Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4105
HøyRisiko Psykopat
Hei, fikk ett oppdrag i dag av søsteren min på å lage varmeelement til å ha på 1 til 2 puter som skal være på ei hestevogn, den bør kunne drives av en dynamo festet på eit dekk eller en liten aksling.
bør også ha en regulator til temperaturen.

Hvilken type dynamo bør eg kjøpe og hvor kan eg kjøpe det?

tenkte noe som dette her, http://i.imgur.com/P9bw9.jpg
ville satset på en bildynamo, som lader ett bilbatteri. batteri/lader kan du hente på høggeri eller kjøpe på bitema. sørg for at dynamoen har ok med rpm selv i sakte fart, (utveksling vognaksling-dynamo) da hastigheten på kjerra vil variere og den ikke alltid vil levere/lade like mye.
Hmm, du skal ha 2 (?) hester til å drive dette, som under optimale forhold produserer 2 hestekrefter (HAHA! ).
2hk = 1,5kw.
1,5kw / 2 puter = 750w/pute (som er for mye)

Dette er teorien. Nå skal vi regne energitap
En dynamo/generator gir under optimale forhold 62% av tilført bevegelsesenergi ut i form av elektrisk energi.
750w*0,62=465w.

Et bilbatteri har en effektivitet på lading/utlading på 50-92% (Gj. sn. 71%). Her skal vi ha energi både inn og ut. Effektiviteten i dette trinnet blir da 0,71^2=0,5. Våre 465 watt per pute blir 232 watt etter batteritrinnet.

232 watt er kanskje litt i grenseland på hva ei varmepute i -20 °C bør yte - men denne effekten er kun oppnåelig om hestene ikke gjør annet enn å fyre varmeputene!

..del dette på 2 om du bare har én hest
Sist endret av excubated; 26. desember 2010 kl. 04:12.
Håper du er full.

Hvor lange turer rir ho? Du kan jo bare bruke et bilbatteri eller to, og sette de på lading når du ikke rir. Slipper man alt tullet med dynamo, lading, effekt osv sov.

Koble til et varmeelement eller to, som går på 12 volt DC rett på batteriene.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Har funne ut att eg ikkje orker å bruke dynamo, så eg satser heller på 1 eller 2 Gelebatteri som må lades etter turen.
eneste eg ikkje helt har funnet ut hvor mange watt varmekablene skal være på og hvordan eg kan regulere varmen med i hvertfall 3 nivåer men gjerne flere nivå.
Her er ett photoshop bilde eg har laget
http://i.imgur.com/an78h.jpg
Homemade Retard
zeicko's Avatar
kjøp en foret bukse
Sauepels? Mye enklere
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av zeicko Vis innlegg
kjøp en foret bukse
Vis hele sitatet...
hun bruker Dress men når hun sitter i ro i 2 til 3 timer kanskje så blir det kaldt i baken.
har vært med på en ganske lang tur en gang for lenge siden, og eg brukte dress men det var veldig kaldt
Varmeflaske, og vannkoker på primus?
Sitat av excubated Vis innlegg
Hmm, du skal ha 2 (?) hester til å drive dette, som under optimale forhold produserer 2 hestekrefter (HAHA! ).
2hk = 1,5kw.
1,5kw / 2 puter = 750w/pute (som er for mye)

Dette er teorien. Nå skal vi regne energitap
En dynamo/generator gir under optimale forhold 62% av tilført bevegelsesenergi ut i form av elektrisk energi.
750w*0,62=465w.

Et bilbatteri har en effektivitet på lading/utlading på 50-92% (Gj. sn. 71%). Her skal vi ha energi både inn og ut. Effektiviteten i dette trinnet blir da 0,71^2=0,5. Våre 465 watt per pute blir 232 watt etter batteritrinnet.

232 watt er kanskje litt i grenseland på hva ei varmepute i -20 °C bør yte - men denne effekten er kun oppnåelig om hestene ikke gjør annet enn å fyre varmeputene!

..del dette på 2 om du bare har én hest
Vis hele sitatet...
Det høres veldig greit ut at en hest skal produsere 1 hk, men en veltrent hest kan faktisk produsere 10 hk
Med ditt siste design kan man aldri ha varme kun på sete 2: Er dette meningen?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Har funne ut att eg ikkje orker å bruke dynamo, så eg satser heller på 1 eller 2 Gelebatteri som må lades etter turen.
eneste eg ikkje helt har funnet ut hvor mange watt varmekablene skal være på og hvordan eg kan regulere varmen med i hvertfall 3 nivåer men gjerne flere nivå.
Her er ett photoshop bilde eg har laget
http://i.imgur.com/an78h.jpg
Vis hele sitatet...
Ikke stress med 3 forskjellige motstander, bruk en slik regulerbryter Den har 3 nivåer:
nivå 1: Elementene seriekobles. 25% av full effekt
nivå 2: Kun ett element kobles inn. 50% av full effekt
nivå 3: Elementene parallellkobels. 100% effekt
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Det høres veldig greit ut at en hest skal produsere 1 hk, men en veltrent hest kan faktisk produsere 10 hk
Vis hele sitatet...
Det er sant, en hest kan faktisk "peake" opp mot 14hk. Definisjonen "en hestekraft" kom når dampmaskiner skulle ta over for hester. En hestekraft ble den gang regnet for å være "kraft tilsvarende en hests dags arbeid"

EDIT: Kall det 1hk RMS, 14hk peak
Sist endret av excubated; 27. desember 2010 kl. 02:03.
Du kan ikke bare regne med hestekrefter, en dynamo bryr seg ikke om kraft, men hastighet ...
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av bronze Vis innlegg
Med ditt siste design kan man aldri ha varme kun på sete 2: Er dette meningen?
Vis hele sitatet...
Ja, sete 2 skal kun være til passasjerer

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Ikke stress med 3 forskjellige motstander, bruk en slik regulerbryter Den har 3 nivåer:
nivå 1: Elementene seriekobles. 25% av full effekt
nivå 2: Kun ett element kobles inn. 50% av full effekt
nivå 3: Elementene parallellkobels. 100% effekt
Vis hele sitatet...
den der er vell for 230 VAC, den må liksom være til 12 VDC.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Du kan ikke bare regne med hestekrefter, en dynamo bryr seg ikke om kraft, men hastighet ...
Vis hele sitatet...
Dette er feil dobbelt opp. Hestekrefter er ikke et mål for kraft, men for effekt. Og det en dynamo gjør er å omgjøre mekanisk energi til elektrisk energi, så en sammenlikning av tilgjengelig mekanisk effekt og behøvd elektrisk effekt er nettopp hva man må gjøre.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg



den der er vell for 230 VAC, den må liksom være til 12 VDC.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si i denne sammenhengen.
Sist endret av Bercedes-Menz; 27. desember 2010 kl. 11:58.
Strengt tatt ikke noe vits å finne opp hjulet på nytt.

varmesete fra biltema. Billig var den også.
skulle til å sende link på den fra biltema som han over skrev. di der funker :-) har sånn liggende selv :-p
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
skulle til å sende link på den fra biltema som han over skrev. di der funker :-) har sånn liggende selv :-p
Vis hele sitatet...
Og den kan brukes vis det regner også? Altså den tåler vann/regn?
Sikkert ikke, men er neppe vanskeligere enn å pakke den inn i plast.

Og om det regner er det nok heller ikke behov for varmepute. Da burde det vel rekke med en dress.
Tror ikke det er noe lurt å bruke i regn nei, men om du hiver en bossekk rundt den vil det funke det o :-)
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette er feil dobbelt opp. Hestekrefter er ikke et mål for kraft, men for effekt. Og det en dynamo gjør er å omgjøre mekanisk energi til elektrisk energi, så en sammenlikning av tilgjengelig mekanisk effekt og behøvd elektrisk effekt er nettopp hva man må gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo hurtigere den relative bevegelse foregår, jo sterkere magneten er, og jo flere antall vindinger der er i spolen, desto sterkere blir strømmen
Vis hele sitatet...
Kilde: Studieportalen
Sist endret av I ChiiSSii I x; 27. desember 2010 kl. 19:04.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Kilde: Studieportalen
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke, fordi den mekaniske motstanden dynamoen yter er avhengig av elektrisk belastning – lavere last = tyngre å dreie. Man kan derfor ikke gå ut fra dynamoens rotasjonshastighet alene, ettersom dette kun gir halve bildet. Derimot må man betrakte effekten som må omsettes.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hjelper ikke, fordi den mekaniske motstanden dynamoen yter er avhengig av elektrisk belastning – lavere last = tyngre å dreie. Man kan derfor ikke gå ut fra dynamoens rotasjonshastighet alene, ettersom dette kun gir halve bildet. Derimot må man betrakte effekten som må omsettes.
Vis hele sitatet...
Jeg velger å tro det er en typo fra din side, men en dynamo blir da vitterlig ikke tyngre å dreie ettersom den elektriske belastningen minker

Med mindre du mener lavere resistans/impedans i belastningen
Sitat av bronze Vis innlegg
Med ditt siste design kan man aldri ha varme kun på sete 2: Er dette meningen?
Vis hele sitatet...
Det var sikkert ikkje meningen, hadde mye tid til overs så prøvde meg, dette vil vel fungere? Alt for lenge siden eg hadde om dette på skolen..

http://i197.photobucket.com/albums/aa308/JVMyhre/6f82ecae.jpg
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Jeg velger å tro det er en typo fra din side, men en dynamo blir da vitterlig ikke tyngre å dreie ettersom den elektriske belastningen minker

Med mindre du mener lavere resistans/impedans i belastningen
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mente selvsagt lavere resistans, så det var en ganske uheldig skrivefeil. Bra du sier fra så det ikke blir noen misforståelser.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Strengt tatt ikke noe vits å finne opp hjulet på nytt.

varmesete fra biltema. Billig var den også.
Vis hele sitatet...
Såg grei ut den
får kjøpe en sånn og kappe ledningen og sette på kabelsko og en ekstra bryter, og kanskje pakke inn i plast og ta den inn i setetrekket
Sitat av optimus111 Vis innlegg
Strengt tatt ikke noe vits å finne opp hjulet på nytt.

varmesete fra biltema. Billig var den også.
Vis hele sitatet...
Hun kan jo også putte varmesetet inni dressen. Hun får varme selv om hun bøyer seg frem = Profitt!

Offt: optimus111, samler du tilfeldigvis på gode gamle 111?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Såg grei ut den
får kjøpe en sånn og kappe ledningen og sette på kabelsko og en ekstra bryter, og kanskje pakke inn i plast og ta den inn i setetrekket
Vis hele sitatet...
45w, looks legit

Iom. at selveste Biltema selger de på 45w, har jeg nok driti meg ut med tanke på effekt Med dette slenger jeg meg på og anbefaler varmesetet fra Biltema.

45w@12v=3,75A.

Med selv et lite bilbatteri (40Ah) vil du ha godt over 5 timer med behagelig varme, uten behov for noen lading på veien Om du er litt kreativ er det også mulig å få til en liten 45w 12v dynamo på det ene kjerrehjulet, for 45w er jo bare .. 0,06 hestekrefter

Trur jaggu jeg skal skaffe meg sånn varmesete i bilen sjøl ^^
Sitat av ragedAsian Vis innlegg

Offt: optimus111, samler du tilfeldigvis på gode gamle 111?
Vis hele sitatet...
Joda, har noen gamle og nye optimuser. Fungerer i alle vær.