Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 12231
Hei,

Vurderer å kjøpe en 2.1 ghz MacBook nå til uken. Men (det er alltid et men... ), jeg er litt usikker... Det sies at trådløsen på MacBook'n er ypprlig, og at Blåtann'n også er bedre enn PC! Jeg liker tanken med at det finnes så få virus til Mac, da Det som det aller beste er at jeg få Final Cut Studios av noen jeg kjenner, GRATIS!

Men, let's get to the point! Hvilke goder, og ulemper, finnes det når jeg kjøper en MacBook? Hva elsker du med din MacBook, og hva hater (kansje litt sterkt ord..) du med den?

Jeg ar også hørt at når du kjøper MacBook, får du med noe som heter BOOTCAMP, som funker som en Windows PC inni MacBook'n! Funker dette bra, eller? Og, følger Office med eller funker det skrive/regneark/presentasjon som følger med bra (hviet følger med det, da... Tviler på at det ikke følger med..)?

Mac er jo noe av det beste jeg kan tenke meg å redigere på, så derfor lurer jeg litt på ting.. eg så at det finnes et tastatur-beskytelses greie med alle Final Cut snarvei til MacBook Pro (noe som blfor dyrt for meg... Har bare 10 000), men finnes den til vanlig MacBook óg? Tenkte litt på om jeg skulle spare 4 tusen, for så å kpe en MacBook Air... Men ettersom at den ikke har CD/DVD spiller så gikk den rett i "file 13" ...

Og hva med lyd? Er den støysom, og varm? Jeg rett og slett HATER PC'er som støyer oblir like varm som en kokeplate!

Og til slutt (sorry for alle spørsmålene, vil bare være sikker ), på den hvite MacBooken... Blir den fort skitten? Jeg har sånn sett ingen problemer med å vaske den en gang til dagen for at den skal skinne, men blir den fort svart og ripete? Har lyst at den skal skinne når jeg sitter i solen, som vanligvis lyser opp svarte områdene..

Gleder meg til alle svar!!

PS: Sorry for alle skrivefeilene... PC'ns tastatur er like fucka som Paris Hilton etter en lang tur på by'n

Carpe Diem!
HC
Først og fremst.. Det finnes ikke få, men ingen virus til Mac.
Antar at det du egentlig lurer på, er hvorvidt du skal anskaffe deg Mac, istedet for PC? Og at MacBook er modellen du vurderer..

Fordelene OS X har over Windows er så mange at man ikke kan nevne dem her. Det har du Google til og diverse Switch guider.

Anbefaller deg å lese Apple's egne argumenter for hvorfor velge OS X.
http://www.apple.com/no/getamac/

Har selv nettopp byttet over fra en lang PC karriere (siden 1989) med da Windows og Linux i alle varianter, til nå en MacBook Core 2 duo 2.2 GHz.
Og jeg kan ikke engang begynne å beskrive hvor fornøyd jeg er.

Alle "klisjéene" om at Mac bare virker og hvor genialt det er, er sant i det aller fleste tilfeller. Men det kommer jo selvsagt ann på hva du ønsker å benytte maskinen til.

Du spør om BootCamp. Det fungerer helt ypperlig, men hver klar over at MacBook har integrert skjermkort, så det er veldig få spill som kjører bra på denne. Da har du MacBook Pro og iMac (eller Mac Pro hvis du er stinn av gryn) til. Men det er ingen som kjøper seg en Mac for å spille på den.

Hvis det derimot er snakk om å kjøre Windows-programmer på den, så fungerer det ypperlig i BootCamp eller via emulatorer som Parallels eller VMWare. Jeg har satt opp BootCamp og Parallels, men har til gode å sitte i mere enn 2 min i Windows. Jeg har rett og slett ikke behov for det. Men hvis du skal ha Mac for å kjøre Windows på, så kan du gjerne kjøpe deg en PC istedet.

Når det gjelder hva jeg elsker og hater med MacBook'en. Jeg elsker at den er så portabel som den er. Den er liten og sexy. Har selv den hvite.. Den blir ikke møkkete (med mindre du er skitten sjøl såklart), og lett og vaske over med en fuktig klut. Det mange klager over i starten med den, er den skarpe kanten som gnager i håndflaten din når du skriver på tastene. Men dette er en vanesak og etter en liten stund har du korrigert grepet og legger ikke hånden på kanten. Den er en liten kraftplugg som kjører det jeg trenger av programmer uten problem. Den støyer ikke noe særlig, med mindre du kjører tunge programmer, da setter viften igang, men det er ikke noe støy som plager deg. Den kan også bli litt varm under om det er tunge programmer igang. Men det er ikke så varmt at du ikke kan ha den i fanget uten problem.

Jeg bruker den stort sett til Adobe photoshop, Aperture 2(redigere bilder), Officepakken (Microsoft sin) og iWork (Apple sin office). iWork har Keynote som er overlegen Powerpoint til presentasjoner etc. Det følger med en Trial av Microsoft Office. Men du har iWork som følger med i Leopard som er helt nydelig. Jeg har behov for makroer etc i Office som ikke iWork har støtte for.

Anbefaller deg å tenke igjennom hva du skal bruke den til. Men jeg vil aldri gå tilbake til PC og Windows etter å ha byttet over. Alt er bedre på Mac. Fra installasjoner/avinstallasjoner av programmer til design på selve Macen og utseendet på OS X. Det er en grunn til at de proffe velger Mac. Det er en arbeidsmaskin ut av en annen verden. Start med en MacBook og får du behov for mere kraft velger du kraftigere modeller.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Eneste ulempen jeg ser med Mac, er at det er veldig dyrt. Og, det sies at viss Macen streiker, så er den bygd for at du må kjøpe deg en ny en. I motsetning til en PC som er relativt billig, billig å fikse og du kan fikse og trikse med komponenter selv. Det er flere plasser du får fikset en PC viss uhellet først er ute. Sett at du er ute å reiser, så er det ikke like lett å finne en plass som fikser Mac som det er med PC. Med Mac må du vel sende den inn uansett? PC kan en nevedyktig fyr fikse over disken, er du veldig heldig

En annen ting med Mac er at du er vel mer eller mindre låst til det designet som ligger der. Ikke det at det er stygt. På ingen måte. Men viss du liker å ha friheten til å "tweake" ting og tang, så blir det en god del vanskeligere med Mac.

Men jeg også tenker på å kjøpe Mac, men satan det er så dyrt. Får se med tiden. De er veldig lekre og helt ypperlig til fotografering som jeg selv styrer med.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Med Apple Care så burde det ikke være noe problem hvis noe skulle gå i stykker, bare så det er sagt, skal også nevnes at produsenter som Lenovo brukern nøyaktig samme hardware som Apple til en langt billigere penge. Sjekk ut modellene: T61, R61 og X61.

Hva gjør egentlig en Macbook bedre til fotografering og etterbehandling?

(Kjører selv Thinkpad T61)
Joey: Argumentene dine holder ikke mål for 5 øre. Stort sett alt du skriver er sprøyt. Vis meg f.eks. en forhandler som kan reparere et defekt hovedkort til en HP-laptop over disk. Det andre:

"fikse og trikse med komponenter selv"- Det er generelt svært få muligheter til å oppgradere hardware på alle laptoper. De vanligste komponenter er RAM og harddisk, noe som du kan bytte ut på de fleste laptoper (inklusive Mac).

"mer eller mindre låst til det designet som ligger der"- Og det er ikke andre laptoper?

"Men jeg også tenker på å kjøpe Mac, men satan det er så dyrt"- MacBook har en startpris på 8690, noe som er mer enn overkommelig. I tillegg kan du få rabatter hvis du er student.
Thinkpad er absolutt også veldig gode maskiner, skulle jeg ha kjøpt noe å kjøre windows på, til litt seriøst bruk (riktignok blir jo "windows" og "seriøst bruk" en selvmotsigelse...) så ville jeg helt klart ha satsa på en thinkpad, men der får du ikke kjørt os x, og det er rett og slett totalt overlegent, spesielt når det kommer til stabilitet, noe som er gull verdt spesielt når du jobber med store tunge filer.

Forøvrig er det at det er så dyrt virkelig en thing of the past. Har sett flere folk som har prøvd å sette sammen så like maskiner som mulig, og da ender det stort sett opp *veldig* likt, og i en del tilfeller tilogmed i apples favør. Men ja, du kan få kjøpt en superbillig cheap-o-drittpc til noen få tusen kroner. Det klarer ikke apple å slå, men så leverer de ikke dritt heller.
Sitat av sorath
Først og fremst.. Det finnes ikke få, men ingen virus til Mac.
Vis hele sitatet...
Tullprat.

http://antivirus.about.com/od/macint..._Resources.htm

http://www.sophos.com/pressoffice/ne...acosxleap.html

Sitat av sorath
Fordelene OS X har over Windows er så mange at man ikke kan nevne dem her.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke nødvendigvis å bruke Windows bare for at det er en pc
Sist endret av Vexillum; 10. mars 2008 kl. 14:09.
Mac vs PC diskusjonen kommer nok dessverre aldri til å ta slutt.

Jeg har brukt Windows i mange år, men i oktober i fjor kjøpte jeg meg en MacBook Pro. Har ikke angret så langt og må si at jeg er svært fornøyd med kjøpet. Hadde tilnærmet lik null erfaring med Mac fra før, så det ble endel irritasjon i begynnelsen når den ikke ville gjøre ting slik som jeg var vant med fra Windows.

Jeg regner meg ikke som en "hardcore" Mac-fan så jeg klarer å se både positive og negative sider med både Mac og PC. Har prøvd å sette opp noen fordeler og ulemper med Mac nedenfor (Husk at dette bare er MINE personlige meninger, og mange er sikkert uenige i dette):

Fordeler:
- OS X er lettere å forstå enn Windows, hadde jeg kjøpt datamaskin til min mor ville jeg ha valgt Mac.
- OS X har endel funksjoner du ikke har i Windows som jeg bruker masse. F.eks. Spaces og Stacks.
- Har du flere produkter fra Apple så er det ekstremt lett å synkronisere alt (Tenker på iPod, iPhone og Time Capsule).
- Skjermen er meget god.
- Macer ser bedre ut enn alle andre PCer på markedet.

Ulemper:
- Du har kun to USB-porter på MacBook Pro (Har enda ikke vært et problem for meg, men kan muligens bli en dag).
- Ting tar tid å venne seg til når du er vant med Windows.
- Du finner særdeles få nye spill til Mac, så dersom du er avhengig av å spille bør du ikke kjøpe det.
- Har en følelse av at Apple tar seg rimlig godt betalt for det meste de selger.

Dette er det jeg kommer på i farten. Håper det hjelper deg litt i valget ditt mellom PC eller Mac.
Sist endret av Zev; 10. mars 2008 kl. 14:10.
Sitat av Vexillum
Trenger ikke nødvendigvis å bruke Windows bare for at det er en pc
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest hele innlegget istedet så hadde du sett at jeg referer til Linux også. Jeg vet VELDIG godt at man ikke må kjøre Windows. Når trådstarter referer til Windows i første post er andre OS lite interessant.

Og ang virusene, så finnes det så og si ingen virus til Mac, nei.
Sist endret av sorath; 10. mars 2008 kl. 14:23.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av raze
Joey: Argumentene dine holder ikke mål for 5 øre. Stort sett alt du skriver er sprøyt. Vis meg f.eks. en forhandler som kan reparere et defekt hovedkort til en HP-laptop over disk. Det andre:

"fikse og trikse med komponenter selv"- Det er generelt svært få muligheter til å oppgradere hardware på alle laptoper. De vanligste komponenter er RAM og harddisk, noe som du kan bytte ut på de fleste laptoper (inklusive Mac).

"mer eller mindre låst til det designet som ligger der"- Og det er ikke andre laptoper?

"Men jeg også tenker på å kjøpe Mac, men satan det er så dyrt"- MacBook har en startpris på 8690, noe som er mer enn overkommelig. I tillegg kan du få rabatter hvis du er student.
Vis hele sitatet...
Jeg ble visst slaktet.

Reparere et defekt hovedkort blir vel ganske vanskelig, men bytte ut komponenter. Det jeg prøver å komme fram til, er at PCer lettere å reparere enn Mac. Det kommer jo veldig mye ann på hva som er feil også selvsagt. Skal ikke si noe for sikkert, siden jeg ikke har noe å støtte opp det her med, men mange av vennene mine bruker Mac og jeg har erfart gjennom de når de måtte sende macen sin til service.

Viss du sier at mulighetene for å bytte komponenter er svært like og ikke minst få, så skal jeg ikke si noe på det. Har ikke prøvd å gjort det på en Mac, bare min egen PC. Men bryter du ikke noen garanti viss du åpner en Mac selv? Jeg trudde at den bare kunne bli tuklet med av godkjente verksteder.

8690 for meg er dyrt, beklager. Viss du ikke synes det så får det være din sak.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av Vexillum
Tullprat.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Det finnes en del proof-of-concept kode. Men det er enda ingen virus som med suksess har klart å spre seg på nettet. Konklusjonen er fortsatt det samme: du trenger enda ikke virusprogram på en Mac.

Min grunn til å skulle kjøpe mac nå er denne:
Hver gang noen jeg kjenner kjøper en Windowslaptop nå blir jeg tilkalt, og det er alltid en hel haug med ting jeg må gjøre:
-Fjerne en masse demoprogramvare og spill. På mamma sin nye laptop var det noe sånt som 20 spill som man kunne spille i 60min før man måtte betale for det. Og hvert eneste spill måtte avinstalleres for seg.
-Fjerne elendig programvare som leverer med for at de kan si at det følger med "videoredigeringsprogram, bildebehandlingsprogram, .." osv.
-Fjerne antivirusprogrammet som følger med.. hvis ikke vet jeg at jeg blir tilkalt noen måneder senere når det går ut.
-Installere programmer som burde vært på maskinen fra før av: Firefox eller Opera, Picasa, iTunes eller Musiccube, AVG eller Avast, Pidgin eller MSN, Skype, osv.
-Hvis det er Vista: gjøre det jeg kan for at operativsystemet skal oppføre seg som en masete 14-åring på amfetamin med to kilo hårgele.

Jeg får alltid ros for at jeg får maskinene til å fungere som de burde.. og det er ikke så jævlig vanskelig. Hvis Apple klarer det (fortsatt noe programmer man alltid må laste ned, men ikke mye), hvorfor er det ingen andre som klarer det?

Sitat av Zev
Mac vs PC diskusjonen kommer nok dessverre aldri til å ta slutt.
Vis hele sitatet...
Indeed.

- Du finner særdeles få nye spill til Mac, så dersom du er avhengig av å spille bør du ikke kjøpe det.
Vis hele sitatet...
Blir jo bedre og bedre, og i mellomtiden så finnes det alltids bootcamp

- Har en følelse av at Apple tar seg rimlig godt betalt for det meste de selger.
Vis hele sitatet...
Det varierer litt.. Sist jeg så en prissammenligning på MacBook Pro var den ganske prisgunstig. Alle leverandører har produkter med varierende margin. Merk at nesten alle laptopper som er billigere enn MacBook bundler masse dritt for å kutte prisen. Er ikke bare snakk om demovare, men også ting som grenser mot spyware i visse tilfeller. Og selvfølgelig: de helvetes klistremerkene. Men klart man må være forsiktig med hva man kjøper fra apple.. tilbehør pleier vel ihvertfall å være ganske overpriset.
Tusen, tusen takk for alle de gode svarene, folkens... Nå blir det MacBook kjøp på Onsdag!! Men før jeg går ut og shopper... Det er bare en ting jeg har glemt å spørre om... Det iSight kameraet, er det noe bra eller? Eller er det best å bare kjøpe et extra kamera?

Men tusen takk, mine felles freakere!
Sist endret av Mr.Non-Sleep; 10. mars 2008 kl. 17:23.
Det kommer helt ann på hva du skal bruke kameraet til. Det fungerer utmerket som webkamera og tøysekamera, men hvis du tror du kan ta seriøse bilder med det, har du misforstått.
Jeg booter Macen min inn i Windows XP den ene gangen i uka jeg spiller. Det blir feil å si det finnes få spill til Mac, det finnes bare få spill til OS X. Stor forskjell.

Det viktigste (for meg) argumentet for å bytte fra Windows til OS X er litt vanskeligere å sette fingeren på, det er nemlig den økte produktiviteten. Du jobber med maskinen som verktøy istedenfor å jobbe med å få maskinen til å gjøre ting. Alt er integrert med hverandre. Du har drag'n'drop i absolutt alle retninger. Du har mail/kalender/adressebok/automagisk mobilsync osv osv. Dette er også at jeg velger å bruke Safari istedenfor Firefox med et lass med extensions. Ting fra Apple fungerer så vanvittig sømløst og pent sammen at alt annet stikker seg ut i sammenligning.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Skyfex
Min grunn til å skulle kjøpe mac nå er denne:
Hver gang noen jeg kjenner kjøper en Windowslaptop nå blir jeg tilkalt, og det er alltid en hel haug med ting jeg må gjøre:
-Fjerne en masse demoprogramvare og spill. På mamma sin nye laptop var det noe sånt som 20 spill som man kunne spille i 60min før man måtte betale for det. Og hvert eneste spill måtte avinstalleres for seg.
-Fjerne elendig programvare som leverer med for at de kan si at det følger med "videoredigeringsprogram, bildebehandlingsprogram, .." osv.
-Fjerne antivirusprogrammet som følger med.. hvis ikke vet jeg at jeg blir tilkalt noen måneder senere når det går ut.
-Installere programmer som burde vært på maskinen fra før av: Firefox eller Opera, Picasa, iTunes eller Musiccube, AVG eller Avast, Pidgin eller MSN, Skype, osv.
-Hvis det er Vista: gjøre det jeg kan for at operativsystemet skal oppføre seg som en masete 14-åring på amfetamin med to kilo hårgele.

Jeg får alltid ros for at jeg får maskinene til å fungere som de burde.. og det er ikke så jævlig vanskelig. Hvis Apple klarer det (fortsatt noe programmer man alltid må laste ned, men ikke mye), hvorfor er det ingen andre som klarer det?
Vis hele sitatet...
Alt det du nevner her kan unngås, og om man må sette seg ned og avinstallere overflødig maskinvare tar det maksimum en liten time. Selv sammenlagt er dette dårlige argument dersom det er meningen en skal basere seg på det du nevner for å velge mellom Mac og PC. Det er ikke verre enn å bare formatere hele shitten uansett. Om du har hatt et par år bak en PC, byr dette på svært få problemer, og det forstår en erfaren bruker.
Sitat av Johan9430
Det kommer helt ann på hva du skal bruke kameraet til. Det fungerer utmerket som webkamera og tøysekamera, men hvis du tror du kan ta seriøse bilder med det, har du misforstått.
Vis hele sitatet...
Nu vell, seriøse bilder er det nok vanskelig å ta med et innebygd webcamera Kan se det for meg, der står jeg og prøver å ta et perfekt bilde mens jeg holder Mac'n etter skjermen.. Jepp, dårlig humor.. Men jeg skal jo selvfølgelig bruke det til vanlig webcam!

Takker Johan9430!

Nu blir det ein MacBook på Onsdag, mine venner
Sitat av Joey
Jeg ble visst slaktet.

Reparere et defekt hovedkort blir vel ganske vanskelig, men bytte ut komponenter. Det jeg prøver å komme fram til, er at PCer lettere å reparere enn Mac. Det kommer jo veldig mye ann på hva som er feil også selvsagt. Skal ikke si noe for sikkert, siden jeg ikke har noe å støtte opp det her med, men mange av vennene mine bruker Mac og jeg har erfart gjennom de når de måtte sende macen sin til service.

Viss du sier at mulighetene for å bytte komponenter er svært like og ikke minst få, så skal jeg ikke si noe på det. Har ikke prøvd å gjort det på en Mac, bare min egen PC. Men bryter du ikke noen garanti viss du åpner en Mac selv? Jeg trudde at den bare kunne bli tuklet med av godkjente verksteder.

8690 for meg er dyrt, beklager. Viss du ikke synes det så får det være din sak.
Vis hele sitatet...
Hallo....
1: du bytter ikke komponenter på en laptop.
2: laptop som skal repareres sendes for det meste til f.ex. infocare, akkurat samme firma som gjør det meste for apple her i norge... så hvordan det kan være enklere å få gjort det ene enn det andre er et godt spørsmål.
3: for all del, mac er langt fra perfekt, og trenger også service når noe går galt - og det skjer. Det skjer bare så utrolig mye skjeldnere enn med windowsmaskiner.
4: Ja, hvis du åpner en macbook/pro, utover å sette inn ram, så bryter du garantien. Du kan jo prøve å se om f.ex. dell eller hp stiller seg noe annerledes til det. (hint: nei)
5: 8690,- er absolutt ikke dyrt for en god laptop. Saken er bare den at apple rett og slett ikke har noen virkelig LOW-END maskin. Macbook og iMac er maskiner som hører hjemme litt over midt på treet, og sammenlikner du priser på tilsvarende maskiner (i den grad det finnes - for imac finnes det jo omtrent ikke), så blir det gjerne ganske tilsvarende. MBP og mac pro er highend-maskiner, og skal du ha virkelig highend, så blir det dyrt samme hvilket merke du velger. Setter du sammen selv, så sparer du selvsagt noen kroner, men har mye dårligere garantibetingelser.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
"Viruset" du linker til fungerer slik:
- Du mottar et filarkiv av noen i iChat
- Du må åpne arkivet og starte programmet som blir pakket ut
- Programmet sender vedlegget videre til dine kontakter i iChat og du lurer på hva programmet du starter egentlig gjør.

Dette er ikke et virus. Et datavirus spres uten at brukeren vet om eller har aktivt startet programmet.

Vet du når det siste skikkelige Mac-viruset spredte seg? Det var i 1991, og viruset het MDEF.
Ok, den store dagen nærmer seg... Men jeg har ennå et par spørsmål surrende igjen i hodet mitt... Det derne iChat... Trenger du egen mail til det, eller kan du bare registrere @hotmail bruker og sånn? Og vil da Photo Presentation og det fremdeles vises hvis den andre ikke har Mac?

På TimeMachine, kan man bruke hvilken som helst ekstern harddisk eller trenger jegnoe fra Apple Inc?

Og til slutt, men ikke minst... To spørsmål om internett.. Hvordan er det trådløse internettet? Er det bedre enn dt du får med en PC til samme prisen? Har visst hørt rykter om at det skal være opptil 5 ganger raskere! Men hva vet vel jeg? :P Hva med Safari? Er det noe bra? Funker det greit når du har lite dekning på det trådløse?

Men det var vel alt for nå... Den store dagen er i dag, og pluss så har jeg søkt etter jobb på den lokale Apple seller'n (tellit.no), i areidsuka da

Og btw... Er ikke en Mac en computer (selvsagt, det er ikke en PC men hvis det er en computer, og siden den bokstavelig talt er personlig... Blir den da ikke en PC? Men jeg vil ikke krangle om det... Kaller det Mac likevel...)? Ooops, der skrev jeg alt i parantesen
Sist endret av Mr.Non-Sleep; 12. mars 2008 kl. 02:32.
På iChat trenger du vel abonnement på .mac tror jeg.

Timemachine kjører vel på de fleste disker, men tror kanskje du må ha firewire.

Det trådløse kortet på Macbooker er genialt, supert, perfekt.

Safari ble vel den nettleseren som tok ACID3 testen best. Det er en kjapp og fin browser.

En Mac er jo en datamaskin på lik linje med en PC, men de fleste sier bare Mac og PC.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Macbook bruker vel 802.11n, altså en helt vanlig standard som også fåes i alle laptopper som leveres med Santa Rosa-chipset fra Intel og diverse andre chipset.

At safari tar ACID3-testen best er nødvendigvis ikke bare positivt. Det er mye java-script som mange nettlesere blokkerer fordi det rett og slett er skadelig og ingen nettlesere skal per definisjon klare denne testen 100%.
Sitat av Deezire

At safari tar ACID3-testen best er nødvendigvis ikke bare positivt. Det er mye java-script som mange nettlesere blokkerer fordi det rett og slett er skadelig og ingen nettlesere skal per definisjon klare denne testen 100%.
Vis hele sitatet...

Men safari er fremdels en helt grei nettleser. Har ikke hatt problemer med den selv. Selv bruker jeg Mozilla Firefox, så har ikke brukt Safari så mye.

Du finner jo såklart nesten alle nettlesere du bruker i Windows til OS X også.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av goillum
Men safari er fremdels en helt grei nettleser. Har ikke hatt problemer med den selv. Selv bruker jeg Mozilla Firefox, så har ikke brukt Safari så mye.
Vis hele sitatet...
Hehe - jeg sa aldri at Safari var en dårlig nettleser, jeg prøvde bare å poengtere for hvor idiotisk det er å dra frem ACID-testene i alle sammenhenger.
Hehe, sant så sant. Bare leste om den igår, så jeg tok det bare med
Du bør ikke kjøpe Mac Book.
Sitat av Bernhard
Du bør ikke kjøpe Mac Book.
Vis hele sitatet...
Den var så ukonkret at jeg vil tippe at du er en Windowsbruker. Finn ett godt argument til at gutten ikke skal kjøpe seg en MacBook.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
En Mac er en PC. Vi trenger vel ikke ta denne diskusjonen igjen...?
Sitat av Mr.Non-Sleep
Ok, den store dagen nærmer seg... Men jeg har ennå et par spørsmål surrende igjen i hodet mitt... Det derne iChat... Trenger du egen mail til det, eller kan du bare registrere @hotmail bruker og sånn? Og vil da Photo Presentation og det fremdeles vises hvis den andre ikke har Mac?
Vis hele sitatet...
iChat støtter vel AIM meg bekjent, trenger egen (gratis) konto. Hvis du vil bruke msn og snakke med msn-kontakter har microsoft en egen messengerklient, eller du kan bruke alternative klienter som mange foretrekker - f.eks. adium.

Sitat av Mr.Non-Sleep
På TimeMachine, kan man bruke hvilken som helst ekstern harddisk eller trenger jegnoe fra Apple Inc?
Vis hele sitatet...
Hvilken som helst.

Sitat av Mr.Non-Sleep
Og til slutt, men ikke minst... To spørsmål om internett.. Hvordan er det trådløse internettet? Er det bedre enn dt du får med en PC til samme prisen? Har visst hørt rykter om at det skal være opptil 5 ganger raskere! Men hva vet vel jeg? :P Hva med Safari? Er det noe bra? Funker det greit når du har lite dekning på det trådløse?
Vis hele sitatet...
Macbook støtter 802.11n, siste standard for trådløse nettverk. Er vel forholdsvis standard på nyere ikke-macer også... Forutsetter ganske nytt utstyr på routeren, men det trådløse nettet er like godt og kompatibelt som på windowsmaskiner... Samme utstyret.
Sitat av Gusto
"Viruset" du linker til fungerer slik:
- Du mottar et filarkiv av noen i iChat
- Du må åpne arkivet og starte programmet som blir pakket ut
- Programmet sender vedlegget videre til dine kontakter i iChat og du lurer på hva programmet du starter egentlig gjør.

Dette er ikke et virus. Et datavirus spres uten at brukeren vet om eller har aktivt startet programmet.

Vet du når det siste skikkelige Mac-viruset spredte seg? Det var i 1991, og viruset het MDEF.
Vis hele sitatet...

Nå er det jo akkurat det som er et virus, det du mener er et virus kalles en orm.
Sitat av Vexillum
Nå er det jo akkurat det som er et virus, det du mener er et virus kalles en orm.
Vis hele sitatet...
Har du egentlig noe å tilføre dette emnet som tråden handler om?
Sitat av Mr.Non-Sleep
Ok, den store dagen nærmer seg... Men jeg har ennå et par spørsmål surrende igjen i hodet mitt... Det derne iChat... Trenger du egen mail til det, eller kan du bare registrere @hotmail bruker og sånn? Og vil da Photo Presentation og det fremdeles vises hvis den andre ikke har Mac?

På TimeMachine, kan man bruke hvilken som helst ekstern harddisk eller trenger jegnoe fra Apple Inc?

Og til slutt, men ikke minst... To spørsmål om internett.. Hvordan er det trådløse internettet? Er det bedre enn dt du får med en PC til samme prisen? Har visst hørt rykter om at det skal være opptil 5 ganger raskere! Men hva vet vel jeg? :P Hva med Safari? Er det noe bra? Funker det greit når du har lite dekning på det trådløse?

Men det var vel alt for nå... Den store dagen er i dag, og pluss så har jeg søkt etter jobb på den lokale Apple seller'n (tellit.no), i areidsuka da

Og btw... Er ikke en Mac en computer (selvsagt, det er ikke en PC men hvis det er en computer, og siden den bokstavelig talt er personlig... Blir den da ikke en PC? Men jeg vil ikke krangle om det... Kaller det Mac likevel...)? Ooops, der skrev jeg alt i parantesen
Vis hele sitatet...
har faktisk aldri brukt ichat... det ser i og for seg ut som et bra program, men dessverre er msn så dominerende blant venner og bekjente at det ikke nytter med ichat. Hadde ichat gjort samme genistreken som f.ex. adium, og støtta en drøss med andre chatte-nettverk, så hadde det nok vært mer aktuelt, men... vel, sånn er det ikke.
Sitat av goillum
Den var så ukonkret at jeg vil tippe at du er en Windowsbruker. Finn ett godt argument til at gutten ikke skal kjøpe seg en MacBook.
Vis hele sitatet...
mye dyrere i forhold til det man får viss en kjøper mac f.eks... Og etter det eg har erfart er ikke mac noe spesielt mer stabilt viss en tenker på kor mye en f.eks. windows maskin må takle i forhold til mac. Det blir som å sammenligne en gammel nokia 3330 og nyere mobiler der de nyere må takle mye mer.

edit: ja er windows bruker viss noen lurer...
Sist endret av Wolfenheart; 12. mars 2008 kl. 10:35.
Sitat av Wolfenheart
mye dyrere i forhold til det man får viss en kjøper mac f.eks... Og etter det eg har erfart er ikke mac noe spesielt mer stabilt viss en tenker på kor mye en f.eks. windows maskin må takle i forhold til mac. Det blir som å sammenligne en gammel nokia 3330 og nyere mobiler der de nyere må takle mye mer.

edit: ja er windows bruker viss noen lurer...
Vis hele sitatet...
Vennligst utdyp hvor mye en windowsmaskin må takle i forhold til en mac. Det er meningsløst å prøve å bidra med halvfungerende metaforer uten å forklare nøyaktig hva du mener, på en måte som gjerne kan etterprøves.
Sitat av Wolfenheart
mye dyrere i forhold til det man får viss en kjøper mac f.eks... Og etter det eg har erfart er ikke mac noe spesielt mer stabilt viss en tenker på kor mye en f.eks. windows maskin må takle i forhold til mac. Det blir som å sammenligne en gammel nokia 3330 og nyere mobiler der de nyere må takle mye mer.

edit: ja er windows bruker viss noen lurer...
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er det du mener med dette? Du har jo ikke snøring på hva du snakker om. Hva er det du refererer til som windows maskiner må takle?
har ikke tid til å sitter her så mye akkurat nå, men som eg nevnte var dette av egen erfaring og da mac blir vel oftest brukt til arbeidsmaskiner, så må en pc takle mer en bare photoshop osv viss en tenker på spill og alt en "vanlig" bruker har. Fjern dette og sitt igjen med bare en arbeidsmaskin så vil du se at windows er ikke noe spesielt ustabilt, i alle fall ikke viss en bruker det riktig.

Men greit, innrømmer at det kanskje var litt tamt da eg ikke har noen tester eller noe sånt å referere til.
Sitat av atomet
har faktisk aldri brukt ichat... det ser i og for seg ut som et bra program, men dessverre er msn så dominerende blant venner og bekjente at det ikke nytter med ichat. Hadde ichat gjort samme genistreken som f.ex. adium, og støtta en drøss med andre chatte-nettverk, så hadde det nok vært mer aktuelt, men... vel, sånn er det ikke.
Vis hele sitatet...
Tja, iChat gjør jo akkurat det. Ettersom iChat støtter Jabber støtter det også en rekke andre protokoller indirekte, som MSN, ICQ, AIM og IRC.

Googler du litt finner du en rekke guider for hvordan du kan sette opp dette. Jabber.no er vel den mest brukte serveren i Norge, AFAIK.
Sitat av Wolfenheart
har ikke tid til å sitter her så mye akkurat nå, men som eg nevnte var dette av egen erfaring og da mac blir vel oftest brukt til arbeidsmaskiner, så må en pc takle mer en bare photoshop osv viss en tenker på spill og alt en "vanlig" bruker har. Fjern dette og sitt igjen med bare en arbeidsmaskin så vil du se at windows er ikke noe spesielt ustabilt, i alle fall ikke viss en bruker det riktig.

Men greit, innrømmer at det kanskje var litt tamt da eg ikke har noen tester eller noe sånt å referere til.
Vis hele sitatet...
Det er det mest åndssvake jeg noengang har hørt. Hvis du hadde hatt litt peiling på hva Mac brukes til, så brukes det til mere enn Photoshop. Tunge jobber som videoredigering, rendring av bilder, etc etc er noen eksempler. Ett spill kan kreve mye av en maskin ja, men det blir som å sammenligne epler og bananer.

Grunnen til at du ikke har noen tester, er fordi de ikke eksisterer. I tilfelle hadde de bevist det motsatte.
les litt nøyere neste gang... stod faktisk osv der... men nå er min tid med OT nok for i dag.
Sitat av Wolfenheart
les litt nøyere neste gang... stod faktisk osv der... men nå er min tid med OT nok for i dag.
Vis hele sitatet...
Takk for det. Du har tilført denne tråden bare forvirring og misinformasjon. Håper ikke trådstarter tar det du har sagt til etteretning.

Flere i denne tråden kommer med synsing som ikke har noe rot i virkeligheten. Det burde vært en regel i forumet at de som bare "tror noe" ikke kunne få svare i en tråd. Du bør ha fakta når du uttaler deg.
Sitat av sorath
Hva i all verden er det du mener med dette? Du har jo ikke snøring på hva du snakker om. Hva er det du refererer til som windows maskiner må takle?
Vis hele sitatet...
Han mener selvfølgelig at en windowsmaskin må takle regelmessige raseriutbrudd, og må tåle å bli slengt veggemellom :-)
Sitat av kyrre12
Tja, iChat gjør jo akkurat det. Ettersom iChat støtter Jabber støtter det også en rekke andre protokoller indirekte, som MSN, ICQ, AIM og IRC.

Googler du litt finner du en rekke guider for hvordan du kan sette opp dette. Jabber.no er vel den mest brukte serveren i Norge, AFAIK.
Vis hele sitatet...
Hmmm... jabber høres mystisk ut. Vil ha noe der jeg bare kan punche inn brukernavn og passord også funker det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet
Hmmm... jabber høres mystisk ut. Vil ha noe der jeg bare kan punche inn brukernavn og passord også funker det.
Vis hele sitatet...
Dreamhost tilbyr også jabber om du vil ha det på eige domene. Goodies->Jabber elns.

Fine med jabber er at det funker, og nedetid er neglisjerbar. Om en jabber-pusher har nedetid kan du alltids bruk en anna. Eg bruker gmail og jabber.org, og kvar av dei har vel kanskje et par timer nedetid i året, men sjelden på samme tidspunkt...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Vexillum
Nå er det jo akkurat det som er et virus, det du mener er et virus kalles en orm.
Vis hele sitatet...
Siden du nevner det... min definisjon kan gjelde for både ormer og virus. Forskjellen er at en orm ikke behøver å bli spredt ved hjelp av hull i annen programvare. En orm sprer seg selv.

edit: Men for å tilføye noe i denne tråden i det hele tatt - kan jeg vise min favorittmulighet med den nye MacBook Proen min (som forøvrig fint kan gjøres på en MacBook). VMWare Fusion og Unity. :-)

Vedlagt ligget et screenshot av IE7 kjørende i Leopard. Jeg har Windows XP kjørende i Fusion stort sett hele tiden - uten at jeg opplever noe performance hit.

http://www.kamikazemedia.no/div/ie7.png
Jeg skiftet fra Windows til Mac OSX (iBook G4) for rundt 2,5 år siden. I begynnelsen var jeg litt forvirret når det kom til installering av applikasjoner og diverse andre funksjoner. Etter 1 uker visste jeg det som burde vites for å kunne bruke en Macintosh effektivt.
For ikke lenge siden innvisterte jeg i en splitter ny MacBook Pro (2.2 GHz, 2GB RAM, 250GB HD, osv) som jeg betalte rundt 18.500,- NOK for. Litt irriterende at MacBook- og Pro versjonene ble oppdatert rett etter innkjøp - burde fulgt "kjøpe-rådene" på internett.

Tilbake til topic. Kjøper du Mac må du, som tideligere nevnt, regne med at det ikke er så mangen nye spill ute og går, men dette forbedrer seg etter hvert (EA? har nå begynt å produsere sine nye spill også til OS X).

Selv føler jeg at det er enklere å organisere data med OS X (både i Tiger og i Leopard). Man har iPhoto til bilder, iCal til avtaler og andre ting man burde putte i en "kalender", TimeMachine til brukervennlig backup (Leopard) og Spaces for organiserte skrivebord (også Leopard).

Man har jo også den utrolig enkle måten å installere en applikasjon. Enten drag-and-drop funksjonen (enklest) eller en egen installasjonveiviser som på Windows (syns fortsatt det er enklere i OS X).

Finder og Spotlight er to funksjoner jeg er spessielt fornøyd med. Finder er Apples svar på "Start, utforske og diverse andre mappesystem"- funksjonen til Windows, bare enklere og finere (etter min mening). Spotlight er søkefunksjonen i OS X, som også er enkel og utrolig rask. Kan nevnes at mange bytter ut Spotlight med QuickSilver.

Tileggsapplikasjoner og diverse andre saker og ting kan du finne i spetznar sin tråd og nFF's egen hot-tip tråd.
Hei,

Sorry for at jeg har glemt denne tråden helt Da jeg så denne tråden sist var den på en side!! xD Anyway..

MacBook´n er kjøpt og alt er vel! Legger inn en hel haug med CD´er inn på iTunes akkurat i dette øyeblikk! Nå er det Nat King Cole sin tur Men til deres egen viten så er jeg både Windows og Mac bruker... Har en Windows PC (er berre dritt, men den har Office 2007 på den ) og en MacBook 2.1 ghz.

Og forresten, er det noen som vet om det er mulig å laste ned en eller annen Office pakke (samme hvilken... så lenge den har MS Word, MS Excel og MS Powerpoint så er det greit!)? Jeg gidder ikke kjøpe hvis det er mulighet for å laste ned... Og ikke gidd å skriv at jeg skal søke på nettet... Jeg hadde liksom bare FreakForum oppe nå... Like greit å spørr de som er proffe

Takker alle sammen for de enormt gode svarene! Selv om det meste av side 2 var om det var orm eller virus xD

HC
En kan jo alltids søke seg litt frem her og her, men det er ikke lovlig, og godtas ikke her inne.
Sitat av Mr.Non-Sleep
Og forresten, er det noen som vet om det er mulig å laste ned en eller annen Office pakke (samme hvilken... så lenge den har MS Word, MS Excel og MS Powerpoint så er det greit!)? Jeg gidder ikke kjøpe hvis det er mulighet for å laste ned... Og ikke gidd å skriv at jeg skal søke på nettet... Jeg hadde liksom bare FreakForum oppe nå... Like greit å spørr de som er proffe
Vis hele sitatet...
Ehm, hvis du skal ha MS Word, MS Excel og MS Powerpoint så er det eneste valget (selvsagt) MS Office. Siste versjon for mac er Microsoft Office 2008. Eller du kan laste ned NeoOffice.
Opprinnelig skrevet av commie

Ehm, hvis du skal ha MS Word, MS Excel og MS Powerpoint så er det eneste valget (selvsagt) MS Office. Siste versjon for mac er Microsoft Office 2008. Eller du kan laste ned NeoOffice.
Vis hele sitatet...
Hei, takker for ideen om NeoOffice Men jeg har STOR kjennskap til MSO 2007 (og litt 2008) så for all del, jeg e´kke dum Tenker på å kjøpe MSO 2008 for Mac, men som sagt, hvis det er en mulighet for å laste en versjon av det ned (samma hvilken) så gidder jeg ikke bruke over 1.000 kroner for det... Hvis du skjønner hva jeg mener

Carpe Diem

HC
Sitat av commie
Ehm, hvis du skal ha MS Word, MS Excel og MS Powerpoint så er det eneste valget (selvsagt) MS Office. Siste versjon for mac er Microsoft Office 2008. Eller du kan laste ned NeoOffice.
Vis hele sitatet...

Tusen milliarder takk for forslaget om NeoOffice!! Du reddet livet mitt!! Da er vel alt som jeg lurer på svart på!

TUSEN TAKK FREAKFORUM!

HC