Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1224
I juni 2004 jobbet jeg noen timer for et firma. Jeg glemte å levere inn timelisten og sluttet å arbeide hos dem uten så mye frem eller tilbake. Fikk etter noen måneder "automatisk" varsel om oppsigelse.

Nå, snart 10 mnd etter at jeg jobbet der har jeg funnet igjen timeslisten og kommet frem til at den kvalifiserer til lønn tilsvarende ca. 2500 kr. Dette vil jeg selvfølgelig ha.

Jeg når dem ikke på telefon, men har tenkt meg en tur ned til dem. Er det noe som hindrer meg i å ha rett til lønnen? Kan de f.eks. si at de ikke har logg om arbeidet så langt tilbake eller lignende?

Takker for hjelp.
Slik det høres ut, så sluttet du bare å komme på jobb, og leverte faktisk ikke timeliste heller.
Tror du har lite krav på lønn da.
djemb's Avatar
Trådstarter
Ja forsåvidt.

Jobben informerte om at hvis man ikke setter seg opp til to arbeidsdager per uke blir dette ansett som å si opp jobbet. Det var dette jeg gjorde.

Men man har da krav på lønn for arbeid etter at man har sagt opp og.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Neppe 10 måneder seinere - hvordan skal de kunne kontrollere dét? Og hvordan i all verden klarte du å ikke finne timelista di på 10 mnd, men plutselig nå?

Send den inn, for all del, men jeg tror du vil bli ledd av.

hj
De skal ha kontroll på om du har krav på disse pengene eller ei, har du ditt på det tørre har det ikke noe å si om det har gått 10 måneder. Og om de ikke skulle ha loggført det du har jobbet, eller "slettet" det, så er det dems problem, og de får stole på dine papirer. Pengene er dine.
djemb's Avatar
Trådstarter
SharQ: Jeg skjønner at de kan ha problemer med å kontrollere det, men jeg regner med at et firma som vil ha et seriøst rykte beholder logger og annet i over ett år.

mcaroni: Utifra hva du sier virker dette veldig bra. Da går jeg innom dem snart og leverer timeslisten. Regner med at det blir litt krangling med det overlever jeg vel.
Sålenge du faktisk har jobbet for dem i et antall timer som tilsvarer lønn på 2500,- er de pliktet til å gi deg lønn for dette, noe som er deres ansvar, og ikke ditt.

Det er uten unntak ulovlig å la folk jobbe uten lønn i Norge.
Har du timelisten, så skulle det vel egentlig
ikke by på noen form for problemer.

hold oss oppdatert
om situasjonen, arehei.
Arbeidskontrakt, arbeidskontrakt og arbeidskontrakt!

Du har kun krav om du kan vise til en arbeidskontrakt!
djemb's Avatar
Trådstarter
Sitat av Chubby
Arbeidskontrakt, arbeidskontrakt og arbeidskontrakt!

Du har kun krav om du kan vise til en arbeidskontrakt!
Vis hele sitatet...
Kontrakten har jeg ikke. Jeg har dog deres avskjeds-brev. Og de kan vel ikke avskjedige en som ikke har jobbet for dem, og de kan vel heller ikke si at de ansetter folk uten å tilby kontrakt (er vel i mot loven).

Little Joey: I will
Sitat av arehei
Kontrakten har jeg ikke. Jeg har dog deres avskjeds-brev. Og de kan vel ikke avskjedige en som ikke har jobbet for dem, og de kan vel heller ikke si at de ansetter folk uten å tilby kontrakt (er vel i mot loven).

Little Joey: I will
Vis hele sitatet...

Avskjedsbrevet inneholder dessverre ikke de premissene for jobben du utførte. Dvs timelønn, varighet etc. Men dette burde gå bra uansett, om du ikke er "fiende" med arbeidsgiver.
Hvis du har en lønningsslipp fra dem, så kan den virke som en arbeidskontrakt.