Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2380
Jeg sliter med angst, og har fått antidepressive, escitalopram for å være mer spesifikk. Jeg begynte med det på mandag. Jeg har fortalt psykologen om grunnene til at jeg har angst, pga kraftig mobbing nesten hele barne og ungdomsskolen. Nå tror jeg at jeg har begynt å utvikle Body Dysmorphia(vet ikke hva det heter på norsk). Jeg tror jeg er kraftig overvektig når jeg er tynn. Går å speiler meg konstant, klyper meg under hake og må sidene av magen. Jeg har tenkt å ta det opp med Psykologen neste uke, men jeg føler at det er så mye som er galt hos meg at jeg er redd for at han ikke tar det på alvor. Jeg forteller meg selv at jeg ikke kan spise brød, ris eller Pasta. Bare det å spise en is i ukedagene gjør at jeg kan finne på å ikke spise resten av dagen. I helgene har jeg tillat meg å spise usunne ting, og sa fråtser jeg som regel i godteri osv fordi jeg er så streng med meg selv i ukedagene. Jeg har grei oversikt over hvor mange kalorier jeg spiser, og når jeg ikke har det blir jeg helt engstelig for å bli overvektig. Hva kan jeg gjøre bortsett fra å snakke med psykologen? Har tenkt å si det til han, men er det noe jeg kan gjøre i tillegg? Skal jeg pushe meg til å spise usubbe ting slik at jeg blir vant til å skjeie ut i blant?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du har med høy sannsynlighet en spiseforestyrrelse, det du beskriver er ikke normalt. Jeg ville levert kaloriregnskapet ditt til legen, og fått hans tilbakemelding på det. Du må fortelle det til noen som kan hjelpe deg, ikke gå rundt og bær på dette problemet alene.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Hva kan jeg gjøre bortsett fra å snakke med psykologen? Har tenkt å si det til han, men er det noe jeg kan gjøre i tillegg? Skal jeg pushe meg til å spise usubbe ting slik at jeg blir vant til å skjeie ut i blant?
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer det, prøv å spis så mye sunt som mulig, variert (gjerne litt godis også altså) og spis mindre men flere måltid fordelt utover dagen. Hvordan kost har du hatt før?
Trådstarter
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hvis du klarer det, prøv å spis så mye sunt som mulig, variert (gjerne litt godis også altså) og spis mindre men flere måltid fordelt yutover dagen. Hvordan kost har du hatt før?
Vis hele sitatet...
Poenget er at jeg har et veldig strengt syn på mat. Jeg spiser allerede så sunnt som mulig, men veldig lite kalorier. Om jeg spiser noe som jeg betegner som usunnt, kan jeg fort ikke spise mer resten av dagen. Feks om jeg spiser brød til frokost.
Mat er bensin for kroppen. Hvis du trener forbrenner du mer kalorier og du kan derfor spise mer. Flott å ha fokus på sunne matvarer, men å straffe deg selv etter å ha spist noe som er usunt er ikke bra. Ta heller en joggetur hvis du har dårlig samvittighet for det du spiser. Da kan du med god samvittighet skjeie ut.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Poenget er at jeg har et veldig strengt syn på mat. Jeg spiser allerede så sunnt som mulig, men veldig lite kalorier. Om jeg spiser noe som jeg betegner som usunnt, kan jeg fort ikke spise mer resten av dagen. Feks om jeg spiser brød til frokost.
Vis hele sitatet...
Ja skjønner, det er jo i utgangspunktet ikke en dum idé, men hvis det gjør det underernært og undervektig så er det ikke sunt. Klarer du å få i gang noe trening kombinert?
Prøv å spis mer normalt i uka. Så vil du ikke føle for å spise så mye usunnt i helga.
Prøv å gå til noen du stoler på, som kan si deg akkurat hvoran du ser ut. (Siden du sier du har problem med dette.)
Et familiemedlem eller en venn du kan snakke med. Som du kan betro deg til, som du stoler på, er alltid bedre enn en psykolog. En psykolog har begrensninger fordi de må tenke på hva som er politisk korrekt osv.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Et familiemedlem eller en venn du kan snakke med. Som du kan betro deg til, som du stoler på, er alltid bedre enn en psykolog. En psykolog har begrensninger fordi de må tenke på hva som er politisk korrekt osv.
Vis hele sitatet...
De har utdanning til å gi deg løsninger og tilbud i stedet for trøst og misforståelser. De har sett mye før og har erfaring med å håndtere alle de rare tankene som gjerne sender familiemedlemmer i full meltdown modus. Venner er nok bedre enn familiemedlemmer, men ymmw.
Hva slags mangler har psykologene som resultat av å i følge deg være politisk korrekte?

Ts kom deg til psykolog og prøv å vær åpen for hjelp. De er der for å hjelpe deg, de behøver ikke være fienden
Sist endret av Bothrops; 11. juni 2020 kl. 18:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.spisfo.no/spiseforstyrre...du-selv-gjore/

Følg mer med på BMI enn vekt.
Bra du skal ta det opp med behandler! Lykke til!
Du skjønner jo åpenbart at det du tenker om mat og kropp ikke er riktig, så det er meningsløst å fortelle deg om helse, kosthold og BMI. Du må nok ta tak i det som ligger under, og da er terapi tingen. Siden du ber om tips utenom terapi, så vil jeg råde deg til å fokusere minst mulig på kropp og vekt. Ikke les om det, snakk om det, google det, i den grad du klarer.
Sist endret av *pi; 11. juni 2020 kl. 19:24.
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
https://www.spisfo.no/spiseforstyrre...du-selv-gjore/

Følg mer med på BMI enn vekt.
Bra du skal ta det opp med behandler! Lykke til!
Vis hele sitatet...
Følg heller fettprosent enn BMI. BMI er ubrukelig i mange situasjoner med mindre du har en helt A4 build.
Sitat av storetårn Vis innlegg
Følg heller fettprosent enn BMI. BMI er ubrukelig i mange situasjoner med mindre du har en helt A4 build.
Vis hele sitatet...
Hallo, ts har spiseforstyrrelser. Hen bør selvsagt ikke oppfordres til å følge mer med på hverken vekt, BMI eller fettprosent. Les spørsmålet.
Ta det opp med psykologen din. Du har en spiseforstyrrelse, og det er finnes gode behandlingsalternativer mot denne lidelsen som psykologen din sikkert har hørt om - og kan dermed hjelpe deg. I mellomtiden så tenker jeg det ville være lurt å ikke fokusere på mat og kalorier overhodet. Klarer du dette, gi deg selv masse ros! Det er ikke enkelt når man har en spiseforstyrrelse - men det er mulig.
For å utfylle min tidligere kommentar;

Fra hva du sier virker det som at du vet at du sliter med forholdet ditt til mat og har tenkt til å ta dette opp med profesjonelle. Meget bra.

Du sier også at du teller mye på kalorier og vekt, noe som er veldig utmattende, og hvis du heller klarer å se på hvor du ligger på BMI-skalaen, som overhodet ikke er perfekt men kan være en god pekepinn på om du er i en helserisiko-gruppe, vil trykket på akkurat det kanskje hjelpe litt.

Dette er ikke ment som et råd som kommer til å gjøre deg frisk, men kanskje det kan lette litt på bekymringene til du får ordentlig behandling, noe som er vesentlig at du gjør.

Lykke til.