Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1760
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Nå er jeg blitt skikkelig usikker på hva jeg burde gjøre. Har igjen noen mnd til på skolen så skal jeg ut i lære som kokk. Men hva burde jeg gjøre. Skal jeg ta den i Forsvaret, ta førstegangstjenesten min samtidig, samt slippe en haug med utgifter, eller burde jeg satse på ett hotell eller restaurant? Problemet er at hvis jeg tar lærling tiden min i forsvaret så vil jeg kanskje bli nedprioritert når jeg søker på jobb på f.eks. en restaurant, pga at jeg ikke har samme erfaringer som en som har tatt læretiden sin i en restaurant eller noe slik.
Har dere noen forslag til hva jeg burde gjøre? Andre fordeler og ulemper ved å ta læretiden i Forsvaret.
Jeg ville helt klart gått for lærlingbefal. Kjøkkensjefer må være autoritære og hvilken bedre måte kan man bli det enn å gå befalskole?

Kjøkkene i forsvaret holder høy kvalitet både på mat og utstyr og burde ikke prioriteres noe særlig annerledes enn ett annet kjøkken. Kokk i sjøforsvaret burde jo heller prises meget høyt når man da er vant til å jobbe under særdeles stressende forhold(20meter bølger).
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg skal i Forsvaret så vil jeg til Haakonsvern i så tilfelle. De har sinnsykt med arrangmang, og lager da mer finere mat, som f.eks. på en restaurant.
Når det gjelder hvilke jobber du kan få etter en læretid i forsvaret så kommer det ann på hvor du vil jobbe. Du blir ikke gourmet kokk av å jobbe i forsvaret, men lærer nok en del om å lage til mange mennesker. Hva du lager komme rselvsagt ann på hvor stor avdeling du havner på. Haakonsver er meeeget stor avdeling. 500 mann når det er fullt der. Mindre avdeling eks Kjevik har bedre mat og færre mennesker, du vil nok helst jobbe i en befalsmesse.

Lærlingbefal som noen sa har jeg ASLDRI hørt om tror ikke finnes.
joda...det er 3 typer lærlinger i Forsvaret, Lærling avtale, Lærling Kontrakt, Lærling Befal. (og sivil lærling, men de teller liksom ikke)

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/larling/
Lærlingbefal finnes + hvis du er utdannet befal, så kan du få leie stor leilighet/hus for 2000,- i måneden, inklusive strøm, mat osv.
Du må ha samboer/familie fikk jeg opplyst, men fikk dette avkreftet igjen av en kamerat i forsvaret, så jeg er ikke helt sikker.
Dessuten, som lærlingsbefal får du 3 års praksis uten å måtte søke etter det. Det burde telle meget mye mer enn å ha vært lærling på en gourméresturant.
men LES NÅ DA info fra mil.no da...det fungerer ikke på den måten at man velger om man vil ta læretiden som LB eller LA, eller LK.

Mulighetene man har kommer an på fagfelt, og siden Hofsoe er kokk er ikke LB mulig. (Derimot har man mulighet til å søke BSS/Forpleining om man har fagbrev)
Dersom du velger å bli lærling vil absolutt anbefale at du søker deg til en av krigsskolene, de ligger på ingen måte tilbake for noen restaurant. Ellers er regelen mindre avdeling, helst sjø eller luft, betyr mer oppfølging, mindre stress, og høyere kvalitet på maten. På avsides små avdelinger er mat velferd og mer prioritert.

Ellers kan lærling i forsvaret anbefales, uten at jeg akkurat har tatt kokkefag. Noen større karriere, neppe, men godt utbytte av lærlingetida, jepp.
mr.mojo det var bra svart. Ja man kan ta læretiden etter at man har gjennomført en befalsutdannelse. Eller før for den slags skyld, men jeg kjenner ikke til noen linje som gir deg befalsutdannnelse samtidig med at man tar kæretiden sin, dette lar seg ikke kombinere da befalsutdanning er ganske krevende.

Når det gjelder hus eller leilighet gjennom forsvaret "Forsvarsbolig" er dette for befal. Forsvaret eier en del boliger som de leier ut billig til ansatte. Hva det koster avhenger av alle vanlige faktorer på boligmakedet, med prisene er generelt en god del lavere enn ved leie sivilt. Jeg bor i forsvarsleilighet og er svært happy med det.
Det finnes linjer som lar deg kombinere dette, da tar du BS først, og har plikttjeneste og læretid i ett. Noe som er en virkelig hog kombinasjon m tanke på lærlinglønn (full lønn i plikttjenesten din etter BS, dvs i lærlingetida), sjekk ut LSK (om de ikke er nedlagt til nå da) i Kristiansand. Dette gjelder imidlertidig tekniske linjer.

Bor også i forsvarsbolig, 1400,- i mnd for 90kvm +kjeller og garasje kan man ikke klage på
Jeg satser på å gå fengselsskolen når jeg blir 21år. Lurer derfor på om noen har tips til kurser o.l som kunne vært greit å fått med seg etter militæret, som kan være godt å ha når jeg skal søke på fengselsskolen.

Tenker mer på korte kurs slik at jeg slipper å jobbe for militæret etterpå eller måtte være i militæret lenger på grunn av at kurset/utdanningen varer lenger enn et år.
Du kan ta vekterkurs i førstegangstjenesten, et absolutt pluss, tar et par uker, kjekt å ha uansett, om ikke annet lærer du deg å legge fulle bodybuildere som bråker ute på byen i bakken.
ZerBox: UB (utskrevet befalsutdanning) er 6mnd utdanning og 6mnd tjeneste som ub.korp/kvm.asp.
En annen ting som er verdt å nevne angående LB, er at du får hele 60 studiepoeng ved fullføring.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Hvis man er lærling i forsvaret, vil man få mye lekser og slik man må gjøre når man er i forsvaret, samtidig som man tar førstegangstjeneste?

Hvordan skiller de mellom lærling førstegangstjenesten?
Lekser som lærling? Bah!
Lekser har du hverken i det sivile eller i militæret
som lærling.

Lærlinger i førstegangstjenesten har det ganske rolig,
i alle fall de jeg kjenner til.

Befalsskole derimot.....