Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1303
Hei.

Har begynt å selge unna unødvendig stæsj jeg har samla oppover årene. Har da fått endel kontanter. Hvis jeg skulle ha betalt ned 70k i inkassoregninger, vil dette dukke opp på selvangivelsen når halvparten av det er renter ? Og hvis jeg betaler ned 30k i renter hvis jeg da få tilbake 35% av beløpet på skatten eller har jeg misforstått og vil nav se dette å etterforske meg til neste år ? Noen med erfaring her ?
Transaksjoner under 40 000 rapporteres ikke selv om det brukes cash. Du kan evt. splitte beløpet og betale på samme kidnr to eller flere ganger på forskjellig dato om du har en regning som overstiger 40 000.

Mener å ha hørt at det ikke er fradrag for inkassorenter men har aldri sjekket det opp selv. I praksis betyr det at du får fradrag for ordinær gjeldsrenter i hht gjeldsbrev overstigende renter null fradrag.

Uansett hvordan dette skulle ble behandlet så er det da skattekontoret som får rapportert inn at det er betalt renter på gjeld og hvor mye. De aller fleste av oss har jo noe gjeldsfradrag så kan aldri tenke meg at NAV aktivt sjekker likningen din med lupe. Om de sjekker den så er det vel mest inntekt som er viktig for dem vel? Ja kanskje med mindre du lever på livsopphold da det er noe som deles ut til de som ikke kan forsørge seg selv. Og skulle du ha midler til å betale ned gjeld så vil det for NAV bety at du ikke har rett til livsopphold. Er du på dagpenger, AAP ufør eller noe slikt tror jeg du kan ta det helt rolig. På livsopphold vel da har du jo strengt tatt ikke fylt ut søknad korrekt om du har hatt penger som ikke er opplyst om.

Og skulle de da oppdage dette så kan du få forklaringsproblemer.
Sist endret av random67489; 8. juni 2018 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.