Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3051
Hei jeg driver med en nettside som selger klær jeg fikk en bot på over 10000 kr for bruk av navnet på en tysk fotball klubb. jeg sjekket trademarken på https://www.uspto.gov/ der jeg fikk ingen treff som betydde at jeg kunne bruke det så jeg modifiserte på det og brukte det på tsjortene etc.

vil jeg få problemer her i Norge om jeg velger å ikke betale, og i såfall hva er det en kan gjøre for å i en slik situasjon. setter pris på all hjelp jeg kan få.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det relevante er jo kven som har sendt deg kravet.

Amerikansk varemerkeregistrering er irrelevant i Noreg, så at du sjekka der er jo i beste fall hinsides idiotisk. Relevant register i så måte er EUIPO og Patentstyret.

Det er svært plausibelt at dei kan ha ei sak mot deg etter norsk rett, om du ikkje betaler kravet. I så fall vil dei måtte ta ut søksmål mot deg. Då vil du verte ansvarleg for kostnadane, om du taper.
Godt mulig det er forsøk på scam.
Sitat av thenorwegiandud Vis innlegg
Hei jeg driver med en nettside som selger klær jeg fikk en bot på over 10000 kr for bruk av navnet på en tysk fotball klubb. jeg sjekket trademarken på https://www.uspto.gov/ der jeg fikk ingen treff som betydde at jeg kunne bruke det så jeg modifiserte på det og brukte det på tsjortene etc.

vil jeg få problemer her i Norge om jeg velger å ikke betale, og i såfall hva er det en kan gjøre for å i en slik situasjon. setter pris på all hjelp jeg kan få.
Vis hele sitatet...
Du skriver "bot" som om det er myndigheter som har fremmet kravet.

Har du rappet logoen til et registrert varemerke?
Som regel så er det en advokat som representerer det firmaet som har copyright for det eventuelle merket som vil ta kontakt. Di vil som regel i første omgang få deg til å godta en frivillig ordning før krav eventuelt fremsettes. Sjekk at det ikke bare er scam før du gjør noe som helst. I verste fall ta kontakt med en advokat med kopibeskyttelse som arbeidsområde så vil du nok få råd om hvordan du kan gå frem.
Såvidt jeg vet er det ikke fritt frem å bruke logoen til fotballklubber i næringsvirksomhet. Det er vanlig at klubbene skal ha deler av inntektene og slikt skal avtales på forhånd. Så det ser ut til at de har et rettmessig krav. Du bør jo i det minste forsøke en dialog. Er det snakk om svært liten omsetning på disse skjortene så er det kanskje mulig å få forhandle ned kravet?

Selv om det er et fotball-lag så er det vel også et varemerke? Navnet står på alt fra kaffekrus, og badelaken til til flagg og caps. Om du endrer fonten så tror jeg ikke det hjelper særlig. For du går jo faktisk i konkurranse mot alle de som selger offisielle produkter og som betaler for retten til å selge disse. Det er vel også klausuler om at de som eier rettigheter må gjøre tiltak mot fakes.