Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4109
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Har havnet i en kinkig situasjon. Utleier har i forbindelse med ny kontrakt (fra 1. august) nedlagt forbud mot dyrehold. Hun begrunner dette med at leiligheten leies ut møblert (sofa, teppe på stua, seng, samt noe hyller).

Saken er at jeg i kortere perioder har passet en hund.

Nå har det kommet en situasjon der familien til hunden ønsker at jeg skal overta den fast, da de er oppe i et samlivsbrudd.

Husleieloven sier;

§ 5-2.Ro og orden
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.
Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.
🔗
Vis hele sitatet...
Hunden det gjelder er særdeles veloppdratt, rolig og ikke "bjeffete". Er dette med møblene nok til at utleier kan rope "ulempe" eller kan jeg skjære igjennom ved å gjenta min inngang til dette til at jeg ved utflytting enten kjøper møblene for en rimelig pris, eller sørger for nødvendig rens.
I utgangspunktet har, som lovteksten sier, utleier lov å nekte deg dyrehold.

Det må bli en veiing med argumenter for og i mot for at du skal kunne få hund.

Allergier er et normalt argument for å nekte dyrehold. Så du bør gjøre ditt ypperste for å motvirke dette, som du foreslår å kjøpe møblene som er i leiligheten. Alternativt kjøpe inn egne møbler hvis det lar seg gjøre.

Argumenter for dyrehold er de psykososiale forholdene man oppnår. Så om du kan spille på det, er det til din fordel.


Om dyreholdet ikke er til ulempe for noen andre på eiendommen, så skal det mye til for å kunne nekte deg å ta inn dyret.

Så slik jeg ser det, er det kun det at leiligheten er møblert som vil være en avgjørende faktor for å faktisk kunne nekte deg.
At det tidligere har vært lov med dyrehold, mens det nå ikke lengre er lov - uten at møblene har blitt byttet, er det også noe som kan tale din sak.
Møblene er jo allerede "forurenset" fra tidligere av.
Sist endret av Blackkoz; 9. august 2016 kl. 23:07.
Snakk med ham, kan godt hende han synes det et ok. Jeg har forbud mot dyrehold i min utleiekontrakt, men de som leier der har dyr. For min del handler det om at jeg vil godkjenne hvert enkelt tilfelle, vil ikke at de som bor der skal ha rett til å holde hva som helst av dyr.
Så lenge du kan forsikre huseier om at hunden ikke vil "forstyrre alminnelig ro og orden", altså bjeffing(om natten) etc. Og at du vil opprettholde god hygiene og et godt miljø for hunden(med tanke på mattilsynet´s lov om dyrehold) så ser ikke jeg noe i veien for at du fint kan anskaffe deg denne hunden. Men som loven også tilsier, så kan det legges ned forbud dersom du bor i kollektiv, eller at utleier/neste leietaker kan få allergiske reaksjoner som følge av rester av pels i boligen.
"Øko-Terrorist"
Huseier trenger ikke ha boen bedre grunn en at dyrehold sliter mer på leilighet/inventar. Merk at lovteksten sier at du kan OM det er en god grunn til det. F.eks førerhund.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Huseier trenger ikke ha boen bedre grunn en at dyrehold sliter mer på leilighet/inventar. Merk at lovteksten sier at du kan OM det er en god grunn til det. F.eks førerhund.
Vis hele sitatet...

Kunne du tenke deg å forklare hvordan dyrehold "sliter" på leilighet/inventar.
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Kunne du tenke deg å forklare hvordan dyrehold "sliter" på leilighet/inventar.
Vis hele sitatet...
Gulvet for eksempel. Mange gulv tåler dårlig å bli subbet ned av klumsete klør dag ut og dag inn, år etter år.
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Kunne du tenke deg å forklare hvordan dyrehold "sliter" på leilighet/inventar.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig nødvendig å forklare noe så åpenbart? Dyr har klør og tenner som brukes til sånn og si alt, resten klarer du sikkert å tenke deg frem til selv
Beklager, jeg ser ofte ikke opp fra min egen navle! Jeg har selv hund og gummiparkett, men skjønner jo godt at andre gulv kan ta skade. Uff, noe så dumt å skrive av meg!
"Øko-Terrorist"
Tja, bikkja til en kompis(springer spaniel) fant en dag ut at det var veldig gøy å gnage på alle innvendige hjørner som stakk ut i leiligheten, dører får ofte skraper av hund som prøver å åpne den, gulvet som nevnt over, etc. etc.