Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3121
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Svarer er vistnok enkelt; Mennesket.

Men i min logikk går ikke dette da varmen må komme fra et sted, kroppen, som bruker energi på å produsere varme og bla bla bla alt for dypt vann for kunnskapene mine.

Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor, hvordan etc?
Jeg er enig med deg i at dette ikke går opp.
Jeg kan ta for meg hvorfor sett fra fysikken:

Energi bare overføres på to måter; via arbeid eller via varme. (I fysikk brukes varme litt annerledes enn i dagligtalen, se snl)

Så når mennesket avgir varme overføres energi til omgivelsene. I tillegg kan ikke energi oppstå eller forsvinne, bare gå fra en form til en annen. Energien kommer altså fra vår egen kropp/maten vi spiser.

Mennesket kan altså ikke spre varme uten samtidig å oppleve et energitap.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Mennesker og dyr er laget på en finurlig måte slik at de utnytter det meste av resursene sine uten at unødvendig mye sløses bort. En motor vil på grunn av av friksjon produsere en del varme som ikke kommer til nytte for motorens funksjon, det resulterer gjerne i et betydelig energitap. Kroppen derimot er avhengig av varmen som produseres, og organene vil slutte å fungere hvis de ikke har riktig temperatur. Ved kraftige infeksjoner vil kroppen produsere mer varme enn det som er nødvendig for å destruere det immunsystemet ser på som en trussel, varmen som gjerne kommer i form av feber er ofte unødvendig og er et energitap. Det er helt sikkert tap av energi under andre biologiske prosesser og på biokjemisk nivå.

Biologiske funksjoner som er ervervet gjennom millioner av år baserer seg på en helt annen struktur enn de mekaniske oppfinnelsene vi mennesker har prestert å lage. Ingen av delene er perfekte, og levende vesener har ofte en rar og ulogisk oppbyggning sett fra et mekanisk perspektiv.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cappy Vis innlegg
Mennesker og dyr er laget på en finurlig måte slik at de utnytter det meste av resursene sine uten at unødvendig mye sløses bort. En motor vil på grunn av av friksjon produsere en del varme som ikke kommer til nytte for motorens funksjon, det resulterer gjerne i et betydelig energitap. Kroppen derimot er avhengig av varmen som produseres, og organene vil slutte å fungere hvis de ikke har riktig temperatur. Ved kraftige infeksjoner vil kroppen produsere mer varme enn det som er nødvendig for å destruere det immunsystemet ser på som en trussel, varmen som gjerne kommer i form av feber er ofte unødvendig og er et energitap. Det er helt sikkert tap av energi under andre biologiske prosesser og på biokjemisk nivå.

Biologiske funksjoner som er ervervet gjennom millioner av år baserer seg på en helt annen struktur enn de mekaniske oppfinnelsene vi mennesker har prestert å lage. Ingen av delene er perfekte, og levende vesener har ofte en rar og ulogisk oppbyggning sett fra et mekanisk perspektiv.
Vis hele sitatet...
Men for at kroppen skal produsere varme for å holde kropsvarmen vedlike må den vel bruke energi? Varmen må jo komme fra et sted. Og siden vi slipper ut en del varme MÅ den produsere mer.
Bare jeg som ikke skjønner hva som egentlig menes her? Synd at jeg ikke skjønner spørsmålet når de tyve studiepoengene i molekylærbiologi endelig kunne kommet til nytte. Haha.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Bare jeg som ikke skjønner hva som egentlig menes her? Synd at jeg ikke skjønner spørsmålet når de tyve studiepoengene i molekylærbiologi endelig kunne kommet til nytte. Haha.
Vis hele sitatet...
Altså, energi kan ikke forsvinne, bare bli til noe annet + mye jeg ikke kan, ei heller formulere.

Så kropper må bruke energi på å produsere varme, siden vi ikke har så god isolasjon at varmen ikke slipper ut, må vi har mer varme hele tiden. Så derfor kan vi ikke spre varme uten energitap.

Vet ikke om det der var forstålig eller logisk, men det er nå det lille jeg greier å formulere som forsøk på et svar
Sitat av Echuz Vis innlegg
Men for at kroppen skal produsere varme for å holde kropsvarmen vedlike må den vel bruke energi? Varmen må jo komme fra et sted. Og siden vi slipper ut en del varme MÅ den produsere mer.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du lurer på? Hvordan kroppen regulerer eller produserer varme?

Energien for å lage kroppsvarme kommer, som det meste annet, fra maten vi spiser. Siste tall jeg leste var at rundt 5/6 av det anbefalte kostinntaket går med på regulering av temperatur, så mennesket er ikke akkurat noe perfekt maskineri når det kommer til varmeproduksjon.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Bare jeg som ikke skjønner hva som egentlig menes her? Synd at jeg ikke skjønner spørsmålet når de tyve studiepoengene i molekylærbiologi endelig kunne kommet til nytte. Haha.
Vis hele sitatet...
Tror han lurer på hvordan kroppen kan gi fra seg varme, uten å miste noe energi.
Det er jo ikke helt sant at vi ikke bruker energi på å gi fra oss varme, og mange av prosessene i kroppen produserer varme, samtidig som de har en annen oppgave, Feks hjertet (si ifra om jeg forteller noe feil her )

Kroppen trenger jo ca 1000 (?) kalorier om dagen bare til å fungere. Noe som må bety at mye energi går tapt fra kroppen vår.

Jeg vet ikke helt hvordan det er, men kan hende vi blir vandt til det faste energitapet i kroppen som går til nødvendige prosesser.

Uten å føle at vi mister energi*
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dyret Vis innlegg
Hva er det egentlig du lurer på? Hvordan kroppen regulerer eller produserer varme?

Energien for å lage kroppsvarme kommer, som det meste annet, fra maten vi spiser. Siste tall jeg leste var at rundt 5/6 av det anbefalte kostinntaket går med på regulering av temperatur, så mennesket er ikke akkurat noe perfekt maskineri når det kommer til varmeproduksjon.
Vis hele sitatet...
Lurer ikke på noe, men vil ha en godt formulert og logisk forklaring.
Har en diskusjon med en veninne, og har ikke nok kunskaper til å motbevise hu.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Lurer ikke på noe, men vil ha en godt formulert og logisk forklaring.
Har en diskusjon med en veninne, og har ikke nok kunskaper til å motbevise hu.
Vis hele sitatet...
Hva er hennes påstand da?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Echuz Vis innlegg
Men for at kroppen skal produsere varme for å holde kropsvarmen vedlike må den vel bruke energi? Varmen må jo komme fra et sted. Og siden vi slipper ut en del varme MÅ den produsere mer.
Vis hele sitatet...
Energien kommer fra maten vi spiser, den blir brutt ned og næringsstoffene sendes gjennom blodet til alle levende celler i kroppen. Cellene produserer noe som heter ATP, som igjen resulterer i en biokjemisk prosess som gir energi.

Kroppen trenger rundt 2000 kalorier om dagen for å fungere, og det er nok til at kroppen fungerer og holder varmen. De som er i ekstremt kalde omgivelser vil ha behov for mer kalorier fordi varmetapet er større. Hvis jeg ikke tar helt feil hadde de som lagde den siste forskningsbasen på sydpolen behov for 6000 kalorier om dagen for å kompensere mot kulda.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Trådstarter
Siden vi er varme hele tiden, mister vi ikke energien, og vi bruker mye energi uten å gå i tap

Noe som ikke virker helt logisk..

Provo skulle slått til her nå
Sitat av Echuz Vis innlegg
Siden vi er varme hele tiden, mister vi ikke energien, og vi bruker mye energi uten å gå i tap

Noe som ikke virker helt logisk..

Provo skulle slått til her nå
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt casen. Selvfølgelig mister vi energi, men vi fyller jo også på igjen med energi. Vi avgir jo varme, og det er jo faktisk per definisjon et energitap. Men siden vi får tilført energi, så holder vi energinivået oppe på et konstant levelig nivå.
Dette at energien er konstant gjelder universet, eventuelt et lukket system av noe slag, ikke hvert enkelt mennske.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Siden vi er varme hele tiden, mister vi ikke energien, og vi bruker mye energi uten å gå i tap

Noe som ikke virker helt logisk..
Vis hele sitatet...
Tror mange her, inkludert meg, hadde problemer med å forstå påstanden fordi den er så ulogisk til å begynne med.

I fysiske former så tilfører du kroppen din energi i form av mat, kroppen din omgjør en prosentandel av denne til nyttig energi, og all denne energien ender til slutt opp som varme (som alt annet). Kroppen din er ikke et lukket system så lenge du tilfører og...avfører energi.

Hvis kroppen vår aldri hadde brukt energi på oppvarming etter vi var varme så hadde vi knapt gått tom for energi. En person hadde ikke trengt å spise noe særlig i det hele tatt. Det ville knapt vært litt tap fra celleutskiftning og energibruk til essensielle muskelgrupper, og det er ikke mange kaloriene per dag om du ligger stille på sofaen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette trenger å forsvares en gang. Det er så enkelt at hvis du holder hånda di borti noen så vil du kjenne at de er varme. Dette betyr at de utstråler en merkbar varme som du kan absorbere i din hånd. Likeledes, om du tar borti et kaldt metallgjerde så vil du kjenne en bitende kulde når varmeenergi forlater kroppen din.
Sist endret av Dyret; 22. desember 2012 kl. 01:56.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dette at energien er konstant gjelder universet, eventuelt et lukket system av noe slag, ikke hvert enkelt mennske.
Vis hele sitatet...
Universet dekker alt og mennesket er et lukket system.
Det er vi da ikke. Vi både tilføres energi fra mat og overfører energi til omgivelsene.
Du tilfører energi til kroppen din via mat og drikke.
Kroppen bruker tilført energi for å holde alle funksjonene sine i drift.
Kroppen din har et energi tap hele tiden. eks: kroppen holder enn temperatur på 37 grader, omgivelsene har 20 grader. Varmeenergien fra kroppen din vil da gå til omgivelsene og du sitter igjen med mindre energi.
Ergo du kan ikke spre kroppsvarme uten at kroppen sitter igjen med like mye energi.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cappy Vis innlegg
mennesket er et lukket system.
Vis hele sitatet...
Eg foretrekker å utveksle både masse og energi med omgjevnadane mine, men det er mulig du ikkje er like avhengig av det som oss andre?
Sitat av Cappy Vis innlegg
Universet dekker alt og mennesket er et lukket system.
Vis hele sitatet...
Mennesket er ikke et lukket system, nei. Vi inhalerer oksygen, inntar næring og fuktighet, og utveksler energi med omgivelsene både i form av varmestråling, varme og materie hele tiden.

Utover det forstår jeg ikke helt problemstillingen til TS.
Sist endret av Orph; 22. desember 2012 kl. 18:30.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Hva er det egentlig du lurer på? Hvordan kroppen regulerer eller produserer varme?

Energien for å lage kroppsvarme kommer, som det meste annet, fra maten vi spiser. Siste tall jeg leste var at rundt 5/6 av det anbefalte kostinntaket går med på regulering av temperatur, så mennesket er ikke akkurat noe perfekt maskineri når det kommer til varmeproduksjon.
Vis hele sitatet...
Apropos dette.
La oss si at jeg går ut og røyker, og fryser nå i desember, noe som er logisk nok...
Hadde jeg fryst mindre dersom jeg hadde spist mye mer? Jeg tenker det da er logisk ettersom kroppen da klarer å hente mer energi til å regulere temperaturen...?
Eller er jeg på bærtur nå?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Apropos dette.
La oss si at jeg går ut og røyker, og fryser nå i desember, noe som er logisk nok...
Hadde jeg fryst mindre dersom jeg hadde spist mye mer? Jeg tenker det da er logisk ettersom kroppen da klarer å hente mer energi til å regulere temperaturen...?
Eller er jeg på bærtur nå?
Vis hele sitatet...
Det spørs...

Sulter du? Ender du opp med vesentlig redusert kjernetempratur etter røyketuren?
Jeg tipper svaret som er nærmest sannheten på begge er "nei". Siden du bor i vesten og har tilgang på en datamaskin tipper jeg at energitilgjengeligheten ikke er et problem for kroppen din.

En anna sak er at har du en full mage er gjerne det en del blod konsentrert rundt fordøyelsessystemet, noe som kanskje kan påvirke opplevelsen av kulde.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Apropos dette.
La oss si at jeg går ut og røyker, og fryser nå i desember, noe som er logisk nok...
Hadde jeg fryst mindre dersom jeg hadde spist mye mer? Jeg tenker det da er logisk ettersom kroppen da klarer å hente mer energi til å regulere temperaturen...?
Eller er jeg på bærtur nå?
Vis hele sitatet...
Kjernetemperaturen din ville holdt seg på 37 grader lengre ja. Men det ville selvsagt ikke unngått at huden din kjøles ned av den kalde luften.
En slags oppsummering: Kroppen får tilført energi gjennom pust, mat og drikke. For å fungere, må organene i kroppen holde en viss temperatur. Dette regulerer kroppen selv så godt den kan, ved å bruke energien den får tilført. (Vi er kanskje ikke perfekte maskiner, men imo er vi ganske fantastiske.) Når det er kaldt, reduseres blodtilførselen i armer og ben for å holde de vitale organene varme, og blir det for varmt svetter kroppen for å kjøle seg ned.

For å svare TS's spørsmål: Nei, mennesket sprer ikke varme uten energitap. Varmen som spres til omgivelsene er energitap. Kroppen bruker energi hele tiden for å holde seg i live, varmen som slippes ut er energien som ikke kunne brukes til noe annet.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Svarer er vistnok enkelt; Mennesket.

Men i min logikk går ikke dette da varmen må komme fra et sted, kroppen, som bruker energi på å produsere varme og bla bla bla alt for dypt vann for kunnskapene mine.

Er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor, hvordan etc?
Vis hele sitatet...
Ordet du leter etter er 'entropi';
http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy
Sitat av Echuz Vis innlegg
Siden vi er varme hele tiden, mister vi ikke energien, og vi bruker mye energi uten å gå i tap

Noe som ikke virker helt logisk..

Provo skulle slått til her nå
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare si at om mennesket kan produsere varme uten å miste energi hadde vi ikke hatt behov for søvn eller mat?
Har ikke lest gjennom hele ettersom jeg er på en snurr.

Men hvertfall, mennesker sprer varmen og taper energi.
Tingen er at vi hele tiden tilfører energi via mat og drikke.

Vi er ikke noen evighetsmaskin som ikke trenger drivstoff, vet du.