men håper det slippes. Vil høre med forbrukerrådet om GET egentlig kan kreve så mye for denne boksen, men de har vel sikra seg, så kommer nok ingen vei der heller.
Høres ut som mer pes enn det er verdt for en slik boks. Alt etter hva dere kom fram til på SMS og hvor lenge siden det er, så foreldes pengekrav etter tre år.

Hun skulle selvsagt levert den, men å melde som tyveri etc er nok bortkastet siden du ba henne sende den til Get, da hadde du et ansvar å følge opp at det ble gjort, ikke bare tro at det var gjort.
Sist endret av trilobites; 20. oktober 2018 kl. 00:23.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
@Bjønnfaen Hvorfor kan det ikke anmeldes som tyveri? Leieboeren har tatt noe som ikke tilhører henne, og leverer det ikke tilbake ved forespørsel. Hvorfor skal dette være noe anderledes enn hvis hun hadde tatt med seg TVn eller kjøleskapet hans?

Selvfølgelig er eier ansvarlig for å betale GET, men hvis hun ikke vil erstatte for utgiften hun forårsaket anmelder man først tyveriet og så tar man henne til Forliksrådet.
Sist endret av nso; 20. oktober 2018 kl. 00:37.
Leieboer kan vel strengt tatt bare si at hun leverte det på posten og at det må ha forsvunnet på veien, så henlegges den tyverisaken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso Vis innlegg
@Bjønnfaen Hvorfor kan det ikke anmeldes som tyveri? Leieboeren har tatt noe som ikke tilhører henne, og leverer det ikke tilbake ved forespørsel. Hvorfor skal dette være noe anderledes enn hvis hun hadde tatt med seg TVn eller kjøleskapet hans?

Selvfølgelig er eier ansvarlig for å betale GET, men hvis hun ikke vil erstatte for utgiften hun forårsaket anmelder man først tyveriet og så tar man henne til Forliksrådet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Straffeloven §321
For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den.
Vis hele sitatet...
Det må bevisast forsett om vinning. I eit flyttelass er det relativt trivielt å hevde at ein tok den med ved ein feil, og poff, så er forsettet bortevekk.

Dette er ei sivil sak. I første omgang er ikkje inkasso og forliksråd nødvendig. Send faktura til vedkommande, og be om pengane. Får du dei ikkje, kan du vurdere neste steg.
Sitat av trilobites Vis innlegg
Leieboer kan vel strengt tatt bare si at hun leverte det på posten og at det må ha forsvunnet på veien, så henlegges den tyverisaken.
Vis hele sitatet...
Så store gjenstander mp sendes som pakke og da finnes det et sporingsnummer bla på kvittetingen hennes. Så be isåfall om detre nummeret og se hvor oakha er.

Jeg har en GET-boks selv som har stått på gulvet i 2 år etter vi byttet til CD. Har ikke fått noe krav om å sende den inn. Har dem glemt meg?
Sist endret av ivar_oslo; 20. oktober 2018 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes stadig vekk jeg ser gamle GET bokser og annet merkelig ræl selges på finn.no- kanskje du kan finne en brukt sak der og levere den inn istedenfor?
Boksen kan ikke være verdt noe, dette er nok en "scheme" som GET kjører for å dra inn penger. De har fått inn mer penger på den boksen nå enn det hadde kostet å kjøpe den i stedet.
De vil nok ha innlevert samme boks med registreringsnummer, men kanskje det er noe å sjekke opp i.

Snakket først med en kundebehandler som skulle sjekke opp i om boksen var levert inn, og de skulle gi beskjed. 3 uker senere så hadde jeg ikke fått noen beskjed, men den nye kundebehandleren skulle ordne det slik boksen ble registrert som "forsvunnet" og betale tilbake familiemedlemmet som hadde betalt for boksen. Han ville ha nummeret og skulle ringe innen noen timer for å få kontonummer.

Ingenting skjer hele dagen så ringer inn til Get. Disse samtalene hadde de ikke engang loggført, så vi skulle ta det derifra. Boksen var ikke innlevert i dems systemer og skulle betales. Ba om å snakke med kundebehandler som jeg snakket med, men siden det ikke var loggført så visste han ikke det. Kunne heller ikke se at de hadde lovet å sjekke opp i om boksen var innlevert og kontakte meg.
Han sa han skulle se om om han kunne finne ut at det og i alle tilfeller skulle jeg bli kontakta i løpet av kvelden. 3 dager senere, ingen kontakt.

Selve bedriften er jo en kjeltringbedrift og lite seriøs kundebehandling. De sier og lover ting og legger på, og ingenting blir faktisk gjort eller eller registrert.

Boksen kaster de nok, tror ikke de sender ut brukte bokser. De bare håper at folk roter den vekk slik at de kan dra inn penger på den
Sist endret av dntKnowAnything; 20. oktober 2018 kl. 22:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Så store gjenstander mp sendes som pakke og da finnes det et sporingsnummer bla på kvittetingen hennes. Så be isåfall om detre nummeret og se hvor oakha er.
Vis hele sitatet...
Sånn som TS framstiller dette, er det en god stund siden, ettersom ny leieboer har flyttet inn og tiden har har gått før det ble «oppdaget».

Ca. ingen tar vare på en sånn kvittering, og i hvert fall ikke i månedsvis, så det er ikke noe bevis at hun ikke har den. Og hun trenger bare å ikke huske hvilken dag, uke, postkontor hun leverte den på så langt tilbake, så er det i hvert fall ikke noe politiet gidder bruke ressurser på å finne ut av.

Av egen erfaring henlegger de jo nærmest alt ang. tyverier, selv med video av hendelse, bilder av gjerningsmann, funn av stjålet gjenstand hos vedkommende etc.
Sist endret av trilobites; 20. oktober 2018 kl. 22:30.
Totalinkasso.no tar saker fra privatpersoner til info.
Vel du får nå ta litt ansvar sjøl også da. Enten får du sørge for å notere deg navn og gjerne nummeret til den du snakker med på kundeservice, eller sørge for å ta opp slike samtaler. Og det gjelder jo egentlig all kontakt på telefon der utfallet hviler på den du snakker med faktisk følger opp.

Når det er sagt så tenker jeg at en bedrift som GET de har nok temmelig oppegående systemer for kunderservice. Mest sannsynlig så tar de opp samtalene også. Så det bør være fult mulig for dem å finne ut av hvem du snakket med, og most likely kan de gå inn å spille av hele samtalen også. Vet at CD hadde et slikt opplegg for endel år tilbake.

Men er ellers enig i at en gammel boks har liten verdi. Hva står i avtalen du inngikk? Du kan jo forsøke å nevne at du vil si opp avtalene du har med GET om dere ikke kommer til en løsning du kan akseptere? Worst case sier de nei også bytter du leverandør eller bare dropper kabel-tv. Hvem ser linjær-tv uansett liksom?
Sist endret av random67489; 20. oktober 2018 kl. 22:56.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Vel du får nå ta litt ansvar sjøl også da. Enten får du sørge for å notere deg navn og gjerne nummeret til den du snakker med på kundeservice, eller sørge for å ta opp slike samtaler. Og det gjelder jo egentlig all kontakt på telefon der utfallet hviler på den du snakker med faktisk følger opp.

Når det er sagt så tenker jeg at en bedrift som GET de har nok temmelig oppegående systemer for kunderservice. Mest sannsynlig så tar de opp samtalene også. Så det bør være fult mulig for dem å finne ut av hvem du snakket med, og most likely kan de gå inn å spille av hele samtalen også. Vet at CD hadde et slikt opplegg for endel år tilbake.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke ble opplyst om at samtalen ble tatt opp, ble den neppe det, da det er ulovlig.
Denne typen lovbrudd skjer hver eneste dag rundt i landet. Veldig mange som driver med salg over telefon eller som driver kundesenter der de også håndterer oppsigelse av kontrakter tar opp samtaler. Mange informer ikke om at det skjer. De som driver rent salg har dog blitt flinkere, ikke nødvendigvis for å følge loven men for å kunne få brukt opptaket dersom det senere skulle bli tvist om avtalen. Da får du gjerne høre en strofe som "ja da bare tar jeg opp denne delen av samtalen slik at begge er sikre på at avtalen er korrekt". Det de gjerne ikke sier er at hele samtalen er tatt opp. Kundeservice der det ikke er salg tar gjerne også opp samtalene, da gjerne primært for å benytte "medlytt" for nye ansatte. Er nok endel som følger reglene og da blir du gjerne informert om det mens du trykker deg gjennom menyen i starten av samtalen, men langt fra alle informerer om det.
Det er nok dessverre sånn det fungerer i praksis mange steder, for sjansen for at det blir oppdaget er nok ikke stor. Men om TS samtale har blitt tatt opp uten at de har informert om det eller han har gitt samtykke på noe vis, så vil jeg ikke tro de kommer til å gi ham opplysninger fra samtalen heller, ettersom de da innrømmer å ha brutt loven. Spesielt lagring av samtaler over tid er jo ekstra ulovlig, om det ikke er noen særskilt grunn til det.
Sist endret av trilobites; 21. oktober 2018 kl. 01:44.
Hvordan boks var det, husker du det?
Get micro.....fikk den vel for 5-6 år siden ellerno
Ja ja, får kjøre et ryddig leieforhold med depositumskonto og det hele neste gang.