Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1234
Jeg har to spørsmål ifb. med min husleiekontrakt. I kontrakten står det følgende:

Leieforholdet starter den 15.08.2015 og opphører uten oppsigelse den 14.08.2018

...

Leieforholdet kan sies opp med tre måneders oppsigelsestid.

...

Leieforholdet kan kun sies opp med fast utflytting mellom 1. juli og 15. august hvert år. Oppsigelse må da være levert tre måneder i forkant av planlagt utflytting.
Vis hele sitatet...
I lov om husleieavtaler paragraf § 9-2 står det følgende:
En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.
Vis hele sitatet...
og i § 9-6 står det følgende:

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.
For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.
Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Vis hele sitatet...
Første spørsmål er om det er lovlig å kreve at utflytting skjer i tidsrommet som er spesifisert i leiekontrakten. I § 9-6 nevnes det at bestemmelsene kan fravikes i avtale. Jeg antar at utflyttingsspesifiseringen faller under det, og dermed er lovlig. Fint om noen kan bekrefte det.

Andre spørsmål er om praksisen som omtalt i første spørsmål er vanlig.

Dette er et studenthjem, og jeg forstår dermed utleiers ønske om utflytting i gitte periode. Jeg spør siden jeg bor med min samboer, og har leiligheten i kun mitt navn. Innbetalt depositum er tre måneder, halvparten av pengene er mine, halvparten hennes. Ved et eventuelt samlivsbrudd like etter den spesifiserte utflyttingsperioden ville det dermed blitt en økonomisk belastning for min del.

Jeg har innbilt meg at vi i teorien kan flytte ut på dagen dersom huseier tar pengene som er innbetalt som depositum. Fint om noen har mulighet til å oppklare litt for meg!
Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Første spørsmål er om det er lovlig å kreve at utflytting skjer i tidsrommet som er spesifisert i leiekontrakten. I § 9-6 nevnes det at bestemmelsene kan fravikes i avtale. Jeg antar at utflyttingsspesifiseringen faller under det, og dermed er lovlig. Fint om noen kan bekrefte det.
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Jeg kan dessverre ikke henvise til skriftlige kilder (utover selve lovverket, da, som du postet selv, og har tolket rett), men jeg spurte selv en jurist med dette som spesialfelt, og fikk muntlig at dette er helt innafor, så lenge det faktisk er spesifisert klart i leiekontrakten. Ofte er det formulert dårlig, eller ikke nevnt i kontrakten, og da gjelder det selvsagt ikke, men når det er formulert så klart som det er her, så er det nok ikke noen vei utenom. Men hey, 3 mnd før 1. juli er jo bare to uker til. Hadde du sagt opp nå, hadde du jo uansett ikke kunne flyttet før 1. juli, selv uten den klausulen.

Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Andre spørsmål er om praksisen som omtalt i første spørsmål er vanlig.
Vis hele sitatet...
Ja, det er veldig vanlig, særlig på studenthjem og hybler som leies ut til studenter, evt. andre sesongavhengige greier.

Sitat av Julius2000 Vis innlegg
Jeg har innbilt meg at vi i teorien kan flytte ut på dagen dersom huseier tar pengene som er innbetalt som depositum.
Vis hele sitatet...
Depositumet skal i utgangspunktet dekke skader på leiligheten og annet. Det kan avtales at du betaler de siste måneders husleie med depositumet, men det er svjv ikke noe du kan kreve. Du kan jo selvsagt bare la være å betale husleie, og melde fra om at huseier kan få depositumet, men det er ikke etter boka, og du risikerer å få tilsendt erstatningskrav for skader/utvask/etc i ettertid.