Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2760
Noen som vet om en "dings" som kan programmeres til å gi Can-bus signaler?

Jeg ønsker egentlig å få en dieselvarmer til å virke, men jeg tenkte å starte med noe enklere. Jeg har noen vannpumper som går på Can-Bus hvor jeg har "intervallene" og alle data, men jeg har ikke kunnskap nok til å lage en noe som kan gi de noen verdier.

Så vidt jeg har forstått kan man lage en dings som konstant enten gir beskjed om full guffe, eller helt av.

Noen som kan hjelpe med noen tips?
Sikkerhetsklarert
Det finnes biblioteker for å kommunisere over canbus. Dette er gjort tilgjengelig på div lavnivåspråk. Vet at man kan dette med Arduino etc. Så noen som hadde koblet dette til en pc, hvor de hadde montert et bilspeedometer som gjenspeilet hastighet/turtall på et bilspill.

Jeg tror enkelte bilmerker har sine egne variasjoner på hvordan det kommuniserer med "sine" enheter. Så muligens du har bedre muligheter for å få svar på div bilforum? Vet VW Audi har mye tilgjengelig iform av VCDS kabel og programvare.
Trådstarter
4 0
Takk for svar Pjusken.

Jeg vet det finnes mye artige programmer som kan kjøres over CAN-bus. Problemet er at jeg ikke finner informasjon som er grunnleggende nok til at jeg forstår dem. Og det jeg finner av info er langt mer avansert enn det jeg egentlig trenger. Jeg trenger bare en "dings" jeg kan programmere til å gi ut et signal som er "på".

Jeg har forsøkt på diverse Nissan forum, men de er på et helt annet plan.

Det jeg ønsker er en "dings" hvor jeg kan legge inn Hight/Low, og evt. adresse utifra det. Altså en form for "driver".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet er at det er ein kommunikasjonsbuss. Du sender ikkje eit på-signal, du sender ein kompleks beskjed med kommando og parametere ut frå kva dingsen i andre enden forventer.

Det finst ikkje noko som 'skrur på' canbus-dingser, ettersom canbus-dingser kan vere alt frå ein temperatursensor til ein dieselmotor med fem hundre IOer.
Trådstarter
4 0
Takk slashdot.

Jeg var i min uvitenhet upresis. Jeg er forsåvidt klar over at det ikke er "ON/OFF" i et can-bus system. Men jeg har data for signal som skal sendes i loop for "bånn halm".

Jeg er klar over at Can-bus er en form for intra-nett hvor signalet gir adressen, men det må da være mulig å få tak i en "dings" som faktisk bare gir "ON"? Eller er dette bokstavelig talt "rocket science"?

Hvis bilens system gir "hlhlllllv" og reversert, så må det da være mulig at en "dings" kan gi de samme signaler??? Eller er jeg helt idiot?
canfox er ikke så dum, men det er dårlig med god software til can...Men for deg som har såpass lave krav. Peak systems har også en del men jeg har bare prøvd CANopen varianten deres (en variant/ekstra lag av CAN, komplisert og "objektbasert").

Finnes faktisk en del der ute, men det meste er beregnet på automasjon og industri så prisene er deretter. Hvis du har lyst til å lære deg mikrokontrollere så finnes mange billige arm-prosessorer med innebygget CAN peripheral. Tror du må ha en CAN driver chip i tillegg da. Men her snakker vi svært høy læringskurve.
Trådstarter
4 0
wanne-b: Takker og bukker for tips. Det kan hende det var det som skulle til for at jeg kom over fra "hæ?" stadiet til "jaha" stadiet.

Jeg tror det kan være nyttig å lære seg litt basalt om dette siden teknologien løper fra meg. Jeg er av generasjonen som syntes Gopher var avansert og ikke akkurat brukte mitt 28,8 modem for å se på OL på Lillehammer...

Jeg ser det er masse ressurser om can-bus, men de er på et langt høyere nivå enn meg.
Jeg mangler ett eller annet mellom "wikipedia-forklaringen" og praktisk bruk.

wanne-b: Takker og bukker for tips. Det kan hende det var det som skulle til for at jeg kom over fra "hæ?" stadiet til "jaha" stadiet.

Jeg tror det kan være nyttig å lære seg litt basalt om dette siden teknologien løper fra meg. Jeg er av generasjonen som syntes Gopher var avansert og ikke akkurat brukte mitt 28,8 modem for å se på OL på Lillehammer...

Jeg ser det er masse ressurser om can-bus, men de er på et langt høyere nivå enn meg.
Jeg mangler ett eller annet mellom "wikipedia-forklaringen" og praktisk bruk.
Sist endret av TorC; 23. oktober 2014 kl. 23:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Spørs hvor mye du egentlig trenger å få forklart om du bare skal replikere en beskjed. Du må kanskje kunne litt på physical layer for å vite hvordan du skal koble det, og på application layer blir det jo å finne en programvare som lar deg sende beskjeder, du skal neppe programmere noe som helst. Alt som har med kollisjonsdetektering, framing, timing osv gjøres av driveren og vil antakelig bare forvirre deg.

CANking er en programvare som er veldig simpel (ikke nødvendigvis enkel å bruke, altså) som mange brukte til enkel diagnostisering. En del kunder som brukte det i min gamle jobb. Trodde de brutke den sammen med CANfox men leser ingenting at den funker med andre interfaces enn deres så skal ikke uttale meg om det...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det snakk om CANopen eller j1939? Hvis j1939 har kvaser både dongle(can leaf) og api. J1939 forholder seg til standardiserte adresser (noen kjører dog properitært) du må mao vite signalnavnet(SPN) Evt litt mer info om det er properitært. Med software fra kvaser kan du også logge trace fra canbusen som er relativt lettlest i notepad om en har noe forkunnskap om bussen, er også veldig lett å simulere og lage cansignaler i feks notepad.
Det må jo ikke være en protokoll på toppen av CAN bus, men dongelen du nevner takler jo både J1939 og standard CAN uansett.
Er dette tiltenkt en eller annen volvo av nyere type?
Isåfall kan jeg hjelpe deg. da jeg selv holder på med det samme
Sist endret av elmof; 6. november 2014 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.