Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1695
Har en mini-pc jeg kjøpte for ett år siden ( packar bell dot. )
i går kveld ble det en rar lukt av den, kanskje noe tyder på att den gikk varm og sa takk for seg.

Jeg tenkte ikke så mye over att den slo seg helt random av, men når jeg prøvde å starte den idag trykket jeg på powerknappen, det ble vanlig reaksjon, og etter
noen sekunder blekket den igjen.. etter dette blir det ikke noe som helst tegn til liv når jeg prøver å starte den.

Har både batteri og lader i, så lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre, og evt va som er galt om jeg må sende den til reprasjon ?

Er litt rart att ingen av lampene som konstant lyser når ladder står i ikke lyser i det hele tatt, den er jo helt død

har så alt for mange bilder, musikk osv som jeg nødigst vil miste.. hadde vært utrolig kjipt

Takker for svar
Sikkert støv som har kortsluttet noe. Lever den inn, tviler på at du kan fikse det. Si til de du leverer den inn til at du har mye viktig data på harddisken, hvis ikke kan du ta den ut og sette den inni et HDD kabinett og hente ut det du trenger.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Sikkert støv som har kortsluttet noe. Lever den inn, tviler på at du kan fikse det. Si til de du leverer den inn til at du har mye viktig data på harddisken, hvis ikke kan du ta den ut og sette den inni et HDD kabinett og hente ut det du trenger.
Vis hele sitatet...
åh javelja? Overoppheting kaller vi det her i sør
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
åh javelja? Overoppheting kaller vi det her i sør
Vis hele sitatet...
Kan ikke støv lede strøm? Eller jeg som har misforstått noe? Varme i seg selv dreper ikke en maskin, ettersom så godt som alle maskiner skrur seg av selv når de blir for varme.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Kan ikke støv lede strøm? Eller jeg som har misforstått noe? Varme i seg selv dreper ikke en maskin, ettersom så godt som alle maskiner skrur seg av selv når de blir for varme.
Vis hele sitatet...
du har rett, støv kan lede straum
Sist endret av Trondvn; 3. juni 2010 kl. 23:32.
hvis vi skal drive med så løse definisjoner på hva en kortslutning er, kan man like gjerne si at dårlig ånde leder strøm

kortslutning: direkte kontakt mellom to eller flere av fasene/polene
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis vi skal drive med så løse definisjoner på hva en kortslutning er, kan man like gjerne si at dårlig ånde leder strøm

kortslutning: direkte kontakt mellom to eller flere av fasene/polene
Vis hele sitatet...
Vet, men så må trenger vi ikkje og dra det utav kontekst, Støv frå en fase til en anne er kontakt det vell? og det leder da straum, som gir ein kortsluttning?
men er det noen her som vet om jeg kan levere pc'n til reperasjon uten å miste alt fra harddisken da ?
Om de kan ta vare på den, eller noe lignende ordning ?
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
men er det noen her som vet om jeg kan levere pc'n til reperasjon uten å miste alt fra harddisken da ?
Om de kan ta vare på den, eller noe lignende ordning ?
Vis hele sitatet...
Les hva jeg har skrevet.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
men er det noen her som vet om jeg kan levere pc'n til reperasjon uten å miste alt fra harddisken da ?
Om de kan ta vare på den, eller noe lignende ordning ?
Vis hele sitatet...
Du kan be dem om ta backup av hardisken din.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Kortslutning relatert til støv er høyst uvanlig i min erfaring, for at støvet skal klare å komme seg perfekt plassert, og skape kontakt mellom to konkrete punkt over en periode som er lang nok til at det blir faktisk kontakt.

Har iallefall jeg sett en gang iløpet av 15år med seriøs IT-support, og det var nylig, på en server i et veldig skittent kontorlandskap.
Sitat av Trondvn Vis innlegg
Vet, men så må trenger vi ikkje og dra det utav kontekst, Støv frå en fase til en anne er kontakt det vell? og det leder da straum, som gir ein kortsluttning?
Vis hele sitatet...
når du kobler en elektrisk ovn til stikkontakten, så blir det da vitterlig kontakt mellom fasene, men ikke direkte kontakt, som er definisjonen på en kortslutning.

men back to topic, lever pcen til noen som kan sakene sine, og be spesifikt om backup av harddisken
Dama har en røten Packard Bell laptop og i det siste har den brått blitt helt død. Da tar jeg bare ut batteriet, venter litt, setter tilbake og vips så er alt som før. Har du prøvd det? :P

Det enkle er ofte det beste
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Johnsa Vis innlegg
Dama har en røten Packard Bell laptop og i det siste har den brått blitt helt død. Da tar jeg bare ut batteriet, venter litt, setter tilbake og vips så er alt som før. Har du prøvd det? :P

Det enkle er ofte det beste
Vis hele sitatet...
Forøvrig er også det beste å ikke kjøpe Packard Bell, i min erfaring vil 8\10 PB'er streike innen to år.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Forøvrig er også det beste å ikke kjøpe Packard Bell, i min erfaring vil 8\10 PB'er streike innen to år.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig! Packard Bell bør man holde seg langt unna. Dama mi fikk forøvrig sin PB, så da var det på en måte greit
har da en gladelig nyhet å komme med!

Etter at jeg blåste alt jeg kunne inne i vifta, bådde inn og ut og blåste masse inn i inngangene til batteriet ville pc'n plutselig starte som normalt

Takk til alle som engasjerte seg!

Var da mest trolig støv som var problemet.. skål for det!

må desverre legge til at det var en kort fornøyelse, plutselig slår den seg av, og den tåler nesten ingen ting av bevegelse.. kanskje det ender opp med reperasjon likevell
Sist endret av Teddybe4r; 4. juni 2010 kl. 01:57.
Kjøp en spraykanne med trykkluft på boks http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=136175439

Koble fra strøm og batteri, skru av deksel om du kan, spesielt rundt CPU. Blås ut støv. Gjenta om nødvendig
Sitat av BarbaRossa Vis innlegg
Kjøp en spraykanne med trykkluft på boks http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=136175439

Koble fra strøm og batteri, skru av deksel om du kan, spesielt rundt CPU. Blås ut støv. Gjenta om nødvendig
Vis hele sitatet...
denne skal prøves takk!
▼ ... flere år senere ... ▼
Har en packard bell pc som jeg har hatt i 8 år no, men for noen dager siden kortsluttet den pga. lillebroren min plugget i støvsugeren på rommet mitt som jeg allerede har masse kabler i. Jeg lurte på om det var noen som vet hvordan man fikser dette eller om jeg må sende den på reparasjon.
Lukt på strømforsyningen til din Packard Hell.
Sjekk om kontakten til strømforsyning fungerer slik den skal.
Prøv med støvsuger og trykkluft.
Hvis det er garanti så er du i ett dilemma.
Åpne og støvsuge og miste garantien
eller sende den inn og kanskje få regning på støvsuging.