Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2422
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Hei alle sammen.

Grunnet en dårlig planlagt utveksling er bachelor graden min utsatt et semester. Det betyr at jeg fullfører dette semesteret, mens alle mine venner er ferdige nå til sommeren som var.

Dermed har jeg et "inneklemt" semester neste vår, mellom master og bachelor.

Jeg ønsker å bruke det på å lære meg om nettverk/systemadministrering, men må begynne å planlegge dette allerede nå da jeg liker å kartlegge mulighetene mine tidlig.

Er det noen her som har tanker rundt hvor noen i min situasjon burde gå frem for å skaffe seg slik kompetanse? Jeg kan ikke flytte på meg (Stavanger) men er villig til å ev. betale for nettkurs så fremt tilbyderen er en respektert og seriøs institusjon. Samme gjelder ev. utstyr (lekerouter osv.) ev. bøker innenfor rimelighetens grenser.

Uansett så ønsker jeg anbefalinger, få innen IT-opplæring er det mye gull og mye grums. Det er vanskelige å skille mellom dem til tider, rykter er blant annet at IKT-servicefag er mer "servicefag" enn "IKT."

En siste ting jeg skal forsøke er å høre med den tekniske avdelingen på jobb om de rett og slett er interessert i at jeg slenger meg med dem noen timer i uken. Sannsynligvis er de neppe interesserte i å gjøre noe slikt utenom praktikant–opplegg fra vgs./høyere utdanning.

Jeg forstår at noen kanskje reagerer på at jeg ønsker å bruke tid på noe som ikke er relevant for gradene mine, men det er mer fordi jeg som person ønsker å vite en del om nettverk, ikke fordi jeg skal tjene til livets opphold på dette. Jeg tror at å ha en solid grunnforståelse om hvordan våre fremtidige overlords er koblet sammen er en god kunnskap å ta med seg videre i livet. :)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.gns3.com/ er verdt å ta ein kik på.

/r/networking har og mengder med informasjon som er verdt å sjå på. Generelt så er det eit felt der det er lett å komme på idiotiske måter å gjere ting på, om du ikkje les deg opp. Det er veldig mykje som skalerer greit inntil et visst punkt - også blir det ein rykande haug aske etter det punktet...
Prøv å ta en CCNA. God sertifisering som verdsettes av arbeidsgiver, viser at du har et visst kunnskapsnivå og kapasitet til å lære nye ting.

www.ciscopress.com - Her kan du kjøpe PDF med alt du trenger å vite for å ta CCNA. Studer der og bruk GNS3 for alt det er verdt. Om ikke lenge vil du drømme om packets og frames.
Hvis CCNA blir for tungt så prøv deg på CCENT.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.gns3.com/ er verdt å ta ein kik på.

/r/networking har og mengder med informasjon som er verdt å sjå på. [...]
Vis hele sitatet...
Laster ned gns3 nå, ser interessant ut. Slik jeg forstod beskrivelsen kan jeg benytte programmet til å lage virtuelle nettverk, nærmest som en simulering.

"Misc reading list" og "learning network/education" ser ut til å være relevante seksjoner for meg på wikien. Takker og bukker!

Sitat av Pineapple Vis innlegg
Prøv å ta en CCNA. God sertifisering som verdsettes av arbeidsgiver, viser at du har et visst kunnskapsnivå og kapasitet til å lære nye ting.

www.ciscopress.com - Her kan du kjøpe PDF med alt du trenger å vite for å ta CCNA. Studer der og bruk GNS3 for alt det er verdt. Om ikke lenge vil du drømme om packets og frames.
Hvis CCNA blir for tungt så prøv deg på CCENT.
Vis hele sitatet...
Interessant – Nå svarer jeg kanskje før jeg har rukket å sette meg inn i ting her, men jeg studerer typisk 8 timer hver dag men neste semester er det mulig dette går ned litt. Dermed er jeg usikker på om jeg har nok tid. Litt googling etter erfaring sa meg at for noen tok det 60 dager, for andre tok det 2 år. Med det sagt så later det til at ~6 måneder ikke er uvanlig. Det som forvirret meg er at folk snakket om CCNA 1, 2, 3 og 4. Det du foreslår blir da CCNA 1, eller CCNA 1–4?

Beklager at jeg ikke har satt meg bedre inn i forslaget ditt før jeg svarte.
Sitat av Sio Vis innlegg

Interessant – Nå svarer jeg kanskje før jeg har rukket å sette meg inn i ting her, men jeg studerer typisk 8 timer hver dag men neste semester er det mulig dette går ned litt. Dermed er jeg usikker på om jeg har nok tid. Litt googling etter erfaring sa meg at for noen tok det 60 dager, for andre tok det 2 år. Med det sagt så later det til at ~6 måneder ikke er uvanlig. Det som forvirret meg er at folk snakket om CCNA 1, 2, 3 og 4. Det du foreslår blir da CCNA 1, eller CCNA 1–4?

Beklager at jeg ikke har satt meg bedre inn i forslaget ditt før jeg svarte.
Vis hele sitatet...
Da jeg tok CCNA for noen år siden så kunne du dele opp materialet i "ICND1" og "ICND2". Greide du eksamen på begge disse to så fikk du CCNA sertifisering. Men, greier du første del nå så får du en egen sertifisering som heter CCENT.

Kjenner ikke til noe CCNA 1-4. Kanskje greit å spesifisere at jeg snakker om CCNA - Routing & Switching siden det er blitt flere CCNA sertifiseringer innen andre fagfelt enn RS.

Jeg brukte ca 1 år fra jeg startet å lese til jeg hadde CCNA.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pineapple Vis innlegg
Da jeg tok CCNA for noen år siden så kunne du dele opp materialet i "ICND1" og "ICND2". Greide du eksamen på begge disse to så fikk du CCNA sertifisering. Men, greier du første del nå så får du en egen sertifisering som heter CCENT.

Kjenner ikke til noe CCNA 1-4. Kanskje greit å spesifisere at jeg snakker om CCNA - Routing & Switching siden det er blitt flere CCNA sertifiseringer innen andre fagfelt enn RS.

Jeg brukte ca 1 år fra jeg startet å lese til jeg hadde CCNA.
Vis hele sitatet...
Det virker på meg som at CCNA sertifisering er altfor omfattende for meg som bare et semester tilgjengelig. Godt mulig at CCENT er noe jeg bør undersøke nærmere.

Etter å ha brukt altfor mye tid på å se etter mulighetene som CISCO tilbyr har jeg kommet frem til at ICND1(CCENT) bør være målet mitt. Jeg vet ikke om det er relevant, men arbeidsplassen min kjøper nesten alt utstyret gjennom CISCO.

Gjennomsnittstiden ser ut til å være 2-4 måneder, jeg har 6-7 tilgjengelige. Det passer bra mtp. at jeg er en nybegynner som studerer sosiale fag men som ramlet inn i en 50% telecom stilling ved siden av studiene, og som har funnet en liten lidenskap innenfor nettverk.

Jeg skal undersøke dette nærmere og høre med jobben om det er noe hjelp å hente der når høsten har ankommet, at jeg nå kan vise at jeg har sett på en del muligheter håper jeg kan vise dem at jeg er seriøs

@Pineapple Det er slik som du sier, men jeg må ha tungen rett i munnen og ikke forveksle mellom sertifiseringer og eksamener. ICND1 er en eksamen, som er krav for å sertifisere CCENT. CCNA RS krever ICND1 og ICND2. Så dermed er det akkurat som du sa til meg Takk for hjelpen!
Sist endret av Sio; 10. august 2017 kl. 23:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.