Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 15711
Bruker kalkisen din hver gang det trengs
Trådstarter
Sitat av snja Vis innlegg
Bruker kalkisen din hver gang det trengs
Vis hele sitatet...
Flott Godt å høre.

Har fikset slik at det nå er mulig å linke til de ulike delene av siden, og til en utregning. Funker ikke på valuta- og enhetskalkulatoren enda, men skal være i orden på matte-delen og verktøy-delene.

Feks kan du linke til hva 100 1908-kroner tilsvarer i 2008-kroner.

Har ikke fått testa det så mye enda, så si ifra dersom det ikke fungerer!
Hvorfor er det to popups som vises når jeg trykker på 'Tallsystemer'?

Begge popup-ene sier; tallsystemer,

Edit: Og 'nøyaktig klokke' viser dette; Klokka på PC-en din ser ut til å ligge omtrent 0 sekund foran korrekt tid.

Hva menes med det?
Sist endret av s1gh; 9. februar 2009 kl. 16:58.
Trådstarter
Sitat av s1gh Vis innlegg
Hvorfor er det to popups som vises når jeg trykker på 'Tallsystemer'?

Begge popup-ene sier; tallsystemer,

Edit: Og 'nøyaktig klokke' viser dette; Klokka på PC-en din ser ut til å ligge omtrent 0 sekund foran korrekt tid.

Hva menes med det?
Vis hele sitatet...
Ups! Den første var en debug-greie, den andre var en bug. Begge skal være ordnet nå! Takk for at du sa ifra!
Bra jobba! En liten bug; Omregning av kroner fra xxxx til 2009 gir resultatet 0,00 kr.
Må fjerne nåværende år ja.
De har ikke tall for 2009 før neste år.

Samme greia som Norges Bank sin:
http://www.norges-bank.no/templates/...____25988.aspx
Sist endret av elodin; 9. februar 2009 kl. 17:52.
Trådstarter
Hehe, så irriterende med sånne småfeil. Har fått fjernet 2009 nå!
Sitat av Berg Vis innlegg
Ups! Den første var en debug-greie, den andre var en bug. Begge skal være ordnet nå! Takk for at du sa ifra!
Vis hele sitatet...
Tallsystemer fungerer ikke. 2 Popups kommer fortsatt. Man kan heller ikke velge noe i dropdown boksene.
Trådstarter
Sitat av typisk Vis innlegg
Tallsystemer fungerer ikke. 2 Popups kommer fortsatt. Man kan heller ikke velge noe i dropdown boksene.
Vis hele sitatet...
Kan du prøve å trykke Ctrl+F5 og prøve igjen? Det fungerer fint her ...
Genialt!
Bruker denne til leksene når jeg er hjemme, har ikke nett på skolen (ungdomsskole, bærumsnett han it fyren kan ikke passordet)
KP for all hjelp dette har gitt meg ^_^
ps. Er det mulig å vise utregning også? Regner med nei, men hadde vært kult...
Sitat av Berg Vis innlegg
Kan du prøve å trykke Ctrl+F5 og prøve igjen? Det fungerer fint her ...
Vis hele sitatet...
Kommer fortsatt popups, uavhengig av nettleser.
Trådstarter
Sitat av sky_king Vis innlegg
Genialt!
Bruker denne til leksene når jeg er hjemme, har ikke nett på skolen (ungdomsskole, bærumsnett han it fyren kan ikke passordet)
KP for all hjelp dette har gitt meg ^_^
ps. Er det mulig å vise utregning også? Regner med nei, men hadde vært kult...
Vis hele sitatet...
Takk, takk!

Sitat av typisk Vis innlegg
Kommer fortsatt popups, uavhengig av nettleser.
Vis hele sitatet...
Du sitter ikke bak en proxy eller noe som kan ha cachet siden? Skjønner virkelig ikke dette. Noen andre som har samme problem?
Gratulerer! http://itpro.no/art/13799.html

Genialt nettsted!
Drev å lekte litt med kalkulatoren din og begynnte å stusse litt. La merke til enheten "registertonn", noe som er en fin enhet. Men i følge kalkulatoren din er 1 registertonn = 0,35311 m^3 og
1 registertonn = 12,46999 fot^3

Jeg søkte opp registertonn på wikipedia (både Norsk og engelsk), Caplex.net og på matematikk.net. De sier at 1 registertonn er 100 fot^3 eller 2,8317 m^3

Har din kalkulator en egen måleenhet for registertonn, eller har den blingsa litt?
Trådstarter
Sitat av ZyPreXa Vis innlegg
Gratulerer! http://itpro.no/art/13799.html

Genialt nettsted!
Vis hele sitatet...
Takk!

Sitat av moan1244 Vis innlegg
Drev å lekte litt med kalkulatoren din og begynnte å stusse litt. La merke til enheten "registertonn", noe som er en fin enhet. Men i følge kalkulatoren din er 1 registertonn = 0,35311 m^3 og
1 registertonn = 12,46999 fot^3

Jeg søkte opp registertonn på wikipedia (både Norsk og engelsk), Caplex.net og på matematikk.net. De sier at 1 registertonn er 100 fot^3 eller 2,8317 m^3

Har din kalkulator en egen måleenhet for registertonn, eller har den blingsa litt?
Vis hele sitatet...
Her er det selvsagt bare å legge seg flat! Kan gi deg et hint om hva som var feil ... Men nå er det uansett rettet! Tusen takk!
Når du regner ut enheter, kan det være en tanke å ha en "swap" knapp som bytter om på feltene. Er ikke et must, men kjekt å ha
Må si at dette var en genial side! Meget godt laget, brukervenlig og funksjonabel!
Sist endret av tafsern; 13. februar 2009 kl. 12:13.
på sin, cos, tan osv hadde det vært greit å kunne velge å få resultatet i radianer, grader eller gon.
Kan vi få den nedlastbar som et programm?
Hadde vært genialt!
Trådstarter
Froydis: Skal se på dette, har lagt merke til at Google har det på translate.google.com.

tafsern: Takk!

bobbo: Skal se på dette også. I teorien er det jo veldig enkelt, men da jeg prøvde sist gang, hadde jeg problemer med å få "nøyaktige" verdier. 2pi i grader ble for eksempel 0,001 grader (eller liknende) ... Mulig det går bedre hvis man ofrer litt nøyaktighet.

sky_king: Du kan bruke Google Chrome hvis du har Windows, det har en enkel funksjon som heter "opprett snarveier til programmer". Da får du Kalkuler.no som et "program" med snarvei på skrivebordet ditt. Mulig det finnes andre programmer som gjør liknende. Men du må altså være påkoblet internett uansett.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kunne du fikset det sånn at man kan endre en enhet innen samme gruppe uten at den enheten man skal sammenligne med endres?

Om jeg f.eks skal finne ut 1 tonn i kilo, og deretter gram i kilo. Da endrer kilo seg til mg siden dette er neste på lista. Litt irriterende.

Og du mangler deciliter og milliliter
Trådstarter
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Kunne du fikset det sånn at man kan endre en enhet innen samme gruppe uten at den enheten man skal sammenligne med endres?

Om jeg f.eks skal finne ut 1 tonn i kilo, og deretter gram i kilo. Da endrer kilo seg til mg siden dette er neste på lista. Litt irriterende.

Og du mangler deciliter og milliliter
Vis hele sitatet...
Takk for idéen! Skal være i orden nå

Har laget en fiffig bookmarklet i helga også!
Trådstarter
Legger bare til et bilde av bookmarkleten i bruk, hvis det er noen som lurer på hva det er ...

Jobber for øvrig med å få til et verktøy for matrise-regning, hvis det er noen her som driver med slikt.
Hva med en air verjon eller noe, sånn at man kan ha den på skrivebordet?
Trådstarter
Sitat av sky_king Vis innlegg
Hva med en air verjon eller noe, sånn at man kan ha den på skrivebordet?
Vis hele sitatet...
Hm, den måtte fortsatt ha vært avhengig av nettilgang. Hadde det vært like interessant da?
Jeg får ikke lov å skrive inn en funksjon (som du skriver er lov):
f(x) = x^2

For øvrig er det mer profesjonelt å skrive "matematikk". Kalkuler skriver kalkulér.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Å kalkulere og "matematikk" er jo to vidt forskjellige ord med forskjellige betydninger...
Trådstarter
Sitat av davste Vis innlegg
Jeg får ikke lov å skrive inn en funksjon (som du skriver er lov):
f(x) = x^2

For øvrig er det mer profesjonelt å skrive "matematikk". Kalkuler skriver kalkulér.
Vis hele sitatet...
Skriver du "f(x) = x^2", eller bare "x^2"? For bare sistnevnte skal fungere.

Hvorfor er det mer profesjonelt å skrive "matematikk" enn kortformen "matte"?

"Kalkuler" skrives ikke "kalkulér", aksenten er valgfri i norsk. Akkurat som at det er like riktig å skrive "kafe"/"ide" som "kafé"/"idé". Akkurat i "kafé" og "idé" er jeg enig i at aksent er på sin plass, da disse er så innarbeidet i tillegg til at trykket blir veldig feil uten aksent i uttalen. I ord som "siter" og "kalkuler" er jeg derimot uenig i at det er bedre med aksent, jeg synes det kompliserer unødvendig og ser ut som et forsøk på å "forfine" det skriftlige språket.
Ja, det er korrekt å skrive "ide" og "kafe" også, selv om Språkrådet råder oss til å skrive med aksent.

Over til saken så føretrekker matematikerne "matematikk", hvorpå skoleelver og andre likesinna føretrekker kortformen "matte".

Selve vitenskapet heter matematikk. Matte er derimot betegnelse på et teppe.

Enhver har sin smak, det merker du nok.
Trådstarter
Sitat av davste Vis innlegg
Ja, det er korrekt å skrive "ide" og "kafe" også, selv om Språkrådet råder oss til å skrive med aksent.
Vis hele sitatet...
Sitat av Språkrådet
Akutt aksent blir brukt i visse framandord som endar på trykksterk e, for å markere hovudtrykk. I slike tilfelle er ikkje teiknet obligatorisk.
allé, diaré, kafé, idé, entré, komité, kupé, moské, supé, trofé, diskré
(...)
Det skal ikkje vere aksentteikn i ord som desse:
kontroller, plasser (imperativ av kontrollere og plassere), museum, finer, mesen, filet
Vis hele sitatet...
http://sprakradet.no/Sprakhjelp/Rett...k/Aksentteikn/

Sitat av davste Vis innlegg
Over til saken så føretrekker matematikerne "matematikk", hvorpå skoleelver og andre likesinna føretrekker kortformen "matte".

Selve vitenskapet heter matematikk. Matte er derimot betegnelse på et teppe.

Enhver har sin smak, det merker du nok.
Vis hele sitatet...
Joda, du har rett i at matematikk er et mer formelt ord, og at det er hver sin smak! For all del. Men jeg er ikke sikker på om det å bruke et så formelt språk som mulig er noe å strebe etter.
Forresten. Kan jeg få lov til å stille inn antall desimaler jeg vil få spyttet ut?
Kan jeg også få lov til å definere egne variabler og funksjoner, som blir lagret under økten?

F.eks: h (x, y) = x*y
h (5, 10)
Sist endret av davste; 6. mars 2009 kl. 02:39.
Trådstarter
Gode ideer, davste - skal noteres.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Åh, jeg er evig forelsket i bookmarklet-funksjonen du introduserte for en stund siden! Evig deilig å ha en kalkulator tilgjengelig uten å engang måtte navigere bort fra siden man er på!
Menyene hopper og spretter løpsk uavhengig om jeg fører musepekeren direkte over dem:S Opera 9.63, Ubuntu linux
Trådstarter
Sitat av ticks Vis innlegg
Åh, jeg er evig forelsket i bookmarklet-funksjonen du introduserte for en stund siden! Evig deilig å ha en kalkulator tilgjengelig uten å engang måtte navigere bort fra siden man er på!
Vis hele sitatet...
Så flott at du liker den!

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Menyene hopper og spretter løpsk uavhengig om jeg fører musepekeren direkte over dem:S Opera 9.63, Ubuntu linux
Vis hele sitatet...
Takk for at du sier ifra. Klarer ikke å gjenskape det du sier, selv med samme Opera-versjon på Ubuntu. Gjelder dette bookmarkleten eller selve kalkuler.no? Gjelder det uansett, eller bare etter en spesiell utregning eller når du har fulgt en spesiell link eller noe?
Sitat av Berg Vis innlegg


Takk for at du sier ifra. Klarer ikke å gjenskape det du sier, selv med samme Opera-versjon på Ubuntu. Gjelder dette bookmarkleten eller selve kalkuler.no? Gjelder det uansett, eller bare etter en spesiell utregning eller når du har fulgt en spesiell link eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at flash er litt buggy på den distroen, hvertfall på pcen min. Men vanligvis ikke på den måten jeg opplever på kaluler.no. Det virker som om menyknappene utheves flere ganger pr. "hoover". Skal sjekke om igjen når jeg får igjen den pcen. Gjelder kun selve nettsida
fremtidige ting å ha med.

1. kraft/areal. eks pascal til bar og N/mm^2 osv
2. krefter? så ikke krefter der. Newton til pound f.eks (pound er vekt jaja men den brukes til krefter også)
3. nautiske mål: favner til meter, kabel lengde, nautisk mil. osv nautisk mil er btw 1852meter.
4. hardhet: rockwell, vickers, brinell osv
5. Moment: Nm til footpund eller hva det nå heter.
6. Elektro greier.


kom på en ting hva om man kunne velge antall dimensjoner? f.eks mm^3 til bare mm. da slipper du å ramse opp alle varianter av alt mulig rart.
Sist endret av Triforce; 30. mars 2009 kl. 21:46.
Sitat av Triforce Vis innlegg
fremtidige ting å ha med.
[..]
Elektro greier.
Vis hele sitatet...
R = Motstand = Ohm
I = Strøm = Ampere
P = Effekt = Watt
U = Spenning = Volt

Motstand
R * I
P / I
sqrt(R * P)

Strøm
sqrt(P / R)
P / U
U / R

Effekt
U * I
I^2 * R
U^2 / R

Spenning
U / I
U^2 / P
P / I^2

Go add <3

EDIT: Alternativt, bruk ohms lov >.<
http://www.svendaage.dk/ohm.jpg
Sist endret av excubated; 30. mars 2009 kl. 22:24.
Hadde vært kult om du la inn mulighet for å regne fra/til lysår under Enheter->Distanse
Hva med omgjøring av tallsystemer, fra for eksempel 10 tallsystemet til 2 tallsystemet og omvendt
Trådstarter
Sitat av lolros Vis innlegg
Hadde vært kult om du la inn mulighet for å regne fra/til lysår under Enheter->Distanse
Vis hele sitatet...
Lysår til meter, wish granted

Mye gode forslag her, ser det er mange enheter det går an å legge inn. Kanskje går det an å lage et eget verktøy for elektro-omregninger også, vet det er mange som sliter med å se sammenhengene mellom spenning, strøm, effekt og forbruk.

DJ lasso: Konvertering mellom tallsystemer finnes allerede, under verktøy. Skal oppdatere dette verktøyet snart, slik at man kan velge grunntall selv. (Dvs for eksempel velge 7 som grunntall om det skulle være ønskelig.)
Sist endret av Berg; 30. mars 2009 kl. 23:20.
Virker som en god kalkulator, du har gjort godt arbeid.
Det eneste jeg kan foreslå, er at du utvider feltet for årstall under ukedag, slik at hele årstallet vises.
Ang. omregning fra radianer til deg/gon så er det jo bare å sette opp at 2Pi = 360 eller 2Pi = 400 og regne med det.

Edit: Forstår ikke helt hva Ohms lov har med dette å gjøre.
Sist endret av bobbo; 31. mars 2009 kl. 00:26.
Trådstarter
Har lagt til støtte for en del eksakte verdier nå.

sin(pi/4)


Edit: Funksjonen kan også brukes til å forenkle brøker: 71604/27846
Sist endret av Berg; 1. april 2009 kl. 01:40.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg lurer på en sak: Er det mange som ønsker å dele utregningen? Har du mer statistikk over hva som brukes?
Trådstarter
Det skjer rundt 5 delinger om dagen, og av disse er ca halvparten til Facebook. Blant de andre er Google Bookmarks, Twitter og e-post størst. Tror likevel at den største kilden til deling er rett og slett å kopiere URL-en, og det finnes det ingen statistikk på.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hva med rene bruksstatistikker som utregninger per dag? Unike brukere?

Lykke til fremover ihvertfall, bra det begynner å utvikle seg en brukerbase
Johnny Cash mofos
skikkelig bra kalkulator det her!
Kanskje du kan gjøre så vi kan laste den ned? kanskje tjent en slant på det også? Jeg ville i hvert fall kjøpt den
Jeg kunne tenke meg muligheten til å velge for eksempel kun sekunder på funksjonen "Vis tid fra nå til ***"
Ellers var den meget praktisk og stilig!
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Menyene hopper og spretter løpsk uavhengig om jeg fører musepekeren direkte over dem:S Opera 9.63, Ubuntu linux
Vis hele sitatet...
Fikk ikke fremprovosert samme oppførsel nå

Men under enhetsomregning, som står som hastighet opprinnelig;
Hvis jeg velger en annen enhet enn hastighetsenhet på "fra" menyen, så blir "til"menyen utilgjengelig, rullelisten vil ikke åpnes, den blir bare blank.