Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1537
Noen som vet hva som skjer etter en gjeldsordning? «Når gjeldsordningsperioden er utløpt, kan en fordringshaver kreve at skyldneren godgjør at denne har oppfylt sine plikter under gjeldsordningen» Jeg misforsto de fire første årene og sendte skatteoppgjøret rett til kreditorene. Skulle vært sendt til namsmannen. Men uansett. Etter første året ble gjeldsordningen forlenget med 4 mnd på grunn av økt inntekt. Hørte ingenting etter år 2,3 eller 4. Alle kreditorene hadde fått skatteoppgjør og lønns og trekkoppgaver av meg. Noen takket for innsendt dokumentasjon, mens andre sa økningen ikke var høy nok til kreve omgjøring. I starten på 2021 fikk jeg brev fra tingretten om endring av gjeldsordningen. Lindorff hadde sett over dokumentasjonen jeg hadde sendt inn for de tre siste årene og krevde etterbetaling. Jeg kontaktet namsmannen og betalingsplan med fordeling av overskuddet ble satt opp og jeg betalte inn. Godt over 100 000. Når jeg startet på 2021 som er mitt siste år var jeg helt ajour og all ekstra inntekt innbetalt. Nå er 2021 ferdig. Jeg sender igjen inn alle opplysninger om inntekt Denne gangen rett til namsmannen og ikke kreditorene. Da vet jeg at en plan for etterbetaling blir laget. Er økt inntekt også dette året så mere penger skal inn. Er ferdig 20 februar i år så regner med jeg også får oppjustert innbetalingene for de 1,5 måneder som er igjen. Så er jeg forhåpentligvis ferdig. Men det jeg lurer på er? Er det vanlig at kreditorene ber om dokumentasjon på oppfylt gjeldsordning? I form av hva? Kontoutskrifter 5 år tilbake i tid? Ønsker de å se hva man har brukt livsoppholdet sitt på og om man har fått inn en vips fra en venn? Jeg har betalt inn hver krone jeg har tjent for mye. Jobbet masse overtid og på den måten økt innbetalingene til kreditorene. Håper bare dette er nok. Har ikke brukt livsoppholdet mitt på en best fornuftig måte så vil helst slippe å måtte sende inn kontoutskrifter. Hadde jeg vunnet masse penger i Lotto eller mottatt en arv så hadde dette vært synlig på skatteoppgjør.
Hei kjedelig at det har rotet seg sånn til for deg. Sånn skal det ikke være for meg gikk alt gjennom namsmannen.

Det betyr ikke noe annet enn at du skal kunne levere relevent dokumentasjon på inntekter, skatteforhold og sånn. De har ikke noe med ditt livsopphold med mindre det er mistanke om noe grovt. Livsoppholde kan du gjøre hva du vil med. Det som er viktig som du sikkert har skjønt er at inntekt til envher tid blir meldt riktig ved endringer.

Det høres for meg ut som du ikke har noe å bekymre deg for men kansje være forberedt på å fremlegge alt som har vært grunnlag for beregningene i ordningen.

Etter ordninære 5 år (+ dine 4 mnd?) er det 2 års ettertid hvor de kan kreve arv, gevinster o.l.

PS Husk at mye ordlyd her som ikke er oppdatert med alle digital løsninger vi har i dag. Tidligere ble alt levert inn pr papir mens lovtekster henger igjen.

Ta gjerne en titt i gjeldsordningsloven den er ikke så komplisert om du ser etter noe konkret.
Sist endret av Dough; 23. januar 2022 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for svar. Har du fullført en gjeldsordning? Bare lurte på hva skjer når siste avdrag er betalt. Man er ferdig og det er det liksom? Jeg sender nå inn som skrevet tidligere, inntektsopplysninger for 2021. Da har alle kreditorene mottatt dette hvert eneste år. Sender også inn lønnsslipp for desember så namsmannen kan sette riktig beløp for januar og halve februar. Da burde de ikke ha noe behov for å se noe mer. Ser at de som har fått gjeldsordningen tilsidesatt oftest ikke har rapportert inn endringer i lønnen sin. Igjen takk for svar.
Sitat av Tornerose76 Vis innlegg
Tusen takk for svar. Har du fullført en gjeldsordning? Bare lurte på hva skjer når siste avdrag er betalt. Man er ferdig og det er det liksom? Jeg sender nå inn som skrevet tidligere, inntektsopplysninger for 2021. Da har alle kreditorene mottatt dette hvert eneste år. Sender også inn lønnsslipp for desember så namsmannen kan sette riktig beløp for januar og halve februar. Da burde de ikke ha noe behov for å se noe mer. Ser at de som har fått gjeldsordningen tilsidesatt oftest ikke har rapportert inn endringer i lønnen sin. Igjen takk for svar.
Vis hele sitatet...
Jepp, fullførte i 2013 så det kan jo være noen detaljer som er annerledes og tydeligvis sikkert lokale forhold da min namsmann gjorde alt.
Jeg kan ikke huske noe annet enn at det bare ble bekreftet fullført fra samtlige kreditorer.
Så nei jeg er helt enig det burde ikke være noe behov men de har da rett til å se all dokumentasjon. Som sagt, mer en ordlyd i lovverket for å sikre partene enn at det nødvendigvis er gjeldene praksis.

Med forbehold om at det er på forskudd så gratulerer for vel gjennomført!
Sist endret av Dough; 23. januar 2022 kl. 11:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.